Citat:
Ursprungligen postat av
farbror Sven
Ja, du kan alltid drömma vidare om ett häftigt mörkertal. Vad är då din prognos för september, för jag återkommer garanterat då.
Om ett institut (Skop) gav SD 8,0% och två andra institut (Novus och SCB) gav SD 8,1%, hur många procent fel hade dessa institut då om valresultatet för SD blev 12,86%?
Nästan fem procentenheter fel... anser du att det är acceptabelt och godkänt av institut som SCB och Novus med den träffsäkerheten? Det motsvarar en miss på ca drygt 300 000 väljare...
I valen 2006, 2010 och 2014 underskattades SD. Och i valet 2014 var underskattningen från flera institut rent katastrofal. Vad får dig att tro att dessa underskattningar nu plötsligt kommer att upphöra?
I Sentios senaste mätning har SD 22,2%. Hos Demoskop och Inizio 15,4% respektive 15,6%. Det är nästan 7 procentenheters skillnad - eller ca 430 000 SD-väljare. Är det rimligt? Är det trovärdigt?
Om du väljer att tro att SD har ca 15% idag så varsågod. Fortsätt du att leva i den villfarelsen, men förbered dig på ett ordentligt och bryskt uppvaknande på valnatten den 9 september. Du kan fullständigt ignorera, förneka, vägra att tro på något mörkertal, det är inte min uppgift att övertyga dig om något - det kommer verkligheten att ta hand om mer än väl.
Min prognos för SD i september är +25%. Och då menar jag inte 25,5% eller 25,9%... Vad är din prognos för SD i valet? Lite nyfiken.