Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-18, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kauwt
Fyra säsonger fördelat på 7 år. Någon större serie än Bron kommer sällan att göras på lång lång tid.
Det är enligt mig, den bästa serie som någonsin gjorts. Jag har älskat den varje minut. Och nu är det slut, fenito..
Det kommer ingen mer säsong, inga mer avsnitt, inga mera söndagar att längta till 😪

Vet inte om det är den bästa serien som någonsin gjorts, men kan definitivt inte komma på någon bättre svensk/nordisk serie som ens kommer i närheten. Skönt att det äntligen (nåväl, det har ju ändå pågått i 7 år) kommer lite äkta kvalitet från hemlandet.
Citera
2018-02-18, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erkalinen
kan definitivt inte komma på någon bättre svensk/nordisk serie som ens kommer i närheten

Jag kan. Det enda som är bättre än Bron (eller ligger på samma nivå) är danska serien Forbrydelsen.
Citera
2018-02-18, 15:53
Medlem
Citera
2018-02-18, 16:34
Medlem
snapphonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd

Men nog lika bra att det är slut nu, det kan inte finnas så mycket mer att krama ur den här storyn. Aningen klichéartat slut.
Henrik och den civilanställda killen är vita cis-män och "goda".

Fast ärligt talat trodde jag inte att det skulle vara Jonas som var läckan, jag trodde det var ett falskt spår.
Citera
2018-02-18, 18:03
Medlem
JanTalibans avatar
Som jag ser det har de sjabblat bort en intressant aspekt när de i en skildring av en TVÅSPRÅKIG miljö helt struntar i SPRÅKET (vilket ju har påpekats i tråden)

Alla som på riktigt har ett svensk-danskt par i sin bekantskapskrets vet att paret genomgår en språklig upptäcktsfärd som varar livet ut. Alla som har börjat arbeta i Danmark vet panikkänslan av att toköva och ändå inte hänga med i snacket. (Hur har de själva i inspelningsteamet tacklat språkproblemet?)

Språksvårighet är kanske trixigt att regissera. Men producenterna borde ha gjort följande: Intervjua folk som på riktigt har jobbat, eller dejtat, över Öresund. Be om roliga exempel på missförstånd och konflikter. Peta in lagom mycket av dessa exempel lite överallt i storyn. (Och låt eventuellt skådisarna själva få spåna lite kring språket.)

- Vad heter du?
- Morten.
- Mårten, fast det stavas väl inte med å?
- Jo, det gør det.
Citera
2018-02-18, 18:21
Medlem
Mitronixs avatar
Citera
2018-02-18, 19:00
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitronix

Jag håller med! Det var det starkaste med avsnittet.

Tycker ändå serien kändes som om den fick ett värdigt slut, även om sista kvarten kändes extremt ihoptryckt. Men det jag störde mig på är...

Senast redigerad av Durochmoll 2018-02-18 kl. 19:03.
Citera
2018-02-18, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mitronix
Ja, det var en fin scen.
Citera
2018-02-18, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Jag håller med! Det var det starkaste med avsnittet.

Tycker ändå serien kändes som om den fick ett värdigt slut, även om sista kvarten kändes extremt ihoptryckt. Men det jag störde mig på är...

Citera
2018-02-18, 19:33
Medlem
vadsaduattdusasadus avatar
Citera
2018-02-18, 19:37
Medlem
FRÅGETECKEN:

Saga hade ju enligt henne själv "begått ett brott" för att hennes mamma och pappa skulle hamna i fängelse. Detta sa hon väl i säsong 1 redan till Martin. MEN VAD FÖR BROTT? Fick vi veta det?
Citera
2018-02-18, 19:55
Medlem
vergissmeinnichts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2014rosor
FRÅGETECKEN:

Saga hade ju enligt henne själv "begått ett brott" för att hennes mamma och pappa skulle hamna i fängelse. Detta sa hon väl i säsong 1 redan till Martin. MEN VAD FÖR BROTT? Fick vi veta det?

Om jag minns rätt framkom det i säsong tre att hon anklagade dem för sexuella övergrepp på barnen, i alla fall nån anklagelse för att de utsatt barnen för något. Vilket mamman förvisso gjorde, men Saga kunde ju inte bevisa münchausen by proxy. Brottet Saga begick blev väl falsk tillvitelse antar jag.. mened?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in