2018-02-19, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
De säger i ännu en artikel till media att gåva är ett kryphål. Är dock fortfarande inte helt säker på att det kommer vara det, men om det är det så är risken stor att det var mycket snack om ingeting, kanske några månaders övergångsperiod, sedan är 95% av allt märkt som gåva och går igenom utan avgift. OM det nu stämmer. Frågan är dock om kinasäljarna kommer anpassa sig för sverige och tekniskt sett begå brott för slinka undan.

– Försändelserna som kommer till oss har en etikett med information, och vi har ingen laglig grund att ifrågasätta informationen på etiketten, utan måste utgå från att den är korrekt. Står det gåva tillkommer ingen moms eller avgift eftersom vi inte kan kontrollera innehållet, säger Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Postnord.

Det kan ju dock bli motreaktioner om det ger en stor förändring.

– Precis som när vi gör andra kontroller så tittar vi på en rad saker för att kunna avgöra om det verkligen är en gåva eller om det är en vara. Och precis som när vi pratar om andra kontroller så är vi sparsamma med att berätta vilka dessa saker är, svarar Tullverket i ett mejl.

Finns det en risk att oseriösa företag sätter gåvoreglerna i system, och kommer ni i så fall införa fler kontroller?

– Det återstår att se om det sker en förändring i flödet. Tullverket gör kontroller utifrån risk och väsentlighet och vi anpassar kontrollinsatserna efter detta, svarar de.

https://www.metro.se/artikel/postnor...a-kinaavgiften

Det kommer nog dröja innan vi vet hur det kommer bli i framtiden. Det kan bli så att i början funkar gåva som kryphål (verka onekligen som så på deras kommentarer), för sedan så täpper de till det hålet också om det blir för vanligt, genom ännu mer kraftiga tidskrävande kontroller, allt för få in de där 2.5kr i moms.

Skicka det via ett annat eu-land är givetvis också ett kryphål. Men jag kan inte se att så många 10krs prylar tar den vägen.

PS: Är fortfarande överraskad av att postnord pratar så öppet om detta kryphålet, det är som de vill att folk ska använda sig av det. Jag menar om det fanns ett kryphål i din verksamhet eller avtal som du har skrivit på, som folk kan använda emot dej, skulle du gå runt och prata om det öppet och informera om det? Såvida du inte vill att de ska använda det.
Det är två kryphål, minst, utan extra kostnad.

* Gratisförsändelser från företag, småpaket från privatpersoner - högst 299 kr.
* Gåva högst 500 kr per familjmedlem. Frågan är såklart vad räknas som en familjemedlem i postmoderna Sverige? Föresten var är en familj i dagens Sverige?

"Momsregler för privatpersoner"
"För gratisförsändelser från företag och småpaket från privatpersoner betalar du moms först när försändelsens värde är 300 kr eller mer. För gåvor är gränsen 500 kr. Med gåva avses en enstaka försändelse från en privatperson avsedd för dig eller din familjs personliga bruk. Om försändelsen innehåller gåvor till flera familjemedlemmar får gåvan till varje familjemedlem vara värd högst 500 kr. Dessutom måste det av t.ex. adresslappen framgå vem som är givare och mottagare av varje gåva." (s.31)
https://www.skatteverket.se/download...60-utgava7.pdf
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-02-19 kl. 20:46.
Citera
2018-02-19, 20:36
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
De där tandpetarna för 0,1 USD inklusive frakt borde alla svenskar beställa ett ex av, per vecka.

Bra tips där. Jag har bokmärkt ett gäng otroligt biliga prylar redan.
Citera
2018-02-19, 20:46
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
De säger i ännu en artikel till media att gåva är ett kryphål. Är dock fortfarande inte helt säker på att det kommer vara det, men om det är det så är risken stor att det var mycket snack om ingeting, kanske några månaders övergångsperiod, sedan är 95% av allt märkt som gåva och går igenom utan avgift. OM det nu stämmer. Frågan är dock om kinasäljarna kommer anpassa sig för sverige och tekniskt sett begå brott för slinka undan.

– Försändelserna som kommer till oss har en etikett med information, och vi har ingen laglig grund att ifrågasätta informationen på etiketten, utan måste utgå från att den är korrekt. Står det gåva tillkommer ingen moms eller avgift eftersom vi inte kan kontrollera innehållet, säger Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Postnord.

Etiketterna på de varor jag beställt i år från Kina ser annorlunda ut. Det finns ingen ruta för "gåva", "varuprov" etc.

Är inte regeln nu att säljarna måste deklarera försändelserna som E-brev/varubrev i Kina och att de även betalar högre porto för dem jämfört med helt privata brev och paket? Den kinesiska Posten och Tullen har också krav på hur saker ska deklareras. Annars bryter de kanske mot det internationella postavtalet eller landets tullregler.

Förra veckan fick jag för övrigt ett litet paket som jag betalat 30 kronor för inklusive frakt. Men på etiketten stod US $7. Man kan inte lita på att säljarna gör rätt. De flesta varor verka skickas direkt från något lager.
Citera
2018-02-19, 20:54
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Det är två kryphål, minst.

* Varuprov högst 300 kr.
* Gåva högt 500 kr per familjmedlem. Frågan är såklart vad räknas som en familjemedlem i postmoderna Sverige? Föresten var är en familj i dagens Sverige?

Stora kryphål:
"Momsregler för privatpersoner"
"För gratisförsändelser från företag och småpaket från privatpersoner betalar du moms först när försändelsens värde är 300 kr eller mer. För gåvor är gränsen 500 kr. Med gåva avses en enstaka försändelse från en privatperson avsedd för dig eller din familjs personliga bruk. Om försändelsen innehåller gåvor till flera familjemedlemmar får gåvan till varje familjemedlem vara värd högst 500 kr. Dessutom måste det av t.ex. adresslappen framgå vem som är givare och mottagare av varje gåva." (s.31)
https://www.skatteverket.se/download...60-utgava7.pdf

Ja, postnord bekräftar att detta är ett kryåhål, så då får man ju anta att det är det. Frågan är hur tullverket och postnord agera om det blir väldigt vanligt med gåvor och dylik? Kommer de bara göra stickkontrollera eller kommer de kontrollera varenda paket för se om det verkligen är en gåva eller inte?

En sak jag inte kan riktigt greppa där är, vad är skillnaden på gratisförsändelser och gåvor? De skriver gratisförsändelser, alltså plural. Men gåva får det bara skickas en av? Hur ofta skriver de heller inte, för jag antar att de inte menar en gång i hela livet.
Citera
2018-02-19, 20:59
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Etiketterna på de varor jag beställt i år från Kina ser annorlunda ut. Det finns ingen ruta för "gåva", "varuprov" etc.

Är inte regeln nu att säljarna måste deklarera försändelserna som E-brev/varubrev i Kina och att de även betalar högre porto för dem jämfört med helt privata brev och paket? Den kinesiska Posten och Tullen har också krav på hur saker ska deklareras. Annars bryter de kanske mot det internationella postavtalet eller landets tullregler.

Förra veckan fick jag för övrigt ett litet paket som jag betalat 30 kronor för inklusive frakt. Men på etiketten stod US $7. Man kan inte lita på att säljarna gör rätt. De flesta varor verka skickas direkt från något lager.

Precis, så jag är inte så säker på att kinasäljarna kommer göra så mycket, de flesta är inte märkta som gift idag, kanske 10%, kommer de verkligen göra förändringar i sin hantering för sverige? Men det finns ju alltid några kinasäljare som gör det. Så i teorin så kan du ju alltid fråga säljaren, men frågan är som du säger kan du lita på säljaren?

Btw, skulle inte tullverket införa ett smidigare system att betala in det i efterhand om man har turen att slippa admin avgiften? Ingen info om det av vad jag kan se.
Citera
2018-02-19, 21:14
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Köpte en grej för AliExpress igår som kommer gå genom Nederländska posten innan den kommer till Sverige. Gissar att det beror på den här avgiften och att säljaren redan ändrat.

Gick välja att ta det direkt genom postnord gratis och genom Nederländerna kostade 10kr eller så. Hellre 10kr direkt än 75kr i efterskott.

Funkar väl bra tills dom ser den fina gula lappen på paketet om att försändelsen inte uppfyller artiklarna 9 och 10 för momsfrihet innom unionen och du får betala som vanligt.

https://i.imgur.com/7PMTsF7.jpg
Senast redigerad av Sereena 2018-02-19 kl. 21:16.
Citera
2018-02-19, 22:09
Medlem
rockypatel66s avatar
Citat:
Ja, postnord bekräftar att detta är ett kryåhål, så då får man ju anta att det är det. Frågan är hur tullverket och postnord agera om det blir väldigt vanligt med gåvor och dylik? Kommer de bara göra stickkontrollera eller kommer de kontrollera varenda paket för se om det verkligen är en gåva eller inte?

En sak jag inte kan riktigt greppa där är, vad är skillnaden på gratisförsändelser och gåvor? De skriver gratisförsändelser, alltså plural. Men gåva får det bara skickas en av? Hur ofta skriver de heller inte, för jag antar att de inte menar en gång i hela livet.

Gåvor gäller alltså endast från privatperson till privatperson. Om det kommer från ett företag och det står "gifts" blir det avgift tyvärr.

Men förstår inte vad gratisförsändelse är, möjligtvis "prova på"produkter
Citera
2018-02-19, 22:29
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockypatel66
Gåvor gäller alltså endast från privatperson till privatperson. Om det kommer från ett företag och det står "gifts" blir det avgift tyvärr.

Men förstår inte vad gratisförsändelse är, möjligtvis "prova på"produkter

Allltså, postnord bekräftar ju att det är ett kryphål. Läs vad de skriver.

Sedan kan postnord be tullverket kontrollera, men idagsläget så sker det bara i undantagsfall. Frågan är då vad som sker om det sker en dramatisk ökning av "gåvor" eller "gratisförsändelser.

Kanske gratisförsändelse är då de är märkta med commercial sample? I sådana fall så är nog det ett bättre kryphål för kinasäljarna än gåva.
Citera
2018-02-19, 22:32
Medlem
tigerrakets avatar
Ha, bästa situationen. Alla märker paketen som gåvor, Postnord måste ta in Tullverket. Tullverkets personal sitter med 100.000 paket varje dag
Citera
2018-02-19, 22:50
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Ha, bästa situationen. Alla märker paketen som gåvor, Postnord måste ta in Tullverket. Tullverkets personal sitter med 100.000 paket varje dag

PN har tagit moms på grejjer märkt "Gåva" förut, utan att blanda in tullverket, PN sa bara "avsändaren är ett företag så det klassass inte som gåva".
Citera
2018-02-19, 22:54
Medlem
tigerrakets avatar
Oftast när jag handlar från Ebay så märker säljaren det bara med sitt säljar-namn. Nog svårt för PN att avgöra om GXLD2042FRT-FTR är en person eller ett företag
Citera
2018-02-19, 22:58
Medlem
Wish har betalning via klarna. Enkelt för staten att säga till klarna att lägga på 75:- på alla köp från Kina. Eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in