2018-02-19, 23:16
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Det är inte en ren komedi som Guardians,, Kickass eller Deadpool men heller inte mördande tråkig misär som i Snyder-filmerna. Det är en standard marvelfilm, gillar man sånt som Spiderman Homecoming eller Captain America civil war så gillar man den här, gör man inte det så lär man inte gilla den här heller.
Tack! Då hoppar jag den.
Citera
2018-02-20, 13:08
Medlem
EndGames avatar
Söker lite längre politiska analyser av filmen. Föredrar ytterkants analyser typ vänster och högerextrema
Om ni har några så länka gärna
Citera
2018-02-20, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenomorph-ball
Du kan karaktärsmörda mig hur mycket du vill, det ändrar inte filmens manus ochvad den står för.
Filmen står för etnisk stolthet, du är en marxist som har kämpat emot svensk etnisk stolthet i åratal och har förespråkat mångfald och rasblindhet i så väl Hollywood som svensk film.
Hur mycket du än försöker karaktärsmörda mig så förändrar det inte det faktum att denna film går emot allt du står för politiskt.
Du är ju även queerfeminist, det är ju knappast en vild gissning att om/när Marvel introducerrar HBTQ-karaktärer så kommer Black panther-filmerna vara dem som är mest skonade från HBTQ, liksom denna var mest skonad från mångfald, på grund av svarta nationalisters och svarta konservativas syn på HBTQ, den publik man uppenbarligen försöker flörta med.
Måste säga att jag uppskattar ändå vilka feta elefanter i rummet hypen kring denna film skapar, allt ifrån stenkastarvänstern som hyllar filmen som den feta elefanten inom Disney som har förespråkat mångfald och rasblindhet i 180 åtminstone de senaste tio åren.

Tror inte Black Panther kommer vara förskonad från HBTQ den dagen MCU väljer att gå i den riktningen (vilket väl tyvärr bara är en tidsfråga).

Exempelvis är ju Black Panther betydligt mer feministisk än MCU-filmerna med vita hjältar, då väldigt många av de stora karaktärerna är kvinnor. Alltså försöker man ej blidka svarta konservativa. Filmen riktar sig ju inte till en afrikansk publik (som kanske inte uppskattar homosexualitet) utan snarare till en afro-amerikansk. BLM och andra pro-svarta organisationer i USA är helt klart pro-HBTQ.

Karaktären Ayo är gay i Black Panther-tidningarna och man spelade in en scen som hintade om det, men som klipptes bort:

http://www.indiewire.com/2018/02/black-panther-queer-flirtation-scene-florence-kasumba-1201929683/

Så Black Panther är väl det närmaste hittills MCU kommit HBTQ-frågan.
Senast redigerad av apricate 2018-02-20 kl. 19:40.
Citera
2018-02-20, 19:48
Medlem
MCU-versionen av Klaue (eller Klaw som han heter i serietidningarna) är ju dessutom vit sydafrikan. Men tack och lov valde man ändå att inte göra honom till en nidbild, en rasistisk apartheid-nostalgiker som säger ”kaffir” i var och varannan mening. Att han är sydafrikan görs inte ens till en grej.
Citera
2018-02-20, 20:39
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apricate
Tror inte Black Panther kommer vara förskonad från HBTQ den dagen MCU väljer att gå i den riktningen (vilket väl tyvärr bara är en tidsfråga).

Exempelvis är ju Black Panther betydligt mer feministisk än MCU-filmerna med vita hjältar, då väldigt många av de stora karaktärerna är kvinnor. Alltså försöker man ej blidka svarta konservativa. Filmen riktar sig ju inte till en afrikansk publik (som kanske inte uppskattar homosexualitet) utan snarare till en afro-amerikansk. BLM och andra pro-svarta organisationer i USA är helt klart pro-HBTQ.

Karaktären Ayo är gay i Black Panther-tidningarna och man spelade in en scen som hintade om det, men som klipptes bort:

http://www.indiewire.com/2018/02/black-panther-queer-flirtation-scene-florence-kasumba-1201929683/

Så Black Panther är väl det närmaste hittills MCU kommit HBTQ-frågan.

Det är snart för Shatterstar är med i Deadpool 2 (fast nu är det förvisso inte MCU utan fox).
Citera
2018-02-20, 22:51
Medlem
Jonipoons avatar
Citat:
Exempelvis är ju Black Panther betydligt mer feministisk än MCU-filmerna med vita hjältar, då väldigt många av de stora karaktärerna är kvinnor.
Knappast. Alla kvinnorna i filmen jobbar för att tjäna kungen, T'Challa - en man. Till och med Shuri som har en väldigt avslappnad cool stil, hela hennes liv går ut på att utveckla ny teknik för att hjälpa sin storebrorsa. Och sen så har du Okoye, ledaren för Dora Milaje som tydligen inte kan tänka självständigt - när Killmonger blir kung så väljer hon att tjäna under honom trots att han är en dålig kung och hon vet om det. En annan grej jag reagerade på var att Nakia, T'Challas ex-flickvän, i början av filmen sa att Wakanda borde hjälpa resten av världen mer. Men mot slutet av filmen så är det inte Nakias ord som får T'Challa att ändra sin utrikespolitik, utan det är Killmongers tragiska bakgrund. Alltså en man igen, och filmen är onekligen väldigt maskulin eftersom den fokuserar på männen.

Jag skulle snarare vilja säga att Black Panther porträtterar kvinnor som plikttrogna och lydiga. Men det är inte så många som tänker på det just eftersom de är mer fokuserade på att alla i filmen är svarta.

Väldigt många andra filmer i MCU har med tjejer som är smarta, starka och självständiga:
- Peggy Carter i Captain America
- Black Widow i diverse filmer
- Gamora i Guardians of the Galaxy
- Hope van Dyne i Ant-Man
- Valkyrie i Thor: Ragnarök

Trots detta hör jag onekligen från alla håll och kanter i media om hur otroligt FEMINISTISK Black Panther är.... haha, det är verkligen ett skämt. Folk vet verkligen inte vad de pratar om nuförtiden. De bara slänger ur sig grejer för att det låter passande.
Senast redigerad av Jonipoon 2018-02-20 kl. 22:57.
Citera
2018-02-21, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonipoon
Knappast. Alla kvinnorna i filmen jobbar för att tjäna kungen, T'Challa - en man. Till och med Shuri som har en väldigt avslappnad cool stil, hela hennes liv går ut på att utveckla ny teknik för att hjälpa sin storebrorsa. Och sen så har du Okoye, ledaren för Dora Milaje som tydligen inte kan tänka självständigt - när Killmonger blir kung så väljer hon att tjäna under honom trots att han är en dålig kung och hon vet om det. En annan grej jag reagerade på var att Nakia, T'Challas ex-flickvän, i början av filmen sa att Wakanda borde hjälpa resten av världen mer. Men mot slutet av filmen så är det inte Nakias ord som får T'Challa att ändra sin utrikespolitik, utan det är Killmongers tragiska bakgrund. Alltså en man igen, och filmen är onekligen väldigt maskulin eftersom den fokuserar på männen.

Jag skulle snarare vilja säga att Black Panther porträtterar kvinnor som plikttrogna och lydiga. Men det är inte så många som tänker på det just eftersom de är mer fokuserade på att alla i filmen är svarta.

Väldigt många andra filmer i MCU har med tjejer som är smarta, starka och självständiga:

Trots detta hör jag onekligen från alla håll och kanter i media om hur otroligt FEMINISTISK Black Panther är.... haha, det är verkligen ett skämt. Folk vet verkligen inte vad de pratar om nuförtiden. De bara slänger ur sig grejer för att det låter passande.

Kvinnorna tjänar monarkin och nationen i kapaciteter som traditionellt varit manliga. Som krigare, generaler och vetenskapsmän.

Ingen av de filmerna du räknar upp har haft lika många kvinnor i stora roller som Black Panther. De kvinnor du räknar upp jobbar också i organisationer och sällskap där män har ledarrollen och förekommer i filmer där män är viktigast för handlingen.
Citera
2018-02-21, 09:29
Medlem
Jonipoons avatar
Citat:
Kvinnorna tjänar monarkin och nationen i kapaciteter som traditionellt varit manliga. Som krigare, generaler och vetenskapsmän.

Ingen av de filmerna du räknar upp har haft lika många kvinnor i stora roller som Black Panther. De kvinnor du räknar upp jobbar också i organisationer och sällskap där män har ledarrollen och förekommer i filmer där män är viktigast för handlingen.
Det är en klen ursäkt. Jag försökte aldrig säga att de andra kvinnorna i MCU var mer feministiska än de i Black Panther. Jag försökte endast förklara varför hyllningen av feminismen i Black Panther är överdriven och plockad ur luften när den inte är särskilt annorlunda mot tidigare filmer i MCU.

Dessutom, "all female bodyguards" som Dora Milaje är något som man oftast förknippar med länder i världen som har en väldigt dålig syn på kvinnor. T.e.x Muammar Gaddafi i Libyen.
Citera
2018-02-21, 09:58
Medlem
Citat:
MCU-versionen av Klaue (eller Klaw som han heter i serietidningarna) är ju dessutom vit sydafrikan. Men tack och lov valde man ändå att inte göra honom till en nidbild, en rasistisk apartheid-nostalgiker som säger ”kaffir” i var och varannan mening. Att han är sydafrikan görs inte ens till en grej.
Vilken idiot du är, det är just därför de gjorde om honom till afrikaaner och inte en vit som bara råkar bo i ett afrikanskt land, symboliken är uppenbar.
Citera
2018-02-21, 10:54
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:

Ja jag tycker du har en poäng, det finns en benägenhet att tro att om en film, eller annan kultur, är feministisk handlar bara om hur många kvinnor som är med i den och ingenting om vad den säger. Jag skulle inte beskriva som antifeministisk heller utan det är inget den säger något om alls.

Däremot håller jag med om att det är anmärkningsvärt många kvinnor i stora roller, dvs 3.

Jag blev lite besviken att
Han hade gärna fått vara med mer, de kunde ha skurit ned på noshörningar istället.
Citera
2018-02-21, 12:06
Medlem
Citat:
Det är en klen ursäkt. Jag försökte aldrig säga att de andra kvinnorna i MCU var mer feministiska än de i Black Panther. Jag försökte endast förklara varför hyllningen av feminismen i Black Panther är överdriven och plockad ur luften när den inte är särskilt annorlunda mot tidigare filmer i MCU.

Dessutom, "all female bodyguards" som Dora Milaje är något som man oftast förknippar med länder i världen som har en väldigt dålig syn på kvinnor. T.e.x Muammar Gaddafi i Libyen.

Den har ju främst hyllats för att den är svart. Men relativt övriga MCU-filmer så kan man argumentera för att denna är mer feministisk, vilket ej är samma sak som 100% feminism.

Gaddafi är enda världsledaren på rak arm jag kan komma på som haft en helt kvinnlig vaktstyrka. Tror det är mycket vanligare med arabledare som omgett sig med en helt manlig säkerhetsapparat.

Sedan är Dora Milaje inte bara bodyguards utan även krigare.
Citera
2018-02-21, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Ja jag tycker du har en poäng, det finns en benägenhet att tro att om en film, eller annan kultur, är feministisk handlar bara om hur många kvinnor som är med i den och ingenting om vad den säger. Jag skulle inte beskriva som antifeministisk heller utan det är inget den säger något om alls.

Däremot håller jag med om att det är anmärkningsvärt många kvinnor i stora roller, dvs 3.

Jag blev lite besviken att
Han hade gärna fått vara med mer, de kunde ha skurit ned på noshörningar istället.

Fyra kvinnor som är tillräckligt stora för att vara på postern. Jämfört med sex män. Det är stor andel kvinnor både för MCU och Hollywood-blockbusters i allmänhet.

I den utsträckning feminismen hyllats i Black Panther så har det inte bara varit representation utan även innehåll, att kvinnor i en action-scifi-film faktiskt också får vara just actionhjälter och scifi-uppfinnare. Varken Iron Mans, Hulkens, Thors, eller Spider-Mans origin-filmer har haft sådana kvinnliga karaktärer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in