2014-04-07, 22:32
Medlem
SirHizzs avatar
Likud Yisrael Beiteinu partiet eller bara Likud vann ju 31 säten i knesset 2013.

Benjamin Netanyahu sitter kvar som pm till 2017 om inget annat händer, men israel är ju kända för att byta premiärministrar ofta.

hur tror ni israels politik kommer se ut efter Benji.

finns det något parti i knesset som är för att skapa staten palestina, och att dra tillbaka alla israeliska bostättningar från västbanken. parti som är väldigt vänster dvs.

Likud är ju kända för att vara väldigt höger, Benj tycker ju själv det var ett stort misstag att dra sig tillbaks från gaza.

finns det tex ett parti i knesset som är beredda lämna tillbaks hela israel tillbaks till palestinierna?

finns det ännu mer höger partier än Likud? som vill ta tillbaks gaza tex och kasta ut alla palestinier från israeliskt mark och skicka dom i havet.
Citera
2014-04-07, 23:29
Medlem
Croissants avatar
I realiteten kommer gränserna aldrig se ut som de gjorde innan 1967. Östra Jerusalem är annektrerat, till skillnad från resten av Västbanken som är ockuperat.

Det kommer någon gång de närmsta hundra åren eller så ske lite mer tillbakadraganden från Västbanken i etapper. Gränspassagerna över Jordanfloden och någon enstaka strategiskt viktig bosättning som Ariel kommer vara kvar längst. Jag ser det som helt orealistiskt att förorterna kring Jerusalem strax utanför -67 gränserna kommer byta sida från Israel.

En komisk rättvisa vore om de mer extremistiska bosättarna i Hebron t.ex. inte tvingas bort utan helt enkelt får stå under Palestinsk suveränitet. De kommer nog dra självmant efter något decennium av att inte stå under IDFs beskydd.
Citera
2014-04-07, 23:56
Medlem
Ortodoxa judar kommer att vara i majoritet innan 2040 så allt kommer förmodligen att radikaliseras framöver.
Citera
2014-04-08, 00:02
Medlem
SirHizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamora
Ortodoxa judar kommer att vara i majoritet innan 2040 så allt kommer förmodligen att radikaliseras framöver.

tror du det?

men Ortodoxa judar vägrar ju vara med i militären. eller dom är exkluderade från det,dom behöver inte gå med i IDF. för dom skall läsa i torrah osv. dom behöver inte ens vara med.

varje nyfödd jude i israel framöver, kan ju bara säga " jag är ortoxdox jude" så slipper dom vara med i militären,

då har israel ingen arme kvar.

hur vet du dom är i överflöd 2040? tänkte du på det jag skrev eller?.

ja Ortodoxa judar är väldigt extrema, dom anser hela israel tillhör judarna,

hoppas inga såna kommer in i knesset
Citera
2014-04-08, 00:04
Medlem
SirHizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Croissant
I realiteten kommer gränserna aldrig se ut som de gjorde innan 1967. Östra Jerusalem är annektrerat, till skillnad från resten av Västbanken som är ockuperat.

Det kommer någon gång de närmsta hundra åren eller så ske lite mer tillbakadraganden från Västbanken i etapper. Gränspassagerna över Jordanfloden och någon enstaka strategiskt viktig bosättning som Ariel kommer vara kvar längst. Jag ser det som helt orealistiskt att förorterna kring Jerusalem strax utanför -67 gränserna kommer byta sida från Israel.

En komisk rättvisa vore om de mer extremistiska bosättarna i Hebron t.ex. inte tvingas bort utan helt enkelt får stå under Palestinsk suveränitet. De kommer nog dra självmant efter något decennium av att inte stå under IDFs beskydd.

jo. finns nog ingen möjlighet att israel går tillbaks till innan 1967 linjerna.

dom linjerna kan dom inte försvara liksom, då kan palestinierna skicka iväg missiler mot tel aviv.

det är nåt jag tror dom aldrig kan acceptera. tel aviv är heligt.
Citera
2014-04-08, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirHizz
tror du det?men Ortodoxa judar vägrar ju vara med i militären. eller dom är exkluderade från det,dom behöver inte gå med i IDF. för dom skall läsa i torrah osv. dom behöver inte ens vara med. då har israel ingen arme kvar. hur vet du dom är i överflöd 2040? tänkte du på det jag skrev eller?.

Det är ödet min vän, ödet

Världen hava inte förstått det än men snart skall den förstå det.
Senast redigerad av Kamora 2014-04-08 kl. 00:35.
Citera
2014-04-08, 00:29
Medlem
SirHizzs avatar
Citat:
Det är ödet min vän, ödet

hehe
Citera
2014-04-08, 00:35
Medlem
"Majority of Jews will be Ultra-Orthodox by 2050"

http://www.theoccidentalobserver.net/2010/12/the-haredim-will-inherit-the-jewish-world/
Citera
2014-04-08, 00:38
Medlem
slaeshs avatar
Citat:
"Majority of Jews will be Ultra-Orthodox by 2050"

http://www.theoccidentalobserver.net/2010/12/the-haredim-will-inherit-the-jewish-world/
Väldigt många ortodoxa judar är emot staten Israel och sionism som koncept. Det är religiösa nationalister som är för det. SÅ jag tror en ortodox majoritet skulle öka chanserna för fred.

Nästa israeliska premiärminister kommer förmodligen att vara Avigdor Lieberman
Citera
2014-04-08, 00:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SirHizz
jo. finns nog ingen möjlighet att israel går tillbaks till innan 1967 linjerna.

dom linjerna kan dom inte försvara liksom, då kan palestinierna skicka iväg missiler mot tel aviv.

det är nåt jag tror dom aldrig kan acceptera. tel aviv är heligt.

Fortsätter Israel kolonisera Palestina och komma med löjliga "fredsförslag" som bland annat skulle tvinga palestinierna att ge upp hela området längs Jordanflodan, vilket skulle innebära att allt palestinskt område inhägnas av Israel, så får man finna sig i att deras grannar inte kommer gilla det. I motsats till oss i västvärlden som låter oss luras av judisk media till att Israel är intresserade av fred så vet människorna därborta bättre än att gå på sådant nonsens.
Citera
2014-04-08, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaesh
Väldigt många ortodoxa judar är emot staten Israel och sionism som koncept.

Nej, det är dom inte riktigt.

Citat:
Det är religiösa nationalister som är för det. SÅ jag tror en ortodox majoritet skulle öka chanserna för fred.

Du har fått det helt fel om bakfoten i så fall
Senast redigerad av Kamora 2014-04-08 kl. 01:06.
Citera
2014-04-08, 02:30
Medlem
Zloths avatar
Citat:

Du har fått det helt fel om bakfoten i så fall

Typ

Om något så kommer det att bli värre än vad det är nu. Bättre för oss vita dock då dessa judar inte direkt är hemliga om vad dom tycker om sådana som inte är judar...

Det som känns lite jobbigt är att dom sitter på hundratals kärnvapenmissiler....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in