Citat:
Ursprungligen postat av
dobbelina
Tror inte "Gift" knepet kommer och hålla.
Istället kommer du ändå få avgiften, sen får du motbevisa deras bedömning i någon form av överklagande, lycka till med det.
Däremot tror jag på Holland eller England som transitland.
Då kan dom nämligen inte stoppa paketen och ta ut moms.
Citat:
Ursprungligen postat av
adde9400
Frågan är bara om tillexempel Aliexpress kommer bry sig om lilla Sverige? Plus att hur ska ett transitland fungera när det är massa säljare på Aliexpress?
Jag tror en bättre lösning är om till exempel Ebay lanserar en postlådetjänst så om man beställer flera artiklar samtidigt så skickas allt i ens kundkorg dit och allt packas ihop och skickas i ett paket mot en avgift.
Det finns säkert redan liknande tjänster men om Ebay har en sån tjänst blir det enklare och tillförlitligare.
Givetvis blir det en fördel om man kan välja när allt ska skickas och om man kan beställa från olika hemsidor men jag tror inte på en sån lösning. Det blir för mycket som kommer stå i en terminal och damma då. Om det blir från olika sidor måste ju någon kines sitta ner och räkna ut totalsumman för att Posten sen kan ta ut rätt momssumma. Det hade kostat i tid och pengar.
Andra EU-länder som transitländer funkar inte i längden. Frågan kommer till slut hamna på EU-nivå och vi är tillbaka på ruta ett. Det blir ju enkelt om allt sköts direkt i Kina.