2018-02-17, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Vet inte vad du menar riktigt, återställa minnesbilder? Så enkelt är det inte. Det var längesedan och barnen var små. Det går inte att framkalla exakta minnesbilder så här långt efteråt. Särskilt inte om de en gång har blivit förvrängda och påverkats av ledande frågor och hårda förhör där polisen bestämt i förväg vad de ville ha för svar.

Klart det går. Även deras föräldrar borde få förklara ett och annat angående hitte på och dylikt dom presenterade för poliserna
Citera
2018-02-17, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Polisen övertalade föräldrarna att "minnas" att C kommit hem med blöta kläder. Det är alltså inte någon uppgift som i grunden kommit från föräldrarna.
Okej, så här ligger det till:
Polisen ville inte övertyga föräldrarna om att Robin kom hem med blöta kläder oxå,
därför att Robin hade ju sina "foliekläder" på sig som vattnet bara rann av på med en gång.
Citera
2018-02-17, 22:37
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebolle1g
Klart det går. Även deras föräldrar borde få förklara ett och annat angående hitte på och dylikt dom presenterade för poliserna

Nej, om man pressar barn med ledande frågor i många långa förhör är det extremt osannolikt, antagligen helt omöjligt, att de ska kunna återskapa korrekta minnesbilder så här långt senare. Det är inte alls konstigt att de idag säger att de inte minns något men alltid känt på sig att de varit oskyldiga.
Om du tittar på förhören med femåringen ser du att hans styvmamma bryter ihop när hon börjar tro att han sett mördaren. Hon vet inte att Kevin inte mördades med kniv. Polisen vet, barnpsykologerna vet, och de borde ha insett att det handlade om fantasier. Och de återvände ju till bröderna först senare, när de kört fast i de andra spåren. Frågorna längre fram under utredningen är så ledande att det liknar inplantering av minnen.
Det ska bli intressant att se vad de nya utredarna kommer fram till. Det är väl inte ens helt säkert att det var mord, om jag fattat det rätt.
Citera
2018-02-19, 01:33
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är två helt olika historier här. Den ena är att Christian och Robin dödat Kevin och flyttat hans kropp. Det är den som Sandberg och den ursprungliga utredningen påstod inträffade.

Den andra är att fler personer i form av äldre barn var inblandade tillsammans med Christian och Robin i olika konstellationer, vilket är vad "erkännandena" innebär och som är helt osannolik.

Hur skulle det bevisa att det första scenariot har inträffat att Christian och Robin "erkänt" olika oförenliga varianter av det andra scenariot?
Som jag har förstått det lyckades man först få fram ett "erkännande" av Christian och Robin om att de skulle ha dödat Kevin på ett ställe, och sedan flyttat honom till lastpallen.

Kriminalteknikerna protesterade dock, och menade att det här hade varit omöjligt att göra utan att lämna släpspår (något som alltså inte fanns). Man behövde nu en ny förklaring till hur kroppen hade kommit till lastpallen.

Någon hade sett två trettonåringar (Marius och hans kompis) uppe vid fotbollsplanen, och polisen försökte nu få fram erkännanden om att trettonåringarna hade varit med om det här. Christian och Robin var lättpåverkade, och man fick bröderna att lämna en ny version om att äldre pojkar hade hjälpt till att flytta kroppen till lastpallen.

Marius och hans kompis utsattes för många förhör, men de var inte lika lätta att påverka. Dessutom reagerade de här trettonåringarnas anhöriga kraftigt på hur polisen arbetade. Åklagaren åtalades för den olagliga telefonavlyssningen, och polis och åklagare JO-anmäldes (dnr 3556-1998). I en remiss till polismyndigheten undrade JO bl.a. vad de här misstankarna grundade sig på, och man tvingades då (åtminstone officiellt) avskriva de här trettonåringarna.

Göran Lambertz och Sven-Åke Christianson verkar nu alltså vilja ansluta sig till båda de här teorierna samtidigt, men som 'habet' försöker förklara för 'Salzsalino' här i tråden (och som SVT försöker förklara för Lambertzgänget) går det här naturligtvis inte ihop. Man måste helt enkelt bestämma sig för vilken av versionerna man menar att Christian och Robin har "erkänt".

Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Detta är ju intressant angående det fetade. Mitt minne kanske sviker mig, men jag har för mig att i slutet av P3 dokumentär (som ju är borttagen förvisso) så säger någon från utredningen att man inte riktigt kom fram hur bärandet/flyttandet av Kevin gick till, men att man medvetet släppte den delen för att det var för svårt att reda ut. (Inte exakt de orden.)

Finns det alltså olika beskrivningar/besked från gamla utredningen som jag har missat vad gäller flyttningen av kroppen?
Det här dilemmat framgår av den här borttagna P3-dokumentären från 2015 (ca: 55 min. in i programmet). Jag tolkar det som att polisen ville antyda att Marius och/eller hans kompis skulle ha hjälpt Christian och Robin att flytta kroppen, men att man inte kunde säga det rent ut eftersom det var en så absurd teori.
https://soundcloud.com/hejhej-tjena-213707369/mordet-pa-kevin
Senast redigerad av Draifos 2018-02-19 kl. 02:31.
Citera
2018-02-19, 01:52
Medlem
Finns det något som tyder på att Margit Norell var inblandad i detta fall.
Citera
2018-02-19, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Och detta funderar jag också på: handlade det om välmening, var det en välmening att gripa Kevins mördare så att människor åter kunde känna sig trygga i Arvika, handlade det om trender då man ville tro att små barn var kapabla att mörda andra barn, handlade det verkligen om välmening när man tvingade fram en "berättelse" ur dessa två bröder och låste in hela familjen på ett särskilt boende under x antal år?

Den kvinnliga psykologen i Youtube-klippet uttalar sig lugnt och klokt när hon säger (ungefär) att "nu måste pojkarna få lugn och ro och inte skuldbeläggas"

Men jag tror inte att det handlade om "välmening" och att gripa Kevins riktiga mördare
Nej jag tror det handlade om att lösa mordet till vilket pris som helst - oavsett om man ödelade familjer och ändrade framtida riktning i hela Arvika

Rolf Sandberg plockade in folk som gynnade hans utredning därför att han förstod att om han löste fallet skulle hans karriär gå spikrakt uppåt
Han dissade och skickade iväg folk med annan uppfattning och profilbild av mördaren
Åklagaren lät honom hållas och tittade bort - blev fallet löst gynnade det även honom
De båda förhörsledarna hade också en karriär att se framemot om dom fick bröderna att erkänna
Och SÅC har visat sig vara en patologisk lögnare

När det gäller de inblandade barnpsykologerna och socialtjänsten - dessa två skrån borde satt stopp för dessa förhör och berättelser från pojkarna
Dom borde sett till att barnen fått en bevistalan och därmed juridisk hjälp - och då hade bröderna utan tvekan frikännts
Och ett frikännande hade inneburit att dessa två aldrig hade behövt under alla dessa år grubbla över om de var mördare eller inte

Socialtjänsten och barnpsykologerna borde ha stått på barnens sida och handlat för barnens bästa
Detta gjorde man inte

Och varför gjorde man inte det? Handlade det om välmening, inkompetens, lathet eller "att man gick på knäna"?
Handlade det om att Arvika fick efter att bröderna "dömts", ett otroligt lyft inom den sociala sektorn med både pengar och resurser?
Handlade det om att man offrade dessa två små bröder och deras familjer - och även svek Kevin och hans familjer pga att man intalade sig att syftet trots allt var "gott"?

Jag är inte ute efter att straffa någon - Sandberg, de två förhörsledarna, och SÅC har fått sitt straff nu - sanningen har kommit fram och deras trovärdighet och respekt inom resp yrken är borta för alltid

Men en ordentlig utredning av hela denna fullkomligt horribla historia är önskvärd - hur i hela friden kunde detta ske?

Just det hur kunde det komma sig att detta fullständiga haveri och rättsövergrepp kunde ske? Eftersom hela samhället med dess sociala apparat med kyrka och frivilligorganisationer är inblandade måst hela samhällsperspektivet tas in.Vad hade skrämt upp Arvikas ledarskap till den omfattningen att detta rättsövergrepp kunde genomföras.

Jag tror det snabba avförandet av 13-åringen som senare togs på bar gärning är den rykande pistolen. Det faktum att han var invandrare skrämde inte bara Arvikas politiska elit, det skrämde även regeringens vars justitiedepartement ringde varje dag för att förhöra sig om läget i utredningen.
Citera
2018-02-19, 02:18
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordanusBrunus
Just det hur kunde det komma sig att detta fullständiga haveri och rättsövergrepp kunde ske? Eftersom hela samhället med dess sociala apparat med kyrka och frivilligorganisationer är inblandade måst hela samhällsperspektivet tas in.Vad hade skrämt upp Arvikas ledarskap till den omfattningen att detta rättsövergrepp kunde genomföras.

Jag tror det snabba avförandet av 13-åringen som senare togs på bar gärning är den rykande pistolen. Det faktum att han var invandrare skrämde inte bara Arvikas politiska elit, det skrämde även regeringens vars justitiedepartement ringde varje dag för att förhöra sig om läget i utredningen.
Den oro man hade för invandrarfientlighet tas upp i den borttagna P3-dokumentären. Jag reagerade också på att någon i programmet uttryckte det som att man tyckte sig ha "funnit en lösning", i stället för det mer förväntade "klarat upp fallet".
Senast redigerad av Draifos 2018-02-19 kl. 02:41.
Citera
2018-02-19, 08:25
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

Det här dilemmat framgår av den här borttagna P3-dokumentären från 2015 (ca: 55 min. in i programmet). Jag tolkar det som att polisen ville antyda att Marius och/eller hans kompis skulle ha hjälpt Christian och Robin att flytta kroppen, men att man inte kunde säga det rent ut eftersom det var en så absurd teori.
https://soundcloud.com/hejhej-tjena-213707369/mordet-pa-kevin

Tack för intressant svar Draifos. Jag läste inte in någon antydning där men är öppen för mer information om just det.
Jag tycker det låter som att de (utredningen) faktisk inte kom vidare i frågan om flyttningen. Och flyttningen är ju mest intressant som brott om det är en vuxen som gjort det.

Från P3 Dokumentär:
Citat:
FL = Förundersökningsledaren i utredningen.

58:33:
FL: "Det finns en osäkerhetsfaktor sen vid förflyttningen sen men...
Men man tittade på det om det gå och lagföra nån för nåt typ av brott, men vid det här tillfället kunde man inte komma fram till det så att säga.
Det man kunde konstatera det är vad pojkarna hade gjort helt klart och tydligt, det var inget tvivel."

RadioSpeaker: "[...] som var polischef och förundersökningsledare i utredningen säger att det var klart vem som mördat Kevin men
Men att förflyttningen av kroppen aldrig riktigt klargjordes."

59:05
FL: "Inte i själva dödsfallet var det nån vuxen med.
Men... förlyttningsdelen där finns väl det kanske ett frågetecken.. som man aldrig.... kunde...
Det kunde aldrig bevisas så att säga... det fanns inga vittnet och.... det gick inte och bevisa.."
Senast redigerad av SigersonHolmes 2018-02-19 kl. 08:28.
Citera
2018-02-19, 09:56
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Tack för intressant svar Draifos. Jag läste inte in någon antydning där men är öppen för mer information om just det.
Jag tycker det låter som att de (utredningen) faktisk inte kom vidare i frågan om flyttningen. Och flyttningen är ju mest intressant som brott om det är en vuxen som gjort det.

Från P3 Dokumentär:

FL = Förundersökningsledaren i utredningen.

58:33:
FL: "Det finns en osäkerhetsfaktor sen vid förflyttningen sen men...
Men man tittade på det om det gå och lagföra nån för nåt typ av brott, men vid det här tillfället kunde man inte komma fram till det så att säga.
Det man kunde konstatera det är vad pojkarna hade gjort helt klart och tydligt, det var inget tvivel."

RadioSpeaker: "[...] som var polischef och förundersökningsledare i utredningen säger att det var klart vem som mördat Kevin men
Men att förflyttningen av kroppen aldrig riktigt klargjordes."

59:05
FL: "Inte i själva dödsfallet var det nån vuxen med.
Men... förlyttningsdelen där finns väl det kanske ett frågetecken.. som man aldrig.... kunde...
Det kunde aldrig bevisas så att säga... det fanns inga vittnet och.... det gick inte och bevisa.."

-/-/-/

”Kanske ett frågetecken” säger Rolf Sandberg stensäkert.

Kanske...

Men Rolf lyckades ju ”bevisa” internt att småglinen dödat Kevin, än i dag utan ett uns av handfast bevisning eller något som liknar ett erkännande.

Vid 01:08 i den avpublicerade dokumentären så förklarar socialchefen att ett namn ”kommit upp” på en tänkbar gärningsperson och att dennes familj sökt hjälp men inte fått det (tydligen kunde man inte skaka fram någon kontaktperson).

Men det var ju inte han, pustar socialchefen ut...

Det vore nästan lite för hemskt om det namn som ”kom upp” och samhället ville begrava var invandrarprojken som slog till minst en gång till året efter.

Intressant också, en nyhet för mig, att Sandberg kom undan kritiska frågor eftersom diskoteksbranden i Göteborg tog över medias fokus tätt inpå när Sandbergs bluff presenterades.
Citera
2018-02-19, 10:08
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Finns det något som tyder på att Margit Norell var inblandad i detta fall.

Det är förstås fullt möjligt att mannen som i detta fall, liksom i Quick-justitiemordet, spelade en avgörande roll, Sven Å Christianson, gick till den person som betytt mest för honom i hans liv för stöd och hjälp.

Norells ande har i vart fall svävat över även denna rättsskandal.

För dig som vill veta mer:

https://m.youtube.com/watch?v=EJmCli9lyAc
Citera
2018-02-19, 10:32
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Antydningarna om att Marius och hans kompis skulle ha hjälpt bröderna att flytta kroppen kommer fram tydligare nu i Lambertz anmälan till granskningsnämnden, även om man inte skriver ut deras namn.
Citat:

Från P3 Dokumentär:
"Flyttningen" var en ren fantasihistoria som polisen fick ta till eftersom Christian och Robin "erkände" att de hade dödat Kevin vid bryggan, och inte vid lastpallen. Teorin om att Kevin skall ha dödats vid bryggan är alltså BS, kanske en sammanblandning med ett verkligt minne av att man har lekt där med Kevin vid ett tidigare tillfälle.

Kevin var aldrig där borta vid bryggan, och Christian och Robin var inte ens i närheten av sjön. Ser man i stället till vad vi faktiskt känner till så är det betydligt rimligare att anta att Kevin gick (tvingades?) från boden där han hade tagit av sig skorna, ned till lastpallen där han sedan dog.
Senast redigerad av Draifos 2018-02-19 kl. 10:51.
Citera
2018-02-19, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Antydningarna om att Marius och hans kompis skulle ha hjälpt bröderna att flytta kroppen kommer fram tydligare nu i Lambertz anmälan till granskningsnämnden, även om man inte skriver ut deras namn.

"Flyttningen" var en ren fantasihistoria som polisen fick ta till eftersom Christian och Robin "erkände" att de hade dödat Kevin vid bryggan, och inte vid lastpallen. Teorin om att Kevin skall ha dödats vid bryggan är alltså BS, kanske en sammanblandning med ett verkligt minne av att man har lekt där med Kevin vid ett tidigare tillfälle.

Kevin var aldrig där borta vid bryggan, och Christian och Robin var inte ens i närheten av sjön. Ser man i stället till vad vi faktiskt känner till så är det betydligt rimligare att anta att Kevin gick (tvingades?) från boden där han hade tagit av sig skorna, ned till lastpallen där han sedan dog.

Vart framkommer det att det skulle vara han Marius och hans vän? I pappans anteckningar står det ju att christian va rädd för en äldre kille med glasögon som skulle varit med och flyttat Kevin. Hade Marius eller hans vän glasögon? Någon som bor i Arvika kanske vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in