2018-02-16, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Ja det är frågan: hur kunde man ha fångat upp dem; jag vägrar att tro att inte försök gjorts även av de medicinska instanserna. Följdfråga blir i så fall hur mottagliga de var, om de förstod sina egna behov och om det fanns - nu vet jag inte hur jag ska förklara vad jag menar - tillräcklig skicklighet i försöken att nå dem. Ett visitkort räcker inte, det måste också åtföljas av en insäljning och det kräver sin finess.
Det finns nog lite fördomar om vad psykologer och kuratorer kan ge i sådana här sammanhang och beredskapen att ta emot är inte alltid så stor.

Ett samhälle där man fångar upp alla människor, är ett samhälle som måste inrätta ett barn Gulag. Inget samhälle jag vill leva i.

Det går inte att fånga upp de värsta brottslingarna innan de har begått brott, och gett oss facit, med överväldigande bevis. Det går inte att hindra folk som begår det ofattbara brottet, just för att det tack och lov inte finns så många galningar med snygg fasad som denna familj.

Vi lever i ett samhälle där skolan, psykologer, kuratorer, och alla de som nu skuldbeläggs inte har den befogenhet som efterfrågas i stundens hetta när man vill vrida klockan tillbaka till den tid innan flickorna mördades. Om man ser ett orsakssamband till flickornas skick, som orsak till morden, har man övergivit grundbultar i den västerländska civilisationens idéer om människovärdet.
Citera
2018-02-16, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engelsett
Är det någon här som vet om det är troligt att utredningen sekretessbeläggs när den är klar? Är det vanligt att det är så när gärningsmannen/kvinnan är död?
Som flera redan påpekat blir en förundersökning offentlig först när det lämnas in en stämningsansökan. Eftersom gärningsmännen är döda finns det ingen att åtala och fallet läggs till handlingarna. Och som en följd av detta blir den inte offentlig.
Citera
2018-02-16, 12:15
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Inte vanligt är en extrem underdrift, särskilt i relation till om de var ett gemensamt beslut.
Men det var inte det jag svarade på heller.
Inget av det andra nu nämnde leder till mord på barn heller...inget som någon nämnt här, förutom allvarlig psykisk störning hos förälder leder till det.
Så är det.
Citera
2018-02-16, 12:26
Medlem
engelsetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Jag har funderat lite på det där....

För det första; Att allmänheten inte får ta del av innehållet av förundersökningen har jag förstått, men får man reda på NÄR den är klar?

För det andra: så har jag tänkt lite på den här självmordsbombaren i Stockholm. Fick man ta del av förundersökningen i det fallet? Media var ju i alla fall och grävde en hel del i den mannens förflutna och släktingar osv. Är det någon som har skillnaden i de två fallen klart för sig? Är det för att han var "terrorist" och fara för allmänheten. Är det för att det mindre illa att ha ihjäl sina egna barn än främlingar i julhandeln? Är det för att han var arab? Muslim kanske? Några idéer här?

Ja, jag tycker att det är obehagligt att tänka att vissa mord ska betraktas som "familjetragedier" och därmed läggs locket på. Även om detta fall är ovanligt så är det viktigt att det polisen kommit fram till blir känt, vilka varningssignaler fanns och hur kunde de missas? Jag tänker att det måste ha funnits mer eller mindre uppenbara riskfaktorer som anmälningsskyldiga vuxna personer i barnens nätverk borde ha reagerat på. Bara genom media vet vi följande; isolering, hemundervisning, diffusa/märkliga hälsobekymmer, en familj i kris osv.
Det är obehagligt att tänka att föräldrarnas socioekonomiska status eventuellt förblindat eller skrämt dem som träffat barnen från att agera till skydd för dem. Våld mot barn från föräldrar som leder till döden är tack och lov ovanligt, MEN, det hade inte behövt hända. Ofta brukar det finnas någon form av psykiatrisk diagnos med i bilden när det ändå sker. Därför behöver inte bara Flashback veta, utan alla som kan stöta på barn som far illa vad som missades i detta fall. Vilka frågor ställdes inte av dem som såg och träffade barnen? Det är viktigt att de samverkande faktorer som slutligen lett till döden för dessa barn kommer i dagern, så att det Gudförbjude, inte händer igen.

Jag spekulerar nu, men tänker spontant att psykopater är otroligt skickliga på att manipulera sin omgivning. Psykopater återfinns ofta inom prestigefyllda yrken. Anhöriga som lever med en psykopat bryts gradvis ner och internaliserar samma skeva verklighetsuppfattning om vad dom är rätt och fel. En psykopat är växelvis beskyddande, kärleksfull, dominant, kränkande osv. OM någon av föräldrarna haft psykopatiska drag är det enkelt att dra slutsatsen att hen efter långvarigt förtryck av den andra föräldern haft "samtycke" till gärningen.
Citera
2018-02-16, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mkors
Bra tänk där. Om inte våldspotential och/eller aggressivitet så mer åt värdlsuppfattning/livsåskådning som jag TROR det rör sig om.
Undras om de var filosofiskt lagda, mer än gemene man och kvinna. Just nu tänker jag mest hur H var. Fanns där någon psykisk sjukdom och kan det funnits missbruk, alkohol och eller tabletter. Var det H som varit anklagande angående vaccinet eller var det O. Fanns otrohet med i historien som kunde påverka hela situationen. Det känns som det fanns många olika saker som påverkat deras mående och hur allt utvecklades. Om alla 4 var påverkade av eller sjukdom samt depression eller annat psykiskt så fanns det ingen som kunde vara stark och hjälpa de som befann sig nere. Jag får en känsla att denna familjen inte bad om hjälp som tex psykologhjälp, terapi etc. kanske hade de dålig tillit till vården.
Citera
2018-02-16, 12:35
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Har vi kommit till sammanfattningarnas kapitel nu?

Då börjar jag min (spek.)!

Börjar i Göteborgstrakten med två vuxna i karriären och två döttrar.

Som jag förstår drabbas HB häromkring av bröstcancer - stress.

Jag kan tänka mig att den lite mer introverta Agnes är väldigt rädd att förlora sin mor - stress.

Köper radhus 2010, barnen rycks upp med rötterna, byte av förskola, kompisar - stress.

OH pendlar mellan Göteborg - Lund. Paret har svårt att hitta tid för dem själva. Osämja om karriärer som arbetsbyte, oro för bröstcancern, flytt från släkt, omstart för barnen? - stress.

Säljer radhuset 2011. Mindre än ett år från köpet och precis när Agnes börjar/t första klass - stress.

Köper villa i Bjärred 2012. HB på nytt jobb i Malmö. OH redan etablerad i Lund. Ny skola, nya skolkamrater för Agnes. Ny förskola för Moa. Nu långtifrån släkt - stress.

Nya fritidsaktviteter påbörjas och avslutas för barnen, iaf för Agnes. OH närvarande. För höga prestationskrav eller sjukdom med sjuklig trötthet? - stress.

Agnes får problem med hälsan. Ständigt trött. Svårt att hänga med i skolan - stress.

Familjen blir alltmer osynlig, medan OH gör karriär. Det kostar på att ligga i topp på universitetet. Han känner av konkurrensen - stress.

OH och HB söker febrilt efter diagnos och behandling för dotterns egendomliga symtom - stress.

Hela familjen påverkas av stressen i hemmet och Agnes skolgång, samt OH:s arbetsinsatser och föredrag - stress.

Vem hämtar Agnes i skolan? Hon mår dåligt igen! - stress.

Lyssnar sjukvården på dem? Tycker vården att de låst sig för tidigt gällande diagnos? OH inriktar sig på den alternativa vården och han och Agnes åker utomlands för ljusbehandling - stress.

OH driver på skolan om hemundervisning 2016. Skolan ordnar istället möjligheter för Agnes att dra sig undan till ett vilrum när omgivningen blir för mycket - stress.

Familjen befinner sig i kris - stress.

OH lyckas till slut, efter mycket om och men, ordna med intyg för Agnes och efter ytterligare möte beslutas det om hemundervisning. Fick Agnes vara med i besluten? - stress.

OH avslutar abrupt Moas pianolektioner. Hon är sjuk, enligt OH. Frisk, enligt lärarinnan - stress.

Moa verkar ha haft en god relation med henne, som beskriver Moa som konstnär - harmoni.

OH får fram ytterligare intyg för hemundervisning, nu för Moa som uppvisar samma symtom som sin svårt sjuka syster - stress.

Flickorna tjoar och badar i poolen, enligt granne - harmoni.

OH färdigställer den 5 år gamla "Agnes, Moa och momsen". En saga om moms för nyfikna barn. Syftet med den lämnar frågetecken.

Hösten kommer och mörkret med den, men mest inne i den isolerade Bjärredsvillan - stress.

Lärare kommer och går under hösten, så förmodligen kan Agnes och Moa tillgodogöra sig undervisningen.

OH jobbar mer hemifrån och går ner 10% i tjänst för att kunna ta hand om sina sjuka döttrar, samtidigt som han lämnar in ansökan om professur. Han ska dessutom förbereda sig och text inför den stora konferensen han ansvarar för i januari - stress.

Något omvälvande sker i hemmet kring 3:e advent, enligt inlägg - stress.

Agnes är med på skolavslutningen inför jullovet och verkar inte ha påkallat någon större uppmärksamhet.

Moa går i affären med OH under mellandagarna.

9/1 ringer en lärare på dörren, men ingen öppnar. Får till sig att fortsätta ringa familjen.

9/1 är också dagen för konferensen OH ska hålla i. Han dyker inte upp och chefen försöker få kontakt med både OH och HB. På eftermiddagen ringer han polisen och anmäler hela familjen saknad.
Polisen upptäcker något utifrån inne i villan och slår sönder en ruta för att ta sig in. De finner fyra döda och ett självmordsbrev.

Vad som hänt däremellan, med ev. medicinering, läkarbesök mm. vet vi inte. Dock lär väl polisen nu veta hur familjen dött, av vad och fått klarhet i morden av flickorna. Men jag tror att stressen gjorde flickorna sjuka, iaf Agnes.

I länken nedan kan man läsa om 15 olika stressymtom och då ska man komma ihåg att stress är värre för barn då de är i beroendeställning och kan vara oförmögna att ändra sin livssituation, vilket påverkar dem alltmer.

"Vad händer då när vi är stressade? Jo, vi drabbas av en mängd fysiska reaktioner som ska skydda oss från faror – vare sig de är verkliga eller bara finns i våra tankar. Hjärnan ser helt enkelt till att kroppen kraftsamlar för att vi ska kunna fly eller försvara oss, enligt stenåldersmanér. När faran är över slås det parasympatiska systemet på, som lugnar ner kroppen och gör oss avslappnade.

Men i dag upplever vi oftast diffusa hot – som inte har ett naturligt slut – som tidsbrist, känslor av att inte räcka till, relationsproblem, oro för framtiden, sorg och saknad över förluster. Och får inte hjärnan signaler om att faran är över fortsätter den att hålla kroppen i akutberedskap. Med tiden kan det resultera i en mängd fysiska besvär."

https://www.mabra.com/varningslistan-15-vanliga-kroppsbesvar-vid-stress/

Det här är något. Det här med Agnes. Någon nämnde att hon var med på skolavslutningen. Satt hon i rullstol? Gick hon med stöd? Hade hon vårdare med sig? Eller gick hon för egen maskin utan problem? Frågor som väntas svar på.
Citera
2018-02-16, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det där är kvalificerad smörja!
Det skulle inte förvåna mig om det är ett av scientologernas geschäft och i jämförelse med det är Gottfries absolut hederlig, han säger åtminstone rent ut att han inte har en aning om varför hans behandling fungerar som den gör. Gottfries ger inga löften om att bota, bara att lindra.
Googla själva på Lighting Process och si! Parker, upphovsmannen som är osteopat, har alla neurologiska förklaringar.
Titta på filmen! Vad ser det ut som om inte annat än en smetig frälsningsfilm? Garanterat riskfritt, för om det inte lyckas så är det patientens fel. Eller föräldrarnas.

"The Lightning Process" heter metoden och det skulle inte förvåna mig om det var något sådant familjen försökte sig på i Tyskland - i all sin desperation.
Har scientologerna kanske någon utbildning till sådan coach (observera deras ordval!) på gång i bjärredstrakten?

Självklart kan jag ha fel, så är det med mina funderingar ...

Om det finns någon sanning i att de vuxna har sökt sig till scientologerna, att de läst hur de ser på döden och därmed sökt upp dessa för att rättfärdiga handlingen de hade i sina huvud. Eller med tro att de skulle gå vidare efter döden.
Citera
2018-02-16, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Jag har funderat lite på det där....

För det första; Att allmänheten inte får ta del av innehållet av förundersökningen har jag förstått, men får man reda på NÄR den är klar?

För det andra: så har jag tänkt lite på den här självmordsbombaren i Stockholm. Fick man ta del av förundersökningen i det fallet? Media var ju i alla fall och grävde en hel del i den mannens förflutna och släktingar osv. Är det någon som har skillnaden i de två fallen klart för sig? Är det för att han var "terrorist" och fara för allmänheten. Är det för att det mindre illa att ha ihjäl sina egna barn än främlingar i julhandeln? Är det för att han var arab? Muslim kanske? Några idéer här?

När galningar som mördaren OH och hans fru är döda så finns det ingen mördare att ställa inför rätta. Det finns inte någon annan medhjälpare eller tredje man som är direkt drabbade så att utredningen får ett allmänt intresse och går till åtal. Nu är detta ett internt brott inom en dysfunktionell familj.

Akilov ställs inför rätta för många olika gärningar, där det med högst straffvärde är 5 mord. Åtalet rör också otaliga mordförsök, i ett terrorbrott. Fupen är offentlig, och det mesta i den är underlag som åklagaren har i åtalet. Det finns i förundersökningen ett litet scoop i periferin om hur Akilov har levt och finansierat sin tid i Sverige genom bidrag och svartarbete hos fint folk på Gotland. Saker vi antagligen inte hade fått reda på om Akilov hade dött i sin vansinniga brottsorgie. Det rör information som en journalist fått fram genom att läsa en offentlig fup i ärendet. Information om brott, åklagaren struntat i, att väcka åtal om.

I en utredning om terrorbrott finns det säkert uppgifter om saker som är sekretessbelagda med hänsyn till rikes säkerhet. Inget vi behöver bekymra oss om då det inte har med rättsprocessen mot Akilov att göra

Hade Akilov inte levt, hade det inte blivit en rättegång. Därför är det bra att han lever så att vi får svar på olika frågor, och att det belyses vilka loosers alla dessa mördare är.

Hade OH levt så hade vi fått se hur ynklig har var. Också en looser som ser mord på två döttrar som en lösning på problem. Vi hade fått en fup om en mördare eller två, hade ställts inför rätta för mord på två barn. Jag undrar hur domstolen hade agerat i det fallet, med den vanliga sekretessen om saker som rör barn, om barnen är döda.
Senast redigerad av Vresrosen 2018-02-16 kl. 13:17.
Citera
2018-02-16, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
https://www.theguardian.com/society/2011/aug/21/chronic-fatigue-syndrome-myalgic-encephalomyelitis

Som sagt, varifrån kan föräldrarna ha fått att det skulle vara så hemskt och hopplöst med ME? Allt tyder på att man fått precis all hjälp som man begärt från barnens skola. Ingenstans finns det några belägg för att man till exempel bemötts illa i vårdkontakterna. Däremot finns det mängder av information på nätet och många exempel i denna tråd på hur ME-aktivisterna resonerar och formulerar sig (det är den värsta sjukdomen i världen, värre än att ha ebola och AIDS och spetälska och cancer samtidigt typ, det finns inget bot, man kan bara ligga i ett kolmörkt rum, hela läkarvetenskapen "är emot patienterna", ingen förstår...)

Här har vi uppenbarligen en familj där flera familjemedlemmar mått mycket, mycket dåligt psykiskt. De sjukdomar som det spekulerats kring är av typen "kronisk borrelia" och ME, "diagnoser" som (oavsett det säkert stora upplevda lidandet) verkar locka till sig diverse rättshaverister och personer som vägrar ta till sig att de lider av både somatiska och psykiatriska problem utan desperat vill att det skall vara något allvarligt fysiskt fel på dem, gärna orsakat av vaccin eller elektriska fält eller något annat som helt saknar vetenskapliga belägg.

Jag tänker även på reportaget om flickan Maja som någon länkade till ungefär tio gånger tidigare i tråden och som uppenbart hade SLE men där föräldrarna verkade vägra att acceptera denna diagnos utan var tvungna att hitta en syndabock (Gardasil i deras fall).

För mig handlar Bjärredsfallet inte alls om två kärleksfulla föräldrar med mycket otur utan om en familj med psykisk ohälsa som även delvis omfattat åtminstone ena barnet, där föräldrarna haft varsin uppsättning oförmågor som tyvärr inte uppmärksammats på grund av social status och där skolan inte borde ha "stöttat bättre" utan där någon i omgivningen borde vågat gå in och vara pushig och ifrågasättande. Till exempel om det stämmer att den äldsta flickan var så sjuk att hon knappt var fungerande, varför var hon inte på sjukhus?

Sedan kan man faktiskt både älska sina barn och vara en otillräcklig eller rent av helt inkapabel förälder på grund av egna problem. Jag vägrar att köpa förklaringen att det bara var en ovanligt tungrodd situation som ledde till det här familjeutplånandet (ursäkta men vilken slags människa hamstrar fentanyl för att avliva sina barn och spelar in långa filmer med förklaringar som de anhöriga skall behöva se? Får allt vara en depression av bibliska proportioner för det...)

Slutligen vill jag tillägga att jag själv har brottats med psykisk ohälsa och att jag vet mycket väl vad en depression och svår (hälso)ångest kan göra med en men att min erfarenhet är att det sista man behöver är en massa tangentbordsriddare som övertalar en att man lider av immunstörningar och aldrig kommer bli bra igen. Låt säga att man har ångest över sin egen eller sitt barns hälsa, om man då får höra av "välmenande" chattkompisar som man hittar på obskyra "akta dig för joner"-sidor att framtiden är nattsvart och att det vore bättre att ha leukemi, det är ju livsfarligt.
Det fetade instämmer jag i.
Citera
2018-02-16, 13:00
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Det här är något. Det här med Agnes. Någon nämnde att hon var med på skolavslutningen. Satt hon i rullstol? Gick hon med stöd? Hade hon vårdare med sig? Eller gick hon för egen maskin utan problem? Frågor som väntas svar på.

Elli09 kanske vet mer.

(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Citera
2018-02-16, 13:04
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
https://www.theguardian.com/society/2011/aug/21/chronic-fatigue-syndrome-myalgic-encephalomyelitis

Som sagt, varifrån kan föräldrarna ha fått att det skulle vara så hemskt och hopplöst med ME? Allt tyder på att man fått precis all hjälp som man begärt från barnens skola. Ingenstans finns det några belägg för att man till exempel bemötts illa i vårdkontakterna. Däremot finns det mängder av information på nätet och många exempel i denna tråd på hur ME-aktivisterna resonerar och formulerar sig (det är den värsta sjukdomen i världen, värre än att ha ebola och AIDS och spetälska och cancer samtidigt typ, det finns inget bot, man kan bara ligga i ett kolmörkt rum, hela läkarvetenskapen "är emot patienterna", ingen förstår...)

Här har vi uppenbarligen en familj där flera familjemedlemmar mått mycket, mycket dåligt psykiskt. De sjukdomar som det spekulerats kring är av typen "kronisk borrelia" och ME, "diagnoser" som (oavsett det säkert stora upplevda lidandet) verkar locka till sig diverse rättshaverister och personer som vägrar ta till sig att de lider av både somatiska och psykiatriska problem utan desperat vill att det skall vara något allvarligt fysiskt fel på dem, gärna orsakat av vaccin eller elektriska fält eller något annat som helt saknar vetenskapliga belägg.

Jag tänker även på reportaget om flickan Maja som någon länkade till ungefär tio gånger tidigare i tråden och som uppenbart hade SLE men där föräldrarna verkade vägra att acceptera denna diagnos utan var tvungna att hitta en syndabock (Gardasil i deras fall).

För mig handlar Bjärredsfallet inte alls om två kärleksfulla föräldrar med mycket otur utan om en familj med psykisk ohälsa som även delvis omfattat åtminstone ena barnet, där föräldrarna haft varsin uppsättning oförmågor som tyvärr inte uppmärksammats på grund av social status och där skolan inte borde ha "stöttat bättre" utan där någon i omgivningen borde vågat gå in och vara pushig och ifrågasättande. Till exempel om det stämmer att den äldsta flickan var så sjuk att hon knappt var fungerande, varför var hon inte på sjukhus?

Sedan kan man faktiskt både älska sina barn och vara en otillräcklig eller rent av helt inkapabel förälder på grund av egna problem. Jag vägrar att köpa förklaringen att det bara var en ovanligt tungrodd situation som ledde till det här familjeutplånandet (ursäkta men vilken slags människa hamstrar fentanyl för att avliva sina barn och spelar in långa filmer med förklaringar som de anhöriga skall behöva se? Får allt vara en depression av bibliska proportioner för det...)

Slutligen vill jag tillägga att jag själv har brottats med psykisk ohälsa och att jag vet mycket väl vad en depression och svår (hälso)ångest kan göra med en men att min erfarenhet är att det sista man behöver är en massa tangentbordsriddare som övertalar en att man lider av immunstörningar och aldrig kommer bli bra igen. Låt säga att man har ångest över sin egen eller sitt barns hälsa, om man då får höra av "välmenande" chattkompisar som man hittar på obskyra "akta dig för joner"-sidor att framtiden är nattsvart och att det vore bättre att ha leukemi, det är ju livsfarligt.

Visst måste det ha varit något mer hos någon som lett fram till morden och då tror jag man ligger närmast till psykopati.
Citera
2018-02-16, 13:09
Medlem
Pantheraduss avatar
Citat:

Ang, icke-diagnosticerade sjukdomar!

Jag skulle påstå att man mår mycket sämre psykiskt om man "inte får diagnos", fast man lider av något. - Man kan t ex bli kallad dement, lat, dum, korkad, ljudkänslig, för att man har besvär som påverkar nervsystemet.
Jag skulle påstå att Borrelia, (Neo)-ehrlichia, Bartonella, Rickettsia, Babesisa, finns i Sverige. Sedan är det diffust angående ME, -som troligen triggas av en infektion.

Jag vet sådana som haft en cocktail av kronisk "Lyme disease", och även cancer, men cancern var inte så psykiskt tärande som att vara sjuk utan diagnos.

OnT
Angående det i Bjärred är det mycket tragiskt...!! Gav familjen upp! Isf borde de lämna ett brev efter sig. Gjorde de det? Var det så mycket lidande...? Det var ju framgångsrika föräldrar dessutom. Gjorde de det för eutanasi...? Någon avskedsbrev lär i så fall finnas, och mer förklaring i det hela. Led de av allvarlig kronisk trötthet...? Ingen obduktion gjordes? Mycket tragiskt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in