2018-02-21, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Jag blir oerhört förvånad över den fördomsfulla syn på psykiatrisk hjälp som framförs här. Förekommer detta år 2018 ? Finns det fortfarande kvarlevor av den föråldrade synen på psykisk ohälsa? Det gamla synsätt som förknippar allt som är "psykiskt betingat" med skam, svaghet, genans osv?

Är detta synsätt mer utbrett bland personer med litet högre social status?
Du missförstår mig grovt. Jag vet att många många lider av psykisk ohälsa och jag rekommenderar psykolog och psykiatriker. Framförallt till människor runt 30 och under. De lever under en enorm press, som vi andra inte gjorde på samma sätt. Men när det kommer till mig själv, no no. Icke sa nicke. Jag kan själv .
Citera
2018-02-21, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
BUP är en sak, barn som växer som får problem. Men för vissa vuxna är det en helt annan sak. Jag skulle inte drömma om att gå till nån psykdoktor. Jag snackar med min familj och mina vänner. Det räcker utmärkt. Jag har kanske en förenklad syn - och taskig syn på psyk. Jag menar inte att de är dåliga, jag menar att jag säkert inte är ensam att känna så. Och jag tror att vissa människor helt enkelt vägrar ta sådan hjälp utifrån. Hanna och Oskar var kanske som jag. Vi sköter oss själva med hjälp av vänner och familj. Ingen annan ska rota i mitt byk. Man tvättar inte sitt smutsiga byk offentligt. Så enkelt och så svårt.
Jag tror du har en liten föråldrad syn på att gå och prata med läkare, terapeut eller psykolog. En läkare förmedlar dessa tjänster som en naturlig del i sin helhetssyn på dig som individ. Jag tror inte heller att OH eller HB avstod från att konsultera experter för att finna bästa boten för det som döttrarna led av. Även sådan som kanske låg vid yttersta forskningsfronten.
Citera
2018-02-21, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror du har en liten föråldrad syn på att gå och prata med läkare, terapeut eller psykolog. En läkare förmedlar dessa tjänster som en naturlig del i sin helhetssyn på dig som individ. Jag tror inte heller att OH eller HB avstod från att konsultera experter för att finna bästa boten för det som döttrarna led av. Även sådan som kanske låg vid yttersta forskningsfronten.
Kanske har jag en föråldrad syn. Kanske hade Hanna och Oskar det också? Många av oss är uppväxta med, som jag sa ovan, att problem håller man inom en snäv krets. Funkar för mig. Men funkade kanske inte för den här familjen. De skulle nog behövt någon som begrep hur de mådde, och kunde ge dom de verktyg de behövde.
Citera
2018-02-21, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Kan faktiskt vara så att hon mådde så dåligt att hon inte ens ordade söka hjälp för sig själv. Detta såg möjligen Agnes läkare och ville hjälpa henne
Högst troligt, sattes hjälpen in alldelens för sent. Att i det läget sätta in antidepressiva, som verkar först på lång sikt, och som har depression som ett klassiskt insättningsproblem är snarast huvudlöst. Skulle jag säga.
Citera
2018-02-21, 20:10
Bannlyst
Citat:
Jag blir oerhört förvånad över den fördomsfulla syn på psykiatrisk hjälp som framförs här. Förekommer detta år 2018 ? Finns det fortfarande kvarlevor av den föråldrade synen på psykisk ohälsa? Det gamla synsätt som förknippar allt som är "psykiskt betingat" med skam, svaghet, genans osv?

Är detta synsätt mer utbrett bland personer med litet högre social status?

Ja. Utan någon som helst tvekan.
Citera
2018-02-21, 20:16
Bannlyst
Citat:
Psykologisk omsorgssvikt. Psykologisk omsorgsvikt innebär att föräldrarna är känslomässigt otillgängliga för barnet och innefattar psykisk försummelse, psykiskt våld, kränkningar, barn som bevittnat/upplevt våld samt hedersrelaterat våld och förtryck.
Psykologisk omsorgssvikt – OROSANMÄLAN TILL SOCIALTJÄNSTEN

https://orosanmalan.se/om-orosanmalan/psykologisk-omsorgssvikt/

Ja, det är väl på psykologisk omsorgssvikt man hade kunnat anmäla. Sen är ju frågan om det fanns några tecken på detta. Innan de mördade sina barn.
Fan vad sjukt det låter..
Citera
2018-02-21, 20:17
Medlem
Citat:
Kanske har jag en föråldrad syn. Kanske hade Hanna och Oskar det också? Många av oss är uppväxta med, som jag sa ovan, att problem håller man inom en snäv krets. Funkar för mig. Men funkade kanske inte för den här familjen. De skulle nog behövt någon som begrep hur de mådde, och kunde ge dom de verktyg de behövde.
Jag tror det är helt avhängigt av vilka problrm man har. Vissa mäktar ingen människa av att klara utan professionell hjälp. Hamnar man i den situationen finns inget alternativ, helt enkelt. Det märker man först när man befinner sig där.
Citera
2018-02-21, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Ja, det är väl på psykologisk omsorgssvikt man hade kunnat anmäla. Sen är ju frågan om det fanns några tecken på detta. Innan de mördade sina barn.
Fan vad sjukt det låter..
Det är ju verkligen inte alla som ger signaler att må så dåligt att det krävs tvångsmedel. Man hade sett att Oskar mådde dåligt, och säkert har många sagt att "jag ställer upp, säg till så kommer jag". Och många har säkert sagt att terapeut vore en bra ide. Men för att tvångsåtgärder skall in så skall barnen må riktigt dåligt, eller att man skall vara en fara för sig själv och andra. Inget av detta sågs.

Jag tror att de erbjudits en hel del hjälp, men avböjt.
Citera
2018-02-21, 20:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Kan faktiskt vara så att hon mådde så dåligt att hon inte ens orkade söka hjälp för sig själv. Detta såg möjligen Agnes läkare och ville hjälpa henne

Om det var så borde denne läkare gjort en socialtjänstanmälan med tanke på att hon var primär vårdnadshavare till två flickor med ME som fick hemundervisning.
Citera
2018-02-21, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Ja. Utan någon som helst tvekan.
Jag är inte alls så tvärsäker på det. I bästa fall följer även hög bildning med status.
Citera
2018-02-21, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror det är helt avhängigt av vilka problrm man har. Vissa mäktar ingen människa av att klara utan professionell hjälp. Hamnar man i den situationen finns inget alternativ, helt enkelt. Det märker man först när man befinner sig där.
Säger inte emot dig. Problemet är att man måste ha insikt för att begripa att man faktiskt måste ha hjälp. Hur många av oss har det? Eller kanske talar för mig själv nu - och kanske Oskar och Hanna.
Citera
2018-02-21, 20:23
Bannlyst
Citat:
Det är ju verkligen inte alla som ger signaler att må så dåligt att det krävs tvångsmedel. Man hade sett att Oskar mådde dåligt, och säkert har många sagt att "jag ställer upp, säg till så kommer jag". Och många har säkert sagt att terapeut vore en bra ide. Men för att tvångsåtgärder skall in så skall barnen må riktigt dåligt, eller att man skall vara en fara för sig själv och andra. Inget av detta sågs.

Jag tror att de erbjudits en hel del hjälp, men avböjt.

Har det erbjudits kan man inte säga något om det men det vet vi faktiskt inte.
Det fanns dock absolut inte lagliga bevekelsegrunder för tvång. Det håller jag med om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in