2018-02-19, 23:53
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frallan1973
Han säger att han ska berätta allt på rättegången för då har "hotbilden" försvunnit... Alltså den här killen är bara för mycket
Vad är problemet? Han har ju så mycket bevis emot sig,varför inte bara erkänna?! Han är ju lika larvig som Billy
Jag hoppas man göra en rättspsykiatrisk undersökning,någon skruv måste ju vara lös. Fått ett bättre jobb,två söta ungar,livet leker. Nej,då åker han och torterar två gamla människor. Motivet är att han vill utföra " det perfekta mordet" samt pengar som han trodde att dom hade...

Han kanske behöver mer tid till att fantisera ihop något?
Ska bli intressant att höra hur denna hotbild har försvunnit.
Om hotbilden finns i hans huvud kanske han har tänkt ta sitt liv innan rättegången?
Jo jag tänkte också på att han hade så mycket i livet och ända tog detta beslut att förstöra livet för både främlingar och sina nära och kära.
Citera
2018-02-20, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Han kanske behöver mer tid till att fantisera ihop något?
Ska bli intressant att höra hur denna hotbild har försvunnit.
Om hotbilden finns i hans huvud kanske han har tänkt ta sitt liv innan rättegången?
Jo jag tänkte också på att han hade så mycket i livet och ända tog detta beslut att förstöra livet för både främlingar och sina nära och kära.

Den hotbilden han anger finns nog bara i hans skalle. Och denne "Mattias" är såklart ett påhitt eller ska vi kalla det mörkande för sin sambo för vad han sysslade med. Tror inte detta var första gången. Han har ju tidigare i alla fall kommit hem med pengar såvida jag förstår förhören med sambon rätt. Det behöver ju inte lett till mord då i o f s.

Från att vara hyfsat öppen för polisen i de första förhören om resan till att faktiskt ha erkänt närvaron i huset och tillika tejpningen till att, helt plötsligt, "jag har ingen kommentar på det" tycker jag tyder på att han förstår att han är körd men kör ett sista race med advokaten som kanske avrått honom att kommentera tills rättegången. Eller så är han bara helt iskall.

Jag hoppas att det aset blir inlåst och aldrig kommer ut igen! FUP var ingen trevlig läsning! Fy fan!
Citera
2018-02-20, 01:09
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Enligt FUP finns det inget motiv och ingen koppling.

Från det ena till det andra... Får man inte vibbarna att killen gjort detta för att åka in, och för att bli omhändertagen? Att han inte kan hantera sitt liv mer och är "rädd att" "skada" föräldrar pch familj?

Dvs. kanske transfer av självhat på föräldrarna pch på frun men sen transfer ånyo på paret Lekander, som nå lämplig representant för vad föräldrarna står för? Det blir en sjuk logik men kan ju verka "rationell" vid en vimsig påsyn: lösningen på fantasier om att döda föräldrarna blir inte fantasier om att inte döda föräldrarna eller om att samla frimärken utan om att döda nån annan i stället. Vilket är säkrast för att inte döda föräldrarna. Vilket är likasågott för att åka in så att man undviker att döda föräldrarna, vilket vore lite otrevligt. För det kan ju inte vara "mig" det är fel på, eftersom jag ju bevisligen "måste" döda nån (vilket skulle bevisas...), och som ju gör mig rätt häftig när man tänker på det. vilket ju inte är mitt fel utan morsans och farsans. Fast jag kan ju inte slå ihjäl dem.

Hängde ni med?

Han måste få ihop det där, men han legitimerar i så fall mordet i nå omkastad baklängessaltomortal, som stereotypen av biltjuven, som skulle ha allra bäst chans att undvika snuten om han i stället åkte kommunalt.

Sen vid vägs ände så, ja shit liksom, truck och galen eller häftiga klubben och säker för saker bakom lås och bom?

Han var nog inte så nöjd med hur livet gestaltade sig utanför hans smartness och snilleblixtar 'a 2 kr tio öre.

"Fel hus" är kanske inte så dum sinnebild ändå...? Inga hästar i stallet. Lyset på men ingen hemma.

Är lustmordsgenren alltid en fråga om att slå ihjäl "fel person", någon som vet? "Man" slår inte ihjäl den man borde, men inte kan, utan den man kan, men inte borde...?

(Jag kanske borde frågat de man borde, och inte de jag kan... 😂
)
Senast redigerad av Lonnrot 2018-02-20 kl. 01:31.
Citera
2018-02-20, 01:12
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frallan1973
Han säger att han ska berätta allt på rättegången för då har "hotbilden" försvunnit... Alltså den här killen är bara för mycket
Vad är problemet? Han har ju så mycket bevis emot sig,varför inte bara erkänna?!
Säkerligen kommer hotbilden, inbillad eller ej, att minska vid rättegången, när han befinner sig i säkert förvar, samtidigt som både svenska och säkert utländska media kommer att följa den minituöst, pga brottets extrema art.
Så länge han enbart suttit häktad och ingenting är avgjort, k a n en påtaglig hotbild spela en viss roll. Om han, mot förmodan, haft någon kumpan eller medhjälpare med sig, kunde detta vara ett helt rationellt beteende. Han nekar ju ändå till mord.
Nå, jag försvarar nu honom inte och tror alltjämt, liksom från första början i denna tråd, att han agerat helt ensam. Men man kan inte h e l t avfärda en hotbild som skäl till att hålla käft. Han har ju också hela tiden nekat till mord ...
Citera
2018-02-20, 01:29
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Säkerligen kommer hotbilden, inbillad eller ej, att minska vid rättegången, när han befinner sig i säkert förvar, samtidigt som både svenska och säkert utländska media kommer att följa den minituöst, pga brottets extrema art.
Så länge han enbart suttit häktad och ingenting är avgjort, k a n en påtaglig hotbild spela en viss roll. Om han, mot förmodan, haft någon kumpan eller medhjälpare med sig, kunde detta vara ett helt rationellt beteende. Han nekar ju ändå till mord.
Nå, jag försvarar nu honom inte och tror alltjämt, liksom från första början i denna tråd, att han agerat helt ensam. Men man kan inte h e l t avfärda en hotbild som skäl till att hålla käft. Han har ju också hela tiden nekat till mord ...

Ska man tro honom själv så är det ju han själv som är "hotbilden" mot honom och hans familj.

Det är klart att det där är strunt men jag förstår ju om åkl. velat kunna avfärda alla eventualiteter utan att behöva gå på MGM:s indikationer i någon som helst riktning.

Chansen att en så fin pöjk som MGM skulle råka i så dåligt sällskap håller jag vidare för otroligt...
Senast redigerad av Lonnrot 2018-02-20 kl. 01:32.
Citera
2018-02-20, 01:36
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gluteny
Ja det stämmer. Sida 854 i E.pdf. Fyra personer kopplade upp sig mellan 13:45 - 16:30 i Mantorp och sedan Borensberg, E**** var en av dessa. Han använde sin riktiga mobil som gick att spåra.
Det var som tusan.
Enda rimliga förklaringen till detta är väl, att man varken hade tejpköp, skospår eller ens DNA som kunde knytas till någon i detta läge. Minns väl, att det hela löstes genom "systematiskt och uthålligt", genuint polisarbete, vilket framhölls med emfas efter Edvins gripande. Kan därvidlag tänka mig att det tog rätt lång tid att få fram just bindande DNA. Detta avsattes ju i form av spår inuti ett fragment av en engångshandske, innanför tejpningen av det ena offret, samt spår på samma offers byxben. Dessa DNA-spår kan endast ha kunnat tagits fram efter noggranna rättsmedicinska analyser, vilka tar tid. Offrets blod på den softairgun Edvin lämnade tillbaka tre dagar efter morden, måste av nödvändighet ha varit en upptäckt som skedde efter att han redan var höggradigt misstänkt.
Citera
2018-02-20, 01:43
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Fungerar för mig att ladda ner nu i alla fall!

https://minfil.org/beI899d9be/B_2248-17-linkopings.tingsratt_dom.se

Finns någon annan länk till denna FUP? Jag brukar kunna ladda ner från minfil.org, men nu går det inte Kanske beror på zip? (Vad nu zip är.)

Mvh,
Oteknisk Prinzezza
Citera
2018-02-20, 01:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det var som tusan.
Enda rimliga förklaringen till detta är väl, att man varken hade tejpköp, skospår eller ens DNA som kunde knytas till någon i detta läge. Minns väl, att det hela löstes genom "systematiskt och uthålligt", genuint polisarbete, vilket framhölls med emfas efter Edvins gripande. Kan därvidlag tänka mig att det tog rätt lång tid att få fram just bindande DNA. Detta avsattes ju i form av spår inuti ett fragment av en engångshandske, innanför tejpningen av det ena offret, samt spår på samma offers byxben. Dessa DNA-spår kan endast ha kunnat tagits fram efter noggranna rättsmedicinska analyser, vilka tar tid. Offrets blod på den softairgun Edvin lämnade tillbaka tre dagar efter morden, måste av nödvändighet ha varit en upptäckt som skedde efter att han redan var höggradigt misstänkt.

Det känns som det är bull att man inte hade en susning före topsningen, dvs. susningen var inte officiell, och man byggde sitt case och fortsatte med stickspår till det var dags att inhämta vederb. för kaffe o kaka.

Man visste var han bodde och jamsade om gröna bilar.
Citera
2018-02-20, 02:22
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Nästan alla överbevisade mördare nekar ju så det är inte direkt något ovanligt.
Johanna Möller nekar, Nerijus Bilevicius nekade, Peter Madsen nekar till något mord för
att ta tre kända exempel. Det hör liksom till att neka om så en miljon olika bevis är
för handen.
När det någon enstaka gång bland missdådarna uppvisas lite ryggrad och man förmår avge
en sanningsenlig bekännelse så är det inte utan att man reagerar med viss förvåning; jisses
där fanns lite stake i avskummet ändå trots allt, kan man tänka vid såna sällsynta tillfällen.
Förvänta er inte att nån sån finns hos det här odjuret från Mullsjö.
Han kommer fortsätta att åberopa sin osynlige "Mattias" och hävda att hans medverkan
vid brottet i Mantorp begränsade sig till tejpning och rån.

Hotbild, ja.
Med tanke på hur fruktansvärt grymt det här dubbelmordet tar sig ut, vad han gjort
mot två oskyldiga äldre människor, plågat säkert ett längre tag innan själva det
bestialiska dödandet vidtog, så vore det inte alls konstigt om en hotbild förelåg
gentemot honom.
Han lär vara en av de mest avskydda personerna i landet just nu och länge framöver.
https://twitter.com/lexbasenyheter/status/909755664343404544
Senast redigerad av Grandioso 2018-02-20 kl. 02:45.
Citera
2018-02-20, 04:01
Medlem
Grandiosos avatar
I princip kan man säga att han redan erkänt morden eftersom tejpningen i sig hade varit
direkt dödande och den har han ju tillstått att han svarat för.
Det kan hända att han egentligen tänkt stoppa där, ämnat stå och betrakta en förtvivlad
dödskamp som då torde ha varat flera minuter och njutit av detta som den utpräglat
sadistiske gärningsman han företer alla tecken på att vara.
Det kan ha varit hans tanke från början. Att så här skulle avlivandet se ut.
Men hans blodtörst gjorde sig påmind och så skred han till verket med den nyinköpta
fiskkniven också.

Han var nog mycket nöjd med sig själv när han lämnade huset och begav sig därifrån.
Nu hade han äntligen fått uppfyllt sin dröm om att få ta liv. Hans mordiska lustar
hade blivit tillfredsställda och kanske han redan började se fram emot en "uppföljning".
Och en hel del klöver inbringade mordäventyret också så nu skulle dessa hämtas och sen
väntade en festmåltid på det. Därefter raka vägen hem och leva vardagsliv igen med
sambo och små barn. Förmodligen fick han dagarna som följde anstränga sig med
att inte visa alltför mycket av den lycka och tillfredsställelse som han kände inom sig.
Ingen fick ana nåt.
I drygt tre månader fick han må som en prins.
Sedan togs han ner på jorden och fick bryskt erfara hur det egentligen låg till med
hans noga utarbetade "perfekta mord"....
Precis som en viss aktuell dansk också fått göra...
Senast redigerad av Grandioso 2018-02-20 kl. 04:18.
Citera
2018-02-20, 04:47
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Verkligen skönt. Nu med alla fakta på bordet så förstår man varför den oförbluffade Helene var just oförbluffad, all credit åt henne och alla utredare/poliser som jobbat med detta svåra fall och vänt ut och in på alla möjligheter så att fallet ska hålla i rättegången. Just för att EG inte hade någon koppling till BO och inte tidigare var känd hos polisen verkade göra att utredarna grävt extra djupt i hans liv och hans kontakter. Han är en av dem (tack och lov) sällsynta personer som mördar med ena handen och skickar sms till sin sambo med den andra handen. Så otroligt sorgligt för alla inblandade både till BO och MGM. Läste sambons sms till EG där det står att mamman är rädd för pappan och att han dricker och att han inte är pålitlig med sina barnbarn och nu har hon ju flyttat hem till dem i Tenhult. Stackars barnen, hoppas att socialen håller ett vakande öga över de små och att morfar tar tag i sitt missbruk så att de får en bra uppväxt trots att deras pappa förmodligen får ett långt straff.

Nja. Jag tycker nog fortfarande att hela mordet är mycket förbluffande. Samt att jag som jag skrivet tidigare att det verkar som ett väldigt lätt löst case. Med tanke på att det lämnades snitslade bana av gärningsmannen.
Citera
2018-02-20, 08:03
Medlem
GW sade ju någon gång att "ju grövre brott, desto svårare att nyckla upp den misstänkte". De förstår vad de gjort men det är svårt att prata om. MGM i detta fall kom iallafall ganska långt i sitt erkännande innan det låste sig för honom, troligen när han insåg att bevisningen var vattentät.
Kan också vara advokaten som rått honom till att täppa igen, då förhören skulle bli offentliga.

Vissa delar i Anders Eklunds förhör är maskade när han erkänner, troligen är det för grymt och inte i allmänhetens intresse att läsa just det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in