2018-02-20, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Som jag ofta påpekar - hur gör man för att skilja falsk information från äkta? Det verkar knappast finnas någon vetenskaplig metod bakom uppfattningen, att den här bilden verkar fabricerad. Och det verkar inte finnas något bakom de evidens som läggs fram för en platt jord, som mest verkar handla om missuppfattningar, eller lögner. Vi har ju på de senaste sidorna sett hurusom zoom-exemplen bygger på att föremålet i själva verket inte ligger bortom horisonten.

Förutom allt annat som sagts kan man tillägga att ifall den perspektivteorin stämmer, skulle vi inte bara få se ett föremål dyka upp när vi ökar förstoringen. Jämför med frågorna om varför vi inte ser Finland, och liknande.

Vad du måste göra är att genomföra några egna experiment, och redogöra för dem. På det viset har du gjort något själv, och slipper att förlita dig på ändlöst långa youtube-klipp.

Och, no one, betyder ingen. Man kan inte bara hitta på vad uttryck står för. En textanalys som har sin bas i sådant blir bara ett eget diktande eller tyckande.

Evidensen för en platt jord verkar skakiga, och grunden för hela teorin tycks vara att man tror på en konspiration där några drar nytta av att vi tror på den runda jorden. Eftersom det inte direkt finns några evidens för en platt jord, blir diskussionen till en packe obesvarade frågor, och länkar till foton och filmsnuttar, som sägs avslöja den diaboliska eliten.
Jag tycker det är fånigt att haka upp sig på detta 'no one', vad det innebär är att ingen kan säga hur jorden ser ut. För en plattjordare att erkänna att man inte vet har globjordare av outgrundlig anledning tagit till sig som ett bevis för sin modell. Helt ologiskt. Att erkänna att man inte vet är väl ganska vettigt om man just inte vet.

Bevisen för plattjorden är inte hundra procent, men det är enligt min uppfattning bättre än bevisläget för globjorden. Du säger en packe obesvarade frågor, massor av frågor har besvarats och diskuterats till leda i tråden. I det senaste grälet om kurvan så tar globjordare till alla möjliga trick för att hävda sin modell. En bild visar en bågformad kraftledning, en bild visar ett perspektiv á la plattjord på samma ställe. Vilken är sann? Globjordare säger att man bara kan se kurvan från ISS men hävdar i sedan att den går att bevittna i ovan nämnda bild. Är det inte ett skakigt bevisläge? Det är snarare politik än bevis. En agenda.

Men å andra sidan kan jag förstå om människor vill att jorden ska vara rund, att det skulle vara ett gigantiskt bedrägeri är en mycket olustig tanke. Som att bli prostituerad av sina föräldrar. Det är ju egentligen fruktansvärt att jorden är platt och att vi har blivit bedragna, våra liv till spillo till förmån för ett fåtal.
Citera
2018-02-20, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag tycker det är fånigt att haka upp sig på detta 'no one', vad det innebär är att ingen kan säga hur jorden ser ut. För en plattjordare att erkänna att man inte vet har globjordare av outgrundlig anledning tagit till sig som ett bevis för sin modell. Helt ologiskt. Att erkänna att man inte vet är väl ganska vettigt om man just inte vet.

Bevisen för plattjorden är inte hundra procent, men det är enligt min uppfattning bättre än bevisläget för globjorden. Du säger en packe obesvarade frågor, massor av frågor har besvarats och diskuterats till leda i tråden. I det senaste grälet om kurvan så tar globjordare till alla möjliga trick för att hävda sin modell. En bild visar en bågformad kraftledning, en bild visar ett perspektiv á la plattjord på samma ställe. Vilken är sann? Globjordare säger att man bara kan se kurvan från ISS men hävdar i sedan att den går att bevittna i ovan nämnda bild. Är det inte ett skakigt bevisläge? Det är snarare politik än bevis. En agenda.

Men å andra sidan kan jag förstå om människor vill att jorden ska vara rund, att det skulle vara ett gigantiskt bedrägeri är en mycket olustig tanke. Som att bli prostituerad av sina föräldrar. Det är ju egentligen fruktansvärt att jorden är platt och att vi har blivit bedragna, våra liv till spillo till förmån för ett fåtal.
Jag vill ingenting i frågan om jordens form. Det finns tusentals saker jag inte kan, vill, orkar, får undersöka. Därför är jag ”tvungen” att lita på vetenskapen. Där vetenskapen anser sig säker är jag också säker. Där vetenskapen är svag är jag också svag. Är det något som är riktigt viktigt för mig, då sätter jag mig in i det.
Citera
2018-02-20, 21:36
Medlem
goseigens avatar
Citat:

Min invändning handlade bara om själva uttrycket som så och den kommentar som kom efteråt. Det var inte ämnat som ett argument i själva diskussionen.
Citera
2018-02-20, 21:43
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Det finns en röd tråd för alla plattjordare.
Den totala bristen på kunskap inom matematik, fysik och förmågan att utläsa resultat av experiment.
Sedan finns det en sjuk ovilja att göra egna undersökningar.

Du blir ju ledsen i ögat när vi tar upp din dåliga kunskap inom fysik. Men du har ju inga kunskaper, varför bara inte erkänna?
Citera
2018-02-20, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Enligt mig är det tolkningar av den information vi får, och att det inte är bevisat att det finns sådan läckt information.

För mig känns det som att du på något vis här hävdar att det inte skulle göra någon skillnad huruvida jorden skulle vara platt eller inte, för den skapare du framställer verkar inte ha något budskap.

Eller att budskapet manifesteras i den fysiska verkligheten.

Varför skulle det då påverka oss så som du hoppas?

Det är där jag vill ha lite filosoferande. Vad kan det vara för en skapare?

Det är förstås en väldigt djup och svår fråga, där man kan undra över hur man skall betrakta hierarkier och religioner. En gissning skulle kunna vara att de kan vara både goda och onda.

Men, ... det låter som att du har din alldeles egna religion då Den är ju åtminstone inte abrahamitisk som den framstod från Davids tid och framåt.
Det finns ju lagar, naturlagar, men någon religion har jag inte. Organiserad tro har alltid gynnat överheten. Skrifter är tolkningar, du kan däremot läsa i boken gud skrivit varje dag när du tex. ser dig i spegeln.

Det skulle påverka oss därför, antar jag, eftersom det påverkade mig på ett helt ofattbart sätt, självklart är det min upplevelse. Det har förändrat mig i sinne och kropp. Denna värld är både sinne och kropp, du kan mycket mer. Det är vad konspirationen försöker dölja.
Citera
2018-02-20, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag vill ingenting i frågan om jordens form. Det finns tusentals saker jag inte kan, vill, orkar, får undersöka. Därför är jag ”tvungen” att lita på vetenskapen. Där vetenskapen anser sig säker är jag också säker. Där vetenskapen är svag är jag också svag. Är det något som är riktigt viktigt för mig, då sätter jag mig in i det.
Jag förstår. Men om du visste att du var lurad, skulle du inte vilja veta vad som fanns bakom fasaden?
Citera
2018-02-20, 21:48
Medlem
Citat:
Jag förstår. Men om du visste att du var lurad, skulle du inte vilja veta vad som fanns bakom fasaden?
Jo. Skulle du?
Citera
2018-02-20, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jo. Skulle du?
Vi är lurade.
Citera
2018-02-20, 21:57
Medlem
Citat:
Vi är lurade.
Om vi lägger det vetenskapliga åt sidan, hur går en sådan här konspiration till? Var det ett världsmöte då detta beslutades? Och vaför? Har olika länder skrivit på dokument?
Citera
2018-02-20, 22:03
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag tycker det är fånigt att haka upp sig på detta 'no one', vad det innebär är att ingen kan säga hur jorden ser ut.

Men du, vi vet ju faktiskt hur jorden ser ut. Vi har kartor och vi har satellitbilder, vi har färdats kors och tvärs över hela planeten och alltid hittat fram.

Att påstår att vi inte hittar på jorden är ett fullständigt absurt påstående.

Citat:
Bevisen för plattjorden är inte hundra procent, men det är enligt min uppfattning bättre än bevisläget för globjorden.

Jo bevisen för en sfär är 100%. Flera gånger om.

Vad jag har försökt förklara är det finns massor med bevis och vart och ett av bevisen är 100%, vi har alltså en kedja av bevis som är enormt stark.

Det räcker mao inte att ifrågasätta att du inte ser "kurvan" utan du måste även falsifiera alla andra bevis såsom avståndet till himlakropparna, stjärnhimlens rotation, polstjärnans position, månförmörkelse, GPS, kartor, vädersystem, satelliter, fotografier, pendeln, gyrokompassen, gravitation, flygresor...

Listan med bevis kan göras hur lång som helst och man måste vara enormt trög för att inte fatta att jordens form är bevisad om och om igen.

Citat:
Bevisen för plattjorden är inte hundra procent,

Det finns inte ens ett 1% "bevis" för att jorden är platt
Senast redigerad av madtop 2018-02-20 kl. 22:17.
Citera
2018-02-20, 23:26
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Det finns en röd tråd för alla plattjordare.
Den totala bristen på kunskap inom matematik, fysik
Nej enda skillnaden är att dom inte bara köper allt som lärs ut, utan har även förmågan att tänka själva.
Citat:
Sedan finns det en sjuk ovilja att göra egna undersökningar.
lol tror du får svårt att hitta någon annan kategori som gör så mycket experiment som flat earthers.
Citat:
Du blir ju ledsen i ögat när vi tar upp din dåliga kunskap inom fysik. Men du har ju inga kunskaper, varför bara inte erkänna?
Som sagt, kunskap är inte att blint svälja precis allt du får lära dig. Det är t.o.m bland annat det vetenskap handlar om att försöka hitta fel i det man själv tror på.
Citera
2018-02-20, 23:48
Medlem
Månen är väl enda beviset vi vanliga kan tyda på att jorden är rund. Typ skuggan på månen är våra planet fast den kan också vara solens avsaknad som mörkar?
Eller kan vi se annat som tyder jordens form ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in