Citat:
Ursprungligen postat av
Anabella
I mitt första inlägg i den här tråden #8254 skrev jag bl a "Något drastiskt har hänt just då, den dagen. Och det värsta som kunde hända är om deras barn inte ville leva."
Picasso2 reagerade med en suck, att det är typ korkat.
Jonatanmw i inlägget #13826: "Avd 9:s beskrivning är i stort sett korrekt, viss ganska viktig info undanhållen.”
Några veckor senare skriver jag: "…. Agnes sa att hon inte ville leva. Har hon försökt ta livet av sig kring den 3-e advent? Hon kanske har lyckats till slut?
Jonatanmw svarar: Du är inte helt fel ute…. #15857
Om det är denna omständighet som fattades i sammanfattningen gjort av bl a Avd.9 och scheele (stor respekt för dem), om det är flickornas dödsdrift som ligger bakom, då väger denna omständighet ganska tungt och rör om korten rejält..
Jag är mindre intresserad i vad andra tror och tycker om det jag har skrivit men jag är mycket tacksam om någon som vet kan på något sätt kommentera detta.
Jag vet inte om någon av flickorna tagit sitt liv men det finns en öppning i polisens pressmeddelande för möjligheten. Alla är överens om att händelser där två föräldrar i samförstånd dödar sina barn är sällsynta, på gränsen till obefintliga. Det är sant. Ett faktum är dock att mellan 5-10 barn under 14 år tar sitt liv i Sverige varje år. Det är oerhört sällsynt men det händer. Det finns en stor risk för att det "smittar", särskilt bland barn, om media rapporterar om dessa fall. Av den anledningen gör man det aldrig. Under denna period fick kopplingen mellan ME och självmord en hel del uppmärksamhet på grund av det aktuella fallet med kvinnan som åkte till Schweiz för assisterat själmord och som lämnade ett öppet brev efter sig på nätet.
Det finns en hypotetisk möjlighet att man, påverkade av det aktuella fallet, tagit ett ödestiget beslut att livet inte längre var värt att leva. Allt beroende vilken situation som fanns i familjen.
Det är några skribenter i tråden som har använt barnkonventionens artikel om barns rätt till självbestämmande och rätten till sitt liv som ett argument för att skuldbelägga föräldrarna eftersom dessa skribenter varit övertygade om att föräldrarna har mördat sina barn. Jag undrar om samma resonemang är lika relevant när det handlar om barnens självbestämmande och rätten till sin död. För barnen kan själv, medvetet, ha druckit upp innehållet i glaset.
Vad det eventuellt skulle vara för brott låter jag vara osagt för jag har absolut ingen aning.
Att jag ens ser detta som en tänkbar möjlighet är ett enda ord i polisens pressmeddelande. Ett annat ordval skulle ändra innehållet helt. Om man konsekvent hade använt antingen ordet
de eller
man i båda meningarna skulle det ha stäng många andra möjligheter.
Att locket är lagt på och både spikats och svetsats fast är också en indikation på något utöver det vanliga. Om det hade handlat om två föräldrar som mördade sina barn så skulle det ha varit mer publicitet.
Citat:
Det fanns ett avskedsbrev från föräldraparet som berättade att man varit överens om beslutet att avsluta sina och sina döttrars liv. Anledningen som beskrivs i brevet var att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation. Brevet var undertecknat av båda föräldrarna.
Polisen har hållit ett femtiotal förhör med anhöriga och andra utanför familjekretsen för att få relevant information och kunskap om den situation som fanns i familjen. Det har också gjorts omfattande tekniska underökningar i huset som kommer att vara avspärrat så länge det behövs för att slutföra förundersökningen.
Med detta avslutar jag mitt deltagande i denna tråd och hoppas att sanningen kommer fram så småningom. Jag önskar även att familjen nu har funnit frid.