Citat:
Ursprungligen postat av
SigersonHolmes
Tack för intressant svar Draifos. Jag läste inte in någon antydning där men är öppen för mer information om just det.
Jag tycker det låter som att de (utredningen) faktisk inte kom vidare i frågan om flyttningen. Och flyttningen är ju mest intressant som brott om det är en vuxen som gjort det.
Från P3 Dokumentär:
FL = Förundersökningsledaren i utredningen.
58:33:
FL: "Det finns en osäkerhetsfaktor sen vid förflyttningen sen men...
Men man tittade på det om det gå och lagföra nån för nåt typ av brott, men vid det här tillfället kunde man inte komma fram till det så att säga.
Det man kunde konstatera det är vad pojkarna hade gjort helt klart och tydligt, det var inget tvivel."
RadioSpeaker: "[...] som var polischef och förundersökningsledare i utredningen säger att det var klart vem som mördat Kevin men
Men att förflyttningen av kroppen aldrig riktigt klargjordes."
59:05
FL: "Inte i själva dödsfallet var det nån vuxen med.
Men... förlyttningsdelen där finns väl det kanske ett frågetecken.. som man aldrig.... kunde...
Det kunde aldrig bevisas så att säga... det fanns inga vittnet och.... det gick inte och bevisa.."
-/-/-/
”Kanske ett frågetecken” säger Rolf Sandberg stensäkert.
Kanske...
Men Rolf lyckades ju ”bevisa” internt att småglinen dödat Kevin, än i dag utan ett uns av handfast bevisning eller något som liknar ett erkännande.
Vid 01:08 i den avpublicerade dokumentären så förklarar socialchefen att ett namn ”kommit upp” på en tänkbar gärningsperson och att dennes familj sökt hjälp men inte fått det (tydligen kunde man inte skaka fram någon kontaktperson).
Men det var ju inte han, pustar socialchefen ut...
Det vore nästan lite för hemskt om det namn som ”kom upp” och samhället ville begrava var invandrarprojken som slog till minst en gång till året efter.
Intressant också, en nyhet för mig, att Sandberg kom undan kritiska frågor eftersom diskoteksbranden i Göteborg tog över medias fokus tätt inpå när Sandbergs bluff presenterades.