2018-02-17, 16:18
Avslutad
En person delade på Facebook, så någon säkrare källa har jag inte. Så ni får gärna rätta mig om jag har fel....Men,
Här är några av frågorna som asylsökande kristna konvertiter fått svara på, frågorna är hämtade ur Migrationsverkets egna intervjuprotokoll:

Citat:
Vad är skillnaden mellan protestantismen och katolicismen?

Vad skiljer en missionsförsamling mot andra kyrkor som pingst och Svenska kyrkan?

Redovisa för vad som hände från skärtorsdagen till påskdagen.

Vad innebär treenigheten för dig, just relationen till fadern och sonen och den helige Ande?

Vilka olika riktningar finns det i kristendomen?

Vad är förbjudet enligt kristendomen?

Vilka regler finns det för att leva rätt enligt kristendomen?

Vad finns det för skillnader mellan olika samfund och kristna traditioner?

Måste man tillhöra en religion för att hjälpa varandra och visa kärlek, eller kan även en ickereligiös person ha de egenskaperna?

Vad heter de psalmer ni sjunger i kyrkan?

Förklara skillnaden mellan kristendomens och islams syn på Jesus.

Vad menas med att Jesus dog för att sona våra synder?

Diskuterade ni i kyrkan om Jesus är människa eller Gud, eller båda delarna. Svara ja eller nej.

Finns det någon eller några andra skrifter i kristendomen, förutom Bibeln?

I vilken del av Bibeln står Fader vår? Har det något nummer?

Vad hette Jesus föräldrar?

Var föddes Jesus?

Finns det några skillnader mellan Gamla och Nya Testamentet?

Har ni diskuterat svärdverserna i Bibeln?

Kan du berätta lite om vad som står i Matteus 10:34?

Kan ni kristna svara på detta? Jag är konfirmerad, men har gått ur kyrkan. Vet väl vad Jesus föräldrar hette o var han föddes. Möjligen lite annat.

Tycker ni detta är rimliga krav för en konvertit från Islam till Kristendom, att kunna allt det där? Dessutom står det att det bara är några av frågorna...
Citera
2018-02-17, 16:41
Medlem
Keldons avatar
För folk som förföljs för sin sexuella läggning så testar inte MIV deras läggning, har för mig att lagen säger att det är den sökande som ska göra sin läggning sannolik i de fallen. Trodde alltid att det var samma med de som förföljs av sin religiösa tro.
Citera
2018-02-17, 17:04
Medlem
Jellohs avatar
Ganska många frågor skulle ju kräva ett lite längre förklarande svar, inte ja/nej eller enstaka ord. Sånt kan ju vara svårt för nån som är ny på det hela också. Jag kan nog ge nån slags svar på alla frågor, men inte korta.
Citera
2018-02-17, 17:04
Medlem
Flaskhalsats avatar
Jag ser mig själv som icke-troende men anser att protestantismen har format vårat samhälle och jag skulle beroende på hur många rätt som krävs för ett godkänt utan problem klara frågorna som ställs här. Frågorna är ytterst grundläggande och kan man inte ens förstå vad som skiljer protestantism mot katolicism hör man inte hemma i Sverige. Nu anser jag att även om du klarar alla frågor här och är icke-vit så hör du inte hemma i Sverige men det är ju bara jag.
Citera
2018-02-17, 17:06
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Det där skulle nog få svenska kristna klara.

Jag klarar nog det mesta eftersom jag är ateist och måste kunna argumentera på ett faktabaserat sätt.

Sådant bekommer sällan religiösa människor.

Vad jag tror att en ordinär kristen vet om sin religion: https://www.youtube.com/watch?v=YIstdOPyoGw
Citera
2018-02-17, 17:08
Medlem
kimilsungias avatar
Finns det någon länk att bjuda på så att man kan se att om det faktiskt är myndighetsdokument det kommer ifrån? Eller det kanske förresten vore en dålig idé eftersom det bara skulle ge #jagärhär, #vistårinteut, Ung i Sverige, Ung Vänster, AFA, Vänsterpartiet, Miljöpartiet, Socialdemokraterna, Fatima Kavari, Arif Moradi, Lottie Fahlman, Gudrun Schyman och alla andra subversiva element med blod på sina händer som motarbetar myndighetsutövandet mer vatten på sin kvarn?

Betvivlar inte att det förekommer någon form av konvertittest, liksom det sannolikt även om det inte medges officiellt förekommer någon form av gaytest, för det är så otroligt många som bluffar med sånt här och det är väl inte mer än rimligt att man blir testad på sin kunskaper som nyfrälst konvertit, oavsett om det är till protestantismen, kommunismen eller homosexualismen?

Oftast är såna här livsförändrande beslut en stor sak och de flesta konvertiter är mycket kunskapstörstande och mer radikala osv. än en person som alltid varit sån, och brukar oftast, om det är genuint dvs, dels ta reda på så mycket man kan om sin nya religion, om inte så att man tar ett välinformerat beslut och att det är helt rätt och att man inte blir lurad, så av den anledningen tycker jag inte att det är mer än rätt att om frågorna nu stämmer att man gör på detta viset?

Jag har förvisso en uppväxt och bakgrund från förr i en av de mer ortodoxa och radikala kristna samfunden i Sverige, men jag skulle inte ha några större problem med en enda fråga. Vad har en sketen oseriös konfirmation som 15-åring i Svenska kyrkan att göra med saken, inte konstigt att folk inte vet någonting för den Svenska kyrkan är inte längre en kristen kyrka? Sen får man inte heller glömma att detta är en stor del av det svenska kulturarvet?
Senast redigerad av kimilsungia 2018-02-17 kl. 17:10.
Citera
2018-02-17, 17:11
Medlem
jipeesss avatar
för den som konverterat "på riktigt" är det nog inga större svårigheter att svara på dessa, som jag antar, grundläggande lärofrågor inom kristenheten
Citera
2018-02-17, 17:12
Medlem
Zaedrewss avatar
Handlar väl inte om att det skulle vara svårt för svenska kristna utan att om du flyr för din religiösa övertygelse så bör du just vara väldigt religiös. Det handlar ju ofta om att de hävdar att de går till olika mötesplatser som fungerar som tillfälliga kyrkor minst 1 dag i veckan för att läsa bibeln och ha gudstjänst allt i det dolda för att inte bli arresterade. Det är ungefär som en svensk som är väldigt troende inte heller skulle ha några problem att svara på dessa frågor.
Citera
2018-02-17, 17:14
Medlem
Rosa Luxemburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
En person delade på Facebook, så någon säkrare källa har jag inte. Så ni får gärna rätta mig om jag har fel....Men,
Här är några av frågorna som asylsökande kristna konvertiter fått svara på, frågorna är hämtade ur Migrationsverkets egna intervjuprotokoll:

Kan ni kristna svara på detta? Jag är konfirmerad, men har gått ur kyrkan. Vet väl vad Jesus föräldrar hette o var han föddes. Möjligen lite annat.

Tycker ni detta är rimliga krav för en konvertit från Islam till Kristendom, att kunna allt det där? Dessutom står det att det bara är några av frågorna...

Mycket rimligt, enligt mig. Ska man bli försörjd av samhället för resten av livet, för att man är kristen så kräver jag kvalitet på den kristne.
Citera
2018-02-17, 17:22
Medlem
borrizs avatar
Trots all så är beslutet att konvertera något av de största beslut en person kan tänkas ta.
En konvertit förväntas därför besitta betydligt större kunskap än en person som är uppvuxen i sin religion, i annat fall så finns det skäl till att tvivla på hur seriöst detta beslut är.
Sedan kan man alltid ställa frågan var ribban ska ligga.

Angående källan till frågorna:
Dagen har publicerat listan
http://www.dagen.se/nyheter/har-ar-fragor-migrationsverket-staller-till-asylsokande-som-konverterat-1.1100461
Senast redigerad av borriz 2018-02-17 kl. 17:33.
Citera
2018-02-17, 17:35
Medlem
Rikarvinges avatar
Fast frågorna sprids väl på en gång.

Hur många får asyl genom att konvertera? Det är säkert få. Orka bry sig. Det finns enorma problem med systemet, detta är inte ett av dem skulle jag tro.
Citera
2018-02-17, 17:38
Medlem
Det räcker väl med ett examensprov med en festmåltid där grisfötter, skinka, fläskkotletter serveras i stora lass. Det lär väl avslöja musslan när denne börjar protestera över rätternas ingredienser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in