2018-02-19, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Finns många kvinnor han antagligen bjudit in förut som försvunnit. Turister, prostituerade...undrar vad som hände strippan som han pekade ut som betydde så mycket. Pekade på typ galonsoffan. Kan ju lika väl ha mördat den personen. Han pratar ju på ett sånt sätt om Kim som någon som har med "spirit" att göra...

Varför skulle han dessutom behöva berätta i förväg att det blir en ubåtstur. Det kan ju ha kommit som en spännande överraskning.
Citera
2018-02-19, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
Ja Det är ”all yours”, tills Det snärjt dem, för det kommer PM att göra. Känna av deras svags punkter och trycka på knappar och dra i tåtar - såsmåningom är de spratteldockor i Dets händer. Sanna mina ord, som Krösamaja sa..

Men jag vill hävda att detta inte beror på att Madsen och likasinnade är så oerhört ovanliga och duktiga manipulatorer utan snarare att hans offer är så ovanligt lättlurade, blåögda och naiva för sin ålder/yrkeserfarenhet..

Hur kan Kims kompis fortfarande vilja brevväxla med denne man?

För att få veta "sanningen"? Jo, tjena. Vems sanning? I vilket syfte?

Madsen fattar precis att hon är ute efter en säljande story/best seller och möjligtvis även ett bandat erkännande..

Men flickebarnet tror sig kunna leka privatdetektiv av stora mått..
Citera
2018-02-19, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men jag vill hävda att detta inte beror på att Madsen och likasinnade är så oerhört ovanliga och duktiga manipulatorer utan snarare att hans offer är så ovanligt lättlurade, blåögda och naiva för sin ålder/yrkeserfarenhet..

Madsen fattar precis att hon är ute efter en säljande story/best seller och möjligtvis även ett bandat erkännande..

En mycket läsvärd och duktig skribent som sålde in artikeln hos Wired dessutom. Tycker hon sköter sig bra!

Med klar distans och skarpögdhet studerar hon denna lilla äckliga genomskinliga insekt där han krumbuktar sig i sin lilla bur.

Din syn är lika förvrängd som vanligt.
Senast redigerad av Remark 2018-02-19 kl. 23:11.
Citera
2018-02-19, 23:06
Medlem
kugutts avatar
Citat:

Håller med dig, att samtala med Madsen är bortkastad tid. Han bara ljuger och manipulerar. Möjligens interessant för en psykiater eller nån forskare.
Citera
2018-02-19, 23:09
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
En mycket läsvärd och duktig skribent som sålde in artikeln hos Wired dessutom. Tycker hon sköter sig bra!

Med klar distans och skarpögt studerar hon denna lilla äckliga genomskinliga insekt där han krumbuktar sig i sin lilla bur.

Jo, hon är jätteduktig, men hon kommer aldrig få höra ett ärligt ord från Madsen. Han bara ljuger och manipulerar.
Citera
2018-02-19, 23:22
Medlem
Citat:
Kan nog vara helt sanningsenligt dvs. att han tänker på Kim varje dag..

P.S. Vore väl konstigt om en människa som har lyckats genomföra en styckning och dumpning av en annan människa reagerade med "en normal människas känslor".. En normal människa klarar nog inte av att stycka en annan. Än mindre att sticka kniv i dess underliv när hon väl lever..

Har sett dokumentärer med seriemördare som framstått som sorgsna och trasiga människor. Madsen framstår som helt oempatisk.
Citera
2018-02-19, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Jo, hon är jätteduktig, men hon kommer aldrig få höra ett ärligt ord från Madsen. Han bara ljuger och manipulerar.

Det är hon fullt medveten om så klart. Hon vet exakt vad Madsen är för typ.

Icke förty får hon ändå fram t.ex.

* Att Madsen beskriver det som att Kim är ständigt närvarande (=att han återupplever det fasansfulla han gjorde med Kim. En film på njutningsrepeat i hans hjärna.)

* Att han totalt bortser från vad han gjort (ingen ånger), utan flirtar vidare som om inget hänt.

Alla tecken på en psykopat. Samt säkert en drös andra störningar.

Det kan en skicklig reporter tydliggöra.
Citera
2018-02-19, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Tänker också att han valt sitt offer med omsorg, att det är något speciellt med Kim som gör henne till hans idealoffer. Då ökar också hans benägenhet att ta risker, för att få det han eftertraktar.
Kanske det t.o.m är en extra lockelse för honom som ökar spänningen, att pojkvännen som hon planerade framtiden med fanns där så nära utan att kunna göra något?
Diskussionerna kring varför Kim var hans idealoffer har inkluderat hennes utseende, klädsel (fast det hoppas jag nu har släppts), yttre omständigheter, tillfälligheter, osv. Jag tror att en del av det säkert kan ha spelat in, men att det främst handlar om något helt annat. Jag tror att nyckeln är hans bloggpost från 2015 som har delats här flera gånger, senast häromdagen, där han skriver om dödsinsikt. Om vad som händer med en människa när den går från desperata försökt och hopp om att lösa en hemskt situation, till insikten att “jag tar mig inte ur det här, jag kommer dö”.

Transportsträckan till dödsinsikt, samt effekten av den insikten, torde vara större ju mer levande man är och desto mer nyfikenhet och planer man har. Av allt jag har läst och sett om Kim, så känns det otvetydigt som att hon var intensivt “bubbligt” levande, det framstår nästan som om det var kärnan i den hon var, tillsammans med en omåttlig nyfikenhet. Och hon var definitivt fylld av stora planer – en väldigt stor sådan skulle sättas i verket bara några dagar senare, i och med flytten till andra sidan världen.

Att plocka ner och trasa sönder denna bubblande livsglädje, att på det mest brutala vis sätta ett definitivt stopp för all nyfikenhet och alla framtida planer… det tror jag att PM gick igång på och var besatt av.

Det är i så fall också svaret på varför han inte valde ett offer som inte hade saknats i samma grad, som en knarkare eller prostituerad. Han ville ha så mycket LIV som möjligt, för att maximera fallhöjden.

När går man från att kämpa för och tro på överlevnad, till att önska att man får dö? Det fick han nog svar på, den jäveln.

Det är utomordentligt svårt att tänka sig ett lämpligt straff som inte faller utanför ramarna för de mänskliga rättigheterna… men bortsett från att vara inlåst resten av sitt liv tycker jag nog att man kunde beröva honom privilegiet att ha tillgång till penna och papper.
Citera
2018-02-19, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Har sett dokumentärer med seriemördare som framstått som sorgsna och trasiga människor. Madsen framstår som helt oempatisk.

Men är inte dessa program gjorda när mördaren redan har suttit inne x-antal år? Och kanske insett att han aldrig mer kommer att släppas ut?

Madsen har suttit häktad några månader. Han lever säkert fortfarande på hoppet om att kunna "tala för sin sak". Utöver drömmer han kanske dessutom om att han endast döms för styckningen.
Citera
2018-02-19, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Med klar distans och skarpögdhet studerar hon denna lilla äckliga genomskinliga insekt där han krumbuktar sig i sin lilla bur.

Han har också redan börjat att visa sin inställning till det han gjort. Att han bortser från att han för det första inte har rätt att mörda en annan människa och ta ifrån henne livet. Det är inget han berör utan visar att han tänker på henne och känner hennes spirit. Han dödade inte henne för att han hatade henne vill han belysa. Det är något större. Ett offer till gudarna. En rit som förde honom närmare henne och existensen. Det onda och det goda i förening. Han har kontakt med universum nu. Och identifierar sig med hjältinnan i Terminator. Som upplever att det är världen emot henne. Nåt sånt tror jag rör sig i hans hjärna.
Citera
2018-02-19, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alatum
Diskussionerna kring varför Kim var hans idealoffer har inkluderat hennes utseende, klädsel (fast det hoppas jag nu har släppts), yttre omständigheter, tillfälligheter, osv. Jag tror att en del av det säkert kan ha spelat in, men att det främst handlar om något helt annat. Jag tror att nyckeln är hans bloggpost från 2015 som har delats här flera gånger, senast häromdagen, där han skriver om dödsinsikt. Om vad som händer med en människa när den går från desperata försökt och hopp om att lösa en hemskt situation, till insikten att “jag tar mig inte ur det här, jag kommer dö”.

Transportsträckan till dödsinsikt, samt effekten av den insikten, torde vara större ju mer levande man är och desto mer nyfikenhet och planer man har. Av allt jag har läst och sett om Kim, så känns det otvetydigt som att hon var intensivt “bubbligt” levande, det framstår nästan som om det var kärnan i den hon var, tillsammans med en omåttlig nyfikenhet. Och hon var definitivt fylld av stora planer – en väldigt stor sådan skulle sättas i verket bara några dagar senare, i och med flytten till andra sidan världen.

Att plocka ner och trasa sönder denna bubblande livsglädje, att på det mest brutala vis sätta ett definitivt stopp för all nyfikenhet och alla framtida planer… det tror jag att PM gick igång på och var besatt av.

Det är i så fall också svaret på varför han inte valde ett offer som inte hade saknats i samma grad, som en knarkare eller prostituerad. Han ville ha så mycket LIV som möjligt, för att maximera fallhöjden.

När går man från att kämpa för och tro på överlevnad, till att önska att man får dö? Det fick han nog svar på, den jäveln.

Det är utomordentligt svårt att tänka sig ett lämpligt straff som inte faller utanför ramarna för de mänskliga rättigheterna… men bortsett från att vara inlåst resten av sitt liv tycker jag nog att man kunde beröva honom privilegiet att ha tillgång till penna och papper.

Tack. Ja, Madsen var starkt avundsjuk på andras framgångar, lycka och glädje. Det gjorde hans misslyckande på dessa fronter viddjupa.

Ja, jag tror du har helt rätt i din analys.
Citera
2018-02-19, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alatum

På pricken. Avundsjuka är ju fel ord men det är ju en del av ingrediensen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in