2018-02-19, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Nej, du har inte sparat ihop bostadens värde. Du har betalat av ditt bolån och äger nu en tillgång som har ett visst värde. Det är inte bara en lek med ord. Med ett verkligt sparande har du alltid hög likviditet. Du har pengar, banktillgodohavande, fonder eller liknande som är mycket lätta att likvidera.

Visst kan man se amortering som ett slags sparande, men hur ska du använda sparkapitalet? Sälja huset? Du bor ju i det. Belåna det igen? Då är du ju tillbaka på ruta ett.

Den smarta personen har sett till att de inte har lån nu när denna skuldbubbel ekonomin går I graven.
De som sitter på lån kommer ha det värst. De som har pengar kan spekulera och köpa olika tillgångar som har ett värde I framtiden. Bostäderna tappar inte allt värde givetvis men de priserna vi sett senaste årtiondena är uppe I stratosfären (Fantasipriser som ingen kan nånsin betala tillbaka)
Gå ur spelet innan det är försent.

Om du är klok och fyndig nog kan du överleva gallant utan att göra som resten av befolkningen. Dvs skuldsätta sig med en fet tillhörande fotboja.
2018-02-19, 08:36
Avslutad
https://www.di.se/nyheter/koparna-halls-som-gisslan-vid-forsenade-bostadsbyggen/
Citat:
Två personer stämmer bostadsutvecklaren SSM:s BRF West Side Solna för kontraktsbrott. Vad de trodde skulle bli en tvårumslägenhet med upplåtelse hösten 2017 är fortfarande ett tomt luftslott. Byggarbetsplats West Side Solna går långsamt framåt. Nytt tillträdesdatum är satt till tredje kvartalet 2019, men paret vill inte vänta längre. Villkoren som de skrev under på har inte infriats, menar de.

Då har det börjat på allvar antar jag!
2018-02-19, 08:59
Medlem
sasos avatar
lol ni ser bara det ni vill se
köper ni ingen bostad kommer ni aldrig kunna köpa något i framtiden
om ni såklart inte har kontanter
det blir tufft, bostadspriserna blir bara dyrare
2018-02-19, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saso
hur tycker du det resonemanget låter ur ett nationalekonomiskt perspektiv?
2018-02-19, 09:47
Avslutad
Citat:

Det är ett klassiskt bubbelargument! Skynda er att fynda nu för priserna kommer gå upp så snabbt att ni snart inte kommer att ha råd. Det är ett "once in a lifetime"-tillfälle.

Sansade människor vet att det på en normal marknad inte fungerar så. Man kan köpa och sälja när man vill och kan vara säker på någotsånär stabila priser. Ta till exempel begagnade bilar. Spelar ingen roll om jag vill köpa säg en begagnad volvo v40 för runt 80000 nu eller om sex månader. Det kommer inte vara något bekymmer att hitta en ok bil för omkring det priset. Men när det gäller begagnade bostäder däremot, så gäller tydligen inte detta.
2018-02-19, 09:53
Bannlyst
Citat:

När man tror man läst allt .

1. Folk bor redan någonstans. 2. Statistiken det senaste halvåret pekar på ett fall nationellt på 10%. 3. Överutbudet har givit bostadsbyggarna och spekulanter till privatpersoner på nybyggen stora problem. 4. Anekdotiska exempel, jag själv har två (likadana: skilsmässor), på försäljningar i höstas som fick dras tillbaka men där köpet av nya bostäder redan var gjorda. 5. Hur ska det gå med konjunkturen egentligen? Ekonomin har inga marginaler och det är redan socialt instabilt.

Vore jag förälder till barn i 20-årsåldern skulle jag verkligen varna dem för att fatta förhastade beslut med inlåsningseffekter. Friheten är allt och framtiden hänger för faen inte på bostaden. Bostaden kan dock bli en black om foten från första början.
2018-02-19, 10:26
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
bostadspriserna blir bara dyrare

Om du menar relativt disponibel inkomst (vilket jag antar för annars uttalar du dig egentligen om inflation) så innebär det att vi till slut når en punkt där 100% av inkomsten går till boende. Låter det troligt?
2018-02-19, 10:39
Medlem
Citat:

Jag har aldrig sagt att jag inte kommer att köpa en bostad eller flera. Men jag ser ingen anledning att köpa nu då minst hälften av vad jag lägger in kommer att gå upp i rök.

Om 2-5 år däremot. Tillskillnad från dig kommer jag kunna välja när och hur. Såna som du sitter sen fast i skiten.
2018-02-19, 10:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Snälla, posta inte till betalsidor. Lägg ut texten i stället. Tack!
Jag gjorde ju det! Här kommer lite mer, snålis.

Många SSM-citat där som är stor humor:
Citat:
Paret som har köpt in sig i West Side Solna är inte ensamma. Enligt uppgifter till SvD har ytterligare 76 personer sökt juridisk rådgivning för att undersöka möjligheten att kliva av sina avtal, men enligt Ann-Charlotte Johansson, kommunikations- och IR-chef på SSM, är de inte representativa för merparten av köparna.
”Min uppfattning är att köparna som nu ska flytta in till hösten 2019 är mer intresserade av att välja inredning och vara med om stomresning och annat”, säger hon till Di.
mmm det är nog färg och utförande på diskbänken som de inlåsta köparn i detta projekt oroar sig mest över i nuläget ja... helt säkert...

Citat:
Hon hänvisar köpare som inte längre vill ha sina bostäder att i stället sälja dem vidare.
”En etta eller tvåa med inflyttning hösten 2019 är inte svårsåld i Stockholm i dag”, säger Ann-Charlotte Johansson.
Nä det stämmer ju så klart att det går hur lätt som helst att sälja en etta eller tvåa i dag, de kan anlita mig som mäklare och jag kan garantera att jag har sålt lägenheten inom några timmar. Frågan är vilket pris säljarna får ut i dagens marknad dock.....
2018-02-19, 12:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Ny SCB-statistik imorgon måndag över bostadsbyggande och bygglov. Eftersom statistiken alltid släpar kan det vara intressant att också titta några kvartal bakåt.

För Stockholms län är statistiken för flerbostadshus just nu följande:

Påbörjat
16Q4: 3 957
17Q1: 3 683
17Q2: 4 597
17Q3: 3 904

Färdigställt
16Q4: 2 925
17Q2: 3 197
17Q3: 2 943
17Q4: 1 722
Påbörjat
16Q4: 3 957
17Q1: 3 683
17Q2: 4 597
17Q3: 3 904

Färdigställt
16Q4: 2 925
17Q2: 3 197
17Q3: 2 943
17Q4: 1 722
Jag tror att dessa siffror revideras imorgon. Dessutom tillkommer då de första siffrorna för 17Q4. Sedan gör man en uppräkning av totalsiffran för nybyggande i landet baserat på den eftersläpning i rapporteringen man prognostiserar.

I ovanstående ingår då ej småhus, och ej heller bostäder tillkomna genom ombyggnation. Jag kladdar ner siffrorna här av nyfikenhet över hur de kan tänkas ändras imorgon.
Uppdaterat efter dagens statistiksläpp:

Påbörjat
16Q4: 3 957 --> 3 898
17Q1: 3 683 --> 3 685
17Q2: 4 597 --> 4 364
17Q3: 3 904 --> 3 732
17Q4: ---------> 4 295

Färdigställt
16Q4: 2 925 --> 2 925
17Q1: 3 197 --> 3 213
17Q2: 2 943 --> 2 974
17Q3: 1 722 --> 2 235
17Q4: ---------> 3 544

Således ingen uppräkning av påbörjade lägenheter, utan t o m en nedrevidering.
2018-02-19, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Antal lägenheter till salu enligt räknaren på hemsidan.

Bonava

9 januari

Totalt Sverige: 900
Stockholm: 675
Göteborg: 58
Uppsala: 154

30 januari

Totalt Sverige: 898
Stockholm: 676
Göteborg: 57
Uppsala: 150

16 februari

Totalt Sverige: 895
Stockholm: 673
Göteborg: 55
Uppsala: 150

Under första kvartalet 2017 sålde Bonava Sverige 155 bostäder. Under första kvartalet 2016 sålde man 249 bostäder.

www.bonava.se

Vad tror ni, har man sålt 10 lägenheter under första halvan av Q1? Detta är på väg mot katastrof. JM och PEAB sitter i samma båt vad gäller Stockholm.

Och nu har dessa bolag färdigställda tomma objekt. Vilken är då försäljningen av lägenheter som KANSKE BÖRJAR byggas nästa år (som i fallet Atrium Ljungberg) tror ni...

Undrar när "journalister" börjar plockar upp detta istället för att intervjua mäklare, Om -20% kanske?
"Redan i början av 2018 såg vi på redaktionen starka indikatorer"
2018-02-19, 12:48
Bannlyst
Tur att "West Side Solna" bara är ett projektnamn för det vore ett bra töntigt namn på ett bostadsområde i Sverige.

Ser en etta där på 38 kvadrat för 3 miljoner. Det är inget skämt.

Finns det singlar som köper ettor för 3 miljoner??? Jesus! Lämpligt pris vore väl 1,8 miljoner, max, för det läget och till hyran 2,100, tycker i alla fall jag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in