2018-02-16, 17:47
Medlem
byggerensajts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Det där tror jag inte riktigt på. Jag har inte hittat något enda projekt där mer än 50 % av lägenheterna kommit ut till försäljning kring tiden för inflyttning, även om man är generös med begreppet "kring". Jag vidhåller att spekulationsgraden på nyproduktionsprojekt i Sthlms kommun i stort sett ligger i intervallet 18-42 %. Jag har ändå räknat på rätt många projekt.

Det enda undantaget jag skulle kunna tänka mig är projekt som ännu är i sin linda. Där kan det naturligtvis förekomma eftersom jag inte kan räkna förrän upplåtelse skett och spekulanterna börjar lägga ut objekten på Hemnet/Booli.

SSMs West side Solna kanske är ett sådant projekt, men det är då ett undantag.
Vad får dig att tro att alla som köpt på spekulation sålt direkt vid tillträdesdagen? Kom ihåg att man räknat med fortsatt stigande lägenhetspriser. Många har säkert väntat en tid med att sälja för att öka sin vinst.
Dessa fångar du omöjligen upp i din uträkning.
Mvh
Senast redigerad av byggerensajt 2018-02-16 kl. 17:59.
2018-02-16, 18:06
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggerensajt
Vad får dig att tro att alla som köpt på spekulation sålt direkt vid tillträdesdagen? Kom ihåg att man räknat med fortsatt stigande lägenhetspriser. Många har säkert väntat en tid för att öka sin vinst.
Dessa fångar du omöjligen upp i din uträkning.
Mvh

Jag har räknat på gamla projekt också. Det som kan ha undgått mig är om folk fortfarande sitter och håller på lägenheter där det var inflyttning för flera år sedan. Så låt mig förtydliga: förekomsten av "vanliga" spekulationsköp där man före tillträde eller max 18 månader efter tillträde säljer objekten ligger inom intervallet 18-42 %.

Spekulationsgraden i lägenhetsbeståndet som helhet diskuterade vi här i tråden för några månader sedan. Vill minnas att det var en av alla dessa diskussioner som slutade med en sidodiskussion om semantik, vilket fick mig att tröttna.
2018-02-16, 18:13
Medlem
byggerensajts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Jag har räknat på gamla projekt också. Det som kan ha undgått mig är om folk fortfarande sitter och håller på lägenheter där det var inflyttning för flera år sedan. Så låt mig förtydliga: förekomsten av "vanliga" spekulationsköp där man före tillträde eller max 18 månader efter tillträde säljer objekten ligger inom intervallet 18-42 %.

Spekulationsgraden i lägenhetsbeståndet som helhet diskuterade vi här i tråden för några månader sedan. Vill minnas att det var en av alla dessa diskussioner som slutade med en sidodiskussion om semantik, vilket fick mig att tröttna.
Jag är inte här för att sätta dit dig och du är säkert jättesmart, men jag tror helt enkelt inte det är möjligt för dig att föra korrekt statistik över alla lägenheter som sålts vidare inom 18 månader från tillträde. Jag kan dock ha fel.

Ett annat citat från artikeln som jag tyckte var intressant för läsare av tråden:
Citat:
Är det en viss typ av föreningar som du menar har 70–80 procent spekulationsköp?
– Nej, det är genomgående i Storstockholm. Men byggbolagen vill inte riktigt se de siffrorna.
Senast redigerad av byggerensajt 2018-02-16 kl. 18:16.
2018-02-16, 18:20
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggerensajt
Jag är inte här för att sätta dit dig och du är säkert jättesmart, men jag tror helt enkelt inte det är möjligt för dig att föra korrekt statistik över alla lägenheter som sålts vidare inom 18 månader från tillträde. Jag kan dock ha fel.

Ett annat citat från artikeln som jag tyckte var intressant för läsare av tråden:

Självklart har jag inte statistik över alla lägenheter som sålts, men jag har inte hittat ett enda projekt där det varit över 50 % (och i de fallet fick jag en känsla av att några av lägenheterna såldes av byggherren och därmed byggdes på spekulation, men köptes inte på spekulation). Givet detta verkar ju hans uttalande vara litet svepande och raljant.

Edit: Läste artikeln igen. Om han med 70-80 % även inkluderar folk som inte tänkt sälja men köpt för att det är en bra investering ("en bra affär") kan jag köpa siffran. Att det är spekulation i alla dess former som drivit marknaden har ju många av oss här i tråden hävdat länge...
Senast redigerad av Tullius 2018-02-16 kl. 18:39.
2018-02-16, 18:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja jag är själv uppvuxen på landet men skulle aldrig flytta tillbaks även rätt bolag flyttade dit.
Den åsikten har nog alla som är tillräckligt unga, och ingen som är tillräckligt gammal.
2018-02-16, 18:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Statlig verksamhet, inklusive SIDAs vardagliga verksamhet är nog en ganska så rutindriven verksamhet, täthet, möten och kunskapsöverföring gynnar mest icke rutinmässiga verksamheter, t ex innovation, kommunikation och analys.

Att AstraZeneca t ex har sin hubb-verksamhet gör att forskare och anställda från flera olika företag i princip dagligen kan utbyta idéer, information och kunskap över morgonkaffet.

Om Örebro kan attrahera rätt kompetens så finns väl möjligheten, sedan måste dom även attrahera kapital och investerare och även där är närhet och möten viktiga. Due diligence handlar inte enbart om att gräva sig igenom dokumentation, det handlar även om relationer och människor.
Jag är helt med på principen att möten och relationer skapar värden. Men mångmiljonstaden Calcutta har inte mycket hjälp av det. Det är också fattigdom som drar ihop folk till allt trängre, och därmed sämre, levnadsbetingelser. De stackare som lägger tiotals av sina livs årslöner på ett krypin i Södermalm kan knappast anses representera framgång i någon objektiv mening, däremot kan de mycket väl ha köpt sig lite kortlivad status.

Kloka tankar och kreativa företag startas inte minst i universitetsstäderna. Där finns förutsättningarna. Det som sedan följer med höga hyror på flashiga adresser i Stockholm är nog mer status än kreativitet, skulle jag gissa.

Det förklarar också varför finansfolk är särskilt överrepresenterade där. Det är inte deras lysande IQ och kreativitet som dragit dem dit.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-02-16 kl. 19:36.
2018-02-16, 18:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Kommer vi över 10k även denna helg Bahama?
9 454 just nu kl 19:43, så vi når nog inte riktigt förra veckans nivåer. Förra fredagen kl 20:22 låg vi på 9 812.
2018-02-16, 18:46
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
70-80% låter alldeles för mycket!?

Men när man ser sånt här tex: https://www.expressen.se/noje/robinson-robban-lamnar-sverige-med-miljonerna/

Så kan man ju misstänka att det stämmer ändå...
Dumheter. För att det ska räknas som "spekulation" måste lägenheten stå helt tom. Inga hyresgäster, krukväxter, möbler eller dammråttor får finnas i bostaden och ägarens intention med lägenhetsköpet måste dessutom vara att tömma hela bostadsmarknaden på objekt för att med egen kraft pressa upp bostadspriserna. Egentligen finns det inget som heter "spekulation", precis som det inte finns (och aldrig genom historien har funnit) någon "bostadsbubbla".
2018-02-16, 18:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Den åsikten har nog alla som är tillräckligt unga, och ingen som är tillräckligt gammal.

Lustigt, ibland säger ni att jag måste vara gammal och ibland att jag måste vara för ung.

Citat:
Jag är helt med på principen att möten och relationer skapar värden. Men mångmiljonstaden Calcutta har inte mycket hjälp av det. Det är också fattigdom som drar ihop folk till allt trängre, och därmed sämre, levnadsbetingelser. De stackare som lägger tiotals av sina livs årslöner på ett krypin i Södermalm kan knappast anses representera framgång i någon objektiv mening, däremot kan de mycket väl ha köpt sig lite kortlivad status.

Kloka tankar och kreativa företag startas inte minst i universitetsstäderna. Där finns förutsättningarna. Det som sedan följer med höga hyror på flashiga adresser i Stockholm är nog mer status än kreativitet, skulle jag gissa.

Det är klart storlek inte är en garanti för något men det kan ändå vara en förutsättning för detsamma. Förutom rena samarbeten med andra utanför företaget är det också viktigt med nytt blod till företag som är beroende av stark utveckling. Då räcker det inte med ett eller ett par IT-bolag på en liten ort utan det krävs mer än så och att få ihop personal till det kräver storlek.
2018-02-16, 18:53
Avslutad
Angående diskussionen ovan om andel spekulanter i Stockholm, så säger jag som tidigare, att den som köper en etta två-tre år före färdigställandet per definition måste vara att betrakta som en spekulant. I princip ingen människa kan veta med sig att man "behöver" en etta om två-tre år. Ingen ensamstående vet att man är ensamstående om två-tre år. Möjligtvis kan en eller annan far köpa en etta åt sin dotter som han "tror" ska börja plugga i en viss stad och som han "hoppas" kommer att va ensamstående då. Möjligen kan en och annan blivande ensamstående pensionär förutse ett behov av en etta om några år.

Annars har nog en mycket stor del av köpandet av smålägenheter, som färdigställs om flera år, varit ren och skär spekulation i vår nuvarande lågränte-/easy money-värld.

"Spekulant" kallar jag då varje köpare som inte själv också är den självklare slutkonsumenten av boendet han köper.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-02-16 kl. 18:56.
2018-02-16, 19:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Angående diskussionen ovan om andel spekulanter i Stockholm, så säger jag som tidigare, att den som köper en etta två-tre år före färdigställandet per definition måste vara att betrakta som en spekulant. I princip ingen människa kan veta med sig att man "behöver" en etta om två-tre år. Ingen ensamstående vet att man är ensamstående om två-tre år. Möjligtvis kan en eller annan far köpa en etta åt sin dotter som han "tror" ska börja plugga i en viss stad och som han "hoppas" kommer att va ensamstående då. Möjligen kan en och annan blivande ensamstående pensionär förutse ett behov av en etta om några år.

Annars har nog en mycket stor del av köpandet av smålägenheter, som färdigställs om flera år, varit ren och skär spekulation i vår nuvarande lågränte-/easy money-värld.

"Spekulant" kallar jag då varje köpare som inte själv också är den självklare slutkonsumenten av boendet han köper.

Man kan också se det på det motsatta sättet, att inte signa upp sig på en bostad man tror sig behöva i framtiden kan vara spekulation. Istället för att köpa till ett pris man idag känner till spekulerar man i att det kommer vara mer förmånligt att köpa i framtiden. Kanske är behovet att barnen om några år är så stora att man vet att de behöver egna rum, detta är inte direkt något man inte kan känna till.
2018-02-16, 19:07
Avslutad
Manuellt härlett från booli.se

Tvåor, kkr/m2, median

Södermalm
aug: 93,2
sep: 90,5
okt: 86,7
nov: 82,9
dec: 81,2
jan: 82,0
feb: 84,9

Kungsholmen
aug: 93,0
sep: 87,8
okt: 86,5
nov: 84,1
dec: 81,5
jan: 79,9
feb: 80,5

Vasastan
aug: 100,0
sep: 97,7
okt: 91,8
nov: 90,1
dec: 85,2
jan: 91,3
feb: 90,0

Östermalm
aug: 112,7
sep: 110,4
okt: 102,5
nov: 98,4
dec: 96,2
jan: 100,4
feb: 104,0

Solna kommun
aug: 60,5
sep: 58,2
okt: 56,8
nov: 54,9
dec: 54,6
jan: 52,4
feb: 54,8

Uppsala kommun
aug: 38,1
sep: 37,9
okt: 37,4
nov: 34,5
dec: 34,8
jan: 34,6
feb: 34,3

Göteborgs kommun
aug: 52,9
sep: 51,9
okt: 51,9
nov: 49,9
dec: 47,2
jan: 45,8
feb: 49,7

Malmö kommun
aug: 27,5
sep: 26,9
okt: 26,6
nov: 24,2
dec: 24,8
jan: 26,5
feb: 26,2

=>
Något ner sedan igår, men alltjämt uppressat i februari. 12 dagar kvar innan amorteringskraven skärps.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-02-16 kl. 19:10.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in