Citat:
Ursprungligen postat av
Ancistrus
Hej!
Jag har aldrig haft några bolivianska fjärilsciklider men funderar på att skaffa och har därför lite frågor om dem.
Först inf om akvariet:
Akvariet är på 240 l. och har varit igång i ca 3 år. Temperaturen är 26°C. Nitritvärdet är alltid noll och nitratvärdet runt 25 ppm. Vattnet här i Sthlm är basiskt (pH ca 8) och är rätt mjukt (dH ca 5°). För att undvika att pH skall sjunka mellan delvattenbytena (har mycket växter) ökar jag hårdheten genom att buffra upp lite med bikarbonat och håller kH runt 8-10 och pH runt 6,8-7,2.
Jag har ej för avseende att odla, men misstycker ej om de ynglar av sig. (Har ett yngelakvarium med motsv vattenvärden som akvariet ovan.)
Jag har haft vanliga fjärilsciklider och de har trivts bra. Jag har i dagsläget bara en hona och fundrar på att prova på bolivianska fjärilsciklider när hon dött. Kan jag skaffa dem redan nu, eller bör jag vänta med att skaffa dem tills hon dött? Kommer de se henne som en artfrände/konkurent och bråka med henne? Bör jag skaffa en bunt unga och se vilka som bildar par och återlämna dem som eventuellt blir mobbade? Eller bör jag satsa på en hane och en hona och se hur det fungerar och därefter eventuellt skaffa fler, eller har dessa redan då gjort hela akvariet till sitt revir? Hur många bör/kan jag skaffa? Vad jag förstått kan de kriga lite om revir. Bör jag skaffa fler honor än hanar? Hur skiljer sig de bolivianska från de "vanliga" (bortsett från utseende och storlek förståss)? Något speciellt jag bör tänka på?
Mottar tacksamt tips av alla de slag!

Den bolivianska fjärilscikliden ser ju ut som eldbuken.
Men tveklöst är eldbuken den roligare fisken att hålla, i jämförelse med den bolivianska fjärilscikliden alltså.
Eldbuken är livligare och kan lätt växa sig stor, mycket större än den bolivianska fjärlilscikliden faktiskt.
Jag har själv haft eldbuken tillsammans med pirayan, och även om de två inte är de såtaste vänner precis, så är de ju nästan grannar.
Men de kämpar mot varandra, i bataljer av ibland episka proportioner.
Eldbuken är ju smått legandarisk på det sättet, för att den inte tar någon skit från pirayan.
Jag är inte så säker på att den bolivianska fjärilscikliden har blivit begåvad med samma mannamod, utan oddsen är nog stora för att pirayan blir dess överman i slutänden.
I synnerhet som du skriver om din oro för att den bolivianska fjärilscikliden ska bli moddad.
Det är nog en berättigad oro, för det räcker ju att lystra bara till fiskens namn för att förstå dess mindre manliga natur.
Om man säger så.
Eldbuken däremot, det är en riktig fisk, med äkta latinsk temperament.
En fisk för sin karl helt enkelt.