2018-02-20, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Fast jag vet inte. Det enda jag har hört dig göra är att pröva en enda dörr - den oresonligt fördömande. I min Sir Väs-hjärna har detta grumlat ditt sinne från att närma dig sanningen under hela din närvaro i denna tråd.

Och vilken sanning sitter frankenstein på? Redogör för den.

Det är mer kostsamt och tärande att närma sig en plågsam, skitig sanning/spekulation, än den städade, humana sanningen som du tror dig sitta på. Du skriver sanning dessutom. Det är högmodigt av dig.
Senast redigerad av rappytt 2018-02-20 kl. 23:49.
Citera
2018-02-20, 23:56
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Problemet att göra bedömningen beror på att ingen i tråden har tillgång till FU. (För enkelhetens skull får vi anta att FU denna gång ger det mesta av den nödvändiga informationen).

Men bedömningen av gärningen (morden) kan variera mellan dråp till mord, till exempel om barnen varit plågsamt och dödligt sjuka med döden nära förestående (förmildrande, kanske dråp) eller "bara" haft ett livslångt handikapp och ett jobbigt liv framför sig. Till och med genomförandet kan spela roll för straffmätningen, hänsynslöshet kan vägas in.

Här är barnens verkliga sjukdomsbelastning inte känd. Gissningarna i tråden bygger på rätt svaga indicier, en obduktion och tillgång till alla journaler torde vara nödvändigt här.

För en mild bedömning: objektivt pågående stort lidande hos barnen, som blir värre. För en sträng bedömning, föräldrarnas garantställning.

Den av Hamilkar så målande beskrivna "knäppskallerabatten" kan svårligen delas ut till såpass medvetna och informerade personer, men skulle man kunna påvisa (och styrka) sjukliga vanföreställningar kan det kanske tänkas. I vårt fall kan man ju inte göra någon rättspsykiatrisk undersökning, av kända skäl.

Att man skulle ge föräldrarna (i ett hypotetiskt överlevnadsläge) någon straffrabatt därför att man haft det personligt jobbigt, egna lidanden och andra skäl av den karaktären tror jag inte rätten skulle beakta.

Kort svar: Mord, livstid. Ifall de skulle ansöka om tidsbestämning, gissningsvis 24 till 30 år.
Jag håller med om att det på papperet finns mycket som talar för livstid - dubbelmord, garantställning - och att det enda en försvarsadvokat egentligen skulle ha att jobba med är att hävda subjektivt rekvisit för barmhärtighetsmord.

Men jag vet inte hur mycket den övningen egentligen säger. Den förutsätter ju för att ha något förklaringsvärde att föräldrarna skulle ha kunnat tänka sig att ha ihjäl döttrarna utan att ta livet av sig själva. Men är det någon som tror att de skulle ha gjort det?
Citera
2018-02-21, 00:00
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

.... Den av Hamilkar så målande beskrivna "knäppskallerabatten" kan svårligen delas ut till såpass medvetna och informerade personer, men skulle man kunna påvisa (och styrka) sjukliga vanföreställningar kan det kanske tänkas. I vårt fall kan man ju inte göra någon rättspsykiatrisk undersökning, av kända skäl.

Att man skulle ge föräldrarna (i ett hypotetiskt överlevnadsläge) någon straffrabatt därför att man haft det personligt jobbigt, egna lidanden och andra skäl av den karaktären tror jag inte rätten skulle beakta.

Kort svar: Mord, livstid. Ifall de skulle ansöka om tidsbestämning, gissningsvis 24 till 30 år.

Utan tillgång till förundersökningsmaterialet är det omöjligt att diskutera ev påföljder. Det är alldeles för många faktorer som vi inte har någon aning om.
Om föräldrarna/ngn av dem hade funnits vid liv skulle domstolen säkert begära Paragraf-7 undersökning hos RMV (”liten psykiatrisk undersökning). Det är som första steg.

Om en person begår ett brott som kan leda till fängelsestraff kan domstolen döma till rättspsykiatrisk vård istället för fängelse, om personen hade en allvarlig psykisk störning när brottet begicks och har behov av rättspsykiatrisk vård.

Det inte omöjligt att påföljden hade stannat där.
Citera
2018-02-21, 00:00
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Exakt så. Jag bygger denna uppfattning på egen erfarenhet av en chef med grav narcissism. Hen talade inte med sin personal på ett halvår, när kritik sipprat ut om detta sjuka ledarskap. Medarbetarna blev också sjuka i varierande grad.

Kan det vara så att OH tyckte det var bättre att ha ihjäl familjen för att slippa bli ifrågasatt som klanledare, än att se sitt "imperium" rasa samman? Tror att både fru och barn led hårt av att bli osynliggjorda och styrda av OH.

Det besked som blev kraftigt negativt torde vara något som påverkat OH direkt, som riskerade sänka hans ställning. Därför måste familjen straffas med döden. Jag ser det så, med erfarenhet av hur svårt personlighetsstörda kan agera. De flesta har en viss grad av narcissism som är oundviklig och i viss mån hälsosam och nödvändig, men, när det gått fel, så blir denna sjukdom ett direkt hot mot alla som på något sätt är beroende av en personlighetsstörd individ. Det kan vara på en arbetsplats eller i en familj. Problem inne i familjen som rektorn uttryckte sig...

Precis så har min hjärna sonderat, trots envisa inlägg om motsatsen. När OH och HB träffades var de förmodligen på samma nivå yrkesmässigt, men med en personlighetsstörning håller inte denna jämlikhet så länge. Det blir en tävling och den som får övertaget, den bestämmer. Kan kanske vara intressant ett tag, men så småningom upptäcks besattheten och konsekvenserna av den. Personen som utsätts förminskas och isoleras från vänner och familj, samtidigt som den utsatte försvarar relationen. Det är en blandning av hopp och skam. Sedan kommer barnen och tron att detta ska väcka ödmjukheten hos den styrande.. Så blir det ju inte och nu är det så dags att upptäcka misstaget.

Jag läste om en man som var efterfrågad gällande uppsägningar, dvs omorganisationer på stora bolag. Han kunde utan att höja ett ögonbryn säga upp hundratals anställda och ändå njuta av eftermiddagskaffet. Inte en tanke på de konsekvenser det innebär för de anställda, trots att de knappt fick luft vid beskeden. Så arbetade han i många år fram till sin pension med stora arvoden på den, för normala människor, obekväma uppgiften. Hemma hade han alltid varit en omtänksam äkta man och engagerad far. På sin första dag som pensionär började han psykiskt misshandla och slå sin fru. Grannarna började misstänka något, men frun förnekade det. Hon tröstade sig med att han förmodligen gick igenom en kris och att det skulle gå över. Jaja, det slutade med att han nästan slog ihjäl henne. Han förklarade att han behövde få ut "det" ur sig och efter pensioneringen fanns bara frun kvar.

Jag tror att ju mer OH jobbade hemifrån, dessto mer svartnade det. Borta var creden och ryggdunkarna från hans lärljungar, strålglansen. Han hade tappat kontrollen över familjen och sitt arbete och allra mest inom sig. Jag tror han var rasande, men med ett disciplinerat leende på läpparna.
Citera
2018-02-21, 00:01
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Fast jag vet inte. Det enda jag har hört dig göra är att pröva en enda dörr - den oresonligt fördömande. I min Sir Väs-hjärna har detta grumlat ditt sinne från att närma dig sanningen under hela din närvaro i denna tråd.

Men du allvarligt - ska inte detta dubbelmord fördömas?
Nu riktade du dig inte till mig, men det finns faktiskt inget "resonabelt" eller "icke-fördömande" över ett dubbelmord sina egna två barn. Aldrig någonsin.

Det är det grövsta brottet som ska rendera lagens strängaste straff! Livstid!
Krumbukter om bristande livskvalitet, ingen hjälp, ingen annan utväg etc är lika illa som krumbukterna vid hedersmord. Absolut inget som lägger minsta förlåt i vågskålen. Inte heller att mördarna inte ville leva efter sina brott.

Vi befinner oss i Sverige med skattefinansierad sjukvård för alla, stort utbyggd social service för folk i nöd, accepterande psykiatri och starka skydd för barn. Orkar man inte ta hand om två barn - sjuka eller friska - finns det betydligt bättre alternativ än att mörda barnen.
Citera
2018-02-21, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Minst lika rimligt. Inte väldigt rimligt, skrev jag. Det betyder lika rimligt eller lite rimligare.

Lite rimligare pga
1) de flyttade från föräldrarna till H
2) de måste ha känt sig mycket ensamma eftersom de mördade sina barn.

Två vuxna yrkesarbetande med barn som flyttar dit där jobben finns och som föräldrar kan leva samman med sina barn. De är ju inga tonåringar som flyttar hemifrån direkt ... Det är väl snarast naturlig utveckling.

Till mer eller mindre del "äger" man familjens privata problem tillsammans, om än man kan dela en del med sina vänner och möjligen föräldrar. Den personliga integriteten vill man dock ofta värna.

Också naturligt.

Båda tycks varit utåtriktade och mkt omtyckta på sina arbeten.
Citera
2018-02-21, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag håller med om att det på papperet finns mycket som talar för livstid - dubbelmord, garantställning - och att det enda en försvarsadvokat egentligen skulle ha att jobba med är att hävda subjektivt rekvisit för barmhärtighetsmord.

Men jag vet inte hur mycket den övningen egentligen säger. Den förutsätter ju för att ha något förklaringsvärde att föräldrarna skulle ha kunnat tänka sig att ha ihjäl döttrarna utan att ta livet av sig själva. Men är det någon som tror att de skulle ha gjort det?

Tanken har slagit mig att de torgförde att döttrarna var allvarligt sjuka, båda två och att ett av barnen, enligt flera i tråden (trådsanning?) blivit mycket sämre runt tredje advent. De har så att säga långsamt inympat i omgivningen hur sjuka barnen var, sant eller ej.

Kanske var planen att slippa barnen på ett smidigt sätt, men efter morden kom skulden i kapp dem, eller logiken. De förstod naturligtvis att det kanske inte var vattentätt...
Senast redigerad av rappytt 2018-02-21 kl. 00:11.
Citera
2018-02-21, 00:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja gissar - utan att veta - att många här har varit av uppfattningen att just för att föräldrarna mördat de egna barnen är det mindre allvarligt. Som att föräldrarna redan därigenom får ett straff och blir barnlösa. De mördar "sina egna".

Men det är faktiskt precis tvärt om. Det är ett allvarligare brott att mörda sitt eget barn än exempelvis någon annans barn. (Om man nu ska gradera helvetet.) Just för garantansvaret som föräldrar och vårdnadshavare har. Vill man inte längre vara vårdnadshavare kan man faktiskt tillfälligt eller permanent avsäga sig detta i Sverige. Det kunde även OH och HB gjort.

Det är därför jag och några andra förståndiga vänder oss mot den underliggande attityden att föräldrar "äger sina barn" och att detta är en "familjeangelägenhet". Vårt rättssystem ser det absolut inte så.

Problemet med såväl denna gissning som dina tidigare är att de bygger på ditt begränsade tankemönster och svaga mentaliseringsförmåga. Du försöker anlägga samma smala perspektiv oavsett vad du tittar på - människor, psykologi, samhälle, straff, medicin - allt för att bibehålla en fiktiv känsla av kunskap och kontroll. Det finns inte ett nyfiket sökande efter sanning där du ibland backar, ibland går framåt, utan ett behov av rigid kontroll.

Det är det som gör att du hamnar så snett hela tiden, i dina analyser av familjen, hur andra uppfattar den här historien, din bild av vad som hänt, din hänsynslöshet mot de anhöriga och ditt föraktfulla bemötande mot en annan skribents sjukdom.

Enögdhet är ingen bra grund för etik och nyanser.
Citera
2018-02-21, 00:07
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

Kanske inte så troligt att de skulle valt att leva vidare.
Men det har ju framkommit uppgifter att de väntade något dygn efter att barnen mördats. Man kan ju bara fundera på varför och vilka tankar som gick genom deras hjärnor under den tiden.

Det finns ju flera beskrivna fall där mördaren planerat suicid efter mord på sina barn, men ej mäktat med att genomföra det ex Dalarö-morden.
Citera
2018-02-21, 00:10
Bannlyst
Citat:
Nu riktade du dig inte till mig, men det finns faktiskt inget "resonabelt" eller "icke-fördömande" över ett dubbelmord sina egna två barn. Aldrig någonsin.

Krumbukter om bristande livskvalitet, ingen hjälp, ingen annan utväg etc är lika illa som krumbukterna vid hedersmord. Absolut inget som lägger minsta förlåt i vågskålen. Inte heller att mördarna inte ville leva efter sina brott.

Vi befinner oss i Sverige med skattefinansierad sjukvård för alla, stort utbyggd social service för folk i nöd, accepterande psykiatri och starka skydd för barn. Orkar man inte ta hand om två barn - sjuka eller friska - finns det betydligt bättre alternativ än att mörda barnen.

Du gör det alldeles för enkelt för mig och jag kan med varm, men bestämd hand hänvisa dig till mitt förra inlägg.
Citera
2018-02-21, 00:20
Medlem
Citat:

Mig veterligen är det total konsensus om att det är ett dubbelmord. Förövarna har efter brotten tagit sig av daga.

Dom kan inte bli mer än döda. Det är liksom lite mer än livstid, som du förfäktar vore rättmätigt straff.

Du jobbar hårt för att gräva upp dom, rulla dom i tjära och fjädrar .... Dagligen.

Varför?
Citera
2018-02-21, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Två vuxna yrkesarbetande med barn som flyttar dit där jobben finns och som föräldrar kan leva samman med sina barn. De är ju inga tonåringar som flyttar hemifrån direkt ... Det är väl snarast naturlig utveckling.

Till mer eller mindre del "äger" man familjens privata problem tillsammans, om än man kan dela en del med sina vänner och möjligen föräldrar. Den personliga integriteten vill man dock ofta värna.

Också naturligt.

Båda tycks varit utåtriktade och mkt omtyckta på sina arbeten.

Rimligt att flytta, rimligt att inte flytta. Flyttar gör man av olika anledningar, och kan leda till olika saker.

Det vi pratade om var att du tyckte det var rimligt att anta att familjerna känt till hur mördare H och mördare O levde före familjetragedin.

Jag tänker att det är lika rimligt att anta att så inte var fallet. För vi har ju ingen aning, eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in