2018-02-15, 11:30
Medlem
VemBudars avatar
Och här kom bekräftelsen från JM angående prissänkningar upp till 15% i projekt Atlas på Ebbe Lieberathsgatan i gbg:

"Det är riktigt att priserna justerats i rubricerat projekt. Du är välkommen att ringa mig på måndag ( jag har semester just nu) så skall jag besvara dina frågor.

Mvh

M*rtin Sv*hn
Regionchef
JM Regionchef Väst"

Det är lite underligt att tre mäklare på nyakvadrat tror jag det heter, inte svarat på frågan om prissänkningar. Lite humor också, från en mailkonv:

Nov 2017, Jag: "Är det inte dags att sänka priserna för JMs nyproduktion här i gbg också snart?"

Mäklare: "Då göteborgsmarknaden är fortsatt god tror jag inte att det kommer att bli aktuellt här. ..."

Dec 2017 Jag: "Ser nu att ni plockat bort lite lägenheter från Hemnet på Ebbe Lieberathsgatan i Göteborg. Är det så att de kommer komma tillbaks om ngn månad med sänkt pris eller vad är tanken? För jag kan inte föreställa mig att de sålts i denna iskalla decembermånad."

Mäklare: "Vi byter lägenheter på hemnet efter schema då man endast kan ha ett begränsat antal lägenheter på hemnet. Dock så har vi sålt/bokat lägenheter i Södra centrum under december månad, bland annat en 5rok. Så inga prissänkningar i sikte."

Feb 2018 jag: "Det ser ut som att JM har genomfört en sänkning över i stort sett hela spektrat av lägenheter på Ebbe Lieberathsgatan nu:

https://www.booli.se/ebbe+lieberathsgatan/450215/?direction=asc&sort=priceChangePct

Och som mest med 15,8%:

https://www.booli.se/annons/3015508

Är detta något som du i egenskap av ansvarig mäklare kan bekräfta eller har det blivit något fel hos booli?"

Mäklare: Tystnad än så länge.
2018-02-15, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nedgången vi har haft har inte ens betett sig som beskrivet men sådana små detaljer bortser ni väl gärna ifrån, och källor på alla påståenden skippar ni så kan ni fantisera fritt istället för att hålla er till verkligheten, enklast så.

Jag tillhör inga "ni". Jag tycker personligen att det vore väldigt olyckligt om det går åt skogen. I synnerhet med tanke på värdet på vår SEK. Det kommer skynda på landets, enligt mig negativa, utveckling.
2018-02-15, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Jag sa till en kompis 'nu ska man blanka OP' i juni förra året, men jag håller inte på med sånt. Jag tycker blankning är djävulens påhitt. Att folk lånar ut sina tillgångar för att andra skall satsa på att de blir mindre värda är helt absurt. Jag nöjer mig med att glädjas åt att jag snart har råd att köpa en tillräckligt stor lägenhet på rätt adress och på att få gå omkring och säga vad var det jag sa...

Hur kul blir det när en iPhone kostar 15k, matpriserna stiger och det blir plötsligt lika dyrt som hemma att bo och röra sig i Thailand? När du inser att din lön inte är värd ett skit förutom innanför landets gränser...
2018-02-15, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
Håller med om detta i alla fall ur ett långsiktigt perspektiv. Man bör dock ta med i beräkningen att om man inte bor särskilt dyrt idag och priserna går ner i långsam takt under lång tid så tror jag inte att det har så stor betydelse hur man gör. Att bo i en HR kostar 50-100k extra per år.

Nu snackar du endast om sthlm och kanske dom andra största städerna. Men hyresrätter jag har bott i har kostat mellan 5-6k för en 2a mellan 55-65 m2. 100k invånare i staden, så ingen håla heller.
Så 20-30k extra om året för HR låter lite rimligare, måste ju bara vara andrahandskontrakt som kommer upp i 100k extra per år.
2018-02-15, 12:09
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Hur kul blir det när en iPhone kostar 15k, matpriserna stiger och det blir plötsligt lika dyrt som hemma att bo och röra sig i Thailand? När du inser att din lön inte är värd ett skit förutom innanför landets gränser...
Jag har ju någon slags förhoppning om att inte Sverige och svensk exportindustri skall gå under. Hur dyrt det blir att åka till Thailand struntar jag helt i. Mitt svar skall ju även ses i kontexten av vad Svenne skrev...
2018-02-15, 13:30
Medlem
Citat:
Really?
1. För det första är det redan inprisat.
2. Även om det inte vore inprisat så tar det lång tid innan säljare och köpare enas om att gå på köparens linje gällande spreaden vid så kraftiga prisfall. Det tog 6 mån att sjunka 10-15%. Finns absolut ingenting som säger att det skulle sjunka 10% momentant.

En bättre gissning är att det sjunker tills dess att priserna står i linje med bankens utlåningsvilja som ändras via interna beslut och färgas starkt av förd politik.
Onödigt av dig att bli känslosam. Det jag kommer med är fakta och något du istället kan försöka kapitalisera på likt jag gjort.

Självfallet är inget av det du nämner inprisat, det som är inprisat är att spekulanter lämnat marknaden. Men nu pratar vi om konkret kapitalstrypning där man stryper tillflödet av pengar till marknaden. Det får omedelbara effekter och vi kan räkna med -10% första 3 månaderna fram till juni/juli.

Det tog inte 6 månader att sjunka. Det tog 3 månader i höstas att sjunka 15%...
2018-02-15, 13:54
Medlem
Bostadsbubbla är det då det är öppet köp på lägenheter i Hammarby Sjöstad. Nu är vi där. The Village erbjuder 2 mån öppet köp under 18.2-18.3 har jag hört. Vet inte om det gäller sådana som skickat in intresseanmälan eller är erbjudandet generellt.

https://thevillagesthlm.se/
2018-02-15, 14:49
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Ni som tror att priserna kommer fortsätta uppåt som i januari, förstår ni inte att det kräver en kreditexpansion och att FI förklarat krig mot kreditexpansionen?

Fortsätter det uppåt laddar bara FI om och skjuter in ett tredje amorteringskrav på bostadsmarknaden. En procent till i amortering för alla som vågat trotsa Erik Thedéens tidigare dekret. Då är vi uppe i 4% för de som tar de största riskerna.

Det finns ingen generell finansiell uppsida på bostadsmarknaden i reala termer på många år, ingen bör köpa en bostad av andra skäl än att få tak över huvudet.

Det är iofs inte konstigt om tex de flesta bankekonomer inte förstår detta. I generationer har den neoklassiska teoribildningen haft fritt spelrum både i utbildningsväsende och politik.

För att de enkla och förutsägbara utbud-efterfråge-kurvorna skall få det påstådda utseendet på makronivå så har man varig tvungen att göra antagandet att allas efterfrågan ser likadan ut, dvs miljardärden som får en hundralapp skall spendera samma andel av den på samma sak som uteliggaren som får hundralappen.

Det är enda sättet att teoretiskt motivera kurvorna för "aggregerad eftefrågan", annars blir det helt oförutsägbart eftersom någons inkomst är en annans utgift och det inte längre enkelt kan summeras på det sätt man gör idag.

Detta innebär i sin tur att man i den teoretiska modellen inte heller får någon inverkan av kredidexpansioner eller kreditkontraktioner. Det som någon lånar har någon annan sparat. Om låntagaren slutar låna så står långivaren plötsligt med extra pengar som han i den teoretiska modellen skall spendera på samma sätt dom den tidigare låntagaren.

(om pengarna inte lånas ut av någon långivare utan istället tillfälligt skapas "ur tomma intet" i banken spelar ingen roll. Sådana pengar kan man se som att man tillfälligt lånar lite av alla innehavare av andra pengar som tillfälligt får mer andra pengar att konkurrera med på marknaden. När lånet betalas tillbaka försvinner dessa pengar "i tomma intet" igen).

Att det faktiskt har betydelse vem som vid en viss tidpunkt disponerar pengarna visar empirin (neoklassikernas förnekande till trots), vilket mer verklighetsförankrade ekonomer sent om sider börjat tillstå:

PS Nej jag har ingen aning om bostadpriserna kommer stiga eller sjunka 10 eller 20 eller 30 procent i år. Jag är bara övertygad om de neoklassiska ekonomerna inte har en jävla aning heller. Därför skulle jag aldrig belåna mig hårt på dagens nivåer i tron att de har en susning de heller.
2018-02-15, 17:20
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Bostadsbubbla är det då det är öppet köp på lägenheter i Hammarby Sjöstad. Nu är vi där. The Village erbjuder 2 mån öppet köp under 18.2-18.3 har jag hört. Vet inte om det gäller sådana som skickat in intresseanmälan eller är erbjudandet generellt.

https://thevillagesthlm.se/

Fifan va sjukt! Öppet köp!

Vart kan jag hitta info om detta? Tänkte twittra lite men ser ingen info på sodan du länka.
2018-02-15, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Fifan va sjukt! Öppet köp!

Vart kan jag hitta info om detta? Tänkte twittra lite men ser ingen info på sodan du länka.

Det var en som högläste för mig från twitter så man kan kanske söka där. Antingen the village eller sjöstad eller liknande. Jag såg inte heller något på hemsidan.
2018-02-15, 18:26
Medlem
Senaste månaden har ett antal (3st) vänner till mig som köpt lägenhet inom 2år fått sms från deras mäklare att priset på deras bostäder har sjunkit i spannet 150-350k.

Där rök en stor del av deras kontantinsatser. Vilket leder till att de inte kan flytta förrän de lyckas spara ihop till nya insatser eller att lägenheter stiger i värde igen.

Inte så kul.
2018-02-15, 18:45
Avslutad
Manuellt härlett från booli.se

Tvåor, kkr/m2, median

Södermalm
aug: 93,2
sep: 90,5
okt: 86,7
nov: 82,9
dec: 81,2
jan: 82,0
feb: 85,2 (senaste veckan: 86,9)

Kungsholmen
aug: 93,0
sep: 87,8
okt: 86,5
nov: 84,1
dec: 81,5
jan: 79,9
feb: 80,6 (senaste veckan: 83,4)

Vasastan
aug: 100,0
sep: 97,7
okt: 91,8
nov: 90,1
dec: 85,2
jan: 91,3
feb: 91,6 (senaste veckan: 92,5)

Östermalm
aug: 112,7
sep: 110,4
okt: 102,5
nov: 98,4
dec: 96,2
jan: 100,4
feb: 103,7

Solna kommun
aug: 60,5
sep: 58,2
okt: 56,8
nov: 54,9
dec: 54,6
jan: 52,4
feb: 55,5

Uppsala kommun
aug: 38,1
sep: 37,9
okt: 37,4
nov: 34,5
dec: 34,8
jan: 34,6
feb: 34,3

Göteborgs kommun
aug: 52,9
sep: 51,9
okt: 51,9
nov: 49,9
dec: 47,2
jan: 45,8
feb: 49,8

Malmö kommun
aug: 27,5
sep: 26,9
okt: 26,6
nov: 24,2
dec: 24,8
jan: 26,5
feb: 27,5

=>
Amorteringskravsrally pågår. Hela Stockholms innerstad tenderar uppåt de senaste två veckorna. De sista genierna/idioterna ska tydligen dras in innan luckan slår igen.

Ska vi gissa att SBAB är största utlånare på marknaden nu...
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-02-15 kl. 19:01.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in