Citat:
Ursprungligen postat av
magiciadehex
Tänker också att han valt sitt offer med omsorg, att det är något speciellt med Kim som gör henne till hans idealoffer. Då ökar också hans benägenhet att ta risker, för att få det han eftertraktar.
Kanske det t.o.m är en extra lockelse för honom som ökar spänningen, att pojkvännen som hon planerade framtiden med fanns där så nära utan att kunna göra något?
Diskussionerna kring varför Kim var hans idealoffer har inkluderat hennes utseende, klädsel (fast det hoppas jag nu har släppts), yttre omständigheter, tillfälligheter, osv. Jag tror att en del av det säkert kan ha spelat in, men att det främst handlar om något helt annat. Jag tror att nyckeln är hans bloggpost från 2015 som har delats här flera gånger, senast häromdagen, där han skriver om dödsinsikt. Om vad som händer med en människa när den går från desperata försökt och hopp om att lösa en hemskt situation, till insikten att “jag tar mig inte ur det här, jag kommer dö”.
Transportsträckan till dödsinsikt, samt effekten av den insikten, torde vara större ju mer levande man är och desto mer nyfikenhet och planer man har. Av allt jag har läst och sett om Kim, så känns det otvetydigt som att hon var intensivt “bubbligt” levande, det framstår nästan som om det var kärnan i den hon var, tillsammans med en omåttlig nyfikenhet. Och hon var definitivt fylld av stora planer – en väldigt stor sådan skulle sättas i verket bara några dagar senare, i och med flytten till andra sidan världen.
Att plocka ner och trasa sönder denna bubblande livsglädje, att på det mest brutala vis sätta ett definitivt stopp för all nyfikenhet och alla framtida planer… det tror jag att PM gick igång på och var besatt av.
Det är i så fall också svaret på varför han inte valde ett offer som inte hade saknats i samma grad, som en knarkare eller prostituerad. Han ville ha så mycket LIV som möjligt, för att maximera fallhöjden.
När går man från att kämpa för och tro på överlevnad, till att önska att man får dö? Det fick han nog svar på, den jäveln.
Det är utomordentligt svårt att tänka sig ett lämpligt straff som inte faller utanför ramarna för de mänskliga rättigheterna… men bortsett från att vara inlåst resten av sitt liv tycker jag nog att man kunde beröva honom privilegiet att ha tillgång till penna och papper.