• 1
  • 2
2018-02-09, 16:23
Medlem
THE-HYPNOTOADs avatar
Här vill jag att vi sammansätter allt vi vet för att odla mat svamp.

Hur gör man en glove box;
http://www.instructables.com/id/DIY-Glove-Box/

här köper man en glove box
http://www.instructables.com/id/DIY-Glove-Box/

https://www.cleatech.com/product-cat...love-ports=534

Så vart får man tag på sporer?

Man kan ta vilken svamp som helst du behöver bara en svamp som du sen får oändligt med svampar.

Du kan antingen köpa dina sporer eller hitta dem själv.

Svamp är det godaste som finns och ni kan få all svamp ni vill ha helt gratis!
Citera
2018-02-09, 20:12
Medlem
psflaxs avatar
Finns det någon som har lyckats med att odla kantareller?
Citera
2018-02-09, 20:26
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax

Hade någon lyckats bra, så hade vi sett kantareller (som med champinjoner) säljas för 29:90/kg på ICA. Odlade sådana då. De jag sett, är skogsplockade typ från Lettland/Litauen/Ukraina, både med "barr och bequrell". Inga odlade alls. (Tja, förutom sådana jag plockat själv i just skogen) Kantareller lever i symbios med något träd/stubbe av något träd, så i så fall får man väl fixa ett sådant träd/stubbe för att börja odla.. Låter knepigt. Gällande champinjoner är det tydligen "görlätt", bara hästskit, fukt och gärna skuggigt läge/källare så växer champisen bokstavligt talat "som svamp".

Fanns "odlingskitt" när jag intresserade mig sådär halvdant att köpa på Weibulls. Typ 159:- för ett "miniväxthus" som skulle ge typ ett kilo champinjoner. Man skulle kunna ha det i köket, var typ som en plastburk man bara behövde hålla fuktig. Testade aldrig, färdiga champinjoner för 30/kg lockade mig mer.. (Jag är en lat och snål jävel, ja jag vet..)

Här är om kantarellen i wiki, står inte så mycket om hur man odlar den, annat att den inte tål dålig luft.. https://sv.wikipedia.org/wiki/Kantarell
Citera
2018-02-17, 23:51
Medlem
BillHicksHOLLOGRAMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Hade någon lyckats bra, så hade vi sett kantareller (som med champinjoner) säljas för 29:90/kg på ICA. Odlade sådana då. De jag sett, är skogsplockade typ från Lettland/Litauen/Ukraina, både med "barr och bequrell". Inga odlade alls. (Tja, förutom sådana jag plockat själv i just skogen) Kantareller lever i symbios med något träd/stubbe av något träd, så i så fall får man väl fixa ett sådant träd/stubbe för att börja odla.. Låter knepigt. Gällande champinjoner är det tydligen "görlätt", bara hästskit, fukt och gärna skuggigt läge/källare så växer champisen bokstavligt talat "som svamp".

Fanns "odlingskitt" när jag intresserade mig sådär halvdant att köpa på Weibulls. Typ 159:- för ett "miniväxthus" som skulle ge typ ett kilo champinjoner. Man skulle kunna ha det i köket, var typ som en plastburk man bara behövde hålla fuktig. Testade aldrig, färdiga champinjoner för 30/kg lockade mig mer.. (Jag är en lat och snål jävel, ja jag vet..)

Här är om kantarellen i wiki, står inte så mycket om hur man odlar den, annat att den inte tål dålig luft.. https://sv.wikipedia.org/wiki/Kantarell

Alla svampar går att odla även tryffel, de har stora åkrar med tusentals ek träd med svart / vit tryffel i rötterna.

Finns väldigt goda svampar man kan odla istället för kantarell, ett tipps på att se hur god en svamp är att kolla på färgen. Desto färggladare desto godare!
Citera
2018-02-18, 00:00
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillHicksHOLLOGRAM
Alla svampar går att odla även tryffel, de har stora åkrar med tusentals ek träd med svart / vit tryffel i rötterna.

Finns väldigt goda svampar man kan odla istället för kantarell, ett tipps på att se hur god en svamp är att kolla på färgen. Desto färggladare desto godare!

Ja, det är sant. Men jag tror nog TS tänker "odla hemma" när TS pratar om odling, knappast anlägga tryffelodling i stor ekskog..

Absolut enklast är champinjoner. Jag gillar champinjoner typ tre på en femgradig skala. Ska man odla godare svamp, är tumregeln att det blir svårare. Shii-take ska tydligen gå förhållandevis lätt att odla, nästan lika lätt som champinjoner. Men just champinjoner är nästan "fool-proof", går typ inte att misslyckas om man följer de enkla instruktionerna. Bra nybörjarsvamp. (Tänk "blockflöjt" i musikskolan..)
Citera
2018-02-18, 11:37
Medlem
Citat:

Jag ska faktiskt till affären och köpa handskar, storm tändare, en stor plast låda att odla i. ska även handla lite ostron skivling och ta ett spor avtryck.
Citera
2018-02-18, 11:52
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Jag ska faktiskt till affären och köpa handskar, storm tändare, en stor plast låda att odla i. ska även handla lite ostron skivling och ta ett spor avtryck.

Du behöver inte ta ett spor avtryck. Hela svampen är en spor, typ

Antingen skiva små små tunna bitar och lägg mellan uppblöt papp eller i näringslösning så kan du få hur mycket svamp du vill.

Jag odlar ostronskivling och citronskivling
Riktigt lätt. Vill ni ha idéer på hiran plats hemma DIY style, så kolla upp hur folk odlar magiska svampar.

Vi ha tryffel träd så att säga här hemma. Kostade inte mycket alls och var färdig ympat från start.

Har en plan för att få kantareller på gården som skall testats i höst.
Ska man odla ekskivling? Funderar på att göra en låda och ha flis den veden i och när den är full döna i lite svamp i den.
Citera
2018-02-18, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psflax

Citat:
Ja, det är sant. Men jag tror nog TS tänker "odla hemma" när TS pratar om odling, knappast anlägga tryffelodling i stor ekskog..

Absolut enklast är champinjoner. Jag gillar champinjoner typ tre på en femgradig skala. Ska man odla godare svamp, är tumregeln att det blir svårare. Shii-take ska tydligen gå förhållandevis lätt att odla, nästan lika lätt som champinjoner. Men just champinjoner är nästan "fool-proof", går typ inte att misslyckas om man följer de enkla instruktionerna. Bra nybörjarsvamp. (Tänk "blockflöjt" i musikskolan..)

Citat:

https://www.amazon.com/Morel-Habitat..._&dpSrc=detail

Här kan man köpa kantarell sporer, det går att få upp 10 kg på en yta av 1 kubik meter.
men eftersom det är en svamp som kommer upp en gång per år ni vet i sverige har vi årstider som värkligen märks att det är årstider, till skilnad från till exempel usa. Så ni kan odla kantareller men då måste ni ha dem i en bunke i ert hem eller utomhus.
Men snälla tro mig det finns godare svampar en kantareller!
Man kan se hur god en svamp är på den form och på färgen.
Snälla kolla på klippet! viktigt skit 9 min
https://www.youtube.com/watch?v=9XidqM2i8Js
Citera
2018-02-18, 19:43
Medlem
Citat:

Hehe jo men den är så äcklig så jag skulle inte tacka ja till 1 kilo gratis svamp!
Ostron vad vet du om den? Hur svår menar jag. Ska faktiskt ner till affären och plocka några skivlingar och springa fort hem innan de tar mig! Jag ska skrika galet skit på vägen därifrån med.

Så du har jag hittat en lagom stor bunke att klona svamparna i.
om jag köper en sorts svamp och ni köper en annan sorts svamå så kan vi när vi odlat upp svamparna bara skicka sporerna till varandra och där av dela på kostnaderna, är vi fyra stycken så kan vi få fyra sorters svampar till priset av en.
DET ÄR VADD DETTA HANDLAR OM ATT FÅ GRATIS MAT FÖR HELA LIVET UT.
vill någon annan odla svamp i tråden?

Lions mane har även den bästa egenskapen en svamp kan ha den ökar nämligen en person eller djurs intelligens!
https://www.youtube.com/watch?v=G4WfJ9JjXp8
Citera
2018-02-18, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Du behöver inte ta ett spor avtryck. Hela svampen är en spor, typ

Antingen skiva små små tunna bitar och lägg mellan uppblöt papp eller i näringslösning så kan du få hur mycket svamp du vill.

Jag odlar ostronskivling och citronskivling
Riktigt lätt. Vill ni ha idéer på hiran plats hemma DIY style, så kolla upp hur folk odlar magiska svampar.

Vi ha tryffel träd så att säga här hemma. Kostade inte mycket alls och var färdig ympat från start.

Har en plan för att få kantareller på gården som skall testats i höst.
Ska man odla ekskivling? Funderar på att göra en låda och ha flis den veden i och när den är full döna i lite svamp i den.

Så hur gör man det exakt?
Lägger man enbart ner hackade svamp delar i perliter och öser på med vatten?
Vet ni om det finns någon gödning för svampar?
Citera
2018-02-18, 20:33
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Så hur gör man det exakt?
Lägger man enbart ner hackade svamp delar i perliter och öser på med vatten?
Vet ni om det finns någon gödning för svampar?

Nej den skivade svampen bildar mycel runt sig som i sin tur får näring av träfibrerna i pappen .
Pappen när den är helt kolloniserad kan du dela upp den och lägga ner i ditt substrat utom några som du åter igen lägger i blött papp.
Voila, du har just low-tech klonat svamp.

Vill du så kan du byta ut pappen mot en aga kultur.

Gödning är skit. Så koskit är gödning, oftast.
Senast redigerad av fuska 2018-02-18 kl. 20:41.
Citera
2018-02-19, 12:07
Medlem
Här finns en del, både inomhus och för utomhus, eller stockar i garaget som jag kör här.

http://www.ecofungi.se/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in