Citat:
Ursprungligen postat av
vladdyboy
Hej. Jag är 29 år och det är så att man mor som efter en längre tid av cancer avlider snart, förmodligen inom 3 månader. Hon är inkapabel att prata eller röra på sig sedan 6 månader tillbaka, nästan helst döv men ser något hyffsat...
till saken, mor äger en villa lite utanför Stockholm som har ett uppskattat värde av 23 500 000 kr (värderat 2013 precis innan hon fick diagnosen om cancern). Villan fick ärvde hon av sin egen far när han avled då hon var det enda barnet.
Mamma har också väldigt mycket pengar i aktier och fonder, (runt 15 miljoner) mer information kommer vi säkert få efter hennes död men i alla fall värt för er att veta. Min far dog för 14 år sedan men lämnade knappt efter sig något. I alla fall, så har jag 4 andra syskon, alla förutom en är äldre av mig men alla är vuxna och kommer från samma pappa. Vi kommer dela upp arvet lika och alla är överens, nog med det.
Det är dock så att mammas nuvarande man som hon är gift med sedan 7 år tillbaka hotar med advokater osv om att han ska få minst hälften av min mors arv på grund av att hon inte tecknat någon sorts äktenskapsförord... det är bullshit då jag vet att hon har gjort det men ingen av oss kan ta reda på vart det är. I alla fall så är min fråga om detta stämmer? Hur mycket är min mors man berättigad till egentligen? Vart kan jag ta reda på äktenskapsförordskontraktet? Mor kan inte kommunicera alls och hennes man vägrar att berätta och låtsas som ingenting
Om inget finns skrivet eller din mor ärvt som enskild egendom så är fördelning enligt detta vis.
Deras tillgångar-skulder slås ihop. Antar han äger noll och inga skulder finns tillgångar blir då 38,5 miljoner.
Han får hälften 19,25 miljoner kvar finns 19,25 miljoner.
Då ni är särkullsbarn har ni rätt få ut halva eran laglott dvs hälften av 19,25 miljoner dvs 9,6 miljoner direkt, dvs ca 1,9 miljoner var.
Resten av er laglott på 9,6 miljoner får ni när gubben går bort.
Då han redan rustat med advokater så anar jag att han pissar in sitt revir och säkrar hem så mycket pengar han kan. Eller så har han och er mor med jurister gjort någon ändring ex testamente i slutet, gåva till maken eller något annat, annars gissar jag på följande.
Upplägget kommer då troligen bli att han tar 9,6 miljoner av de 15 som finns i aktier mm som ni får direkt. Har ni sen otur så skiter han i er och bränner alla pengarallt gåvor till sinna släktingar/ev barn som finns inkl försäljning av huset mm.
När han sen dör har ni en fordran på dödsboet på 9,6 miljoner som inte finns. Då blir upplägget att tillgångar som finns går först till begravning etc, de som är kvar fördelas % på de som har fordringar på dödsboet.
Har ni tur finns något äktenskapsförord eller att mamman ärvde allt som enskild egendom. Är det frågan om enskild egendom så ärver ni rubbet rakt av och gubben får hälften av giftorättsgodset dvs de som inte var enskilt när de gifte sig.
Som sagt kan sluta hur som beroende på vad som finns sen tidigare arv, testamente, äktenskapsförord mm. Juridisk djungel,,,
Jag skulle om jag var er förbereda er på att det kan bli en smutsig fight (behöver ej vara så), prata samman med syskonen och leta ev upp en bra jurist ifall detta kan behövas.