Citat:
Ursprungligen postat av
iconicatab
Ja man kan göra mycket roligt med epoxy - När man har rätt prylar och lite erfarenhet.
Min gissning (eftersom du skriver/frågar här) är att detta är det enda (första) bord du snickrat i ädelträ och då rimligtvis är ganska stolt över det. Och att du inte har nån nämnvärd erfarenhet av att jobba med tvåkompontentsprodukter.
Prova gärna det de gör i videon, men inte med ditt bord som första försök!
Några punkter de var uppenbara experter på:
- Koll på härdningstid och -temperatur (för just "sin" epoxy och lokal)
- Att blanda bas och härdare utan att dra ner luftbubblor
- Att hinna få bort de ofrånkomliga bubblorna uder exakt rätt tid av härdningen
- Att hålla ytan helt vågrät och dammfri de första timmarna (hoppas du inte har katt eller undulat i samma rum)
Om bordet mest kommer att användas som iläggsskiva till britsen så är det kanske inte så noga med glasklar och krackeleringsfri yta?
Delvis sant. Jag har jobbat en del med både 1 och 2 komponentslack men inte på ett bord eller liknande, relativt, utsatta saker.
Bordet kommer agera iläggaskiva samt bord. Tidigare i min u-soffa var det et fixerat bord men jag är på jakt efter sänkbart bord. Eftersom båten inte direkt är i några standardmått så blir det till att snickra själv.
Själva snickrandet och så vidare är inga problem och jag, relativt, god erfarenhet av att jobba med trä såväl som ädelträ. Kommer det bli perfekt? Nja. Men bättre än det gamla klaffbordet garanterat.
Det som är, är egentligen finishen på det.
Även om lack skulle vara det kanske ”enklaste” är det ett långdraget jobb med alla lager av lack som måste till.
Epoxifinishen är något som jag snarare såg som en ”snabbare” sätt att få ”likvärdigt” resultat.