2018-02-17, 14:03
Medlem
Hej,

Har slitit ut det gamla bordet i min båt nu och håller på att tillverka ett nytt bord.

Bordet kommer att vara sänkbart så den kommer hamna i läge för att agera ”dubbelsäng” med den befintliga kojen.

Bordet kommer få mässingsdetaljer som ”inlay”.

Men frågan är då.

Enkomponents- eller tvåkomponentslack?

Rädd för att det kommer bli en del svikt i bordet med tjockisar som skall ligga och mysa så risken är väl att tvåkomponent blir för hårt och således riskerar att spricka? Eller är det mer hållbart än så?

Självklart blir det normalt agerande i övrigt som bord med glas, spill och annat skit säkert.

Ja. Det blir säkert i 6-8 lager med lack likaså!

Tankar?
Citera
2018-02-17, 17:20
Medlem
INTPs avatar
Första tanken är vad bordet kommer bestå av. Många tankar om ytbehandling, inget om grundmaterialet.
Citera
2018-02-17, 17:22
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Första tanken är vad bordet kommer bestå av. Många tankar om ytbehandling, inget om grundmaterialet.

Sätter min ena strumpa på att det är i trä
Citera
2018-02-18, 11:06
Medlem
Det går lättare att få svar på någon filosofisk fråga men

Jag skulle antagligen använda en enkomponent lack, ytan är ju inte utsatt för slitage
se
http://www.epifanes.se/datablad/Epifanes_manual2013.pdf

Hur du skall lacka beror ju också på träslag mm
Om bordet är gjort i teak så var extra noga med att följa epifanes råd så att lacken fäster
Att lacka 8 ggr inne i båten är ganska många gånger
Jag brukar inte lacka fullt så många ggr och avsluta med halvmatt lack
halvmatt lack se
http://www.hallberg-rassy.com/fileadmin/user_upload/pdfs/boats_pdfs/HR372colour.pdf
Under mässingsinlayen bör du olja alternativt (olja och lacka) noggrant ifall det kommer vatten på bordet och detta lägger sig att ruttna under inlayen
Epifanes är dyrare men resultatet blir bra och de har en hög torrhalt, så de är inte så mycket dyrare än andra
https://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/fernissor/epifanes
Är du noga med det och du ser att det är slitet kan du lägga på ett lacklager var 5:e år
Jag vet inte om en tvåkomponent lack klarar av en varm kastrull bättre, men det har jag aldrig hört
Om du tittar på blocket så finns det massor med båtar med ringar efter varma kastruller på borden eller så lägger de t på en duk på för att dölja det.
Var noga med att inte ställa varma kastruller på bordet samt håll det rent och torrt.
Tvåkomponents är dyrare söligare dessutom blir det ofta en slatt kvar som är svår att använda.
Citera
2018-02-18, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP

Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Det går lättare att få svar på någon filosofisk fråga men

Jag skulle antagligen använda en enkomponent lack, ytan är ju inte utsatt för slitage
se
http://www.epifanes.se/datablad/Epifanes_manual2013.pdf

Hur du skall lacka beror ju också på träslag mm
Om bordet är gjort i teak så var extra noga med att följa epifanes råd så att lacken fäster
Att lacka 8 ggr inne i båten är ganska många gånger
Jag brukar inte lacka fullt så många ggr och avsluta med halvmatt lack
halvmatt lack se
http://www.hallberg-rassy.com/fileadmin/user_upload/pdfs/boats_pdfs/HR372colour.pdf
Under mässingsinlayen bör du olja alternativt (olja och lacka) noggrant ifall det kommer vatten på bordet och detta lägger sig att ruttna under inlayen
Epifanes är dyrare men resultatet blir bra och de har en hög torrhalt, så de är inte så mycket dyrare än andra
https://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/fernissor/epifanes
Är du noga med det och du ser att det är slitet kan du lägga på ett lacklager var 5:e år
Jag vet inte om en tvåkomponent lack klarar av en varm kastrull bättre, men det har jag aldrig hört
Om du tittar på blocket så finns det massor med båtar med ringar efter varma kastruller på borden eller så lägger de t på en duk på för att dölja det.
Var noga med att inte ställa varma kastruller på bordet samt håll det rent och torrt.
Tvåkomponents är dyrare söligare dessutom blir det ofta en slatt kvar som är svår att använda.

Satan. Jag försökte vara övertydlig men missade såklart en ganska väsentlig del.

Bordet blir i Teak.

Rörande inlayen av mässing misstänker jag inte kommer vara några problem för lacken sätter sig över och borde således inte ha några problem med väta? Eller hur menar du?

Rörande antalet lager på lacken är egentligen bara för att ha det slitstarkt samt att jag tycker finishen blir bättre när lagrena blir fler.

Matt lack blir det nog inte. Även om jag på många båtar ser charmen. Resten av båtens inredning (och detaljer ute) är i högglans tänkte jag försöka hålla det kvar som så.
Citera
2018-02-19, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steve.stiffbone
Satan. Jag försökte vara övertydlig men missade såklart en ganska väsentlig del.

Bordet blir i Teak.

Rörande inlayen av mässing misstänker jag inte kommer vara några problem för lacken sätter sig över och borde således inte ha några problem med väta? Eller hur menar du?
Bara solid teak eller även laminerat/plywood/faner?

Dina mässingsinlägg skapar ju en skarv mella trä och metall som kommer att utsättas för kapillär fuktinträngning. Ingen typ av lackering ovanpå kommer att förhindra det eftersom temperaturutvidgning och ev. belastningar kommer att skapa mikrosprickor i lacken där. (Även metallytorna kan komma att korrodera där.)

Du bör underbehandla träet (spec ändträet) innan inläggen monteras. Det är också vanligt och tillrådligt att "täta" de uppåtriktade skarvlinjerna med lämplig fogmassa vid monteringen.

Ang. lacken så har jag ofta valt den 'optimala kompromissen' (både på båtar och trädgårdsmöbler):
Alla sidor och undersidor lackas/målas med produkter som är anpassade till träets bästa och fuktväxling som mål. På bords- och sittytorna lägger jag istället en motsvarande tvåkomponentare som gör det lättare och roligare att hålla dem fräscha vid användning.
Jag har tydligt märkt att underhållsmålning då bara behövts på sidorna - Ovansidorna klarar sig tills de skadats mekaniskt eller fått brännmärken. (Utom nång gång då jag klantat till underbehandlingen så att toppskiktet flagnat...)
Citera
2018-02-19, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Bara solid teak eller även laminerat/plywood/faner?

Dina mässingsinlägg skapar ju en skarv mella trä och metall som kommer att utsättas för kapillär fuktinträngning. Ingen typ av lackering ovanpå kommer att förhindra det eftersom temperaturutvidgning och ev. belastningar kommer att skapa mikrosprickor i lacken där. (Även metallytorna kan komma att korrodera där.)

Du bör underbehandla träet (spec ändträet) innan inläggen monteras. Det är också vanligt och tillrådligt att "täta" de uppåtriktade skarvlinjerna med lämplig fogmassa vid monteringen.

Ang. lacken så har jag ofta valt den 'optimala kompromissen' (både på båtar och trädgårdsmöbler):
Alla sidor och undersidor lackas/målas med produkter som är anpassade till träets bästa och fuktväxling som mål. På bords- och sittytorna lägger jag istället en motsvarande tvåkomponentare som gör det lättare och roligare att hålla dem fräscha vid användning.
Jag har tydligt märkt att underhållsmålning då bara behövts på sidorna - Ovansidorna klarar sig tills de skadats mekaniskt eller fått brännmärken. (Utom nång gång då jag klantat till underbehandlingen så att toppskiktet flagnat...)

Det blir helt solitt teak.

Rörande inläggen. Så egentligen borde jag kunna lägga en epoxibaserat lim längst med ”inskärningen” som således ägnar sig som lim såväl som tätning?

Eller tänker jag galet?
Citera
2018-02-19, 16:18
Medlem
Du har valt att göra ett solitt teakbord som skall användas inomhus, alltså i båten. För bordet kommer väl alltid att finnas inne i båten och inte under ngt kapell?

Denna inlayen skulle jag inte göra så mycket under, antagligen enbart olja

Teak är det bästa träslaget som finns med avseende på att det inte ruttnar och tål vatten.
Men har du plywood måste du vara mer försiktig

Jag vet inte hur det skall se ut, men blir det snyggt att lacka inlayen? Rent spontant skulle jag nog lacka bordet och sedan limma fast inlayen, men jag vet ju inte om det är bäst?

Gå på en båtmässa och titta på en svensk segelbåt, de tror jag alla har mattlackad inredning, överväg då om du inte skall lägga på ett mattlager extra inuti båten, bordet som du gör blir ju i teak och det blir dyrt och det skall ju bara ha det bästa? Teakens underbara lyster måste framhävas.
Citera
2018-02-19, 20:47
Medlem
Citat:
Du har valt att göra ett solitt teakbord som skall användas inomhus, alltså i båten. För bordet kommer väl alltid att finnas inne i båten och inte under ngt kapell?

Denna inlayen skulle jag inte göra så mycket under, antagligen enbart olja

Teak är det bästa träslaget som finns med avseende på att det inte ruttnar och tål vatten.
Men har du plywood måste du vara mer försiktig

Jag vet inte hur det skall se ut, men blir det snyggt att lacka inlayen? Rent spontant skulle jag nog lacka bordet och sedan limma fast inlayen, men jag vet ju inte om det är bäst?

Gå på en båtmässa och titta på en svensk segelbåt, de tror jag alla har mattlackad inredning, överväg då om du inte skall lägga på ett mattlager extra inuti båten, bordet som du gör blir ju i teak och det blir dyrt och det skall ju bara ha det bästa? Teakens underbara lyster måste framhävas.

Bordet blir fast inne i båten. Helt riktigt.

Är dock inte helt övertygad på matt lack

Däremot kan förslaget om lackning innan inlägg vara värt en fundering. Jag har egentligen inte gjort något inlägg innan så det blir trial and error. Har en del överblivet teak så kan gott testa mig fram lite på det först!
Citera
2018-02-19, 21:10
Medlem
Kanske så här
https://www.youtube.com/watch?v=k1pw-2XZHe0

sök efter wood router inlay på youtube
Citera
2018-02-20, 00:43
Medlem
Citat:
Kanske så här
https://www.youtube.com/watch?v=k1pw-2XZHe0

sök efter wood router inlay på youtube

Själva fräsandet i sig ser jag inte som ett problem. Mer än att få det bra såklart. Men det löser sig.

Det är hur och vad som är bästa, hållbara, finish som är frågan.

Jag lutar åt 2-komponent lack!
Citera
2018-02-22, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steve.stiffbone
Själva fräsandet i sig ser jag inte som ett problem. Mer än att få det bra såklart. Men det löser sig.

Det är hur och vad som är bästa, hållbara, finish som är frågan.

Jag lutar åt 2-komponent lack!

Bra tänkt, en 2-komponent lack är mycket starkare och om du gör det rätt så får du en finish som håller länge, låt lacken täta alla skarvar och du har en vattentätt lack.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in