2018-02-16, 11:35
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Nu är det knappast Löfven som sitter och bestämmer över statliga företag.

Det är nästan som att man hoppas Skåne blir danskt igen!

Jaså? Enligt SVT så är det finansdepartementet som legat på om det, och det tillhör regeringskansliet, och där har enligt dig Löfvén inget att säga till om ? Då måste han vara ännu inkompetentare än vad jag trodde...

Tandtråd byglar beställde jag gör en vecka sen, verkar vara samma som Biltemas för fyrdubbla priset, deras var det för grov tråd på tidigare, så befarar det är likadant nu...
Senast redigerad av Enydrion 2018-02-16 kl. 11:40.
Citera
2018-02-16, 11:38
Medlem
Enydrions avatar
Ungefär hälften brukar kryssa i gift utan anmodan, oftast har de skrivit ner beloppet också, det igår för 200kr hade de skrivit 8 dollar på...

Jag har aldrig bett någon skriva gift.
Citera
2018-02-16, 11:40
Medlem
Blissummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfheim
Min enda invändning mot Postnords nya bestämmelser är att de införs med så kort varsel, dvs mindre än två veckor. Om ändringen skulle ha skett den 1 april i stället, så hade folk kunnat vara förutseende och inte lagt in nya beställningar i onödan.

Däremot är avgiften i sig helt rimlig. Hittills så har ju staten gynnat Kina-handeln på den svenska handelns bekostnad genom att inte ta ut någon moms på småbeställningar från länder utanför EU. Jag förstår inte dem som tycker att inköp från Kina bör vara momsbefriade till skillnad från inrikeshandeln.
Ja med tanke på att leveranstiden kan vara 1-2 månader så frångår man helt klart principen att en medborgare vid ett handlingstillfälle ska veta vilka regler som gäller.
Citera
2018-02-16, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blissummer
Ja med tanke på att leveranstiden kan vara 1-2 månader så frångår man helt klart principen att en medborgare vid ett handlingstillfälle ska veta vilka regler som gäller.

Vet inte hur man tänker hantera försändelser som ankommit innan 1 mars, men som inte hanterats i Sverige innan?

Mediantiden för ankomst till Sverige brukar vara ca 1,5 vecka efter beställning.
Sedan det senaste året har ofta grejerna legat flera veckor på svenskt lager innan distribution!
Citera
2018-02-16, 11:55
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jaså? Enligt SVT så är det finansdepartementet som legat på om det, och det tillhör regeringskansliet, och där har enligt dig Löfvén inget att säga till om ? Då måste han vara ännu inkompetentare än vad jag trodde...

Tandtråd byglar beställde jag gör en vecka sen, verkar vara samma som Biltemas för fyrdubbla priset, deras var det för grov tråd på tidigare, så befarar det är likadant nu...

Självklart vill staten ha in sin moms men Löfven sitter inte och detaljstyr. Tullverket går efter det riksdagen och regeringen bestämt och sen får PostNord anpassa sig.

De bästa: https://www.apotea.se/plackers-sensitive-36-st.
Citera
2018-02-16, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
Helt rätt

Jag förstod det också som att det skulle komma runt systemet om det var markerat som gåva och enligt tullverket är det inga avgifter på gåva värd mindre än 500:- http://www.tullverket.se/allmantomattskickaellertaemotengava.4.792224361590 183a4d311c8.html
Ali kommer garanterat inte ha något emot att skriva det på paketen.

Jag skrev det tidigare i tråden men någon sa att gåva bara gäller från privatperson till privatperson, någon som vet vad som gäller?
Citera
2018-02-16, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SminkyPinky
Jag förstod det också som att det skulle komma runt systemet om det var markerat som gåva och enligt tullverket är det inga avgifter på gåva värd mindre än 500:- http://www.tullverket.se/allmantomattskickaellertaemotengava.4.792224361590 183a4d311c8.html
Ali kommer garanterat inte ha något emot att skriva det på paketen.

Jag skrev det tidigare i tråden men någon sa att gåva bara gäller från privatperson till privatperson, någon som vet vad som gäller?

Gåva värd 500 kronor eller mindre
Om värdet på din gåva är 500 kronor eller mindre behöver du inte betala någon tull eller moms. Det gäller även om du tar emot ett paket som innehåller flera separata gåvor till personer i samma familj, och gåvornas värde var för sig är 500 kronor eller mindre. Det är då viktigt att det tydligt framgår att gåvorna är till olika personer.

Detta gäller endast om

gåvor skickas vid enstaka tillfällen (inte regelbundet)
det är en privatperson som ger en gåva till en annan privatperson
gåvan är för privat bruk.
Citera
2018-02-16, 12:05
Medlem
mina3grabbars avatar
FastTech firar the year of dog (Hoppas det inte betyder att de ska äta fler!) Är tillbaks den 22 februari.
De har alternativ att posta från ett land i Europa

Kung Hei Fat Choi! The Year of Dog is fast approaching and FastTech will be on a 10-day break starting Feb 11, 2018 - complete holiday schedule.Kung Hei Fat Choi! We're on holiday - shipping and support services will resume on Feb 22, 2018 - complete holiday schedule.
Citera
2018-02-16, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adde9400
Gåva värd 500 kronor eller mindre
Om värdet på din gåva är 500 kronor eller mindre behöver du inte betala någon tull eller moms. Det gäller även om du tar emot ett paket som innehåller flera separata gåvor till personer i samma familj, och gåvornas värde var för sig är 500 kronor eller mindre. Det är då viktigt att det tydligt framgår att gåvorna är till olika personer.

Detta gäller endast om

gåvor skickas vid enstaka tillfällen (inte regelbundet)
det är en privatperson som ger en gåva till en annan privatperson
gåvan är för privat bruk.

Då förstår jag det som att en "gåva" som är värd mindre än 500:- går igenom utan avgift även om den kommer från ett företag. Eftersom man sällan beställer flera gånger från samma butik inom Ali så lär det aldrig vara nåt problem med att det blir regelbundet..ens om de har någon möjlighet att hålla koll. Alltså: Problemet löst?
Citera
2018-02-16, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SminkyPinky
Då förstår jag det som att en "gåva" som är värd mindre än 500:- går igenom utan avgift även om den kommer från ett företag. Eftersom man sällan beställer flera gånger från samma butik inom Ali så lär det aldrig vara nåt problem med att det blir regelbundet..ens om de har någon möjlighet att hålla koll. Alltså: Problemet löst?

Hur får du det till att paketet går igenom även om det är från företag? Det står tydligt att gåva endast gäller från privatperson till privatperson, så om det står något företag på paketet så kommer du åka på avgift + moms oavsett värde.
Citera
2018-02-16, 12:14
Medlem
dobbelinas avatar
Tror inte "Gift" knepet kommer och hålla.
Istället kommer du ändå få avgiften, sen får du motbevisa deras bedömning i någon form av överklagande, lycka till med det.
Däremot tror jag på Holland eller England som transitland.
Då kan dom nämligen inte stoppa paketen och ta ut moms.
Senast redigerad av dobbelina 2018-02-16 kl. 12:18.
Citera
2018-02-16, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Tror inte "Gift" knepet kommer och hålla.
Istället kommer du ändå få avgiften, sen får du motbevisa deras bedömning i någon form av överklagande, lycka till med det.
Däremot tror jag på Holland eller England som transitland.
Då kan dom nämligen inte stoppa paketen och ta ut moms.
i.a.f. för varor under 22 Euro.

Frågan är bara om tillexempel Aliexpress kommer bry sig om lilla Sverige? Plus att hur ska ett transitland fungera när det är massa säljare på Aliexpress?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in