2018-02-17, 15:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Efter att ha läst förhören med dom anhöriga nu så tycker jag dottern J*****a har en teori som mycket väl skulle kunna överensstämma med en del av händelse-förloppet.
Hennes tankar var att Anki kommit hem när EG redan var där.
Kan då ge en logisk förklaring till varför Volvon inte stod parkerad som vanligt. EG:s bil stod ivägen?
Kanske då redan Tor var tejpad?
Någonstans i förhören med EG svarade han oxå på frågan om vem som tejpades först att det var just Tor!?!
(Jag har haft svårt att få ihop hur han skulle kunna övermanna båda samtidigt men detta skulle ju kunna förklara delar av händelseförloppet)?

Utan att ha följt hela tråden eller ha hunnit läsa mer än B-delen av FUP, reagerar jag på den mängd olika vapen EG har i sitt hem lite varstans. En pistol låg till och med i sovrummet tror jag, bland leksaker och annat skräp. Förutom knivar, machete, bajonettliknande svärd finns det en mängd olika luftpistoler, pistolattrapper, gasdrivna luftpistoler mm. Ingen av dem krävde vapenlicens, men några av dom ser ju verklighetstrogna ut i mina ögon.

Man hittade väl en kula till en airsoftgun på golvet i det mördade parets kök. Det skulle vara från det vapen som EG lämnade åter till butiken.

Om han använde vapnet för att hota paret (eller den ena av dom som du spekulerar om), skulle det vara lättare att övermanna dom. Eller har det framkommit vad han har använt det till?

Antingen ber man den ena binda den andre, eller så kan man hota att döda den andra när den kommer hem om man inte lyder. Allt under falska förespeglingar om att inte ska skada dom, bara de gör som man säger. Att det bara är ett rån.

Huset ser ut att ligga lite avsides, kan inte vara lätt att fly om man inte hinner få med sig mobil eller bilnycklar. Skrika kanske inte leder till något?

Offren har ju blivit tejpade växelvis, så i något skede har de ju blivit tejpade samtidigt (eller har jag fattat det fel?)
Funderar på hur EG:s sambo har tänkt runt denna vapenfixering som han verkar ha haft. Känns inte normalt att en vuxen familjefar har så många olika vapen i ett hem. Visste hon om de tvångstankar EG har haft?

Kan hon ha misstänkt att han kan ha inblandad i detta?
Senast redigerad av notknapparen 2018-02-17 kl. 15:14.
Citera
2018-02-17, 15:18
Medlem
LeonVances avatar
Självklart använde han leksaksvapnet för att få sina offer beskedliga och villigt låta sig tejpas. När offren var tejpade vid stolarna avlossade han ett skott för att visa på att vapnet inte var dödligt och att han lurat dem. Sedan hotar och pressar han paret på koder och pengar. När han vet att han har fått det han vill ha, övergår han till sitt egentligen syfte, att terrorisera och döda. Förmodligen berättade han för sina offer vad han skulle göra med dem. För att sedan tejpa huvudet på den ena och skära halsen av denne medan det andra offret får titta på, innan även denne får huvudet tejpat och halsen avskuren.

Detta är så klart bara en hypotes och det behöver inte vara exakt så här det gick till. Men det är troligt ut efter hur andra mordiska psykopater och seriemördare beter sig.
Citera
2018-02-17, 15:22
Medlem
Poddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Efter att ha läst förhören med dom anhöriga nu så tycker jag dottern J*****a har en teori som mycket väl skulle kunna överensstämma med en del av händelse-förloppet.
Hennes tankar var att Anki kommit hem när EG redan var där.
Kan då ge en logisk förklaring till varför Volvon inte stod parkerad som vanligt. EG:s bil stod ivägen?
Kanske då redan Tor var tejpad?
Någonstans i förhören med EG svarade han oxå på frågan om vem som tejpades först att det var just Tor!?!
(Jag har haft svårt att få ihop hur han skulle kunna övermanna båda samtidigt men detta skulle ju kunna förklara delar av händelseförloppet)?

Åtminstone ansiktstejpen var väl tejpad på båda samtidigt, bit för bit, turvis. Men han kan ju ha varit tejpad i stolen när hon kom.
Citera
2018-02-17, 15:30
Medlem
Poddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Offren har ju blivit tejpade växelvis, så i något skede har de ju blivit tejpade samtidigt (eller har jag fattat det fel?)

Nej, det stämmer.

Citat:
Funderar på hur EG:s sambo har tänkt runt denna vapenfixering som han verkar ha haft. Känns inte normalt att en vuxen familjefar har så många olika vapen i ett hem. Visste hon om de tvångstankar EG har haft?

Normalt är det väl inte, men inte heller onormalt. Många är intresserade av vapen och samlar på alla möjliga typer av vapen. Det som skiljer sig från en "normal" vapensamlare är väl att hans grejer inte var extra fina eller värdefulla, och mest låg och skräpade överallt.

Citat:
Kan hon ha misstänkt att han kan ha inblandad i detta?

Tror nog inte hon anade någonting, fick det intrycket av förhöret, även om jag ju bara läst hur hon reagerade. Tror hon helt och hållet gick på den här historien om Mattias o.s.v.
Citera
2018-02-17, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Visst är han för rar!

Antagligen så gick det undan. Att köra från Mantorp till Borensberg på under 20 minuter är absolut ingen omöjlighet.

Varför han just åkte dit är en annan fråga..
Nu var jag tvungen att skapa ett konto på det här forumet för att kunna svara. Jag befinner mig i Mantorp så jo, det är omöjligt för en "normal" förare att köra härifrån till Borensberg under 20 min även om man tar E4 och svänger av mot Motala. Dom små vägarna är kringelikrokiga och det är omöjligt att köra i 70 hela vägen även om man vill. Hur du har kommit fram till din slutsats det vet jag inte. Undantaget är eventuellt om man har en startplats i svenska rallyt som en merit på sitt CV och det tror jag knappast EG har eftersom hans kroppshydda (144kg har jag för mig att det står i FUP) borde sätta stopp för att vrida på ratten i såna höga hastigheter.
Citera
2018-02-17, 15:50
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bangklang
Nu var jag tvungen att skapa ett konto på det här forumet för att kunna svara. Jag befinner mig i Mantorp så jo, det är omöjligt för en "normal" förare att köra härifrån till Borensberg under 20 min även om man tar E4 och svänger av mot Motala. Dom små vägarna är kringelikrokiga och det är omöjligt att köra i 70 hela vägen även om man vill. Hur du har kommit fram till din slutsats det vet jag inte. Undantaget är eventuellt om man har en startplats i svenska rallyt som en merit på sitt CV och det tror jag knappast EG har eftersom hans kroppshydda (144kg har jag för mig att det står i FUP) borde sätta stopp för att vrida på ratten i såna höga hastigheter.
Du skapade alltså ett konto, för att visa att du är dum i huvudet?

När jag gjorde min beräkning så hade jag en annan väg i åtanke. Som går snabbare.

Den vägen är Mantorp-E4 söderut-motorvägen mot Fornåsa-vidare till Borensberg.

Det går att hålla extrema hastigheter på de vägarna, även för en oerfaren bilförare, ända fram till Borensberg. Så Mantorp under 20 minuter är absolut ingen omöjlighet.

Är man en pajas, så tar man ditt förslag till väg. Då blir det svårt att komma under 20.
Citera
2018-02-17, 15:52
Medlem
notknapparens avatar
Börjat läsa obduktionsprotokollet på A-C.

Blir illamående. Får se om jag klarar att läsa resten. Måste ha varit en fruktansvärd död för dom.

Jag undrar hur har det gått till??

Om man tejpar någon helt över mun och näsa (total syrebrist), kommer man inom några minuter att tuppa av. Hjärnan tar i regel stryk först, den är mycket känslig. Inom några minuter till kommer man att avlida. Det kan skilja mellan olika individer, beroende på tidigare hälsostatus. Har du svagt hjärta kan du få hjärtstopp snabbt.

Den skärning som hon genomlidit har skett medan hon levde. Man kan inte begripa hur han klara av att skära genom inte bara de yttre kärlen, utan också genom luft och -matstrupe ända till halskotpelaren. Nu är han ju kock (eller något åt det hållet?), så möjligt att han inte bara har rätt kniv för ändamålet, utan vet hur man skär genom dessa strukturer.

Men hur kan hon har fått i sig rikliga mängder blod i via inandning? Skum runt sårskadorna. Tyder det på att hon varit tejpad så att hon inte kunnat andas via näsa/mun, men börjat andas in via den avskurna luftstrupen?

Jag hoppas att hon inte var vid medvetande när halsen skars av. Fruktansvärt övervåld. Tortyr.
Vågar man läsa mer??
Citera
2018-02-17, 15:54
Medlem
Poddes avatar
Er diskussion om hur länge det tar att köra från brottsplatsen till Borensberg är riktigt meningslös, vi har ingen exakt tidpunkt för när de har dött ändå.
Citera
2018-02-17, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bangklang

Precis! Det är bara att göra en enkel googling från Mantorp till Borensberg och man får tre rutter, 37, 35 och 29 min om man följer hastighetsgränserna. 29 min är dessutom via e4 så körde han den vägen lär det ju ha varit i 150 men nä, psykopat som han är körde han nog normalt och tänkte på vad han skulle äta sen.
Citera
2018-02-17, 15:57
Medlem
Anonymares avatar
Citat:

När jag gjorde min beräkning så hade jag en annan väg i åtanke. Som går snabbare.

Det går att hålla extrema hastigheter på de vägarna, även för en oerfaren bilförare, ända fram till Borensberg. Så Mantorp under 20 minuter är absolut ingen omöjlighet.

Är man en pajas, så tar man ditt förslag till väg. Då blir det svårt att komma under 20.

Skärp dig, varför sådan nedlåtande ton? Håll dig till fakta, tack.
Citera
2018-02-17, 16:06
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Börjat läsa obduktionsprotokollet på A-C.

Blir illamående. Får se om jag klarar att läsa resten. Måste ha varit en fruktansvärd död för dom.

Jag undrar hur har det gått till??

Om man tejpar någon helt över mun och näsa (total syrebrist), kommer man inom några minuter att tuppa av. Hjärnan tar i regel stryk först, den är mycket känslig. Inom några minuter till kommer man att avlida. Det kan skilja mellan olika individer, beroende på tidigare hälsostatus. Har du svagt hjärta kan du få hjärtstopp snabbt.

Den skärning som hon genomlidit har skett medan hon levde. Man kan inte begripa hur han klara av att skära genom inte bara de yttre kärlen, utan också genom luft och -matstrupe ända till halskotpelaren. Nu är han ju kock (eller något åt det hållet?), så möjligt att han inte bara har rätt kniv för ändamålet, utan vet hur man skär genom dessa strukturer.

Men hur kan hon har fått i sig rikliga mängder blod i via inandning? Skum runt sårskadorna. Tyder det på att hon varit tejpad så att hon inte kunnat andas via näsa/mun, men börjat andas in via den avskurna luftstrupen?

Jag hoppas att hon inte var vid medvetande när halsen skars av. Fruktansvärt övervåld. Tortyr.
Vågar man läsa mer??
Har medvetet inte läst obduktionsprotokollet.
Tror dina funderingar stämmer, men det är så stötande att jag hoppas ingen vill diskutera detta. Själv kör jag huvudet i sanden när det gäller detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Podde
Er diskussion om hur länge det tar att köra från brottsplatsen till Borensberg är riktigt meningslös, vi har ingen exakt tidpunkt för när de har dött ändå.
Är verkligen inte meningslöst, eftersom det kan ge ett svar på när de mördades.

De dog mellan 15-15:30 på eftermiddagen. Om man förutsätter att han genast åkte där ifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av ZaphodBeeblebrox
Precis! Det är bara att göra en enkel googling från Mantorp till Borensberg och man får tre rutter, 37, 35 och 29 min om man följer hastighetsgränserna. 29 min är dessutom via e4 så körde han den vägen lär det ju ha varit i 150 men nä, psykopat som han är körde han nog normalt och tänkte på vad han skulle äta sen.

Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Skärp dig, varför sådan nedlåtande ton? Håll dig till fakta, tack.
Har du några problem med min ”ton”, så tycker jag du ska åka hem till mamma och gråta istället. För jag bryr mig inte.
Citera
2018-02-17, 16:06
Medlem
boidis12s avatar
Citat:

Då har ni ju en sak gemensam i så fall .
Du menar den vägen utan 50-sträckor som inte finns ?
Extrema hastigheter ? Är det runt 300 km/h då eller ?
Du kör aldrig vägen mellan Mantorps gård 5 och Borensberg på under 20 minuter .
Är man en pajas så inbillar man sig såna saker .
Vad får dig att tro att E**** hade bråttom till Borensberg förresten .
Lekanders var döda och han hade korten och koderna . Varför ha bråttom ?
Han kanske körde till Borensberg i lugn och ro och kastade kniven i kanalen där samtidigt .
Bankomaten i Borensberg ligger lite avsides också , ett bra val om man vill slippa massa folk .
Kameran sitter också bakom automaten så en av E****:s kepsar räckte som maskering .
Om den hade varit på vill säga .
Senast redigerad av boidis12 2018-02-17 kl. 16:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in