2018-12-31, 22:11
  #2005
Medlem
Raderat
__________________
Senast redigerad av Kontravibrationer 2018-12-31 kl. 22:25.
Citera
2018-12-31, 22:20
  #2006
Medlem
shapeuporslipouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lydan
Bättre svar än så här går nog inte att få.

Kort fråga som kan vara relevant: I det fallet du beskriver sker väl en bodelning som även inkluderar den nya makens tillgångar? TS och övriga barn får alltså, teoretiskt, dela på hälften av bådas tillgångar? (som anses gemensamma, förutsatt att inget annat är avtalat)

Det du säger stämmer. I 9 kap. 1 § första stycket ÄktB (äktenskapsbalken) klargörs det att bodelning ska ske när ett äktenskap upplöses. Då beaktas 9 kap. 2 § ÄktB samt 10 kap. 1 § ÄktB avseende giftorättsgods. Enligt 1 kap. 5 § ÄktB anses äktenskap upplöst då den ena maken dör eller då makarna genomgår äktenskapsskillnad, dvs skilsmässa.

Förutom det ovan redan anförda stämmer det att t.ex. skulder, den andra makens tillgångar samt eventuellt testamente från moderns sida (för att nämna några faktorer) påverka utgången. Det troliga är att den nya mannen har att vinna på delning eftersom denne redan tagit till påtryckningsmedel (advokaten).

Det kan vara mycket komplicerat med fördelning av förmögenhet pga dödsfall (bodelning samt arvsskifte). Med det sagt är min rekommendation till ts (och dennes syskon) att vända sig till ett juridiskt ombud så snart som möjligt, framför allt då det handlar om så stora summor. Det kan trots allt finnas en lösning till ett eventuellt "problem" som bara den med juridiska kunskaper kombinerat med samtliga detaljer och omständigheter lyckas finna. Ett exempel skulle t ex kunna vara jämkning (som i och för sig används mycket restriktivt), dvs att en likadelning skulle möjligen kunna anses som oskälig.
Citera
2018-12-31, 23:23
  #2007
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shapeuporslipout
Det troliga är att den nya mannen har att vinna på delning eftersom denne redan tagit till påtryckningsmedel (advokaten).

Jo, det antar jag också. Det skulle förvisso kunna vara en jurist eller advokat som helt enkelt har anlitats för att sköta detaljerna, för det verkar trots allt bara vara lagen som det har informerats om, om än kanske lite märkligt då inget dödsfall inträffat än. Har snubben faktiskt anlitat en advokat för att börja hävda sin arvsrätt innan hans partner ens har avlidit är är något riktigt fel.

Tänkte mer att det är en intressant situation för alla barn till golddiggers där ute

Tack för ytterligare ett bra och utförligt svar.
__________________
Senast redigerad av Lydan 2018-12-31 kl. 23:26.
Citera
2019-01-01, 01:56
  #2008
Medlem
Ronilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gwildor
Var det så du tolkade det? Jag tycker att det låter som att TS med syskon har en rätt sund inställning till hur det ska fördelas. Hade du knipit käft och låtit gubben ta hälften?

Håller med!

Har själv varit och är i en arvstvist (lång och komplicerad historia) som gäller ärvegods, ingifta släktingar och folk som enbart vill kriga.

Nåväl, med den erfarenheten så tycker jag ändå att det är sunt att agera och fundera innan sorgen kommer.

Oavsett hur din mamma mår, så kanske ni kan få mer klarhet när hon väl är i livet.

De första vill ju att barnen ska få det bra och rent krasst, när det gäller ärvda fastigheter etc så brukar det önskemål att det ska hamna hos barnen.

TS, lycka till! Använd juridisk hjälp och finns vid din mamma sista tiden.
Citera
2019-01-01, 09:11
  #2009
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vladdyboy
Hej. Jag är 29 år och det är så att man mor som efter en längre tid av cancer avlider snart, förmodligen inom 3 månader. Hon är inkapabel att prata eller röra på sig sedan 6 månader tillbaka, nästan helst döv men ser något hyffsat...
till saken, mor äger en villa lite utanför Stockholm som har ett uppskattat värde av 23 500 000 kr (värderat 2013 precis innan hon fick diagnosen om cancern). Villan fick ärvde hon av sin egen far när han avled då hon var det enda barnet.
Mamma har också väldigt mycket pengar i aktier och fonder, (runt 15 miljoner) mer information kommer vi säkert få efter hennes död men i alla fall värt för er att veta. Min far dog för 14 år sedan men lämnade knappt efter sig något. I alla fall, så har jag 4 andra syskon, alla förutom en är äldre av mig men alla är vuxna och kommer från samma pappa. Vi kommer dela upp arvet lika och alla är överens, nog med det.

Det är dock så att mammas nuvarande man som hon är gift med sedan 7 år tillbaka hotar med advokater osv om att han ska få minst hälften av min mors arv på grund av att hon inte tecknat någon sorts äktenskapsförord... det är bullshit då jag vet att hon har gjort det men ingen av oss kan ta reda på vart det är. I alla fall så är min fråga om detta stämmer? Hur mycket är min mors man berättigad till egentligen? Vart kan jag ta reda på äktenskapsförordskontraktet? Mor kan inte kommunicera alls och hennes man vägrar att berätta och låtsas som ingenting
Om inget finns skrivet eller din mor ärvt som enskild egendom så är fördelning enligt detta vis.
Deras tillgångar-skulder slås ihop. Antar han äger noll och inga skulder finns tillgångar blir då 38,5 miljoner.
Han får hälften 19,25 miljoner kvar finns 19,25 miljoner.
Då ni är särkullsbarn har ni rätt få ut halva eran laglott dvs hälften av 19,25 miljoner dvs 9,6 miljoner direkt, dvs ca 1,9 miljoner var.
Resten av er laglott på 9,6 miljoner får ni när gubben går bort.

Då han redan rustat med advokater så anar jag att han pissar in sitt revir och säkrar hem så mycket pengar han kan. Eller så har han och er mor med jurister gjort någon ändring ex testamente i slutet, gåva till maken eller något annat, annars gissar jag på följande.

Upplägget kommer då troligen bli att han tar 9,6 miljoner av de 15 som finns i aktier mm som ni får direkt. Har ni sen otur så skiter han i er och bränner alla pengarallt gåvor till sinna släktingar/ev barn som finns inkl försäljning av huset mm.
När han sen dör har ni en fordran på dödsboet på 9,6 miljoner som inte finns. Då blir upplägget att tillgångar som finns går först till begravning etc, de som är kvar fördelas % på de som har fordringar på dödsboet.

Har ni tur finns något äktenskapsförord eller att mamman ärvde allt som enskild egendom. Är det frågan om enskild egendom så ärver ni rubbet rakt av och gubben får hälften av giftorättsgodset dvs de som inte var enskilt när de gifte sig.

Som sagt kan sluta hur som beroende på vad som finns sen tidigare arv, testamente, äktenskapsförord mm. Juridisk djungel,,,

Jag skulle om jag var er förbereda er på att det kan bli en smutsig fight (behöver ej vara så), prata samman med syskonen och leta ev upp en bra jurist ifall detta kan behövas.
Citera
2019-01-01, 10:39
  #2010
Moderator
Gordon Blixts avatar
vladdyboys tråd infogad. Och några av er från den tråden drog på er varningar eftersom ni var mer intresserade av off-topic-moraldiskussioner och off-topic-personligt klander än juridiken. I Juridik förutsätts ni, åtminstone hjälpligt, hålla er till juridiken.

/Mod
Citera
2019-01-01, 10:41
  #2011
Medlem
Inte alls fel att tänka på detta i förväg som vissa här tycker. Knappast trevligt om det kommer som en överraskning när det är dags.

Hoppas er mamma skrivit något förord som ger er barn rubbet. Han ska max kunna vara tilldelad 1/5 om ni är fyra barn. Allt annat är rätt trist... Ni lär ju inte ärva något av golddiggern.
Citera
2019-01-01, 12:51
  #2012
Medlem
shapeuporslipouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Om inget finns skrivet eller din mor ärvt som enskild egendom så är fördelning enligt detta vis.
Deras tillgångar-skulder slås ihop. Antar han äger noll och inga skulder finns tillgångar blir då 38,5 miljoner.
Han får hälften 19,25 miljoner kvar finns 19,25 miljoner.
Då ni är särkullsbarn har ni rätt få ut halva eran laglott dvs hälften av 19,25 miljoner dvs 9,6 miljoner direkt, dvs ca 1,9 miljoner var.
Resten av er laglott på 9,6 miljoner får ni när gubben går bort.

Då han redan rustat med advokater så anar jag att han pissar in sitt revir och säkrar hem så mycket pengar han kan. Eller så har han och er mor med jurister gjort någon ändring ex testamente i slutet, gåva till maken eller något annat, annars gissar jag på följande.

Upplägget kommer då troligen bli att han tar 9,6 miljoner av de 15 som finns i aktier mm som ni får direkt. Har ni sen otur så skiter han i er och bränner alla pengarallt gåvor till sinna släktingar/ev barn som finns inkl försäljning av huset mm.
När han sen dör har ni en fordran på dödsboet på 9,6 miljoner som inte finns. Då blir upplägget att tillgångar som finns går först till begravning etc, de som är kvar fördelas % på de som har fordringar på dödsboet.

Har ni tur finns något äktenskapsförord eller att mamman ärvde allt som enskild egendom. Är det frågan om enskild egendom så ärver ni rubbet rakt av och gubben får hälften av giftorättsgodset dvs de som inte var enskilt när de gifte sig.

Som sagt kan sluta hur som beroende på vad som finns sen tidigare arv, testamente, äktenskapsförord mm. Juridisk djungel,,,

Jag skulle om jag var er förbereda er på att det kan bli en smutsig fight (behöver ej vara så), prata samman med syskonen och leta ev upp en bra jurist ifall detta kan behövas.

Du gör tyvärr en avåkning direkt. Hänsyn måste tas till att det är fråga om sekundosuccession och därför ska 3 kap. 6 § första stycket ÄB (ärvdabalken) tillämpas.
Citera
2019-01-01, 13:46
  #2013
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Om inget finns skrivet eller din mor ärvt som enskild egendom så är fördelning enligt detta vis.
Deras tillgångar-skulder slås ihop. Antar han äger noll och inga skulder finns tillgångar blir då 38,5 miljoner.
Han får hälften 19,25 miljoner kvar finns 19,25 miljoner.
Då ni är särkullsbarn har ni rätt få ut halva eran laglott dvs hälften av 19,25 miljoner dvs 9,6 miljoner direkt, dvs ca 1,9 miljoner var.
Resten av er laglott på 9,6 miljoner får ni när gubben går bort.

Då han redan rustat med advokater så anar jag att han pissar in sitt revir och säkrar hem så mycket pengar han kan. Eller så har han och er mor med jurister gjort någon ändring ex testamente i slutet, gåva till maken eller något annat, annars gissar jag på följande.

Upplägget kommer då troligen bli att han tar 9,6 miljoner av de 15 som finns i aktier mm som ni får direkt. Har ni sen otur så skiter han i er och bränner alla pengarallt gåvor till sinna släktingar/ev barn som finns inkl försäljning av huset mm.
När han sen dör har ni en fordran på dödsboet på 9,6 miljoner som inte finns. Då blir upplägget att tillgångar som finns går först till begravning etc, de som är kvar fördelas % på de som har fordringar på dödsboet.

Nja. Särkullbarn har rätt att få ut hela arvslotten på en gång när biologiska föräldern avlider.
Citera
2019-01-20, 18:00
  #2014
Medlem
SurTrollets avatar
Hur går man enklast tillväga för att upprätta någon form av testamente?

Jag har nämligen en sambo (fast jag är inte skriven hos henne då jag har egen bostad/villa som för tillfället står under renovering) och jag ser hellre att hon ärver mig än att mina två systrar gör det då dem redan har ordnad ekonomi och inte behöver ärva något, eller mina systersöner har jag lite grejer till men det behöver jag inte krångla med.

Har även ett halvstort sparkapital (relativt) samt en aktieportfölj. Hur gör man? ..finns det pappersformulär att skicka efter som man sen lämnar in någonstans bevittnade eller hur får det till?
__________________
Senast redigerad av SurTrollet 2019-01-20 kl. 18:02.
Citera
2019-01-20, 21:03
  #2015
Medlem
bstinsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Nja. Särkullbarn har rätt att få ut hela arvslotten på en gång när biologiska föräldern avlider.

Man har rätt att få ut sin laglott. Om något testamente inte skrivits får man dock ut hela sin arvslott direkt.
Citera
2019-01-21, 22:35
  #2016
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bstinson
Man har rätt att få ut sin laglott. Om något testamente inte skrivits får man dock ut hela sin arvslott direkt.

Det stämmer. Mitt svar som du citerar är en kommentar till ett inlägg som hade en hel del missuppfattningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in