Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-17, 17:48
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Det räcker väl med ett examensprov med en festmåltid där grisfötter, skinka, fläskkotletter serveras i stora lass. Det lär väl avslöja musslan när denne börjar protestera över rätternas ingredienser.

Lite koranbränning och rondellhundsworkshop, sållar nog agnarna från vetet också!
Citera
2018-02-17, 18:07
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
En person delade på Facebook, så någon säkrare källa har jag inte. Så ni får gärna rätta mig om jag har fel....Men,
Här är några av frågorna som asylsökande kristna konvertiter fått svara på, frågorna är hämtade ur Migrationsverkets egna intervjuprotokoll:



Kan ni kristna svara på detta? Jag är konfirmerad, men har gått ur kyrkan. Vet väl vad Jesus föräldrar hette o var han föddes. Möjligen lite annat.

Tycker ni detta är rimliga krav för en konvertit från Islam till Kristendom, att kunna allt det där? Dessutom står det att det bara är några av frågorna...
Det är inte frågor som är direkt svåra att besvara för en utövande kristen. En aktivt troende muslim kan säkert svara på liknande frågor om islam. För den som bestämt sig för att konvertera till en annan tro är det väl sådant här man har valt att fördjupa sig i. Då är det väl mer relevant att ställa sig frågan varför människor helt plötsligt bestämmer sig för att byta tro, och på vilket sätt det gynnar dem.
Citera
2018-02-17, 18:08
  #15
Medlem
borrizs avatar
Tacka vet jag den gamla hederliga skolans Kristendomskunskap och prästens husförhör!
Citera
2018-02-17, 18:09
  #16
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Trots all så är beslutet att konvertera något av de största beslut en person kan tänkas ta.
En konvertit förväntas därför besitta betydligt större kunskap än en person som är uppvuxen i sin religion, i annat fall så finns det skäl till att tvivla på hur seriöst detta beslut är.
Sedan kan man alltid ställa frågan var ribban ska ligga.

Angående källan till frågorna:
Dagen har publicerat listan
http://www.dagen.se/nyheter/har-ar-f...erat-1.1100461
Tack ska du ha!

Jag hade bara källan på Facebook, men det där känns mer trovärdigt.
Citera
2018-02-17, 18:52
  #17
Medlem
politiker.ljugers avatar
Varför kan man inte bara ställa kravet att den sökande ska kunna bevisa utom all tvivel att han/hon vart kristen under minst två år. Bevisbördan på den asylsökande.

Ett prov visar inte ett dyft, möjligtvis att de har så pass hög IQ så de kan lära sig tio sidor i en religionsbok ifrån gymnasiet.
Citera
2018-02-17, 19:11
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
En person delade på Facebook, så någon säkrare källa har jag inte. Så ni får gärna rätta mig om jag har fel....Men,
Här är några av frågorna som asylsökande kristna konvertiter fått svara på, frågorna är hämtade ur Migrationsverkets egna intervjuprotokoll:



Kan ni kristna svara på detta? Jag är konfirmerad, men har gått ur kyrkan. Vet väl vad Jesus föräldrar hette o var han föddes. Möjligen lite annat.

Tycker ni detta är rimliga krav för en konvertit från Islam till Kristendom, att kunna allt det där? Dessutom står det att det bara är några av frågorna...

Vad är det för frågor som folk ställer? En muslim har betydligt mycket bättre koll på Jesus och dess familj än vad en kristen har. Vad som skiljer Protestantismen mot Katolicismen vet nog inte ens Påven. Det kommer att ta mig själv minst 4 timmar att få den migrationstanten att förstå politiken bakom varför Luther argumenterade som han gjorde.
Citera
2018-02-17, 19:20
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
för den som konverterat "på riktigt" är det nog inga större svårigheter att svara på dessa, som jag antar, grundläggande lärofrågor inom kristenheten

Okej, så du anser att den verkliga sanningen bakom skillnaden mellan Protestantism och Katolicism är grundläggande lärofrågor? Jisses. Även under 1500-1960 kunde folket knappt läsa upp Luthers lilla Katekes och Hustavlan. Sanningen bakom Luthers argument mot Kyrkan och Påven ligger djupt inne i Luthers stora Katekes och hans många brev till Kyrkan. Till det behöver då kristna, enligt dig, även kunna den svenska politiken kring varför vi tog emot Protestantismen i Sverige. Den är än mer komplex än Luthers rebelliska fas mot Kyrkan.

Nä, konfirmationens grundläggande läror är mer skillnader i sakramenten och helt obetydliga ting som egentligen inte har att göra med varför Luther argumenterade som han gjorde. Egentligen är hans argument tämligen ateistiska och har inte så mycket att göra med kärnan i Kristendomen.
Citera
2018-02-17, 19:53
  #20
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Jag ser mig själv som icke-troende men anser att protestantismen har format vårat samhälle och jag skulle beroende på hur många rätt som krävs för ett godkänt utan problem klara frågorna som ställs här. Frågorna är ytterst grundläggande och kan man inte ens förstå vad som skiljer protestantism mot katolicism hör man inte hemma i Sverige. Nu anser jag att även om du klarar alla frågor här och är icke-vit så hör du inte hemma i Sverige men det är ju bara jag.

Så jag som är helt ointresserad av religion och inte brytt mig om att lära mig något om protestantism och katolicism eftersom jag tycker att lägga tid på att lära sig sagor som om att det vore nån slags sanning är bortkastad tid borde bli utslängd från mitt land?
Citera
2018-02-17, 20:29
  #21
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Okej, så du anser att den verkliga sanningen bakom skillnaden mellan Protestantism och Katolicism är grundläggande lärofrågor? Jisses. Även under 1500-1960 kunde folket knappt läsa upp Luthers lilla Katekes och Hustavlan. Sanningen bakom Luthers argument mot Kyrkan och Påven ligger djupt inne i Luthers stora Katekes och hans många brev till Kyrkan. Till det behöver då kristna, enligt dig, även kunna den svenska politiken kring varför vi tog emot Protestantismen i Sverige. Den är än mer komplex än Luthers rebelliska fas mot Kyrkan.

Nä, konfirmationens grundläggande läror är mer skillnader i sakramenten och helt obetydliga ting som egentligen inte har att göra med varför Luther argumenterade som han gjorde. Egentligen är hans argument tämligen ateistiska och har inte så mycket att göra med kärnan i Kristendomen.

det räcker nog med att de kan redogöra för skillnaderna på den detaljnivå vi fick lära oss i skolan när jag var barn/ungdom, typ svårighetsgraden som förekommer i vi i femman, vem är smartare än en femteklassare etc

var hittar du uppgiften om att folk inte kunde katekesen/hustavlan?
Citera
2018-02-17, 20:38
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
En person delade på Facebook, så någon säkrare källa har jag inte. Så ni får gärna rätta mig om jag har fel....Men,
Här är några av frågorna som asylsökande kristna konvertiter fått svara på, frågorna är hämtade ur Migrationsverkets egna intervjuprotokoll:



Kan ni kristna svara på detta? Jag är konfirmerad, men har gått ur kyrkan. Vet väl vad Jesus föräldrar hette o var han föddes. Möjligen lite annat.

Tycker ni detta är rimliga krav för en konvertit från Islam till Kristendom, att kunna allt det där? Dessutom står det att det bara är några av frågorna...


Eftersom de flesta muslimer som konverterar till kristendom i Sverige är lögnare och endast gör det i hopp om att få stanna i landet så är det väl inte mer än rätt att de tvingas plugga lite? Dock hade jag ju hellre sett att allt detta tramset lades ner och lögnarna skickades hem.
Citera
2018-02-17, 22:33
  #23
Medlem
Finns det månne något liknande prov för ateister?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback