2018-02-20, 18:28
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
SVT 18:00 visar bilder på springande White Helmets i östra Ghouta, men förvånansvärt nog poängteras att räddningsgrupperna har koppling till rebellgrupper. Fast man får väl vara tacksam att de inte benändes som "Oppositionsgrupper"

Som vanligt kan man fråga sig: När förvandlades al-Qaedas gren i Syrien, Hay’at Tahrir al-Sham, från terrorister till rebeller?

Jag tycker dock att jag märkt en aningens mer objektivisering i skildringen av Syrienkonflikten. Al-Qaedas namn har nämnt några gånger. Kanske har MSM tagit till sig av vår kritik?
För att rebeller och terrorister inte är motsatsord. Jag tror att du har fått det förklarat flera gånger i tråden men ändå fortsätter du. Är du senil?
Citera
2018-02-20, 18:32
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
För att rebeller och terrorister inte är motsatsord. Jag tror att du har fått det förklarat flera gånger i tråden men ändå fortsätter du. Är du senil?

Du glömde att lägga till ditt favoritord som är "Pajas".

Men frågan kvarstår varför benämner MSM en terrorklassad grupp som rebeller och inte terrorister? IS benämn oftast som en "terrorgrupp", medan HTS som en "rebeller" eller rent av "opposition".
Senast redigerad av Tillsson 2018-02-20 kl. 18:41.
Citera
2018-02-20, 18:33
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
SVT 18:00 visar bilder på springande White Helmets i östra Ghouta, men förvånansvärt nog poängteras att räddningsgrupperna har koppling till rebellgrupper. Fast man får väl vara tacksam att de inte benändes som "Oppositionsgrupper"

Som vanligt kan man fråga sig: När förvandlades al-Qaedas gren i Syrien, Hay’at Tahrir al-Sham, från terrorister till rebeller?

Jag tycker dock att jag märkt en aningens mer objektivisering i skildringen av Syrienkonflikten. Al-Qaedas namn har nämnt några gånger. Kanske har MSM tagit till sig av vår kritik?

Såg samma inslag, det är riktigt beklämmande. Man talar om rebeller, civila, den syriska regimen och Ryssland. al-qaida finns fortfarande inte där. Man borde nästan bojkotta detta program.
Citera
2018-02-20, 18:36
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Du glömde att lägga till ditt favoritord som är "Pajas".
Jag glömde inte det, jag tyckte att det var ett för svagt ord.
Citera
2018-02-20, 18:37
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Såg samma inslag, det är riktigt beklämmande. Man talar om rebeller, civila, den syriska regimen och Ryssland. al-qaida finns fortfarande inte där. Man borde nästan bojkotta detta program.
Ger närvaro av al-Qaida frikort att lemlästa civila?
Citera
2018-02-20, 18:38
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Tala för dig själv du. Rebell har en positiv laddning, terrorist en negativ. Rebeller har ofta befolkningens stöd dessutom. De så kallade rebellerna i Syrien har bara stöd av Västs ledarskikt.
Citera
2018-02-20, 18:39
Medlem
Erik Östs avatar
Så vem orkar bekymra sig om hur NATO fortsätter sina operationer i Syrien...gäsp!
Citera
2018-02-20, 18:41
Medlem
SmokeOns avatar
Märker att det har hänt mycket sedan jag sist läste om kriget i Syrien. Håller det på att utvecklas ett krig mellan Iran och Israel i Syrien? Och är de syriska trupperna i Afrin allierade med kurdiska styrkor? Är Turkiets mål med invasionen att krossa kurdiska styrkor, eller har man större planer än så? Och hur ställer sig Ryssland till Turkiets invasion?

Håller på att söka efter en sammanfattning över vad som hänt under de senaste månaderna, om någon annan som sitter på en sådan källa så skulle det uppskattas stort om den delades i tråden.
Citera
2018-02-20, 18:41
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Tala för dig själv du. Rebell har en positiv laddning, terrorist en negativ. Rebeller har ofta befolkningens stöd dessutom. De så kallade rebellerna i Syrien har bara stöd av Västs ledarskikt.
Rebell har en neutral laddning. Jag minns inte dig kalla Hamas för terrorister, varför?

Du är nog ensam om att tro att rebellerna inte har stöd utav befolkningen.
Citera
2018-02-20, 18:46
Medlem
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Vem flyr bättre tycker du? Shia-miliser eller Peshmerga?

Vissa källor hävdar att inga shia-miliser nådde fram till Afrin City...
Du har redan svarat på den frågan! La du märke till deras Fordon? Vissa hade tonade rutor och andra hade 20" sport fälgar, fattades bara en "Disco Kula" i fordonen och "Fetcool Arabisk Discopop Musik" som dundrar ut högtalarna......araber...bara araber......
Dessa arabiska hobbysoldater hör hemma på Beiruts gator.
Citera
2018-02-20, 18:53
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ger närvaro av al-Qaida frikort att lemlästa civila?
Nej, det är aldrig ok att lemlästa civila, men i vissa lägen är det oundvikligt. Här har du den värsta sortens terrorister, som trots många förhandlingar, många chanser väljer en brutal död och drar med sig andra samtidigt.
Naturligtvis är syftet att visa upp den syriska regimen som hänsynslös. Här hade man kunnat undvika dödsoffer helt och hållet, alla vet att kriget är förlorat för terroristerna. Och man vet att Syrien och Ryssland har varit tålmodiga och inte gjort sig skyldiga till en bråkdel av de brott som de har anklagats för.
Nu har de tvingat Syrien och Ryssland till drastiska åtgärder och media frossar i anklagelser. Trots att de mycket väl vet att det är terrorister som orsakat detta, och att alla medel är tillåtna i kampen mot terrorister.
Vilken föreställning! Vilken suverän propagandavinst det blir för USA, Israel, Saudi och EU. Sedan kommer man att prata om massakern i Ghouta och gråta över sina förlorade terrorister.
Citera
2018-02-20, 18:55
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Har du sett barn och kvinnor i burar med? Oavsett förklarar inte din artiklar det överväldigande antalet civila dödsoffer.

Israel hade ungefär samma resonemang - Hamas använder civila som mänskliga sköldar - och FN samt andra NGO:s avvisade argumentet i brist på bevis och för att det faktiskt inte rättfärdigar flygattackerna ändå eller stod för det stora antalet civila dödsoffer.

Assadregimen tillämpar en kollektiv bestraffning där man slår ut livsnödvändig infrastruktur med syfte att göra livet outhärdligt för att sedan tvinga dom att kapitulera. Det är ett sådant beteende som är olagligt enligt internationell humanitär rätt.
Assad går in för att jihadisterna vägrar ge upp och har bombarderat Damaskus med 1000-tals granater och missiler och dödat oskyldiga civila. Bara det är ett krigsbrott och ger Assad fullständiga rättigheter - och skyldigheter - att skydda Damaskus befolkning från terrorister som hindrar de boende att fly från de områden de besitter och vägrar se till att de får mat och andra livsnödvändigheter, när de inte rent av har kidnappat alawiter och håller dem som gisslan.

Så sluta med att ha sympatier för kriminella.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in