2018-02-14, 18:41
Medlem
kristallklars avatar
En småkul anekdot med anledning av mjölk: för ungefär femton år sedan var jag på en fest på Östermalm. Det var en synnerligen högervriden tillställning och jag hamnade i ett samtal med en moderat som berättade om sitt bästa PR-konto. Det var Mjölkfrämjandet. Ett flertal på festen jobbade på Prime PR, som är välkänd filial åt Moderaterna. Mjölk?! tänkte jag förvånat. Är mjölk ett bra PR-konto? Ytterligare en välkammad karriärist på denna fest hade jobbat åt Mjölkfrämjandet.

Detta möte har fått mig att kasta ett extra getöga på "mjölkfrågan" närhelst den blinkat förbi. Jag är inte rätt person att uttala mig om själva dryckens egenskaper, men anar faktiskt ett ganska systematiskt påverkansarbete bakom denna förmenta folkdryck. Jag anar rentav vissa möjligheter att gräva upp en faschinerande historia om hur unga PR-grabbar och diverse marknadsföringsgrepp fått oss att se på mjölken som självklart nyttig.
Citera
2018-02-14, 18:42
Avslutad
Både min sambo och jag är veganer sedan många år tillbaka. Våra barn kommer att växa upp med vegansk kost både hemma och i skolan. Erbjuder inte skolan veganska måltider så kommer vi att förse våra barn med vegansk mat som de kan ta med sig.

Det är ju bara att kolla på en mjölkreklam som visar studsiga och glada kossor betandes på gröna ängar en varm sommardag - och jämföra den bilden med verkligheten så ser du ju vad RIKTIG propaganda är!!! Att ansluta ordet vegan med ordet propaganda är inkorrekt och verklighetsförnekande. Det är närmast Orwelliskt att ta två ord som står i opposition med varandra och presentera ordet som positivt. "Veganpropaganda", eller "våldtäktsacceptans"

Dina floskler nedanför är toppen av ignorans och saknar både vetenskaplig och filosofisk grund. Tyvärr så håller du tillsammans med en hel kultur fast vid lögnen, att människan är allätare. Det är en av de största lögnerna på planeten. Du kan ju äta små barn också eftersom din kropp klarar av att bryta ner barn-arm. Men det betyder ju inte att du är en barn-ätare.

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Växtriket ligger inte "upp mot toppen" i matpyramiden*, växterna är snarare "basen"/botten. Håller med dig på sätt och vis, men ändå inte:

Tills man genomgått puberteten, bör man äta allsidig kost. Dvs även animalisk protein, samt mjölk. "Surrogat" funkar i krig, för att överleva, dock inte så mycket mer. "Köttsubstitut", "smörsubstitut", "grillade maskrosor i stället för äkta kaffe", et cetera.

Detta gäller mer flickor/kvinnor, då deras kroppar ska kunna bära barn, utan större bekymmersamheter. -Barnen ska inte behövas födas missbildade, för att kvinnan i fråga har "läst Aftonbladet!"..

Kvinnor bör alltså äta en allsidig kost, fram tills de har genomgått puberteten, kanske "mellan tummen och pekfingret" till typ 20 års ålder. Därefter står de kvinnor fritt att börja slarva.

*) Vänligen säg "kostcirkeln", "matpyramiden är bara teens med anorexi som pratar om..
Citera
2018-02-14, 18:47
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Om Aftonbladet har skrivit att mjölk är onyttigt så vet kag att det är nyttigt.
Citera
2018-02-14, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Har vi blivit lurade? Är mjölk verkligen så farligt? Varför tillåts vi konsumera mjölk om det är så farligt för hälsan?

Vilka vi?

När veganer och aktivister kommer med något ska man alltid vara skeptisk.

Som ung tål man mjölk väldigt bra. Samma gäller nordbor som tål mjölk bättre än exempelvis människor från medelhavet. Som vuxen kan man ta det lite lugnt med mjölk och inte överkonsumera. När man sen börjar närma sig ålderdomen är mjölk bra för motverka benbrott som exempelvis lårbensbrott eller liknande. Men rent generellt så är mjölk och ägg väldigt bra energikällor för oss människor så länge det inte överkonsumeras.
Citera
2018-02-14, 18:57
Avstängd
Melange5738s avatar
Otroligt märkligt att efter 6 sidor är det fortfarande ingen som nämnt det egentliga problemet:

mjölkproduktionen är 100% statssubventionerad.

Det betyder att du som skattebetalare alltid betalar mjölkproduktionen för bonden oavsett om du väljer att dricka mjölk eller inte. Priset du betalar i affären är bara för affären och distributionen, du har redan betalt bonden med skattemedel.

Så frågan är inte lika mycket huruvida mjölk är skadligt som varför skattebetalarna skall tvingas betala för just mjölk. För mig är det lika korkat som att skattesubventionera energidrycker.
Citera
2018-02-14, 19:00
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
När man sen börjar närma sig ålderdomen är mjölk bra för motverka benbrott som exempelvis lårbensbrott eller liknande.

Nejdu, det finns inga belägg för att mjölk förhindrar benbrott. Kalcium tas inte upp från mjölk.
Citera
2018-02-14, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nejdu, det finns inga belägg för att mjölk förhindrar benbrott. Kalcium tas inte upp från mjölk.

Jag litar mer på riktig läkarvetenskap än på massa jävla alarmerande vänstertomtar.

"Det är viktigt att äta kalcium hela livet och se till att få i dig det på annat sätt om du inte äter mjölkprodukter. Vitamin D behövs för att du ska kunna tillgodogöra dig kalcium till skelettet."

https://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Benskorhet/

Och mjölk är väl en mjölkprodukt?

Citera
2018-02-14, 19:07
Medlem
Mjölk/kalcium är totalt meningslöst utan k2 vitamin i kroppen. Förr i tiden fanns det naturligt i feta mejeriprodukter men inte längre när kossorna får foder istället för gräs. Kalciumet fyller bara blodkärl och vävnader istället.
Köp goudaost eller smör från gräsbetande kor utomlands.
Citera
2018-02-14, 19:12
Medlem
Aftonbladet skriver att mjölk är cancerframkallande och farligt.
Klart att det är sant, det är ju Aftonbladet som har kvalitets journalister, alltid med dom bästa källorna,vinklingarna och urklippta citaten!
Skrolla ner lite och läs om "AFTONBLADET TEST: Veckans bästa lådvin!" som du kan pimpla till fredagsmyset på TV'n i stället för dödsmjölken.
Citera
2018-02-14, 19:12
Medlem
Elikos avatar
Tycker personligen att fenomenet är riktigt vidrigt, stjäla ett annat djurs mjölk? Blä!
Skulle inte ens få för mig att dricka mjölk från våran art liksom. Usch!
Citera
2018-02-14, 19:14
Medlem
Krasigts avatar
I dagsläget så är det ju så intressant för många snubbar att hävda sin maskulinitet genom mjölk, och ser även att många i tråden vill blanda in soja i det hela. Vill bara påminna alla, som nu ofta vill motargumentera med hjälp av sojas påstådda negative effekter, att mjölk negativt påverkar testosteron nivåer.
Citera
2018-02-14, 19:14
Medlem
tarsiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Otroligt märkligt att efter 6 sidor är det fortfarande ingen som nämnt det egentliga problemet:

mjölkproduktionen är 100% statssubventionerad.

Det betyder att du som skattebetalare alltid betalar mjölkproduktionen för bonden oavsett om du väljer att dricka mjölk eller inte. Priset du betalar i affären är bara för affären och distributionen, du har redan betalt bonden med skattemedel.

Så frågan är inte lika mycket huruvida mjölk är skadligt som varför skattebetalarna skall tvingas betala för just mjölk. För mig är det lika korkat som att skattesubventionera energidrycker.
Exakt. Ett av många problem med mejeriindustrin. Vi tror att vi får billiga mejerivaror men det är subventionerat.

Denna dokumentär, kanske länkad tidigare i tråden, tar upp flera andra.
https://www.svtplay.se/video/16862122/det-vita-guldet

Jag förstår inte hur folk kan bli så kränkta av att någon vågar påstå att mjölk inte är så nyttigt som Arla har propagerat för i årtionden med en iver som endast Göbbels kan överträffa. Det finns få andra industrier som på ett så explicit sätt vänder sig till barn i sin propaganda (baksidorna på mjölk- och yoghurtpaketen), möjligen godisiförpackningar. För de vet att barn som konsumerar det när de är små, växer upp och blir duktiga konsumenter som stora. Gäller väl säkert en hel del annat också, men jag tror nog att mejerivaror är unika i sitt sätt att vända sig till barn under förevändningen att det är i något slags utbildningssyfte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in