2018-02-20, 19:36
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag är inte heller psykiatriker, bara ssk inom psykiatri och jobbar nära läkare, iofs.

Jag tror det mesta du skriver men tvångsmässighet medför en hel del ångest och jag får inte intrycket att denne GM varit speciellt ångestfull omedelbart innan dådet. Han spankulerar omkring och köper tejp och pistol samt frekventa besök på McDonalds.

Men visst vardagstristess kan vara bitch. Men många har väl tråkiga liv utan att bli dubbelmördare för det . . . .

Nejvisst. Det där är ju ett eget kapitel, eller delvis.

Jag har tragglat det förut, jag tror han tar livet av BO för att slippa ta livet av föräldrarna som han anser har skulden för honom, som han heller ogärna tar livet av för han är ju så speciell (utförare av det perfekta mordet, o.a., ja, kanske mest det förresten.). Tur han hann ta livet av BO innan han upptäckte vilken nolla han egentligen är....

Varianter på det....
Citera
2018-02-20, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot

Jag har tragglat det förut, jag tror han tar livet av BO för att slippa ta livet av föräldrarna som han anser har skulden för honom, som han heller ogärna tar livet av för han är ju så speciell (utförare av det perfekta mordet, o.a., ja, kanske mest det förresten.). Tur han hann ta livet av BO innan han upptäckte vilken nolla han egentligen är....

Varianter på det....

”Suppose you see a bird walking around in a farm yard. This bird has no label that says 'duck'. But the bird certainly looks like a duck. Also, he goes to the pond and you notice that he swims like a duck. Then he opens his beak and quacks like a duck. Well, by this time you have probably reached the conclusion that the bird is a duck, whether he's wearing a label or not.

Med andra ord: EG gillade pengar. Och letade efter åldringar att råna/mörda. Krångla inte till det i onödan.
Citera
2018-02-20, 19:59
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Edvin krävs på sammanlagt 600.000kr i skadestånd till de anhöriga, enligt Corren.se. Är detta rimligt?
Jag tror Massi Fritz tar i lite, men bara lite. Standard är väl 50 000 per anhörig vid mord. Jag kan då tycka att de två som tvingades se skiten är värda det dubbla. Då borde det landa på 500 000 kr. Kanske har summorna höjts på sistone och 60 000 numera är standard? Eller så tar hon i lite av bara farten som advokater brukar göra.
Jag kan för övrigt tycka att han borde bli skadeståndsskyldig gånger två, eftersom det rör sig om dubbelmord. Så i mina ögon låter 600 000 kr trots allt lite.
Citera
2018-02-20, 20:41
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gluteny
Jag inleder också med att jag inte har mycket kunskap inom psykiatrin, men jag har också funderat en del över hans berättelser. Jag får känslan av att han har ett stort kontrollbehov, och det är när han blir stressad som detta verkligen kommer till ytan. Hans "tvångstankar" är ett sätt för honom att känna att han har kontroll, genom att "planera ett mord in i minsta detalj". Även sättet morden tycks ha begåtts, att han varit betydligt större och starkare än sina offer (offer som han rekat när han frågade om vägbeskrivning), att han haft vapen, bundit dem, torterat dem, och i princip "dubbeldödat" bägge genom att först beröva dem syre i form av kvävning och sedan skurit halsen av dem.

Psykosen 2014, där han försökte ta livet av sig vilket också kan tolkas som ett sätt att utöva kontroll, kom i samband med en väldigt stressig period i deras liv. De har haft stora ekonomiska bekymmer tidigare. Och nu när detta hände så hade han fått reda på att han inte skulle få behålla jobbet på Arla vilket såklart är väldigt jobbigt att höra. Dessutom var sambon lite bossig och kontrollerande emellanåt och då Edvin var ganska tam av sig så kände han den bristande kontrollen? Bara spekulationer förstås.

Kontroll är definitivt en stor del av ekvationen. Hans självhävdelse tar sig uttryck i behov av kontroll över ngt, dvs "makt över..." ger en överkompensatorisk självkänsla, av "värdefull" (kontra värdelös). Även om det bara är kontroll över utgången av fantasierna...

Bristen på kontroll över livet i övrigt (eller att uppleva sig kontrollerad, körd med...) ger stress, som ger kontrollbehov över ngt han är fri att styra över – fantasin. Verklighetsflykt som ger näring/gratifikation åt hans ego. Utförligheten och detaljrikedomen i fantasierna speglar både hans behov vad gäller volym (tidsåtgång, utrymme för tänkande) och vad gäller komplimanger till sig själv för den egna listigheten och "professionaliteten".

Därtill kommer förmodligen att han med fantasierna även vill fly från vem han själv egentligen är, dvs ett försök att kontrollera och dölja eller glömma honom själv för sig själv.

Möjligen står sedan på ett oförbiserbart sett de egna föräldrarna och därpå den egna familjen både vad gäller upphov och oundflyelig identitet och konstant påträngande verklighet i vägen för hans självförverkligande enligt fantasin, vilket utlöser impulsen att vilja radera ut det egna upphovet och den ofrånkomliga verklighetens företrädare. Som om han därigenom skulle kunna bli fri att bli sig själv. En hysterisk nödutgång ur en illa förstådd tillvaro.

Sen räctkte det väl att titta två ggr i spegeln för att förstå att ett föräldramord inte skulle lösa hans verkliga problem och att hans "identifikationsschablon" kanske inte låg på rätt sida om lagen i CSI Miami i alla fall.

Men behovet att vara speciell försvann inte....

Att tv-deckare är idealiserade, rörliga annonser för lite av varje riktade till 400 miljoner amerikaner och inte har much med någon som helst verklighet att skaffa var det ingen som berättade.
Citera
2018-02-20, 20:51
Medlem
Kexet65s avatar
Hur fungerar det egentligen med skadestånd?
OM EG får en fällande dom och skadestånd döms ut till dom anhöriga - säg typ 60000/anhörig.
Kommer dom i så fall någonsin att få se skymten av dessa pengar?
(EG har ju inga tillgångar alls som jag förstått)?
Så hur fungerar detta med skadestånd som utdöms?
Citera
2018-02-20, 20:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nietzschesson
”Suppose you see a bird walking around in a farm yard. This bird has no label that says 'duck'. But the bird certainly looks like a duck. Also, he goes to the pond and you notice that he swims like a duck. Then he opens his beak and quacks like a duck. Well, by this time you have probably reached the conclusion that the bird is a duck, whether he's wearing a label or not.

Med andra ord: EG gillade pengar. Och letade efter åldringar att råna/mörda. Krångla inte till det i onödan.

Om man bland Nietchzsches efterlämnade papper hittar en anteckning om att han har glömt sitt paraply, bör man eller bör man inte införliva den med hans kompletta efterlämnade anteckningar?

"Ankor" finns på lantgårdar och i serietidningar, framavlade och tecknade – men mentala tillstånd är inte riktigt samma sak. Ville GM komma över pengar funnes det andra alternativ, tjuvar försöker i allmänhet överleva, inte röra upp himmel o jord. Den här figuren ville åka fast, även om han kanske inte fattade det själv. Fast det är inte otroligt att han gjorde det. Det är ett slags patetiskt och narcissistiskt rop på hjälp.
Citera
2018-02-20, 21:37
Medlem
Poddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Hur fungerar det egentligen med skadestånd?
OM EG får en fällande dom och skadestånd döms ut till dom anhöriga - säg typ 60000/anhörig.
Kommer dom i så fall någonsin att få se skymten av dessa pengar?
(EG har ju inga tillgångar alls som jag förstått)?
Så hur fungerar detta med skadestånd som utdöms?

Är inte säker men tror det är staten som går in och betalar, han blir sen skyldig staten pengarna.
Citera
2018-02-20, 22:01
Medlem
Läser igenom FUPen (I.3) och vill väl eg bara säga att om man skriver om att man har ringt till båda BO:s mobiler på flashback är man inte särskilt smart då det såklart genererar i ett förhör samt tar upp dyrbar tid. Och denna människa har då mage att kritisera polisarbetet. Vilket stolpskott!
Citera
2018-02-20, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZaphodBeeblebrox
Läser igenom FUPen (I.3) och vill väl eg bara säga att om man skriver om att man har ringt till båda BO:s mobiler på flashback är man inte särskilt smart då det såklart genererar i ett förhör samt tar upp dyrbar tid. Och denna människa har då mage att kritisera polisarbetet. Vilket stolpskott!

Ja, vilken jävla idiot!
Citera
2018-02-20, 22:29
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Jag är inte psykiater men det man slås av med GM här är att fantiserandet har något tvångsmässigt över sig, medan innehållet verkar godtyckligt eller anpassat efter ålder och "förväntade" intryck (från tv o populärkultur). (Missförstå mig rätt...) Det där borde en psykiater reda ut kvickt.

Han ger ju sken av att hålla sig med tvångstänkande (innehållet) för att verka märkvärdigare för sig själv än han i realiteten är, dvs det handlar om dålig självbild.

Sen får jag ju intrycket att tvångstänkandet (företeelsen) är en form av stresshantering, där ett utrymme måste skapas och ett vakuum måste fyllas där GM kan och får lov att vara "sig själv" (fast bättre, då...).

Ungefär som här på fb, fast omvänt, s.a.s...

Det här en yngling dock, så jag kanske överdriver hans intelligens vad gäller hans behov av att få utlopp för någon form av självkänsla.

Det där med att han "måste döda" är ju hans "tolkning", som passar hans choser (kanske så för alla tvångsmässiga?). Han måste sysselsätta hjärnan — där skulle jag gissa tvångsmässigheten ligger. Vilket i sin tur kan vara resultatet av en dramatiskt insnävning av hans "normala"/invanda fysiska och mentala "handlingsutrymmen", dvs nån har bildligen "kastat ut alla hans möbler och tvingar honom att stå o röka på balkongen innan han får återgå till att byta blöjor under skäll och försöka fara iväg till jobbet han hatar, för att komma hem till samma elände". Allt bildligt och hypotetiskt. Lägg till lite nojor o.a. från gammalt och fantiserandet (företeelsen) framstår som kanske rätt rimlig överlevnadsstrategi, och lägg till ovett, fysisk otur och depravering, taskiga målbilder m.m. i samma register så är innehållet kanske inte så konstigt heller, ssk som ingen verkar ha berättat för honom att han glider ner för helt fel backe.

Och svamlandet bara fortsätter och fortsätter .
Om psykiatrin på Ryhov inte har kunnat diagnostisera och bota E**** varför
skriver du då spaltkilometer om något som du begriper lika lite som polisarbete ?
Någon skrev om att man borde gett E**** behandling med elchocker istället för
medicinering med de gamla vanliga preparaten .
Det borde du också prova , det har nog verkan även på dina diagnoser .
Det E**** har gjort mot paret Lekander blir inte ogjort så varför tramsa ?
Ingen mer än E**** själv vet vad som pågår i hans "hjärna" .
Senast redigerad av boidis12 2018-02-20 kl. 22:39.
Citera
2018-02-20, 22:30
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Podde
Är inte säker men tror det är staten som går in och betalar, han blir sen skyldig staten pengarna.

Ok, låter rimligt för nog hoppas man innerligt att dom drabbade ska få sina tilldömda pengar.... (oavsett vilket brottsfall det må gälla).
Citera
2018-02-20, 22:38
Medlem
boidis12s avatar
Citat:

Varianter på det....

Jag undrar just vem som är den största nollan i sammanhanget .
Vari skulle den hemska skulden ligga som gjorde att E****:s föräldrar förtjänade att dö ?
Och varför åka ända till Mantorp för att hitta några "lämpligare" offer i så fall ?
Finns det inga äldre och försvarslösa (med pengar) på närmare håll ?
Eller du kanske menar att E**** tyckte att paret Lekander var lika hans föräldrar
till utseendet eller sättet så att det var det som utlöste morden ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in