2018-02-20, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Med tanke på att det är den "äldsta fällan" och med tanke på att kvinnliga journalister är extra utsatta och med tanke på Madsens rykte som svår, nyckfull, temperamentsfull och aggressiv personlighet så undrar jag varför Kim´s varningsklocka inte ringde trots att hon hade genomfört säkerhetsutbildningen för kvinnliga journalister.

Detta är inte en "anklagelse" - för alla er som direkt börja yla i nattmössan. Jag undrar bara vilken nytta en sådan utbildning ger och vad som lärs ut på den egentligen. Vaggar man de kvinnliga journalisterna till tron att den farliga världen finns långt borta någonstans i ett land vars namn man knappt kan uttala? Eller lär man ut att de farliga situationerna finns här och var i ens närmiljö och att man alltid måste tänka efter minst 2 ggr och försöka analysera situationen - istället för att "känna"?

Kvinnor har vissa speciella brister när det gäller våldstänk och självförsvar. Wall var nog inget undantag.

Bakom allt snack om självförsvarskurser, kan själv och partnervåld finns ofta en stor naivitet, tyvärr...

Män är lite skadade, och tänker ofta i våldstermer (Hur tar jag idioten längst bort i vagnen om han flippar osv), medan kvinnor föredrar den empatiska vägen.

Det är bla därför de står ut med våldsamma partners. Kvinnor är för mjuka och förstående. De är för goda.

En man som åkte ensam med Madsen skulle förmodligen han varit lite mer mentalt förberedd än Wall.

Och detta vet ett rovdjur som Madsen.

Kvinnor har en viss sårbarhet, som är mental, inte bara fysisk.

Lite pålagd brådska, en kopp te och ett artigt sätt räcker för att lugna.

Det tajta tidsschemat är fö genialt.

Ingen är rädd för en tidspressad person.

Vi har ett par timmar, säger Madsen, och Wall lutar sig genast tillbaka...
Senast redigerad av Eremona2.0 2018-02-20 kl. 10:32. Anledning: Felskrivning
Citera
2018-02-20, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Med tanke på att det är den "äldsta fällan" och med tanke på att kvinnliga journalister är extra utsatta och med tanke på Madsens rykte som svår, nyckfull, temperamentsfull och aggressiv personlighet så undrar jag varför Kim´s varningsklocka inte ringde trots att hon hade genomfört säkerhetsutbildningen för kvinnliga journalister.

Detta är inte en "anklagelse" - för alla er som direkt börja yla i nattmössan. Jag undrar bara vilken nytta en sådan utbildning ger och vad som lärs ut på den egentligen. Vaggar man de kvinnliga journalisterna till tron att den farliga världen finns långt borta någonstans i ett land vars namn man knappt kan uttala? Eller lär man ut att de farliga situationerna finns här och var i ens närmiljö och att man alltid måste tänka efter minst 2 ggr och försöka analysera situationen - istället för att "känna"?

Ja, man undrar...

Wall var lite naiv, det får man säga...
Citera
2018-02-20, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja, man undrar...

Wall var lite naiv, det får man säga...

Men sluta, inte tror man att man möter på en sexualsadist, när man skall intervjua en lokalkändis? Det finns ju mördare i motionsspår, på nattklubbar, ute på stan. Ska man sluta leva? Folk mördas oftare i motionsspår än i ubåtar. Hans konstigheter var ju inte omvittnade på något större plan förrän efter mordet. I den lilla research hon gjorde fanns säkert inte hans djupare obskyra intressen beskrivna. Och de är nog ganska lätta att missa om man inte letar efter dom.
Citera
2018-02-20, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Men sluta, inte tror man att man möter på en sexualsadist, när man skall intervjua en lokalkändis? Det finns ju mördare i motionsspår, på nattklubbar, ute på stan. Ska man sluta leva? Folk mördas oftare i motionsspår än i ubåtar. Hans konstigheter var ju inte omvittnade på något större plan förrän efter mordet. I den lilla research hon gjorde fanns säkert inte hans djupare obskyra intressen beskrivna. Och de är nog ganska lätta att missa om man inte letar efter dom.

Hm. Det handlar inte om mord specifikt...

Madsens personlighet var känd på sommaren 2017, och common sense säger att man ska vara två om man åker hemnabyggd ubåt med den här kufen, och jag hade personligen tackat nej.

En snubbe som inte kan fixa brandsläckare och hamnar i konflikt med allt och alla, och som uppvisar ganska tydliga tecken på psykiatrisk särart...

Beware...

Wall ville tydligen tro gott om alla. Det är fint. Och farligt.

Hon visste ju inte ens nåt om ubåtar.

Hon la sitt liv i hans händer, uppenbarligen.

Det krävs en väldigt positiv läggning, en styrka för att göra så. Walls styrka blev plötsligt hennes största svaghet. Så otroligt tragiskt.
Senast redigerad av Eremona2.0 2018-02-20 kl. 10:53. Anledning: Felskrivning
Citera
2018-02-20, 11:01
Medlem
Citat:

Madsens personlighet var känd på sommaren 2017, och common sense säger att man ska vara två om man åker hemnabyggd ubåt med den här kufen, och jag hade personligen tackat nej.

En snubbe som inte kan fixa brandsläckare och hamnar i konflikt med allt och alla, och som uppvisar ganska tydliga tecken på psykiatrisk särart...

Beware...

Det krävs en väldigt positiv läggning, en styrka för att göra så. Walls styrka blev plötsligt hennes största svaghet. Så otroligt tragiskt.
Ponera att Ole hängt med Kim i ubåten. De dyker. Och är instängda med Madsen. Vad ska de göra om de känner sig hotade? De är nere på botten - enbart Madsen kan styra upp konservburken. Han kan ha varit en fegis och tagit upp ubåten om nån satte en kniv under hans haka. Men varken Kim eller Ole var väl den typen att de rände omkring med vapen. Nå, ska inte diskutera detta mer. Men faktum kvarstår, den enda som kan ta upp båten ur djupet är Madsen. Han hade dom som gisslan, vare sig de var en eller två.
Citera
2018-02-20, 11:30
Medlem
Citat:

Beware...

Wall stod på däck från ubåtens avfärd fram mot midnatt då hon senast vinkade till pojkvännen.

Tror inte hon hade tänkt sig något annat heller än att "glida runt" under full syn från alla på land.

Hur han överföll henne vet inte jag, men troligast gjorde han det och tvingade ner henne under däck. Med tanke på vad som hände under däck har han troligen använt överraskande våld som metod. För ändamålet lämpliga medel hade han ingen brist på.
Citera
2018-02-20, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Wall stod på däck från ubåtens avfärd fram mot midnatt då hon senast vinkade till pojkvännen.

Tror inte hon hade tänkt sig något annat heller än att "glida runt" under full syn från alla på land.

Hur han överföll henne vet inte jag, men troligast gjorde han det och tvingade ner henne under däck. Med tanke på vad som hände under däck har han troligen använt överraskande våld som metod. För ändamålet lämpliga medel hade han ingen brist på.

Att PM skulle bjuda på stora åket var väl överenskommet. Att puttra runt i två timmar och hänga uppe i tornet är inte så intressant, och inte är det bästa intervjuplatsen heller.

Nåväl... Att dra igen luckan och dra ner Wall ur tornet var ju en baggis.

Att ubåten var en fälla är uppenbart.
Citera
2018-02-20, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ponera att Ole hängt med Kim i ubåten. De dyker. Och är instängda med Madsen. Vad ska de göra om de känner sig hotade? De är nere på botten - enbart Madsen kan styra upp konservburken. Han kan ha varit en fegis och tagit upp ubåten om nån satte en kniv under hans haka. Men varken Kim eller Ole var väl den typen att de rände omkring med vapen. Nå, ska inte diskutera detta mer. Men faktum kvarstår, den enda som kan ta upp båten ur djupet är Madsen. Han hade dom som gisslan, vare sig de var en eller två.

Intressant tanke. Men jag tror att det inte hade blivit av ifall hennes pojkvän hade följt med.
Efter allt man läst och hört känns det som om Madsen ville ha den här "heliga" stunden för sig själv med sitt offer, oavsett om han hade kunnat oskadliggöra Ole eller inte. Nej, om Ole hade dykt upp så hade Madsen kört en story om att "det är problem nu bla bla" eller något annat, som gjorde att de inte kunde åka ut.

Dessutom tror jag att han behövde Ole och de andra som blev kvar som alibi. Han ville bli sedd med Kim, för att förstärka sanningshalten bakom lögnen att han hade ställt av henne efter ubåtsfärden. För inte skulle väl någon vara galen nog att utföra ett mord efter att han var den som senast sågs tillsammans med offret? Gissar att det ingick i planen.

Det Madsen gjort är det ultimata av total egoism. Madsen har tagit allt från Kim.

Han har tagit ifrån henne möjligheten att åldras, få barn, se sina barn växa upp. Att bilda familj och skapa sig en karriär. Att älska och älskas, och allt annat i denna värld. Och han har gett hennes efterlevande ett liv tyngt av mardrömmar och ångest. Det totala berövandet av någons framtid.
Och allt det här har han gjort för sina personliga lustars skull.

En fullkomligt avskyvärd och vämjelig handling och jag hoppas att han blir straffad på just det sätt som ger honom den värst tänkbara tiden i fängelse som han kan få.
Senast redigerad av zumwirdenhirsch 2018-02-20 kl. 15:23.
Citera
2018-02-20, 15:54
Medlem
Att Madsen relaterar till Wall (... tänker på henne jämt...) är väldigt intressant, vid sidan av detta vidriga brott.

Lustmördare har en tendens att relatera till sina offer, och det verkar som om dödandet är en förutsättning för att de ska känna nåt som avlägset påminner om ömhet.

Kanske är dessa mördare så torftiga att bara dödande och lik kan fylla dem med mening...

Det är oerhört märkligt alltihop.

Och Madsens avancerade störning får mig att tro att han dödat förut.

Den iskyla och förslagenhet han visar är exceptionella, och trixande med Walls väninna är anmärkningsvärt, minst sagt.

Detta är nån som lever en helt egen planet.

Han är komplex, omänsklig och kroniskt livsfarlig.

Dahmers ord kommer för mig...

Han sa: I just wanted them to stay...

Han ville äga sina älskare för evigt.

Men till och med odjuret Dahmer visade lite, lite ånger.

Madsen är ett annat sorts djur...
Senast redigerad av Eremona2.0 2018-02-20 kl. 15:56. Anledning: Felskrivning
Citera
2018-02-20, 16:06
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Liknelsen med "hela paketet, som i en film" är bra, stämmer nog med hur han tänkte på scenariot.

Om han bara ville ha huvudrollen, utan att komma undan, varför har han då inte erkänt direkt utan kommit med flera olika lögnvarianter och successivt anpassat storyn till bevisningen men bestämt nekat till att ha mördat henne?
Är det för att det "ingår i spelet"?
Nja, att han insåg att han skulle bli jagad och inte ha en chans, behöver inte betyda att han låter bli att springa. Kan tänka mig att han är besviken över att det blev för lite show, ur hans synvinkel. Han ville helst uttala sig offentligt redan vid första häktningen men stoppades. Man kunde hoppats att han börjar inse att den där filmen kommer bli livslång och väldigt ointressant. Men det tror jag inte. Han är nog bara som de flesta mördare, lite dubbel. Det kostar på att erkänna och det kommer sällan allt på en gång. Han hade väl önskat att de trott honom och släppt honom, så han kunde sitta på krogen och berätta för alla som bjöd på en öl och lyssnade. Magiske Madsen ...
Citera
2018-02-20, 16:11
Medlem
Citat:
Att Madsen relaterar till Wall (... tänker på henne jämt...) är väldigt intressant, vid sidan av detta vidriga brott.

Lustmördare har en tendens att relatera till sina offer, och det verkar som om dödandet är en förutsättning för att de ska känna nåt som avlägset påminner om ömhet.

Kanske är dessa mördare så torftiga att bara dödande och lik kan fylla dem med mening...

Det är oerhört märkligt alltihop.

Och Madsens avancerade störning får mig att tro att han dödat förut.

Den iskyla och förslagenhet han visar är exceptionella, och trixande med Walls väninna är anmärkningsvärt, minst sagt.

Detta är nån som lever en helt egen planet.

Han är komplex, omänsklig och kroniskt livsfarlig.

Dahmers ord kommer för mig...

Han sa: I just wanted them to stay...

Han ville äga sina älskare för evigt.

Men till och med odjuret Dahmer visade lite, lite ånger.

Madsen är ett annat sorts djur...
You can´t blame a man for trying. Hon skrev och ville veta vad som hände, han skrev tillbaka. Och självklart försöker han! Har han lite tur så får han besök av henne när han väl sitter inne. Nu har han restriktioner och får uppenbarligen inte ta emot några besök från någon utom advokaten. Han försökte tydligen få besöksrättighet från någon "som inte kommer bli förhörd i domstol". Undrar lite om han tänkte att Kims väninna journalisten skulle besöka honom. Det verkar logiskt.
Citera
2018-02-20, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Nja, att han insåg att han skulle bli jagad och inte ha en chans, behöver inte betyda att han låter bli att springa. Kan tänka mig att han är besviken över att det blev för lite show, ur hans synvinkel. Han ville helst uttala sig offentligt redan vid första häktningen men stoppades. Man kunde hoppats att han börjar inse att den där filmen kommer bli livslång och väldigt ointressant. Men det tror jag inte. Han är nog bara som de flesta mördare, lite dubbel. Det kostar på att erkänna och det kommer sällan allt på en gång. Han hade väl önskat att de trott honom och släppt honom, så han kunde sitta på krogen och berätta för alla som bjöd på en öl och lyssnade. Magiske Madsen ...

O J Simpson måste rimligtvis ha insett att polisen skulle komma honom ikapp. Ändå accelererade han trots att man kunde följa hans "flyktväg" från helikoptern.

Det var säkert Madsens plan att Kims försvinnande skulle förbli ett mysterium. När han insåg att polisen inte var lika lättmanipulerad som Kim, Deidre och frun, då erkände han styckningen i hopp om kort straff. Han insåg inte hur makabert det lät i normala människors öron.. och att polisens misstankar bara skulle stärkas efter det erkännandet.
Det blev inte som han hade planerat, men han lyckades ändå göra sig till en "kändis" i flera länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in