2018-02-15, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Tror att hovrätten sänker på grund av hans ålder men främst för vårat usla rättssystem, som tycker synd om brottslingar istället för att ge dem vad de förtjänar.

Hoppas naturligtvis inte det, men statistiken säger ju att hovrätten ändrar domar i nästan hälften av fallen.

En annan omständighet var att han var påverkad under brottet. Sedan hur hovrätten ser på det kan jag inte uttala mig om.
Ålder är inget problem. En 23-årig tjej blev dömd till livstid fängelse för bara några månader sen. Och glöm inte att han terroriserat henne både psykiskt och fysiskt i många år innan han dödade henne i hennes höjdpunktstid, d.v.s. skolavslutning och att ta steget till vuxet liv med allt som innebär.
Rest in peace Tova
Citera
2018-02-15, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dogeatingadog
Välförtjänt dom. Tänk att åka in vid sådan tidig ålder och inte kunna komma ut före Typ 45-års ålder..

Är det någon som känt till gm sedan innan? Osympatisk, tex brist empati?

Verkar vara en ond psykopat, kommer nog få möta verkligheten där inne i vartfall!

Om livstidsdomen står sig gissar jag att Billy kommer vara betydligt äldre än 45år när han släpps. Den spontana tanke jag får är att Billy inte kommer sköta sig fängelsevistelse briljant. Tror han kommer få det rejält jobbigt de närmsta åren och attityden han tycks ha lär göra att han på de mest korkade sätten sedan kommer försöka få respekt. Onödigt spekulerande från min sida, jag vet, men det är tanken jag har.

Dessutom sitter livstidsdömda betydligt längre nu för tiden än vad det gjorde förr.

Har självklart ingen sympati för Billy då jag inte känner honom utan endast vet vad han dömts för. Tror inte att han har konsekvenstänk och har nog inte ens nu fattat hur han lyckats forma sitt liv. Han har i princip gått miste om allt vi andra ser som självklart för ett drägligt liv. Billy kommer för alltid leva på samhällets botten. Han kommer ha absolut ingenting att falla tillbaks på när han väl blir släppt, inte ens en kriminell karriär.

Är själv 40år och att tänka mig hur det hade varit att sitta inlåst de senaste 18åren är omöjligt.
Citera
2018-02-15, 17:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dogeatingadog
Välförtjänt dom. Tänk att åka in vid sådan tidig ålder och inte kunna komma ut före Typ 45-års ålder..

Är det någon som känt till gm sedan innan? Osympatisk, tex brist empati?

Verkar vara en ond psykopat, kommer nog få möta verkligheten där inne i vartfall!

Får hoppas att hovrätten håller med tingsrätten, det blir inga roliga år för honom iaf, bästa åren i livet åt helvete sen får man hoppas att folk känner igen honom när han kommer ut med så han får det jobbigt på utsidan, dock lär det vara glömt om 20 år.
Citera
2018-02-15, 17:31
Medlem
George Wittigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Nej absolut inte. Kan inte tänka mig att det finns något exempel där en livstidsdom inte har överklagats. Men någon får gärna rätta mig.

Vet ingen livstidsdom i Sverige som inte överklagats. Josef Fritzl förklarade sig skyldig på alla åtalspunkter och accepterade livstids fängelse, men det är den enda jag kommer på.
Citera
2018-02-15, 17:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av George Wittig
Vet ingen livstidsdom i Sverige som inte överklagats. Josef Fritzl förklarade sig skyldig på alla åtalspunkter och accepterade livstids fängelse, men det är den enda jag kommer på.

Ja finns ju ingen anledning att inte överklaga, det kan ju inte bli värre.
Citera
2018-02-15, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han kommer sitta i häktet tills domen vunnit laga kraft, och sen köras till fängelse. Jag tror det brukar bli Kumla för utvärdering för att se var han bör placeras. Men det kan ha ändrats, så det låter jag vara osagt.

Alldeles riktigt, det blir Riksmottagningen på Kumla för alla män över 4 års fängelse (undantaget Kapten Klänning som blev placerad direkt från häkte), där de kommer bedöma var han ska placeras. Troligen på en skyddsavdelning eller åtminstone en avdelning inriktad med några andra som även de har domar med ”lägre status”.
Citera
2018-02-15, 18:20
Medlem
M.Cadys avatar
Bra att tingsrätten satte ner foten. För en gångs skull gick Fagerströms vanestrategi - att blåneka till allt sattyg som läggs honom till last - inte hem.
Citera
2018-02-15, 18:48
Medlem
Ett av om imte det enda fallet som jag blivit nämnvärt påverkad av, tanken på hur Tova utåt är som vanligt men inombords går och bär på något så mörkt medans hon fruktar för sitt liv med sina aningar om att det kan tas ifrån henne är hjärtskärande, att Billy frodas i kontrollen och förmodligen aldrig har mått så bra som när han tar Tovas liv då han nu vet att om inte han får Tova så får inte någon annan henne heller.

Något annat än livstid vore ju ren skandal, hoppas han ruttnar rejält därinne.
Citera
2018-02-15, 18:58
Medlem
Stackars Billys föräldrar. De hade ingen aning hur jävlig han var. Vilken chock.
Citera
2018-02-15, 19:09
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
I det här målet finns flera försvårande omständigheter. Billy Fagerström har vägt i princip dubbelt så mycket som Tova och varit fysiskt överlägsen henne. Brottet har riktat sig mot en i reell mening närstående på en avlägsen och relativt ödslig plats där hon i praktiken saknat möjlighet att undkomma eller få hjälp. Hon har varit helt skyddslös.
Tova har haft avvärjningsskador i form av en fraktur på tummen och detta tyder på att hon, när hon var vid medvetande, försökt att skydda sig mot det kraftiga våld med hammare som riktats mot hennes kropp. Enbart detta slag måste ha orsakat Tova svår smärta. Av de märken hon haft på halsen måste slutsatsen dras att hon har försökt att värja sig mot det strypande våld som riktats mot hennes hals.
Hon måste ha känt sig maktlös när hon kämpat för sitt liv. Det går inte att med någon säkerhet säga hur länge Tova varit vid medvetande, men de angivna avvärjningsskadorna tyder på att hon åtminstone viss tid måste ha hunnit känna allvarlig dödsångest. Med hänsyn till att hon sedan tidigare trott att hon skulle dödas av Billy Fagerström kan det antas att när hon insåg att hennes farhågor höll på att förverkligas borde dödsångesten ha varit högst påtaglig.
Händelseförloppet har inte heller varit helt kortvarigt då Billy Fagerström förutom
ett strypvåld även utsatt Tova för ett 20-tal slag mot huvudet samt även ett flertal
slag mot hennes övriga kropp. Skadebilden tyder på att Tova utsatts för ett besinningslöst och omfattande våld. Hon har också därefter legat på gårdsplanen och ”blött ur”.
Ytterligare försvårande omständigheter är de ytterst kränkande åtgärder som Billy Fagerström vidtog med kroppen efter det att han hade slagit Tova med hammaren och låtit henne ligga på marken och blöda. Han placerade hennes kropp i en skottkärra,
placerade en fälg ovanpå kroppen och lindande noggrant silvertejp och ståltråd
runt skottkärran, fälgen och kroppen för att hålla kvar kroppen i skottkärran.
Billy Fagerström var till och med så noggrann att han trädde ståltråden genom hålen
för skosnören på Tovas skor; uppenbarligen för att säkerställa att kroppen stannade
kvar i skottkärran. Han transporterade sedan skottkärran med kroppen bort från gården
och ner till sjön, ut i vattnet där kroppen dumpades. Hanteringen av kroppen
påvisar en känslokyla utöver det som vanligen kan ses vid mord. Detta agerande har
varit såväl förslaget som särskilt hänsynslöst.
Några förmildrande omständigheter föreligger inte.

Brott som den tilltalade döms för
1. Mord, 3 kap 1 § brottsbalken
2017-05-14
2. Misshandel, 3 kap 5 § brottsbalken
2015-04-01 -- 2017-03-17 (7 tillfällen)
3. Olaga tvång, 4 kap 4 § 1 st 1 men brottsbalken
2016-01-01 -- 2016-12-18
4. Olaga hot, 4 kap 5 § 1 st brottsbalken i sin lydelse före 1 juli 2016
2015-04-01 -- 2015-06-30
5. Olaga hot, 4 kap 5 § 1 st brottsbalken i sin lydelse före 1 juli 2016 och 1 juli 2017
2016-01-01 -- 2016-12-18
6. Olaga hot, 4 kap 5 § 1 st brottsbalken i sin lydelse före 1 juli 2017
2016-12-21 -- 2017-02-23 (6 tillfällen)
Åtal som den tilltalade frikänns från
Ofredande, 4 kap 7 § brottsbalken i sin lydelse före 1 januari 2018
2017-03-24
Påföljd m.m.
Fängelse på livstid

Inget förmildrande utan bara försvårande omständigheter enligt Tingsrätten som dömer honom på var och en av dom enskilda gärningarna, men inte för grov kvinnofridskränkning.

Livstids fängelse är det minsta man kan begära.
Dock kommer fallet att överklagas till Hovrätten vilket innebär en ny domstolsförhandling.
Citera
2018-02-15, 19:22
Medlem
Citat:
Han försökte också ryktesvägen sprida en historia om att en person med invandrarbakgrund hämtat upp Tova från gården under kvällen. Han har hela tiden hävdat att det var sista gången han såg henne.
http://www.helahalsingland.se/gavleborg/hudiksvall/billy-fagerstrom-doms-till-livstids-fangelse-for-mordet-pa-tova-moberg

Haha, han påstod att det var en invandrarkille som hämtade Tova från gården på mordkvällen. Man blir inte förvånad att han har nazistiska/rasistiska åsikter
Citera
2018-02-15, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jo, men lägg då till den långvariga psykiska terrorn och de fall av misshandel där han INTE varit påverkad. Så nej, jag sätter en hundring på att hovrätten fastställer tingsrättens dom.

EDIT. F ö är det inte bevisat att han var påverkad under brottet, man tog inga prover på honom. Det är enbart hans ord att han var påverkad av benzo och alkohol. Om mitt minne inte sviker.

Den psykiska terrorn och framförallt kvinnofridskränkningarna kan INTE trissa upp det hela till ett livstidsstraff. Anledningen till att det blev livstidsstraff var att rätten bedömde MORDET som tillräckligt försvårande.
Hade dom däremot bedömt att straffet för mordet skulle vara (t ex) 16 år, så hade man kunnat höja straffet till 18 år pga kvinnofridskränkningarna. Men man kan aldrig överskrida det till ett livstidsstraff
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in