2018-02-12, 20:01
Medlem
Fick hem ett större paket ifrån Kina förra veckan (och några små).
Det större paket fick jag betala en administrationsavgift på 120 kr plus moms, och nån annan avgift jag inte minns nu vad det stog.
Totalt 205 spänn.

Var väl ok med tanke på det jag beställde för 1100, men avgiften var inte kopplad till värdet på beställning vad jag förstod, utan en ren avgift för att hantera paketet.
Har de redan börjat med nya systemet tro?
Citera
2018-02-13, 07:07
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Som sagt det finns redan dem som gör det, och du nämner inte ens priset på dina vara. Kanske en länk vore på sin plats? Jag sökte på lab equipment på aliexpress och det fanns bara en sak som skickades ifrån tyskland, och den grejen kostade nästan 4000, om det är den du syftar på så har den inget som helst med denna nyhet att göra.

Men om du tror att de kommer skicka en massa 10krs varor ifrån eu-lager utan prisökning så förberedd dej på att bli besviken.

Kineserna kommer inte göra ett dugg för anpassa sig efter sverige mer än vad de redan gör.
Då är du dålig på att söka!
https://www.aliexpress.com/item/INTLLAB-Magnetic-Stirrer-Laboratory-magnetic-stirer/32770490149.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.t1hJF6
Citera
2018-02-13, 07:56
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Då är du dålig på att söka!
https://www.aliexpress.com/item/INTLLAB-Magnetic-Stirrer-Laboratory-magnetic-stirer/32770490149.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.t1hJF6

Det hade kanske hjälpt att söka om jag hade vetat vad du hade köpt. Kanske något du kan tänka på innan du spelar dryg.

Men tack för länken. Men jag förstår inte vad det är du tror dig bevisa dock. Jag har sagt att det redan finns eu-lager etc. Inte så säker på att din specfika vara hade undkommit adminavgift och moms då de nya hanteringarna införs dock. Då jag är tveksam till att de tog den vägen du tror de tog.

Men även om den hade det, så spelar det mindre roll. På de billiga varorna och de stora mängden av produkter så kommer inget dramatiskt att ske. Du ser inte det orimliga i att skicka en massa 10kr varor ifrån eu då bara fraktkostnaden är högre än så? Om någon säljare säljer en vara för 10kr med fri frakt ifrån ett euland så ska du vara misstänksam, då är det något som inte står rätt till.
Citera
2018-02-13, 08:01
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Det hade kanske hjälpt att söka om jag hade vetat vad du hade köpt. Kanske något du kan tänka på innan du spelar dryg.

Men tack för länken. Men jag förstår inte vad det är du tror dig bevisa dock. Jag har sagt att det redan finns eu-lager etc. Inte så säker på att din specfika vara hade undkommit adminavgift och moms då de nya hanteringarna införs dock. Då jag är tveksam till att de tog den vägen du tror de tog.

Men även om den hade det, så spelar det mindre roll. På de billiga varorna och de stora mängden av produkter så kommer inget dramatiskt att ske. Du ser inte det orimliga i att skicka en massa 10kr varor ifrån eu då bara fraktkostnaden är högre än så? Om någon säljare säljer en vara för 10kr med fri frakt ifrån ett euland så ska du vara misstänksam, då är det något som inte står rätt till.
Vad jag bevisade var att du hade fel. Grejer för några hundralappar levereras idag fraktfritt från länder inom EU, vilket gör att Post Nord inte kan ta ut någon moms eller annan avgift.
Citera
2018-02-13, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 100kgpappa
Det större paket fick jag betala en administrationsavgift på 120 kr plus moms, och nån annan avgift jag inte minns nu vad det stog.
Totalt 205 spänn.

Var väl ok med tanke på det jag beställde för 1100, men avgiften var inte kopplad till värdet på beställning vad jag förstod, utan en ren avgift för att hantera paketet.
Hur stort var paketet, skrymmande?
Citera
2018-02-13, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gold-teeth
Hur stort var paketet, skrymmande?

50x10x20 ungefär
Citera
2018-02-14, 01:30
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100kgpappa
Totalt 205 spänn.

Just stora paket är det enda jag någonsin fått betala moms på ifrån kina, då var det skickat med EMS.

Hade förmodligen kanske inte så mycket med storleken som fraktsättet att göra. Fick hem en stor kontorslampa med china post och var förvånad när jag inte fick någon moms på den men så stod det ju att den kostade 100 spänn på paketet, vilket ju såklart var helt orimligt.

Var ditt paket också skickat med EMS eller?
Citera
2018-02-14, 14:20
Medlem
Kn0llas avatar
Tycker jag att vi och alla vi känner börjar massimportera $0.5 inkl frakt varor, sen löser vi inte ut paketen när avin på $0.5+150kr? i hanteringsavgift dyker upp. Ett sånt paket per vecka per person vore nåt.
Citera
2018-02-14, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^
Just stora paket är det enda jag någonsin fått betala moms på ifrån kina, då var det skickat med EMS.

Hade förmodligen kanske inte så mycket med storleken som fraktsättet att göra. Fick hem en stor kontorslampa med china post och var förvånad när jag inte fick någon moms på den men så stod det ju att den kostade 100 spänn på paketet, vilket ju såklart var helt orimligt.

Det man reagerar på är hur enormt ryssar dominerar E-handeln från Kina.
På Aliexpress ser man vilket land varje recension kommer från, men inte på E-bay.
En grov uppskattning är att ca 60 % av Ali:s köpare är ryssar, och långt fler än personer från EU.

Det är ju helt uppenbart att ryska konsumenter får en enorm fördel mot EU:s, som t.ex. kan beställa ett par skosnören för 4 kr, mot 30 kr de kostar i en vanlig svensk affär!
Citera
2018-02-14, 18:46
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^

China post har väl en gräns på 50cm och 2 kg, är det över detta måste det skickas på annat sätt...
Citera
2018-02-14, 18:49
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kn0lla
Tycker jag att vi och alla vi känner börjar massimportera $0.5 inkl frakt varor, sen löser vi inte ut paketen när avin på $0.5+150kr? i hanteringsavgift dyker upp. Ett sånt paket per vecka per person vore nåt.

Ja det blir lite spännande, fick hem fem litium batterier för en femma häromdagen, och har beställt några datoradaptrar för 4 kr styck, trodde jag skulle minska mina beställningar men så verkar inte ske...
Citera
2018-02-14, 19:04
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Ja det blir lite spännande, fick hem fem litium batterier för en femma häromdagen, och har beställt några datoradaptrar för 4 kr styck, trodde jag skulle minska mina beställningar men så verkar inte ske...

Det går inte att hejda sig. Nu har jag beställt en bränsleslang till bilen av låg kinesisk kvalité för halva Biltemapriset och en gummirulle till datorskrivaren för 35 kr där den gamla torkat och billigaste motsvarighet inom EU kostade 200 kr med frakt.
Det här är verkligen den största tragedi som drabbat det svenska folket sedan hembränningen förbjöds.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in