Citat:
Ursprungligen postat av
sno
Med tanke på att det är den "äldsta fällan" och med tanke på att kvinnliga journalister är extra utsatta och med tanke på Madsens rykte som svår, nyckfull, temperamentsfull och aggressiv personlighet så undrar jag varför Kim´s varningsklocka inte ringde trots att hon hade genomfört säkerhetsutbildningen för kvinnliga journalister.
Detta är inte en "anklagelse" - för alla er som direkt börja yla i nattmössan. Jag undrar bara vilken nytta en sådan utbildning ger och vad som lärs ut på den egentligen. Vaggar man de kvinnliga journalisterna till tron att den farliga världen finns långt borta någonstans i ett land vars namn man knappt kan uttala? Eller lär man ut att de farliga situationerna finns här och var i ens närmiljö och att man alltid måste tänka efter minst 2 ggr och försöka analysera situationen - istället för att "känna"?
Kvinnor har vissa speciella brister när det gäller våldstänk och självförsvar. Wall var nog inget undantag.
Bakom allt snack om självförsvarskurser, kan själv och partnervåld finns ofta en stor naivitet, tyvärr...
Män är lite skadade, och tänker ofta i våldstermer (Hur tar jag idioten längst bort i vagnen om han flippar osv), medan kvinnor föredrar den empatiska vägen.
Det är bla därför de står ut med våldsamma partners. Kvinnor är för mjuka och förstående. De är för goda.
En man som åkte ensam med Madsen skulle förmodligen han varit lite mer mentalt förberedd än Wall.
Och detta vet ett rovdjur som Madsen.
Kvinnor har en viss sårbarhet, som är mental, inte bara fysisk.
Lite pålagd brådska, en kopp te och ett artigt sätt räcker för att lugna.
Det tajta tidsschemat är fö genialt.
Ingen är rädd för en tidspressad person.
Vi har ett par timmar, säger Madsen, och Wall lutar sig genast tillbaka...