Citat:
Ursprungligen postat av
skrockande
Jag menade endast att en del människor kanske också vill få tro på den Gud dom behagar, utan att ateister ska behöva lägga sig i, precis på samma sätt som ateister väljer att tro på sitt. Det var en direkt följd av att jag håller med dig i dina resonemang om att vissa människor känner sig intvingade i en religion och detta kan gå ut över världsliga saker, som att tex. Kvinnor i vissa länder kanske ej får ta del av tex. Universitetsstudier eller annat kunskapssökande eller vad man nu är intresserad av.
Då vill jag fråga dig, var du kan konstatera att "ateister lägger sig i" en troendes gudstro.
Förklara, för det låter ändå lite anklagande.. det är ju angeläget att isf reda ut var dessa hinder sker... om igen, gärna konkreta exempel, gärna var detta sker i Sverige så vi avgränsar detta problem, som du iaf formulerat.
Jag är angelägen att förstå, eftersom det givetvis inte är anständigt en civiliserad sekulär demokrati, att hindra en individ att tro på precis vad den vill - jag gör ju en annan värdering, jag ser det tvärtom att gudstroende får oförskämt många direkta privilegier osv, , därför vill jag gärna veta var dessa redan curlade.. blir så hindrade?
Rent faktamässigt.
Det har också blommat ut religiösa friskolor, en sak som jag ser som intäkt på vilken makt troende tagit sig i modernt samhälle.. men har du något du kan peka på : isf förklara , ingen är ju allvetare... du kan sitta på fakta som totalt förbigått min vetskap.. så är det ju ofta, jag vet inte vad som händer i Norrland då jag inte bor där.. men vet att också ett rätt frikostigt antal moskéer byggts upp i landet, hur.. hindrar det de troende menar du? VAR får en troende, inte tro?
om du behöver gå globalt istället för inhemskt, gör då det men ditt påstående är intressant.. då jag som jag sa, ser raka motsatsen : att religion och t.o.m fanatisk religionsutövning inkl. stark gudstro.. ju givits omfattande & vittgående rättigheter.