Citat:
Ursprungligen postat av
psflax
Finns det någon som har lyckats med att odla kantareller?
Hade någon lyckats bra, så hade vi sett kantareller (som med champinjoner) säljas för 29:90/kg på ICA. Odlade sådana då. De jag sett, är skogsplockade typ från Lettland/Litauen/Ukraina, både med "barr och bequrell". Inga odlade alls. (Tja, förutom sådana jag plockat själv i just skogen) Kantareller lever i symbios med något träd/stubbe av något träd, så i så fall får man väl fixa ett sådant träd/stubbe för att börja odla.. Låter knepigt. Gällande champinjoner är det tydligen "görlätt", bara hästskit, fukt och gärna skuggigt läge/källare så växer champisen bokstavligt talat "som svamp".
Fanns "odlingskitt" när jag intresserade mig sådär halvdant att köpa på Weibulls. Typ 159:- för ett "miniväxthus" som skulle ge typ ett kilo champinjoner. Man skulle kunna ha det i köket, var typ som en plastburk man bara behövde hålla fuktig. Testade aldrig, färdiga champinjoner för 30/kg lockade mig mer.. (Jag är en lat och snål jävel, ja jag vet..)
Här är om kantarellen i wiki, står inte så mycket om hur man odlar den, annat att den inte tål dålig luft..
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kantarell