2018-02-17, 07:54
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Narcissister bestämmer vad barnet gör eller inte gör, barnet har ingen talan. Om det sedan är att sitta inne på sitt rum eller stå på en scen beror på narcissistens behov, inte barnets.

Lyssna in det flickan Agnes lämnat efter sig. Hon skrev: Agnes is bored. A girl has nothing to say.

Detta är egentligen det enda vittnesmålet från barnen som finns att tillgå. Just det! Lillasyster Moa skriver att hon pratar med saker och svarar i en tråd där man diskuterar om man håller på att bli galen.

Flickorna blev mördade av sin pappa, efter gemensamt beslut med barnens mamma. Om du verkligen tror att det beror på att barnen hade sjukdomen ME så håller jag inte med. Föräldrarna var tillräckligt begåvade för att se att flickan kunde närvara vid skolavslutningen. Då ger man inte upp. Hade hon blivit akut sjuk skulle sjukvården kopplats in.

Kanske hade föräldrarna utvecklats till haverister i sjukvårdssystemet. Vi vet ingenting. Men att haka upp sig på att morden var logiskt utlösta, det går inte bara. Egentligen spelar inte heller diagnos eller inte diagnos någon roll. Vad ett barn än får så tar man inte livet av det.

Så varför dog flickorna egentligen? Det måste ha med känslor att göra... Det som kan göra en narcissist galen av ilska, att gå från servil till galen gorilla, är om någon går emot personen, särskilt någon som står lägre i rang. Barnen stod definitivt lägre i rang.

Kanske är morden ett resultat av oresonlig ilska. OH har offrat sitt liv på barnen (anser han). Narcissister resonerar ofta som att de offrar sig för andra och de är missnöjda med vad de får tillbaka om det inte är 100 procent lydnad eller respekt. Kanske blev barnen så trötta på innesittandet under julhelgen att de började tjata om att få ett vanligt liv. Kanske var barnen ledsna, ja, något rörde till stämningen i familjen. Där och då bestämmer sig pappan för att det får vara nog. Inget mer tjat! Full respekt. Han ska visa vem som bestämmer, definitivt. Det kan låta dramatiskt, men en skruvad narcissist vill man inte vara nära och särskilt inte när personens existens upplevs som hotad.

Kanske vill frun skiljas och ta barnen med sig. Det kan ha utspelat sig vad som helst i huset. Han kanske tog livet av barnen och frun upptäcker det. Då går hon med på att dö själv, hon klarar inte mer. Hon vill dö av sorg. Man vet ingenting om detta, mer än att det som hände är som en skräckfilm.

Det är mycket kallt att ha förmågan att radera linkedin och ta livet av sina barn. Att skänka den egna karriären en tanke samtidigt som man dödar liv, det käraste man har.
Ingen tror att barnen blev avlivade pga ME förutom du.

Du verkar dock tro att de blev cyniskt avlivade. Varför då stå ut så länge. Varför kosta på vård utpmlands? Varför då avliva sig själv? Bättre då att arrangera en olycka. Nej du...
Ett resonemang måste hålla ihop.

Du verkar mer leta efter en etikett för att bevisa för dig själv hur mycket bättre du själv är.
Det tillsammans med föraktet för svaghet avsaknad av empati hm....
Senast redigerad av Gertrud1 2018-02-17 kl. 08:11.
Citera
2018-02-17, 08:03
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det finns väldigt många fler kliniker än två i Stockholm.....

Det hoppas jag - det rör sig väl om rätt många på jordklotet.........

Skillnaden mot cancer - oavsett vad den orsakats av - är att det finns kroppsliga fynd. Om någon skulle uppge sig ha cancersymptom utan att det gick att hitta en cancer, skulle vi naturligtvis aldrig operera bort kroppsdelar, stråla eller ge cellgifter - eller hästdoser av antibiotika eller B 12-vitaminer.
Vi skulle ge terapi - om de inte tog till sig att de inte hade en cancersjukdom.
En rätt bra liknelse gentemot ME där folk vill ha kroppslig behandling och kroppslig diagnos utan att vi hittar några fynd.

Om du kunde dina saker och tänkte efter skulle du också komma på att "sjukdomsvinster" på inte sätt begränsar sig endast till den sjuke. Särskilt hos föräldrar till mer eller mindre sjuka barn kan dessa ha sekundära vinster av att hävda att barnet är sjukt.

I det här fallet vet vi uppenbarligen inte ens vilken sjukdom barnen uppges ha haft. Om föräldrarna framhöll sjukdomen för att kunna hålla barnen hemma eller om sjukdomen gjorde att barnen blev isolerade, har vi ingen aning om.
Jag ser ingen anledning att misstänkliggöra precis alla runt den här familjen. Särskilt inte skolan då hemundervisning är resurskrävande. Där var det knappast frågan om sjukdomsvinster. Inte heller för pappan.

Det sjuka är fortfarande tråden.
Givetvis är depressionen också en sjukdom. Vilken också förvränger tänkandet. Den genom att genralisera och globalisera.

Medan tråden är paranoid och projicerar.

Sådär hyenor kasta er på ett varv till.
Citera
2018-02-17, 08:17
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Narcissister skulle inte hindra barn att spela piano de skulle tvinga dem. Narcissister vill väcka beundran och använder sina barn för det. Bra exempel är Gunilla Persson
Så enkelspårigt är det inte.
"An individual with NPD absolutely needs to see reactions in the people around them in order to reassure themselves of an identity. And they do not really care what kind of reaction it is, as long as they get a reaction."
Det finns flera plan. Förälderns/föräldrarnas sjukdom förvärrades genom åren.
Citera
2018-02-17, 08:20
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Så enkelspårigt är det inte.
"An individual with NPD absolutely needs to see reactions in the people around them in order to reassure themselves of an identity. And they do not really care what kind of reaction it is, as long as they get a reaction."
Det finns flera plan. Förälderns/föräldrarnas sjukdom förvärrades genom åren.
Narcissism är inte en sjukdom. Det är en personlighetsstörning. Det är liksom ME en kriteriediagnos. Du måste uppfylla en hel del för att kvalificera för den.
Redogör för dem istället för att citera icke angiven källa.
Citera
2018-02-17, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Narcissister skulle inte hindra barn att spela piano de skulle tvinga dem. Narcissister vill väcka beundran och använder sina barn för det. Bra exempel är Gunilla Persson

Ja men här slog ju barnen bakut och vägrade. Då var det slut....
Citera
2018-02-17, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Nej, men alla resurser ska sättas in på att utreda vad som gick fel i Bjärred. Två barn dog.
För att det är just barn? Är det det som är problemet, att det var små gulliga flickor med namn som spelar piano? Då måste "alla resurser" sättas in för att utreda.

Ungefär 1000 människor dör i fallolyckor varje år dvs nästan 3 per dag. Men det är mest namnlösa gamlingar, inget att bry sig om, de kostar ändå bara pengar. Trots att några av dem säkert kunde spela piano. Det tillsätts inga resurser där för att utreda något där. Sedan har vi alla "vanliga" självmord, det är betydligt viktigare att resurserna används där istället för att de slösas bort på engångshändelser som denna.

Det finns inget att utreda här, inget att lära sig av. Händelsen, hur spektakulär den än är, blir en sorglig notering i kategorin "övriga dödsfall".
Senast redigerad av HalHandyman 2018-02-17 kl. 08:56.
Citera
2018-02-17, 09:05
Medlem
Det är väl inte bara hyenor som är intresserade.
Alla människor har ett behov av att förstå vad som händer, och varför, i alla situationer.
Har man ingen förklaring är det nära till hands att försöka tillverka en, för att få sammanhang i tillvaron.
Såg reprisen på ”Uppdrag Granskning”; om Knutby imorse...kommer en JJ-alike att intervjua skröpliga rektorer, maskade gamla skolläkare och rullatorgreppande grannar om ”Vad som egentligen hände” i Bjärred 2036....
Citera
2018-02-17, 09:18
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Nej, det kan jag väl delvis hålla med om men något slags mellanting hade varit att föredra. Nu är det ju uppenbart att någon som har lagt locket på. Ganska obehagligt det också. Det finns fortfarande de som inbillar sig att vi har en fri media i Sverige.

Tystnaden i media beror enligt min mening på att den som var drivande hade fel kön, om det hade funnits en "Josef Fritzl" i fallet som drivit sin familj till döden så hade vi haft spaltkilometrar med all tänkbar information om vad som hänt, nu var det inte så och då blir vårt feminiserade media helt tvärtyst.

Finns ingen #meetoo-vinst att göra för media alltså skrivs inget alls.
Citera
2018-02-17, 09:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
För att det är just barn? Är det det som är problemet, att det var små gulliga flickor med namn som spelar piano? Då måste "alla resurser" sättas in för att utreda.

Ungefär 1000 människor dör i fallolyckor varje år dvs nästan 3 per dag. Men det är mest namnlösa gamlingar, inget att bry sig om, de kostar ändå bara pengar. Trots att några av dem säkert kunde spela piano. Det tillsätts inga resurser där för att utreda något där. Sedan har vi alla "vanliga" självmord, det är betydligt viktigare att resurserna används där istället för att de slösas bort på engångshändelser som denna.

Det finns inget att utreda här, inget att lära sig av. Händelsen, hur spektakulär den än är, blir en sorglig notering i kategorin "övriga dödsfall".

Väldigt bra svar.
Citera
2018-02-17, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Visst var det en olycklig kombination som gjorde att alla de som visste något om hur illa det var i familjen med sjukdomar och annat elände inte kunde agera, de är ju liksom vi som skriver i tråden helt förundrade över hur det är möjligt att agera som OH och HB gjorde, alla som kommit i kontakt med paret har uppenbarligen blivit tagna på sängen så att säga, att det var illa fattade nog alla men hur illa det var gick dem förbi.

Signalerna som sändes ut av föräldrarna tolkades inte på rätt sätt och jag kan inte klandra dem som tolkade fel, inte ens i min vildaste fantasi kan jag få till något som ska hända som genererar det utfall som blev i Bjärred.

En kärlek som gick alldeles fel enligt min åsikt.
Nej det där är ju alldeles riktigt. Hade jag haft den här familjen i min närvaro hade jag inte förutsett det här utfallet. Då ingår ändå i mitt arbete att göra fortlöpande suicidbedömningar.

Jag hoppas verkligen att de närstående till den här familjen, vilka fortfarande finn i livet, kan gå vidare efter den här tragiska händelsen.
Citera
2018-02-17, 09:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Tystnaden i media beror enligt min mening på att den som var drivande hade fel kön, om det hade funnits en "Josef Fritzl" i fallet som drivit sin familj till döden så hade vi haft spaltkilometrar med all tänkbar information om vad som hänt, nu var det inte så och då blir vårt feminiserade media helt tvärtyst.

Finns ingen #meetoo-vinst att göra för media alltså skrivs inget alls.

Bra skrivet, och jag håller med dig.
Kanske inte just #metoo, men nån anledning borde finnas till tystnaden.
Kanske nått av dessa.
1. Hanna var den som var drivande till detta, och Oskar var absolut inget psykfall.
Och detta kanske är känsligt.
2. Polisen, och alla andra har varit jäkligt duktiga på att knipa käft.
Förrutom ett par stycken 112 personal, som lättat lite på hjärtat.... men annars är det knäpptyst.
Och ingen ny info kommer heller, så överlag har nog 112 fått klara besked att inte fortsätta läcka.
Citera
2018-02-17, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Det är väl inte bara hyenor som är intresserade.
Alla människor har ett behov av att förstå vad som händer, och varför, i alla situationer.
Har man ingen förklaring är det nära till hands att försöka tillverka en, för att få sammanhang i tillvaron.
Såg reprisen på ”Uppdrag Granskning”; om Knutby imorse...kommer en JJ-alike att intervjua skröpliga rektorer, maskade gamla skolläkare och rullatorgreppande grannar om ”Vad som egentligen hände” i Bjärred 2036....

Dom flesta har förstått vad som hände och varför. Sen finns det ett antal som saknar förmågan att förstå. Dom kommer inte att kunna gå vidare eftersom det i deras värld måste finnas nåt annat än det självklara och enkla. Men det fyller inte kravet för allmänintresse helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in