2018-02-21, 08:37
Medlem
afKnollentotts avatar
Efter nattens inlägg, ett varierat flöde av sammansatta bokstäver, så tycks OH fortfarande leda med 1 - 0.
Han, och bara han är hitintills ohotad vinnare. Han hade liv och död i sin hand, hela tiden, ända till slutet.
Han fick allt dit han ville, när han så väl hade bestämt sig. Varför, är väl fortfarande en fråga.... svaret finns / fanns nog i hans hjärna. Verklighet, fiktion och framtidsutsikter stämde nog inte med hans facit - så långt som han kommit i sitt liv. Han var mitt i livet - en känslig ålder, bäst att kliva av. Att ta med sig familjen såg han bara som ett nödvändigt ont, en praktisk handling för att bespara hustru och barn en framtida nesa. Ömsint skulle en del tycka......
Citera
2018-02-21, 08:43
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det finns andra sätt att delge allmänheten korrekta och väl avvägda fakta om ett dubbelmord än via FUP. Det lilla som sas på polisens presskonferens anonymiserade totalt mordoffren i detta, enligt mitt tycke. Deras öde "buntades ihop" med förövarnas och alla var "avlidna".

Mordoffren borde få stå särskilda från dem som frivilligt avslutat sina liv. De ska erhålla granskning och utredning innan och under brottet om så med en fiktiv rättegång. Det ska inte finnas osynliga mord bara för att det är tabubelagt att granska och tycka om självmord. Mycket talar ju för att barnen levt hårt styrda från första början. Varje aktivitet utanför hemmet övervakades minutiöst av OH. Varför? Varför fick inte flickorna beblanda sig med omvärlden? Att under lång tid misskreditera barnen, ständigt hävda sin rätt som förälder, tynar det nyfikna barnet bort och kanske därmed värdet hos individen. Detta synsätt, tror jag kan leda till misshandel och mord. Ingen protesterar. Att på möten sitta och lyssna på sina egna kloka råd, vinna all argumentation, och övertyga vem som helst runt bordet att de vet mer än den legitimerade och skolade i ämnet, även sig själva, trots att de vet att de har förstört allt för barnen med sin ohållbara syn på vad barn är.
Givetvis såg OH åt vilket håll det barkade, men han såg inte sin roll i det. Han hade sitt älskade arbete och en krånglig familj. En familj som omöjligt nådde upp till hans godkännande. De svek.
Jag tror ev. tråkiga besked strax innan jul hade med hans professur att göra.
Citera
2018-02-21, 08:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Precis så har min hjärna sonderat, trots envisa inlägg om motsatsen. När OH och HB träffades var de förmodligen på samma nivå yrkesmässigt, men med en personlighetsstörning håller inte denna jämlikhet så länge. Det blir en tävling och den som får övertaget, den bestämmer. Kan kanske vara intressant ett tag, men så småningom upptäcks besattheten och konsekvenserna av den. Personen som utsätts förminskas och isoleras från vänner och familj, samtidigt som den utsatte försvarar relationen. Det är en blandning av hopp och skam. Sedan kommer barnen och tron att detta ska väcka ödmjukheten hos den styrande.. Så blir det ju inte och nu är det så dags att upptäcka misstaget.

Jag läste om en man som var efterfrågad gällande uppsägningar, dvs omorganisationer på stora bolag. Han kunde utan att höja ett ögonbryn säga upp hundratals anställda och ändå njuta av eftermiddagskaffet. Inte en tanke på de konsekvenser det innebär för de anställda, trots att de knappt fick luft vid beskeden. Så arbetade han i många år fram till sin pension med stora arvoden på den, för normala människor, obekväma uppgiften. Hemma hade han alltid varit en omtänksam äkta man och engagerad far. På sin första dag som pensionär började han psykiskt misshandla och slå sin fru. Grannarna började misstänka något, men frun förnekade det. Hon tröstade sig med att han förmodligen gick igenom en kris och att det skulle gå över. Jaja, det slutade med att han nästan slog ihjäl henne. Han förklarade att han behövde få ut "det" ur sig och efter pensioneringen fanns bara frun kvar.

Jag tror att ju mer OH jobbade hemifrån, dessto mer svartnade det. Borta var creden och ryggdunkarna från hans lärljungar, strålglansen. Han hade tappat kontrollen över familjen och sitt arbete och allra mest inom sig. Jag tror han var rasande, men med ett disciplinerat leende på läpparna.

Men, om det nu var Hanna som var drivande till detta, hur får du ihop det då?
Ponera att Oskar kämpade in i det sista med att få jobbet, barnen, och sitt liv att fungera, samtidigt som Hanna jobbade i motsatt riktning.
Hon ville dö, och hon ville att barnen skulle följa med henne.
Hon ville att Oskar skulle leva vidare utan dom.
Hon gav cocktailen till barnen, och blev således den "riktiga" mördaren.
Eftersom han inte ville lämna sin familj, så gav han efter för Hannas önskan.
Det kan mycket väl vara så.
Chansen är till och med STOR, att det var så.
OM det var så som jag bad dej ponera om, så blir ju din text bara en påhittad, enkelspårig och felaktig teori, som du väldigt omsorgsfullt har lanserat här.

Detta är bara ett annat sätt att se på saken, och som MYCKET väl skulle kunna vara trolig.
Det jag menar är, att istället snöa in på att Oskar var ett "psyko" och sen handfast bara köra på det, så kanske man kunde vidga vyerna lite.

Detta är ABSOLUT inte skrivet för att reta upp dej, eller kasta skit på varandra, utan bara ett annat sätt att se på saken.
Citera
2018-02-21, 09:01
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag håller med om att det på papperet finns mycket som talar för livstid - dubbelmord, garantställning - och att det enda en försvarsadvokat egentligen skulle ha att jobba med är att hävda subjektivt rekvisit för barmhärtighetsmord.

Men jag vet inte hur mycket den övningen egentligen säger. Den förutsätter ju för att ha något förklaringsvärde att föräldrarna skulle ha kunnat tänka sig att ha ihjäl döttrarna utan att ta livet av sig själva. Men är det någon som tror att de skulle ha gjort det?

Det är ju alltid problemet med kontrafaktiska spekulationer. Den stora (mänskliga) frågan är ju om något annat utfall än att begå självmord efter barnamorden varit tänkbart, den mera tekniska frågan är ju sedan "vad hände och varför?" - det får vi kanske inte reda på, någonsin.

Men had föräldrarna hittats i livet efteråt tror jag min gissning är hyfsat på banan.
Citera
2018-02-21, 09:12
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Men, om det nu var Hanna som var drivande till detta, hur får du ihop det då?
Ponera att Oskar kämpade in i det sista med att få jobbet, barnen, och sitt liv att fungera, samtidigt som Hanna jobbade i motsatt riktning.
Hon ville dö, och hon ville att barnen skulle följa med henne.
Hon ville att Oskar skulle leva vidare utan dom.
Hon gav cocktailen till barnen, och blev således den "riktiga" mördaren.
Eftersom han inte ville lämna sin familj, så gav han efter för Hannas önskan.
Det kan mycket väl vara så.
Chansen är till och med STOR, att det var så.
OM det var så som jag bad dej ponera om, så blir ju din text bara en påhittad, enkelspårig och felaktig teori, som du väldigt omsorgsfullt har lanserat här.

Detta är bara ett annat sätt att se på saken, och som MYCKET väl skulle kunna vara trolig.
Det jag menar är, att istället snöa in på att Oskar var ett "psyko" och sen handfast bara köra på det, så kanske man kunde vidga vyerna lite.

Detta är ABSOLUT inte skrivet för att reta upp dej, eller kasta skit på varandra, utan bara ett annat sätt att se på saken.

Jag läser. Ingen vet med säkerhet, men jag tror att HB var helt absorberad av OH. HB tror jag blev ödmjuk inför livet med cancerdiagnosen. Upplevelsen om sin dödlighet gav henne andra perspektiv. Kan tänka mig att OH förde hennes talan, drev på behandlingar mm. Helt rätt, men lämnade HB med en skuld till den ofelbare OH. Hon fick också se att inget kunde rubba dennes målmedvetenhet, stanna upp för en stund. Ständigt lades nya ribbor som omöjligt kunde nås upp till, följt av sanktioner. Hans tunnelseende tog död på deras existens långt innan de fysiska morden.
Citera
2018-02-21, 09:30
Bannlyst
Citat:
Jag läser. Ingen vet med säkerhet, men jag tror att HB var helt absorberad av OH. HB tror jag blev ödmjuk inför livet med cancerdiagnosen. Upplevelsen om sin dödlighet gav henne andra perspektiv. Kan tänka mig att OH förde hennes talan, drev på behandlingar mm. Helt rätt, men lämnade HB med en skuld till den ofelbare OH. Hon fick också se att inget kunde rubba dennes målmedvetenhet, stanna upp för en stund. Ständigt lades nya ribbor som omöjligt kunde nås upp till, följt av sanktioner. Hans tunnelseende tog död på deras existens långt innan de fysiska morden.

Du skall ha cred för att du står på dej i din tro.
Tillsammans med en del andra här i tråden.

Vilket du säkerligen vet, så är min syn på detta precis tvärt om.
Även där, tillsammans med en del andra här i tråden.

Vår gemensamma nämnare är ju att vi "känner" väldigt mycket för detta fall.
Vi törstar efter information, och vi kan inte riktigt släppa det.
Vi har bara olika sätt att tolka, och se på saken.
Citera
2018-02-21, 09:38
Bannlyst
[quote=rappytt|63294355]Och vilken sanning sitter frankenstein på? Redogör för den.

Det är mer kostsamt och tärande att närma sig en plågsam, skitig sanning/spekulation, än den städade, humana sanningen som du tror dig sitta på. /QUOTE]

Nja, det svåra är varken att hänfalla till svart eller vitt utan att mäkta med att befinna sig i den mödomsamma gråskalan.
Citera
2018-02-21, 09:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är ju alltid problemet med kontrafaktiska spekulationer. Den stora (mänskliga) frågan är ju om något annat utfall än att begå självmord efter barnamorden varit tänkbart, den mera tekniska frågan är ju sedan "vad hände och varför?" - det får vi kanske inte reda på, någonsin.

Men had föräldrarna hittats i livet efteråt tror jag min gissning är hyfsat på banan.

Ja, mina förutsättningar för frågan du svarade på var ju att föräldrarna misslyckats med sina suicid.
Citera
2018-02-21, 09:46
Bannlyst
Citat:

Vilka belägg skulle du kunna lägga fram för att det förhöll sig på det sättet?
Citera
2018-02-21, 10:31
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Vilka belägg skulle du kunna lägga fram för att det förhöll sig på det sättet?

Familjen var osynlig, bortsett från skolavslutningar. Knappt ett spår av HB, mer än chefens beskrivning av den hjälpsamma. Inga spår av barnens erövringar mer än några fotbollsbilder, en kommentar om byggandet av SIMS-hus, talande till döda ting. En grannes berättelse av tjoande barn i pool, en momsbok, pianolärarinnan och en rektor. Var finns resten av folk som man råkar pracka på sig genom livet och framför allt med barn? OH var den som förekom på mötena. Drev på. Var övriga familjen med på ljusbehandlingarna i Tyskland? Att passa på med en kombinerad semester, få lite andrum? Att må så dåligt att man knappt kan hålla ansiktet ovanför ytan, men ändå ansöka om professur och lägga tid på att radera det mesta om familjen på internet, säger en del. Inga försvarstal från släkt, vänner eller barnens kompisar. Ingen verkar ha känt dem utanför arbetet och även därifrån tystnade det snabbt. Med tanke på Agnes ålder, borde väl någon kommit med Fy fan! Hur kunde ni?. Hela händelsen är så absurd, men även innan.
Agnes hintade världen om "Agnes is bored" och "a girl has nothing to say", kanske utan respons. Ett konto OH missade, men som det ligger mycket i.

Tillägg: Låter man personlighetsstörda personer hålla på för länge, brukar det sluta med att de raserar sina uppbyggda imperium.
Senast redigerad av larsingvarsfru 2018-02-21 kl. 10:38. Anledning: Tillägg
Citera
2018-02-21, 10:41
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Familjen var osynlig, bortsett från skolavslutningar. Knappt ett spår av HB, mer än chefens beskrivning av den hjälpsamma. Inga spår av barnens erövringar mer än några fotbollsbilder, en kommentar om byggandet av SIMS-hus, talande till döda ting. En grannes berättelse av tjoande barn i pool, en momsbok, pianolärarinnan och en rektor. Var finns resten av folk som man råkar pracka på sig genom livet och framför allt med barn? OH var den som förekom på mötena. Drev på. Var övriga familjen med på ljusbehandlingarna i Tyskland? Att passa på med en kombinerad semester, få lite andrum? Att må så dåligt att man knappt kan hålla ansiktet ovanför ytan, men ändå ansöka om professur och lägga tid på att radera det mesta om familjen på internet, säger en del. Inga försvarstal från släkt, vänner eller barnens kompisar. Ingen verkar ha känt dem utanför arbetet och även därifrån tystnade det snabbt. Med tanke på Agnes ålder, borde väl någon kommit med Fy fan! Hur kunde ni?. Hela händelsen är så absurd, men även innan.
Agnes hintade världen om "Agnes is bored" och "a girl has nothing to say", kanske utan respons. Ett konto OH missade, men som det ligger mycket i.

Det här kommer kanske som en överraskning, men det finns rätt gott om folk som inte fläker ut sig på Internet. Att OH har "avvecklat alla konton" behöver inte ens vara sant.

Sedan (torrt konstaterat), den bild envar ger sin Internet-persona behöver inte vara särskilt sann. Den behöver inte ens vara lögnaktig, mer av en "alternativ sanning". Men att bygga en seriös bedömning på nätskvaller är vanskligt.
Citera
2018-02-21, 10:57
Medlem
Citat:

Tillägg: Låter man personlighetsstörda personer hålla på för länge, brukar det sluta med att de raserar sina uppbyggda imperium.

Hanna kan ha varit väldigt privat av sig. Inte alla fläker ut sig på internet. Hon jobbade deltid som jag förstått det, och var hemma med barnen ganska mycket. Och som jag förstått var det Hanna som mådde riktigt dåligt och berättade för OH att hon inte ville leva längre - och att det var på allvar. OH ville inte leva utan Hanna. De diskuterade fram en plan. Huruvida barnen var väldigt svårt sjuka lämnar jag därhän, men tydligen hade tydligen Agnes väldigt svårt. Det verkade som om sjukdomen mer eller mindre galopperade. Ang Hannas bristande livslust hade den säkert väldigt många bottnar. Cancer med ev recidiv. Agnes som blev väldigt dålig. Allt sökande om bot för Agnes och Moa. Ingen bot fanns. Framtid med två sängliggande barn. De orkade inte vänta på forskningssvar eller bot. De märkte kanske att ingen egentlig forskning fanns, och definitivt ingen bot inom snar framtid. De visste kanske inte ens vad det var för fel på barnen. Det kanske fanns fler avgöranden i parets förflutna och framtid som överhuvudtaget inte nämnts.

Det var inte OH som "knappt kunde hålla ansiktet över vattenytan". Det var Hanna. Som jag förstått var Hanna och Oskar otroligt nära varandra.
Hur har jag kommit till denna slutsats? Genom att läsa tråden, genom att pussla ihop alla PM folk (och jag själv) fått. Genom att lägga till och dra ifrån.

Inte mycket har nämnts i media - eller från polishåll. Och vi lär få stå frågande. De enda som kan avgöra om något skall släppas är de anhöriga - och det tror jag inte de gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in