2018-02-14, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Man kan fråga sig om detta är resultatet av nedmonteringen av svenska psykvården. Man låter galningarna gå ute fritt och så får samhället ta smällen istället för att oskyldiga skyddas genom att galningarna hanteras på institution. Detta par hade inte behövt dö om man tagit hand om honom ordentligt enligt min mening.

Det är lätt att döma i efterhand. Men jag tror att det är svårt att fånga in en sådann här typ med fru/sambo och barn om inte familjen begär det. Finns fler fall. Typ Onsala.

Om vi vill vara ett fritt land bör det vara väldigt svårt att spärra in en människa bara för dennes tankar.
Vi bör däremot vara mycket tuffare då det gäller att straffa människor för deras illgärningar. Mycket tuffare.
Citera
2018-02-14, 19:31
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Det är lätt att döma i efterhand. Men jag tror att det är svårt att fånga in en sådann här typ med fru/sambo och barn om inte familjen begär det. Finns fler fall. Typ Onsala.

Om vi vill vara ett fritt land bör det vara väldigt svårt att spärra in en människa bara för dennes tankar.
Vi bör däremot vara mycket tuffare då det gäller att straffa människor för deras illgärningar. Mycket tuffare.

Det borde inte vara jättesvårt att "fånga in" en person som i kontakt med psykvården berättat om fantasier och planer om att döda människor. Men det är väl svenska flatheten när den är som värst. Hen kan bli kränkt, vi väntar tills hen mördat. Då vet vi.
Citera
2018-02-14, 19:42
Medlem
Wounderingtwos avatar
Någon som orkar sig på en liten sammanfattning om MGM? Eller finns det kanske redan en? Vad är han för en människa?
Citera
2018-02-14, 19:51
Medlem
Citat:
Det borde inte vara jättesvårt att "fånga in" en person som i kontakt med psykvården berättat om fantasier och planer om att döda människor. Men det är väl svenska flatheten när den är som värst. Hen kan bli kränkt, vi väntar tills hen mördat. Då vet vi.

Man släppte ut honom först då medicinen fått effekt på den akuta psykosen och tvångstankarna försvunnit, dock med fortsatt vård via öppenvården (för kontroll). Antar att han kallats till regelbundna uppföljningar.

Precis som det är tänkt att fungera.
Citera
2018-02-14, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wounderingtwo
Någon som orkar sig på en liten sammanfattning om MGM? Eller finns det kanske redan en? Vad är han för en människa?

Vad jag har läst hittills (jag har hoppat lite, detta är min tolkning):

Utåt verkar han vara en normal och trevlig person. Hans familj berättar om att han haft lite psykisk ohälsa tidigare, han försökte hänga sig och blev inlagd på psyket i Göteborg, om jag inte missminner mig. Fick ingen diagnos, pappan beskrev det i stil med att de inte kunde hitta något fysiskt fel i knoppen i varje fall. I övrigt beskrivs han som en normal kille, ingen praktiker direkt säger hans pappa. MGM:s dröm verkar mest gå ut på att få en bättre ekonomi genom jobb för att försörja sin familj. Kom bra överens med sina syskon.

Verkar fungerat normalt på arbetsplatser, han jobbade sist på Arla som truckförare. Han ska tydligen haft lite problem med att hantera stress om jag förstått det hela rätt. Ekonomin har inte varit bra, två barn och flickvän som ej arbetar. Vid flera tillfällen under 2016-2017 (?) stod kontot på under 100 kr eller t.o.m. minus. Flickvännen och barnen ska tydligen varit lite krassliga i något (jag har dock ej läst något om att det skulle varit något allvarligt, eller om det ens fortfarande var sant vid tiden för morden). Summa summarum är att han nog haft det ganska stressigt. Flickvännen fick även amningspsykos tidigare vilket gjorde att MGM stannade hemma i drygt 1 månad från arbetet han hade då.

Inte den bästa sammanfattningen men hoppas den gav något
Senast redigerad av Gluteny 2018-02-14 kl. 19:59.
Citera
2018-02-14, 19:57
Medlem
George Wittigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Om man skulle fråga polisen vad man får ha hemma att försvara sig med om någon bryter sig in, vad tror ni man får ha??? jag känner att jag måste skaffa något om man är ute på landet, en yxa är för lite.

Du får inte ha mer än vad som är lagligt i största allmänhet. Visst får du ha en kniv och ett baseballträ för försvar i garderoben, men om du sedan kan anses ha handlat enligt nödvärnsrätten bedöms i det aktuella fallet. "En yxa är för lite" - ja, du får varken ha pepparspray eller skjutvapen bara för eventuellt självförsvar, det är lika mycket vapenbrott som vilket vapeninnehav utan licens som helst.
Citera
2018-02-14, 20:01
Medlem
boidis12s avatar
Citat:

Problemet är väl att psykvården har sekretess gällande personuppgifterna om
de patienter som står under behandling .
Så det är inte bara för psykvården att ringa och tipsa polisen om en sån som E**** tyvärr .
Citera
2018-02-14, 20:02
Medlem
199797s avatar
Vart hittar jag FUP?
Citera
2018-02-14, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda

Det hade inte förhindrat det här mordet eftersom förmodad gärningsman var ostraffad.
Citera
2018-02-14, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 199797
Vart hittar jag FUP?

Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Här kommer FUP, i en zippad fil.

Enjoy,

https://minfil.org/beI899d9be/B_2248-17-linkopings.tingsratt_dom.se

Här
Citera
2018-02-14, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meas19
4,5 år räckte för denna!

Den 16 juni 2013 hittades en treårig flicka död i ett hus norr om Motala. Flickans mamma erkände tämligen omgående att det var hon som dödade barnet genom att fästa nio stycken fentanylplåster på barnets kropp. Plåstren hade kvinnan stulit på sin arbetsplats på ett apotek i länet.

Under rättegången i Linköpings tingsrätt medgav kvinnan att hon hade känt sig nedstämd och förtvivlad över att flickans pappa hade begärt att få delad vårdnad om barnet.

Den rättspsykiatriska undersökningen kom fram till att kvinnan led av en allvarlig psykisk störning och tingsrätten beslutade därför att hon skulle överlämnas till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.

37-åringen fördes till den rättspsykiatriska regionkliniken i Vadstena. På kliniken kom man snart fram till att hon inte alls hade så allvarliga psykiska störningar som påstods i den rättspsykiatriska undersökningen. Hon ansågs inte längre lida av psykotiska symtom, depression eller ångest. Istället ansågs hon ha varit i "ett mycket tillfälligt psykostillstånd" när hon dödade sitt barn.

Under vårdtiden i Vadstena fick hon ingen medicinering med psykofarmaka, utan vården bestod av samtalsbehandling.

I juli förra året beslutade Förvaltningsrätten i Linköping att vården av 37-åringen skulle övergå från sluten till öppen psykiatrisk vård. Hon fick därmed lämna kliniken och kunde flytta till en egen lägenhet. 37-åringen anses nu inte längre behöva kontakt med öppenvården och på chefsöverläkarens begäran har förvaltningsrätten beslutat att den rättspsykiatriska vården helt ska upphöra. Enligt domstolen är risken för att 37-åringen ska återfalla i brott mycket låg.

Detta skräckexempel visar ju liksom fallet med läraren i Umeå som med vilje körde på elever och slog en rektor i huvudet med en yxa att Rättspsyk med särskild utskrivningsprövning inte är lämplig med undantag av fullt utvecklad schizofreni. Varken kvinnan i Motala eller läraren i Umeå som är påväg ut i frihet är i behov av psykofarmaka och ska sitta i fängelse.

Edvin är inte heller schizofren och bör sitta på livstid.
Citera
2018-02-14, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
Mt: Ingen kommentar.

FL måste ha blivit galen

Jag kan bara hålla med dig.
Faktiskt roligt att läsa förhöret med den misstänkte att han först svarar på en del frågor och sen när frågorna blir svåra eller han inte vet hur han skall svara så blir det ingen kommentar.

När de visade obduktionsbilderna för den misstänkte så verkade de vara rätt så på att han skulle titta och sade till honom att titta och när han sade han hade sett bilderna så sade de bara att titta igen...

Vet inte om de är duktiga eller inte men det känns som att de vet vad de gör och ställer rätt frågor, sen att de inte får svar tror jag kvittar för de verkar ha rätt så mycket andra bevis mot den misstänkte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in