2018-02-14, 19:55
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
China post har väl en gräns på 50cm och 2 kg, är det över detta måste det skickas på annat sätt...

Edit: när jag tänker efter så var det nog inte china post.

Citat:
Ja det blir lite spännande, fick hem fem litium batterier för en femma häromdagen, och har beställt några datoradaptrar för 4 kr styck, trodde jag skulle minska mina beställningar men så verkar inte ske...

Haha klassikern, "bara en beställning till", sen sitter man där 15 paket senare och hoppas att dem hinner komma fram i tid.
Senast redigerad av Zot^ 2018-02-14 kl. 19:57.
Citera
2018-02-14, 20:22
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^

Haha klassikern, "bara en beställning till", sen sitter man där 15 paket senare och hoppas att dem hinner komma fram i tid.

Ja beställde nånting på ali, stod att det kunde ta två veckor innan de skickade, så avbeställde genast och beställde samma sak på ebay, de skickade dagen efter från Hongkong... nån skrev väl att kineserna var lediga ett par veckor nu framöver...

Numera verkar jag ofta få mejl från ali att produkten landat i Sverige, sen dröjer det en vecka innan posten låtsas om det och sen ytterligare några dagar innan jag får det...

ett par paket:

nr 1 kom till Sverige 4 feb postnord registrerat 10 feb efter 6 dagar ej fått ännu ( 4dar har gått)
nr2 kom till Sverige 13 feb postnord registrerat 14 feb efter 1 dag (idag)
nr3 kom till Sverige 11 feb ej sökbart hos posten ännu efter 3 dagar
Senast redigerad av Enydrion 2018-02-14 kl. 20:34.
Citera
2018-02-14, 20:38
Medlem
Vet ej vilket företag som stod för frakten.

Att posten bara skickar ut avi:er i undantagsfall har jag lärt mig den hårda vägen, kollar numera alltid kollunumret och åket och hämtar ut när jag ser att det kommit till utlämningsställe.
Citera
2018-02-14, 20:52
Medlem
Citat:
Ja beställde nånting på ali, stod att det kunde ta två veckor innan de skickade, så avbeställde genast och beställde samma sak på ebay, de skickade dagen efter från Hongkong... nån skrev väl att kineserna var lediga ett par veckor nu framöver...

Alldeles riktigt.
Nyåret infaller i år 16:e februari, och sedan varar firandet 2 veckor.
Nästan alla är då lediga och reser hem till sin släkt om man bor en bit bort.

Vet tidigare år det oftast blir fördröjning runt nyårsfirandet, som kan inträffa mellan 20:e januari till 19:e februari. Har med måncykler att göra.
Citera
2018-02-15, 06:20
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Vad jag bevisade var att du hade fel. Grejer för några hundralappar levereras idag fraktfritt från länder inom EU, vilket gör att Post Nord inte kan ta ut någon moms eller annan avgift.

Det är inte 19 dagars leveranstid ifrån EU, och om det mellanlandade i estland så är det lustig att leveranstiden blev kortare då den tog en omvägen. Något känns skumt med annonsen. Sedan har jag aldrig påstått att det inte finns eu-lager, utan tvärtom jag har sagt det själv flera gånger.

Vad jag säger är att det inte kommer ske någon större ökning av det, isynnerhet inte på de billigare varorna, och om det ändå sker ökning så kommer priserna öka på de billiga varorna. Din vara är inte bland de billiga varorna.
Senast redigerad av ulvvf 2018-02-15 kl. 06:24.
Citera
2018-02-15, 13:22
Medlem
orolfstolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoFiMojo
Fattar inte varför folk gnäller. Rena jävla förlusten för postnord. Dom hanterar massa jävla smeck till en förlust å får skit för det.
Hur skulle ni som gnäller?
Hur skulle ni sköta en egen verksamhet?
Inte som postnörd. Har haft en del att göra med dem under ca 1 års tid, och ett sämre skött företag är nog sällsynt. Inte en enda gång av mina ca 15-20 upplevelser av postnörd har varit utan anmärkning. Att de VÅGAR vara så jävla inkompetenta, nonchalanta och arroganta är för mig en gåta grand mal.
Citera
2018-02-15, 13:43
Medlem
Enligt tullverket så behöver man inte betala nånting om det är en gåva värd mindre än 500:-. Jag kan slå vad att om man ber Ali skriva det på paketet så kommer dom göra det. Har till och med sett det på en av deras butiker, typ "säg till om vi kan göra något för att ordna så du slipper skatt".

http://www.tullverket.se/allmantomattskickaellertaemotengava.4.792224361590 183a4d311c8.html
Citera
2018-02-15, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SminkyPinky
Enligt tullverket så behöver man inte betala nånting om det är en gåva värd mindre än 500:-. Jag kan slå vad att om man ber Ali skriva det på paketet så kommer dom göra det. Har till och med sett det på en av deras butiker, typ "säg till om vi kan göra något för att ordna så du slipper skatt".

http://www.tullverket.se/allmantomattskickaellertaemotengava.4.792224361590 183a4d311c8.html

Gåva gäller bara när man skickar från privatperson till privatperson.
Citera
2018-02-15, 13:54
Medlem
Aha. Det verkade lite för enkelt
Citera
2018-02-15, 15:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adde9400
Gåva gäller bara när man skickar från privatperson till privatperson.

Öppnar en ny marknad för privatpersoner i Kina
Citera
2018-02-15, 15:42
Medlem
Ali har börjat skicka via PostNL mot en avgift ( vet inte om den är baserad på priset ) men jag köpte ett batteri och det kostade 28:- i frakt. Finns ju fortfarande fraktfria alternativ men det blir ändå billigare än Postnords tilltänkta avgifter.
Citera
2018-02-15, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dr-mario
Ali har börjat skicka via PostNL mot en avgift ( vet inte om den är baserad på priset ) men jag köpte ett batteri och det kostade 28:- i frakt. Finns ju fortfarande fraktfria alternativ men det blir ändå billigare än Postnords tilltänkta avgifter.

De flesta säljare på aliexpress kan man ej välja postNL på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in