Citat:
Ursprungligen postat av
apricate
Exempelvis är ju Black Panther betydligt mer feministisk än MCU-filmerna med vita hjältar, då väldigt många av de stora karaktärerna är kvinnor.
Knappast. Alla kvinnorna i filmen jobbar för att tjäna kungen, T'Challa - en man. Till och med Shuri som har en väldigt avslappnad cool stil, hela hennes liv går ut på att utveckla ny teknik för att hjälpa sin storebrorsa. Och sen så har du Okoye, ledaren för Dora Milaje som tydligen inte kan tänka självständigt - när Killmonger blir kung så väljer hon att tjäna under honom trots att han är en dålig kung och hon vet om det. En annan grej jag reagerade på var att Nakia, T'Challas ex-flickvän, i början av filmen sa att Wakanda borde hjälpa resten av världen mer. Men mot slutet av filmen så är det inte Nakias ord som får T'Challa att ändra sin utrikespolitik, utan det är Killmongers tragiska bakgrund. Alltså en man igen, och filmen är onekligen väldigt maskulin eftersom den fokuserar på männen.
Jag skulle snarare vilja säga att Black Panther porträtterar kvinnor som plikttrogna och lydiga. Men det är inte så många som tänker på det just eftersom de är mer fokuserade på att alla i filmen är svarta.
Väldigt många andra filmer i MCU har med tjejer som är smarta, starka och självständiga:
- Peggy Carter i Captain America
- Black Widow i diverse filmer
- Gamora i Guardians of the Galaxy
- Hope van Dyne i Ant-Man
- Valkyrie i Thor: Ragnarök
Trots detta hör jag onekligen från alla håll och kanter i media om hur otroligt FEMINISTISK Black Panther är.... haha, det är verkligen ett skämt. Folk vet verkligen inte vad de pratar om nuförtiden. De bara slänger ur sig grejer för att det låter passande.