2018-02-19, 00:22
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackDeLarge
Detta gav mig rysningar. Du kan vara inne på något. Allt är så jävla vidrigt så jag vet inte vad. Särskilt efter man sett bilder på honom runt små barn.
Det är ingen solskenshistoria precis.

Tror samtidigt inte att Edvin mördat tidigare, med tanke på hur klantig han var här.

Hade han lyckats komma undan, då hade han gjort det igen. Det är min fulla övertygelse.

Citat:
Ursprungligen postat av JackDeLarge
Måste tillägga att denna tråden har varit för jäkla krånglig att följa. Dels bråkar folk på det mest barnsliga vis, dels skriver folk som krattor och dels används det på tok för jävla mycket smileys. Skärp er för helvete, ni är vuxna människor. Begriper inte hur ni orkar. Håll er till ämnet istället.

Välkommen till Flashback.
Citera
2018-02-19, 00:35
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Det är fullt förståeligt. Det är ingen enkel sak att berätta precis. Tror inte heller att något hade slutat annorlunda om det kommit fram, Edvin har ju till och med erkänt för psykvården vad han fantiserade om.

Nej det är inga småsaker eller "issues" vi pratar om direkt.

Det som är intressant med detta fall är hur tvångstankar kan styra personer, som lider av det.
Samtidigt så är jag helt och full övertygad om att Edvin har andra störningar också, bland annat en oförmåga att känna skuld.
Hans reaktion, som beskrevs av media i tingsrätten, när han häktades på nytt, visade en person som var oskyldig. Så tänkte jag, eftersom jag antagligen reagerat på samma sätt om jag blivit häktad för ett dubbelmord jag inte begått.

Han tyckte helt enkelt att han skulle släppas fri. Det var självklart i hans värld.
Själv tvekade jag in i det sista att han var GM, innan FUP:en släpptes.

Detta är bara mina personliga tolkningar av honom, men tror samtidigt att jag är nära sanningen.

Det här är ingen mysfarbror direkt. Tyvärr tror jag inte heller att han kommer berätta sanningen.

Det är väl antagligen från hans ziegenarådra han har fått sin blodtörstighet .
E**** är väl knappast ensam om att tycka att han ska släppas fri trots att han är skyldig .
Du menar att du gick på E****:s snack om att han var oskyldig .
Och E**** är ju redan överbevisad så varför berätta sanningen under rättegången
när han har blånekat ända sen han greps .
I hans värld så är det säkert paret Lekanders fel att han blev tvungen att begå morden .
Citera
2018-02-19, 08:53
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Psykiatrin är genomsyrad av ideologi. Om det är något som genomsyrar hela verksamheten så är det föreställningen om att den sjuke är ett offer, och att man måste tro på det som den sjuke säger. Andra människors intressen (anhöriga, barn, samhället) negligeras helt av psykiatrin. Konsekvent. Personer föreslås tvångsvårdas om är självmordsbenägna, men väldigt sällan därför att de riskerar agera destruktivt mot andra.
2014 hade Edwin kontakt med vårdpersonal på Ryhov i Jönköping. Där tillstod han både att han fortfarande hade tankar på att döda (men att det hade blivit bättre), men också att han skitit i att ta sin stämningsstabiliserande medicin. Han blev hemskickad med en uppmuntrande klapp på axeln och kontakten med vården avslutades.
När förhörsledaren frågar arbetsterapeuten ifråga (eller vad hon nu var) om hon inte reagerat mer över tankarna på att döda så blir hon nästan förnärmad och säger att man måste ju tro på patienten. Detta trots att hon fått berättat för sig vad Edwin sannolikt är misstänkt för.
Citera
2018-02-19, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Det är väl antagligen från hans ziegenarådra han har fått sin blodtörstighet .
E**** är väl knappast ensam om att tycka att han ska släppas fri trots att han är skyldig .
Du menar att du gick på E****:s snack om att han var oskyldig .
Och E**** är ju redan överbevisad så varför berätta sanningen under rättegången
när han har blånekat ända sen han greps .
I hans värld så är det säkert paret Lekanders fel att han blev tvungen att begå morden .

Går det filtrera bort användare?
Du är så jävla störande och du vet om det.

OnT:
Psykiatrin i jkpg är helt under isen. När det pratas om kris i landet så är ryhovs avdelningar värre. Tror det kommer att snackas om detta.

Jag känner till familjen ganska väl. Min partner har varit kollega med Edv*n under en period och det fanns en obekväm känsla hos vissa i personalen. Tänker inte gå in på vilken arbetsgivare det gället.

Jag klipper mig hos hans far och har tillbringat mycket tid på det lokala fiket där han äter frukost varje morgon. Detta är en otrolig tragedi givetvis ...för så många. Familjen sticker inte ut på något sätt. Otroligt sympatiska människor. Finns många offer här men känner verkligen för familjen. Tänker inte lämna några snaskiga detaljer för respekten av familjen men kan inte se något i att det handlar om uppväxt mer än att Edv*n var lite udda och utanför under skoltiden.

Min känsla är att det handlar om någon sorts psykos från depressioner ...förvånar mig inte om att han blivit fel-medicinerad som gjort att han gått ner sig än mer. Detta är bara vad jag funderar över omkring det jag vet om Edv*n.

Står det något om Benzo i fup:en?
...eller andra mediciner?
Senast redigerad av LoFiMojo 2018-02-19 kl. 09:48.
Citera
2018-02-19, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoFiMojo

OnT:
Psykiatrin i jkpg är helt under isen. När det pratas om kris i landet så är ryhovs avdelningar värre. Tror det kommer att snackas om detta.

Jag känner till familjen ganska väl. Min partner har varit kollega med Edv*n under en period och det fanns en obekväm känsla hos vissa i personalen. Tänker inte gå in på vilken arbetsgivare det gället.

Jag klipper mig hos hans far och har tillbringat mycket tid på det lokala fiket där han äter frukost varje morgon. Detta är en otrolig tragedi givetvis ...för så många. Familjen sticker inte ut på något sätt. Otroligt sympatiska människor. Finns många offer här men känner verkligen för familjen. Tänker inte lämna några snaskiga detaljer för respekten av familjen men kan inte se något i att det handlar om uppväxt mer än att Edv*n var lite udda och utanför under skoltiden.

Min känsla är att det handlar om någon sorts psykos från depressioner ...förvånar mig inte om att han blivit fel-medicinerad som gjort att han gått ner sig än mer. Detta är bara vad jag funderar över omkring det jag vet om Edv*n.

Kanske står något på andra ställen i FUP om han har tagit/fått tidigare men av det som jag läst så gav undersökningen av honom inga indikationer på att han skulle ha haft någon form av droger i blodet vid det tillfället i alla fall.
Citera
2018-02-19, 10:17
Medlem
notknapparens avatar
"Under flera års tid, med start 2013, har 24-åringen fantiserat om att skada och mörda andra människor. När han senare sitter i förhör som mordmisstänkt berättar småbarnspappan att han plågats av tvångstankar om att utföra "det perfekta mordet".

– Jag ville liksom tänka ut någonting perfekt in i minsta detalj. Och då beslöt sig min hjärna för att den ska tänka ett mord, perfekt in i minsta detalj, säger han till polisen i förhör.
"

"I 24-åringens bekantskapskrets var det känt att han hade en "dödslista" över familj och vänner där han hade slagit fast i vilken turordning han skulle mörda dem.

En nära vän till 24-åringen säger i förhör att listan var strategiskt utformad, med hänsyn till bland annat kroppsstyrka och kontaktmönster mellan de olika personerna. Vännen får då frågan om han vet något mer om listan.

– Inte mer än att jag var på 13:e plats, svarar han.
"

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/skrev-dodslista-dromde-om-det-perfekta-mordet/

Det Edvin har i sin CD-hylla ( " I skåpet tillhörande TV- möbeln fanns en större mängd DVD-filmer. Där innehållet till stor del utgjordes av brottsutredande och brottsplatsundersökande teman" sid 331, gripandeplatsen Stallgatan 9C, B-delen FUP), de vapen han har i sitt hem, den dödslista som en vän pratar om som att han känner till, att han har lidit av så svåra tvångstankar av att mörda så att han blivit inlagd på psyket; de är tillsammans en skrämmande kompott för en blivande seriemördare.

Ytterligare en ingrediens behövs: en stor dos av empatistörning. Någon grad av psykopati måste han ha.

Man funderar på vilket sätt man bedömer farligheten hos en person som söker hjälp av psykiatrin för dessa problem.

Att han sökt själv, ärligt pratat om tankarna, kanske uppriktigt velat bli av med dom, har varit rädd att skada sina närmaste (?) kan ha varit komponenter som gjort att psykiatrin har trott på honom när han bedyrat att han inte lider av dom längre.

Men kan man själv (läs Edvin) lita på sig själv, själv bedöma om han kan bli farlig? Är det hans ord och hans egen bedömning man ska tro på? Eller är det psykvårdens ansvar? Behöver inte en sådan här person följas upp regelbundet med tanke på vilka konsekvenser det kan ha för samhället?

Kan också tänka mig (spekulation) att en person med liknande tvångstankar som har hög grad av psykopati, inte kommer att ha tillräckligt med spärrar för att undvika brott som en icke empatistörd person. Görs en sådan skattning i samband med de allvarliga problem som Edvin haft?

Är det lämpligt att en person som haft så allvarliga tvångstankar bor med sin familj med små barn utan att följas upp? Hur hade psykvården bedömt det hela om de sett hemmet? Vad skulle psykiatrin tänka om de signaler (DVD filmer, vapen) som fanns i hemmet? Visste sambon något om hans tvångstankar?

Psykiatrin verkar gå på fötter. Psykisk ohälsa hos unga ökar dramatiskt. Psykiatrin ligger långt efter.
Det behövs politiska beslut för att förändra en mängd saker i samhället för unga, och det behövs utbyggnad av psykvården också.
Citera
2018-02-19, 10:45
Medlem
grungewhores avatar
Citat:

du känner till hans Turtles-äventyr i Götet då han var försvunnen en tid?

jag har hört av bekanta i området att en familj med hans namn är leverantörer till en stor möbelkedja, är det samma familj men en annan del, eller är de bara namne? känner du till?
Citera
2018-02-19, 10:55
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
"Under flera års tid, med start 2013, har 24-åringen fantiserat om att skada och mörda andra människor. När han senare sitter i förhör som mordmisstänkt berättar småbarnspappan att han plågats av tvångstankar om att utföra "det perfekta mordet".

– Jag ville liksom tänka ut någonting perfekt in i minsta detalj. Och då beslöt sig min hjärna för att den ska tänka ett mord, perfekt in i minsta detalj, säger han till polisen i förhör.
"

"I 24-åringens bekantskapskrets var det känt att han hade en "dödslista" över familj och vänner där han hade slagit fast i vilken turordning han skulle mörda dem.

En nära vän till 24-åringen säger i förhör att listan var strategiskt utformad, med hänsyn till bland annat kroppsstyrka och kontaktmönster mellan de olika personerna. Vännen får då frågan om han vet något mer om listan.

– Inte mer än att jag var på 13:e plats, svarar han.
"

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/skrev-dodslista-dromde-om-det-perfekta-mordet/

Det Edvin har i sin CD-hylla ( " I skåpet tillhörande TV- möbeln fanns en större mängd DVD-filmer. Där innehållet till stor del utgjordes av brottsutredande och brottsplatsundersökande teman" sid 331, gripandeplatsen Stallgatan 9C, B-delen FUP), de vapen han har i sitt hem, den dödslista som en vän pratar om som att han känner till, att han har lidit av så svåra tvångstankar av att mörda så att han blivit inlagd på psyket; de är tillsammans en skrämmande kompott för en blivande seriemördare.

Ytterligare en ingrediens behövs: en stor dos av empatistörning. Någon grad av psykopati måste han ha.

Man funderar på vilket sätt man bedömer farligheten hos en person som söker hjälp av psykiatrin för dessa problem.

Att han sökt själv, ärligt pratat om tankarna, kanske uppriktigt velat bli av med dom, har varit rädd att skada sina närmaste (?) kan ha varit komponenter som gjort att psykiatrin har trott på honom när han bedyrat att han inte lider av dom längre.

Men kan man själv (läs Edvin) lita på sig själv, själv bedöma om han kan bli farlig? Är det hans ord och hans egen bedömning man ska tro på? Eller är det psykvårdens ansvar? Behöver inte en sådan här person följas upp regelbundet med tanke på vilka konsekvenser det kan ha för samhället?

Kan också tänka mig (spekulation) att en person med liknande tvångstankar som har hög grad av psykopati, inte kommer att ha tillräckligt med spärrar för att undvika brott som en icke empatistörd person. Görs en sådan skattning i samband med de allvarliga problem som Edvin haft?

Är det lämpligt att en person som haft så allvarliga tvångstankar bor med sin familj med små barn utan att följas upp? Hur hade psykvården bedömt det hela om de sett hemmet? Vad skulle psykiatrin tänka om de signaler (DVD filmer, vapen) som fanns i hemmet? Visste sambon något om hans tvångstankar?

Psykiatrin verkar gå på fötter. Psykisk ohälsa hos unga ökar dramatiskt. Psykiatrin ligger långt efter.
Det behövs politiska beslut för att förändra en mängd saker i samhället för unga, och det behövs utbyggnad av psykvården också.

Det är i alla fall fascinerande att han fantiserade om det perfekta mordet och enligt egen utsago planerade det in i minsta detalj. Trots det så har han gödslat bevismaterial omkring sig...
Frågan är om det är ett bevis på hans klantighet eller om det i en väl genomförd polisutredning nästan är hopplöst att komma undan rättvisan...
Citera
2018-02-19, 10:56
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
du känner till hans Turtles-äventyr i Götet då han var försvunnen en tid?

jag har hört av bekanta i området att en familj med hans namn är leverantörer till en stor möbelkedja, är det samma familj men en annan del, eller är de bara namne? känner du till?

Det ska vara en del av sammma släckt. De har varit på tapeten tidigare i tråden. Säkert mycket på grund av att delar av den familjen har en mintgrön raggarbil.
Citera
2018-02-19, 11:07
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
[i]

Att psykiatrin går på knäna är ett faktum. Sen vi i sverige valde att börja sälja ut sjukvården har den bara blivet sämre och sämre. Att få hjälp med sitt psykisamående är idag ingen självklarhet. I och med den stora psykiatri reformen på -80-talet minskade oxå möjligheterna att omhänderta någon i förrsbyggande syfte. Vi har idag bara LPT lagen. Och denna används nästan bara akut. Vi valde helt enkelt att ta bort samhällets möjlighet att agera förebyggande. Till förmån för individens frihet.
Citera
2018-02-19, 11:16
Medlem
boidis12s avatar
Citat:

OnT:

Lättast är väl att du filtrerar bort dig själv .
Det är inte jag som har kommit på det här med ziegenarådran .
Det har rasisterna i tråden ordnat alldeles själva .
Jag har hela tiden hävdat att det är en "äkta" svensk som är skyldig .
Naturligtvis är det en tragedi både för offren , deras familjer och E****:s familj .
Jag har ingen erfarenhet av psykvården på Ryhov som du tydligen har men
i det här fallet har de ju tydligen gjort bort sig i så fall .
Att E**** har varit udda får ju stå för dig .
Samtidigt så har andra sagt att han inte alls var udda eller konstig under skoltiden .
Man vet ju aldrig vilka som talar sanning när det gäller att komma med snaskiga detaljer .
Citera
2018-02-19, 11:19
Medlem
Har försökt söka efter FUP:en. Finns det någon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in