2018-02-14, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Även om det objektivt sett inte finns något gott eller barmhärtigt i en handling så kan personen som utförde handlingen uppfatta den som både god och barmhärtig.

Visst, men det är så viktigt att skilja mellan en sjuk människans uppfattning av ”barmhärtighet” och ”verkligheten”. Till exempel om det var så att OH har tappat kontrol över mycket i livet, skolan försökte att få flickorna tillbaka i skolan - och han ansåg att då är det bäst att vi alla dö, då ses ju barmhjärtighetsmotiv i lit annat ljus.

En generell fråga ett läkarintyg måste väl förnyas eller hur? Alltså när man som vuxen är sjuk och jobbar så måste man blev sjukskriven om och om igen, när detta tar längre tid. Ett läkarintyg på ME på barn måste väl också förnyas eller???
Citera
2018-02-14, 07:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
För att förstå det så måste man inse att flickorna var sjuka eller åtminstonde att familjen var övertygade om det. Redan där ramlar några av tåget.

Sant, de som sällar sig till psykopatfascistlustmördarteorin deluxe with sugar on the top, där Breiviks tvillingsjälar börjar planera för sitt ondsinta illdåd redan långt innan flickorna ens var födda, för att sedan orgasmiskt verkställa det med ett saligt leende på läpparna, strax innan de tar livet av sig väl förvissade om att de uppnått sitt livs mål, har troligen svårt för att ta till sig mitt budskap.
Citera
2018-02-14, 08:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Visst, men det är så viktigt att skilja mellan en sjuk människans uppfattning av ”barmhärtighet” och ”verkligheten”. Till exempel om det var så att OH har tappat kontrol över mycket i livet, skolan försökte att få flickorna tillbaka i skolan - och han ansåg att då är det bäst att vi alla dö, då ses ju barmhjärtighetsmotiv i lit annat ljus.

En generell fråga ett läkarintyg måste väl förnyas eller hur? Alltså när man som vuxen är sjuk och jobbar så måste man blev sjukskriven om och om igen, när detta tar längre tid. Ett läkarintyg på ME på barn måste väl också förnyas eller???

Jag håller med om att det är viktigt att skilja på en sjuk människas uppfattning av barmhärtighet och verkligheten.
Läkarintyg är en färskvara och ska uppdateras regelbundet. Dock mer sällan om det är en kronisk diagnos.
Citera
2018-02-14, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
I dödsannonsen måste anges datum för dödstillfället för var och en. Tydligen har det inte inträffat samma dag för alla fyra. Det är där mina funderingar ligger...
"Måste"? Dödsannonsen snickras ihop av de anhöriga, inte av någon myndighet.
Citera
2018-02-14, 09:34
Medlem
Citat:
I mitt första inlägg i den här tråden #8254 skrev jag bl a "Något drastiskt har hänt just då, den dagen. Och det värsta som kunde hända är om deras barn inte ville leva."
Picasso2 reagerade med en suck, att det är typ korkat.

Jonatanmw i inlägget #13826: "Avd 9:s beskrivning är i stort sett korrekt, viss ganska viktig info undanhållen.”

Några veckor senare skriver jag: "…. Agnes sa att hon inte ville leva. Har hon försökt ta livet av sig kring den 3-e advent? Hon kanske har lyckats till slut?

Jonatanmw svarar: Du är inte helt fel ute…. #15857

Om det är denna omständighet som fattades i sammanfattningen gjort av bl a Avd.9 och scheele (stor respekt för dem), om det är flickornas dödsdrift som ligger bakom, då väger denna omständighet ganska tungt och rör om korten rejält..
Jag är mindre intresserad i vad andra tror och tycker om det jag har skrivit men jag är mycket tacksam om någon som vet kan på något sätt kommentera detta.

Jag vet inte om någon av flickorna tagit sitt liv men det finns en öppning i polisens pressmeddelande för möjligheten. Alla är överens om att händelser där två föräldrar i samförstånd dödar sina barn är sällsynta, på gränsen till obefintliga. Det är sant. Ett faktum är dock att mellan 5-10 barn under 14 år tar sitt liv i Sverige varje år. Det är oerhört sällsynt men det händer. Det finns en stor risk för att det "smittar", särskilt bland barn, om media rapporterar om dessa fall. Av den anledningen gör man det aldrig. Under denna period fick kopplingen mellan ME och självmord en hel del uppmärksamhet på grund av det aktuella fallet med kvinnan som åkte till Schweiz för assisterat själmord och som lämnade ett öppet brev efter sig på nätet.

Det finns en hypotetisk möjlighet att man, påverkade av det aktuella fallet, tagit ett ödestiget beslut att livet inte längre var värt att leva. Allt beroende vilken situation som fanns i familjen.

Det är några skribenter i tråden som har använt barnkonventionens artikel om barns rätt till självbestämmande och rätten till sitt liv som ett argument för att skuldbelägga föräldrarna eftersom dessa skribenter varit övertygade om att föräldrarna har mördat sina barn. Jag undrar om samma resonemang är lika relevant när det handlar om barnens självbestämmande och rätten till sin död. För barnen kan själv, medvetet, ha druckit upp innehållet i glaset.

Vad det eventuellt skulle vara för brott låter jag vara osagt för jag har absolut ingen aning.

Att jag ens ser detta som en tänkbar möjlighet är ett enda ord i polisens pressmeddelande. Ett annat ordval skulle ändra innehållet helt. Om man konsekvent hade använt antingen ordet de eller man i båda meningarna skulle det ha stäng många andra möjligheter.

Att locket är lagt på och både spikats och svetsats fast är också en indikation på något utöver det vanliga. Om det hade handlat om två föräldrar som mördade sina barn så skulle det ha varit mer publicitet.

Citat:
Det fanns ett avskedsbrev från föräldraparet som berättade att man varit överens om beslutet att avsluta sina och sina döttrars liv. Anledningen som beskrivs i brevet var att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation. Brevet var undertecknat av båda föräldrarna.

Polisen har hållit ett femtiotal förhör med anhöriga och andra utanför familjekretsen för att få relevant information och kunskap om den situation som fanns i familjen. Det har också gjorts omfattande tekniska underökningar i huset som kommer att vara avspärrat så länge det behövs för att slutföra förundersökningen.

Med detta avslutar jag mitt deltagande i denna tråd och hoppas att sanningen kommer fram så småningom. Jag önskar även att familjen nu har funnit frid.
Citera
2018-02-14, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Ok, finns uppgiften nämnd/verifierad/diskuterad/omskriven utanför den här tråden?
Om svaret är nej, är den att betrakta som mycket svag.

Nämnd och diskuterad? ja mycket, offentligt nej.

Det är upp till var och en att bedöma sanningshalten i allt vi hör/läser även utanför FB grundat på insikt.

Håller med dig till fullo,hade själv resonerat som dig om jag inte hade haft ytterligare bevis att gå på, därav min tveksamhet till läkarintyg på ME på så unga personer.
Läkarintyg som är utfärdade av en fullt ansvarstagande, oövertalad läkare med full kunskap om ME.
Skulle du kunna bekräfta/bevisa att detta inte stämmer bör du vara läkaren eller person i läkarens närhet som närvarat vid läkarbesök, utredning etc.
Barnens hemmahållning var ju temporär om jag inte missminner mej och de skulle återgå till skolan?
Citera
2018-02-14, 09:50
Medlem
Citat:
I dödsannonsen måste anges datum för dödstillfället för var och en. Tydligen har det inte inträffat samma dag för alla fyra. Det är där mina funderingar ligger...
Det fetade: det var nån som hittade på här i tråden att det skulle skett under två dagar. Vilket jag personligen har väldigt svårt att tro på. Men som mycket annat här, är det en fantasi som någon tyckte det var listigt att torgföra.
Ang dödsannons är det ju inte alls säkert att det blir någon alls. Det är inget måste att man har det. Det kan också vara så att man kommer med en annons samt att "begravningen har skett i stillhet" el något liknande.
Citera
2018-02-14, 10:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jonatanmw
Nämnd och diskuterad? ja mycket, offentligt nej.

Det är upp till var och en att bedöma sanningshalten i allt vi hör/läser även utanför FB grundat på insikt.

Håller med dig till fullo,hade själv resonerat som dig om jag inte hade haft ytterligare bevis att gå på, därav min tveksamhet till läkarintyg på ME på så unga personer.
Läkarintyg som är utfärdade av en fullt ansvarstagande, oövertalad läkare med full kunskap om ME.
Skulle du kunna bekräfta/bevisa att detta inte stämmer bör du vara läkaren eller person i läkarens närhet som närvarat vid läkarbesök, utredning etc.
Barnens hemmahållning var ju temporär om jag inte missminner mej och de skulle återgå till skolan?

Diagnos ME kommer inte bara från denna tråd. Det finns betydligt fler unga som fått denna diagnos i Sverige. Inre kännedom om diagnosen kan polis, skola, sjukvård, anhöriga, vänner och hackare ha.
Citera
2018-02-14, 10:54
Medlem
Dr.Roberts avatar
Efter att ha följt tråden så mina fria funderingar...

3 advent. Agnes dåligare,läkarekontakt ev utredning för sjukdom som kan framkallas av gardasilspruta.
Självmordbeteende ?

Mamman mår pissigt.Självmordsbeteende ?

Krossat glas,blod...försökte någon ta livet av sig som familjen bevakade internt ?

Sen det här religiösa snacket som jag har tagit del av

Hört av bekant i Bjärred : de var kyrkliga
Hört av bekant i Lomma : de var religiösa
Hört av en bekants fru som jobbat med mamman på skatt : De var scientologer.
Kan någon i Lomma/Bjärred bekräfta eller avfärda detta ?
Citera
2018-02-14, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Robert
Hört av bekant i Bjärred : de var kyrkliga
Hört av bekant i Lomma : de var religiösa
Hört av en bekants fru som jobbat med mamman på skatt : De var scientologer.
Kan någon i Lomma/Bjärred bekräfta eller avfärda detta ?

Problemet med rykten nu, även de som kommer från lokalbefolkningen och bekanta, är att det som sägs sannolikt kommer från Flashback, och vad som är sant eller inte blir mycket otydligt. Jag har själv pratat med en lokal person och tänkte i mitt stilla sinne att den där informationen har du snappat upp på Flashback.
Citera
2018-02-14, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Problemet med rykten nu, även de som kommer från lokalbefolkningen och bekanta, är att det som sägs sannolikt kommer från Flashback, och vad som är sant eller inte blir mycket otydligt. Jag har själv pratat med en lokal person och tänkte i mitt stilla sinne att den där informationen har du snappat upp på Flashback.
Flashback har dåligt rykte och jag tror inte att Svensson är här inne faktiskt. Inte såååå många Svenssons i alla fall.
Citera
2018-02-14, 11:57
Medlem
Geggamojas avatar
Här är ett mord som var iscensatt av föräldrarna. De tycks ha fått med ett av barnen i planerna.
Kirsti och Benjamin Strack i Utah
https://www.washingtonpost.com/news/morning-mix/wp/2015/01/28/autopsy-reveals-utah-family-of-five-with-fixation-on-apocalypse-died-in-gruesome-murder-suicide/?utm_term=.4bef920c3053
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in