2018-02-17, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Om nedgången kommer hålla i sig, vilket jag tror, kommer detta förr eller senare leda till problem i Sveriges ekonomi med arbetslöshet till följd.

Vilka är de troligaste scenarion som politikerna kommer överens om för att se till att alla hushåll som sitter överbelånade inte hamnar på gatan? Vad kan de göra? 100% ränteavdrag? Ta bort amorteringen? Tänker nu troliga tillfälliga lösningar för att undvika total misär. Eller har vi kommit till den punkt i vårt samhälle att alla får klara sig själva? Är inte bostadsmarknaden trots allt "Too Big to fail"? Vad tror ni?
Snarare förr än senare. Som jag skrivit tidigare stannar nu motorn i Svensk ekonomi, dvs kreditexpansionen, och därmed faller precis allting. Frågan är hur Magda knuffar detta bortom valdagen för om inte det här prisfallet stoppas så blir det panik till påsk. Till sommarens valrörelse kommer vi redan att ha sett uppsägningar om inget görs. Vi får väl avvakta påsken och se hur det blir för som sagt fortsätter detta kan inte medierna vara tysta och då blir det jobbiga frågor för regeringen.

Men kanske är detta meningen, för blir det en bostads/kreditpanik på den Svenska marknaden så flytts ju fokus från de jobbiga frågorna om, brott/trygghet, invandring&integration, skola, vård, pension så med lite statliga nödlån till alla BLT kanske de som orsakat krisen till slut framstår som räddare. Skall bli intressant att se om Magda inför ett statligt BlueStep för alla som torskat så vi slipper se panikförsäljningar.
2018-02-17, 09:19
Medlem
Citat:
Om nedgången kommer hålla i sig, vilket jag tror, kommer detta förr eller senare leda till problem i Sveriges ekonomi med arbetslöshet till följd.

Vilka är de troligaste scenarion som politikerna kommer överens om för att se till att alla hushåll som sitter överbelånade inte hamnar på gatan? Vad kan de göra? 100% ränteavdrag? Ta bort amorteringen? Tänker nu troliga tillfälliga lösningar för att undvika total misär. Eller har vi kommit till den punkt i vårt samhälle att alla får klara sig själva? Är inte bostadsmarknaden trots allt "Too Big to fail"? Vad tror ni?

Snarare "Too big to continue". Det är helt orimligt att statens medel ska användas till att lindra effekterna av den värsta spekulationsvåg Sverige någonsin skådat.

Ju fortare korthuset faller samman, desto billigare blir det i det långa loppet.
2018-02-17, 09:49
Medlem
docentdisciplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarzano
Sthlm: 8 949
Ner 10% i utbud sedan en vecka och stabilisering av prisbild. Bubblan kan säkert puttra vidare ett tag.

Sportlovstider nu och några veckor framöver, lite mindre aktivitet, blir alltid en dip så här års.. sen går det upp igen lite, sen påsklov (ner)... och sedan exploderar utbudet i april och maj.
http://flutetankar.blogspot.se/2016/05/rekordstor-utbudsokning-av-bostadsratter.html
Tydligt mönster som går igen varje år i princip, även om det nu ligger på en betydligt högre basnivå p g a nyproduktionen (bl a )....
2018-02-17, 09:52
Medlem
Citat:

Det beror helt på regering skulle jag säga! Också hur djup krisen blir, de största förändringarna kommer då det ser som mörkast ut. S-märkt då tror jag vi kommer se riksbank/riksgäld som köper bostadsobligationer + att staten gör ”infrastruktursatsningar” för att hålla bygg från total kollaps om det behövs
2018-02-17, 09:58
Avslutad
Men inte menar ni att folk köpt lägenhet innan 1 mars för att slippa de nya amorteringskravet för att sen sälja efter 1 mars?

Tänker att ni skriver att utbudet kommer öka ännu mer efter 1 mars?

De om något är att sätta sig i en råttfälla. Köpa innan man sålt dvs? De vet väl folk i dagens klimat att man absolut inte ska göra?
2018-02-17, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hburgaren
Snarare "Too big to continue". Det är helt orimligt att statens medel ska användas till att lindra effekterna av den värsta spekulationsvåg Sverige någonsin skådat.

Ju fortare korthuset faller samman, desto billigare blir det i det långa loppet.

Helt orimligt är det väl knappast, borde vara mer sannolikt. De med bostadslån är förmodligen de som bidrar mest när det gäller skatteintäkter (finns såklart många obelånade som äger fastigheter också). Dessa människor kan inte nyttja bostadsbidrag, socialbidrag etc. Att låta en stor del av befolkningen som bidrar till landets välstånd gå under känns väldigt osannolikt tänker jag.
2018-02-17, 10:15
Medlem
Citat:
Helt orimligt är det väl knappast, borde vara mer sannolikt. De med bostadslån är förmodligen de som bidrar mest när det gäller skatteintäkter (finns såklart många obelånade som äger fastigheter också). Dessa människor kan inte nyttja bostadsbidrag, socialbidrag etc. Att låta en stor del av befolkningen som bidrar till landets välstånd gå under känns väldigt osannolikt tänker jag.

Gå under tycker jag låter väl drastiskt. Snarare lära sig att rätta mun efter matsäcken. Eller tycker du att det är en medborgerlig rättighet att skuldsätta sig utan att behöva ta konsekvenserna.
Senast redigerad av hburgaren 2018-02-17 kl. 10:28.
2018-02-17, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Men inte menar ni att folk köpt lägenhet innan 1 mars för att slippa de nya amorteringskravet för att sen sälja efter 1 mars?

Tänker att ni skriver att utbudet kommer öka ännu mer efter 1 mars?

De om något är att sätta sig i en råttfälla. Köpa innan man sålt dvs? De vet väl folk i dagens klimat att man absolut inte ska göra?
i så fall är man en idiot. Men visst. Bostadsmarknaden är inte som aktiemarknaden - rationell (det är förvisso aktiemarknaden inte heller men strävar efter det). I bostadsmarknaden finns inga hedge fonder, investerare eller instrument att kapitalisera på underliggande fel pris sättningar.

Bostadsmarknaden består av Magda 45, Petter 21 och Mohammed 31. I många fall har folk som spekulerar i bostadsrätter aldrig handlat med en aktie och bryr sig föga om andra investeringar. Att de faktiskt går in med hävstång på 7x med ett kapital som de sparat till i åratal motsvarande ofta en eller flera årslöner på en redan bubblig marknad utan hedge tänker det inte på.

Att folk köper innan amorteringskravet har dessutom att göra att de vill slippa utgiftsökningen. De tänker inte på det faktum att priset dippar och de låser in sig i sin bostad år framöver.
2018-02-17, 10:17
Medlem
Dmitris avatar
Bostadsrätter är ett svensk påfund.

Huset ägs av en bostadsrättsförening som själv har lån på huset, i dag ofta skrämmande högt belånat. Sedan säljs rätten att av föreningen få hyra en viss lägenhet bostadsrätten för dyra pengar. Många tror att dom äger sin lägenhet så som man gör i utlandet. Det är inte så.

(FB) Bostad i Enköping
2018-02-17, 10:23
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:

Även om priserna faller rejält så kommer många att vara på plus. Det är bara de som köpt de senaste åren, eller använt boendet som bankomat, som kan råka illa ut. Staten kan nog inte rädda dem, de får utnyttja de trygghetssystem vi har. Det är lite ironiskt att det antagligen kommer drabba många som brukar tycka att de systemen är alldeles för generösa.
2018-02-17, 10:53
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Det beror helt på regering skulle jag säga! Också hur djup krisen blir, de största förändringarna kommer då det ser som mörkast ut. S-märkt då tror jag vi kommer se riksbank/riksgäld som köper bostadsobligationer + att staten gör ”infrastruktursatsningar” för att hålla bygg från total kollaps om det behövs

Jag tror ju, som jag sagt tidigare, på "nödlån" för att rädda de överbelånade från total ekonomisk kollaps. Landet har inte råd med en medelklass som helt går under ekonomiskt. Med nödlån menar jag att staten tar över lån och att man får betala av à la CSN under många år med en viss procent av bruttoinkomsten. De flesta klarar sig utan detta bara de rättar munnen efter matsäcken, men det kommer finnas en hel del vanliga människor som blivit helt fartblinda.

Infrastruktursatsningar kommer oavsett om det blir en S- eller M-ledd regering. Partifärgen kommer avgöra vilka projekt man satsar på, men satsningar blir det.

Jag tror dessutom att välfärden kommer göras om i grunden och att man kommer försöka minska bidrag till de migranter som kommit de senaste 15 åren för att öka sannolikheten att de flyttar till något annat land (och därmed blir någon annans problem).

Vilka förändringar i konsumtionsmönster som kommer funderar jag över dagligen eftersom jag tänkte köpa aktier i bolag i branscher jag tror blir framtidsbranscher, men har inte klurat ut något jag verkligen tror på än.
Senast redigerad av Tullius 2018-02-17 kl. 10:56.
2018-02-17, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hburgaren
Gå under tycker jag låter väl drastiskt. Snarare lära sig att rätta mun efter matsäcken. Eller tycker du att det är en medborgerlig rättighet att skuldsätta sig utan att behöva ta konsekvenserna.

Absolut inte, mer att människor inte haft något val då politikerna totalt ignorerat frågat under alldeles för lång tid. Politikerna har det största ansvaret till att det ser ut som det gör. Integration, rättsväsende, skola, vård i all ära, bostadspolitiken är det som borde vara frågan som hamnar högst upp inför valet. Att ha en kommunistisk bostadspolitik i en marknadsekonomi är bäddat för problem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in