2018-02-13, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViktorRemmer
I polisförhör berättar Akilov att han arbetat på Gotland.

– Jag jobbade där svart ett par månader, säger Akilov.

Han säger också:

– Jag jobbade som medhjälpare till målare, eller målarassistent, arbetet gick ut på att riva, städa rent och ja göra rent.

I den 9 000 sidor förundersökningen om Rakhmat Akilovs misstänkta terrorbrott förekommer Özz Nûjens syster, svåger och far. Deras namn kopplas sammans med utbetalningar till Akilovs konto.

Totalt har Özz Nûjens anhöriga betalat drygt 85 000 kronor till Akilov.

För att riva lite och städa lite har han alltså fått 85 000:-

Fattar ni inte att det ligger en hel kennel begravd här?

42500 ”efter skatt” är ingen dålig lön det. Bör väl motsvara runt 90000kr före eller nåt. Måste varit rejält skärpt som målarassistent kan man tycka.

Men men skulle jag som företagare göra dylika transaktioner går det inte länge innan jag måste förklara mig inför bank, skatteverk eller polis. Men men det är ju jag det, svensk CIS man är man ju direkt skyldig.

Man förundras inte över hur slappt Sverige blivit, snacka om totalt menlöst rättsväsende.

P.S. Har inte pröjsat Akilov några stålar.
Citera
2018-02-13, 23:27
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViktorRemmer
I polisförhör berättar Akilov att han arbetat på Gotland.

– Jag jobbade där svart ett par månader, säger Akilov.

Han säger också:

– Jag jobbade som medhjälpare till målare, eller målarassistent, arbetet gick ut på att riva, städa rent och ja göra rent.

I den 9 000 sidor förundersökningen om Rakhmat Akilovs misstänkta terrorbrott förekommer Özz Nûjens syster, svåger och far. Deras namn kopplas sammans med utbetalningar till Akilovs konto.

Totalt har Özz Nûjens anhöriga betalat drygt 85 000 kronor till Akilov.

För att riva lite och städa lite har han alltså fått 85 000:-

Fattar ni inte att det ligger en hel kennel begravd här?

Låt oss räkna snabbt. Han arbetade ett par månader, det får mig att tro att det är 2-4 månader cirka. 173 timmar är en normal arbetsmånad. Som svart medhjälpare till en målare får du på sin höjd 100kr/h. Det skulle innebära heltid i 5 månader för att få ut 85 000 kr.

Finns det info om hur många månader det handlar om?
Citera
2018-02-14, 00:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Enligt det kontoutdrag som finns i FUP var Debbie Nujen och Richard Damm gemensamma inbetalare.

Och även pappa Nujen har pytsat in tio loppor till Akilov
Citera
2018-02-14, 01:03
Medlem
Passepartouts avatar
Intressant att Akilov säger sig ha sympatiserat med IS över lång tid, och om det stämmer, redan när han fick betalt av Nujens.

Citat:
FL 1: När kände du att du började sympatisera med Islamiska Staten?
A: Så fort IS uppstod. När Al Qaida och andra grupper fortfarande fanns kvar.
FL 1: Så det är sedan många år tillbaka?
A: Ja.
FUP, s.71

Det är så gott som uteslutet att A. inte känner till att Nujens är kurder.

Citat:
FL 2: Inte till Turkiet. Jag tror det blev ett missförstånd.
A: Ja, från Turkiet till Syrien.
FL 1: Ja.
A: Jag ville köpa en pistol för att inte bli stoppad av kurdiska trupper när jag skulle ta mig över gränsen. Alltså när det gäller busstationen i Istanbul och kurder som är där så när de pratar turkiska tror vi att de är turkar och vi hör ingen skillnad men sedan visar det sig att det är kurder. Så jag frågade, kan jag köpa en pistol och efter det körde de mig till en plats och där började de prata kurdiska och eftersom jag är lite persisktalande så förstår jag deras språk litegrann. Och jag förstod att de ville ta mina pengar ifrån mig och döda mig. Och sedan började vi gå och tog några steg och jag försökte att hålla mig bakom dem och liksom ligga efter och klockan var kanske sex eller sju på kvällen... på något sätt så lyckades jag förvirra dem och springer ifrån dem. Det var i februari. Och efter att jag sprungit ifrån dem insåg jag att det var meningslöst att vara kvar i Turkiet. Jag köpte en biljett till Polen, Warszawa.
FUP, sid.66

Har mötet med Nujens ett samband med Akilovs tilltagande radikalisering? A. nekar att han förmedlat pengar till IS. Frågan är vad hans inkomster gått till, vad hade han för utgifter? "För över ett år sedan", alltså i närheten av Nujens banköverföringar.

Citat:
A: Jag förmedlade inga pengar. Jag berättade bara hur och var och det är ju folk från hela planeten som vill komma till IS och söker vägar. För över ett år sedan så var det jättemånga personer som lämnade Ryssland och tog sig till IS. Då fick jag förklarat systemet hur man tar sig över gränsen, hur man överför pengar, hur man öppnar Webbsidor. Det är samma sak med Ukraina, Sverige och Tyskland alltså andra städer. Folk åker ju därifrån.
FUP, sid. 82.

Citat:
FL 1: Ja, vilka arbetsplatser har du haft?
A: Jag hittade mina jobb på den urspråkliga hemsidan som heter Shvedskaya palma
(reservation för stavningen).
FL 1: Shvedskaya palma. Palma.
TOLK: Ja. Det heter Sweden for russ... något sådant där.
FL 1: Okej.
A: Och det är ju arbetsgivare som lägger ut sina jobb där. Och är man intresserad får man ringa dem och utföra något arbete och få pengar för det.
FL 1: Och vilka arbeten har du fått?
A: Det är vad som helst. Rivning, bära ut skräp.
FL 1: Kan du minnas någon arbetsgivare?
A: Nej.
FL 1: Inte vad företaget heter?
A: Nej.
FL 1: Hur många olika arbetsgivare har du haft?
A: Många.
FL 1: Uppskattningsvis.
A: 5-6
FL 1: 5-6. Om jag säger så, har det varit svartarbete också?
A: Ja, det där är svartjobb.
FUP, sid. 84.

Hur troligt är det att Nujens annonserade efter svartjobbare på denna sunkiga sida (google translate)? Jag tippar på noll. https://translate.google.se/translat...s/&prev=search
Citera
2018-02-14, 05:09
Medlem
Någon som vet huruvida Nujen nu eller ska granskas av polisen?
Påtryckningar från massmedia kommer såklart inte att ske.
Citera
2018-02-14, 07:46
Medlem
TumTums avatar
Fan, vad ledsamt
Expressen fortsätter att publicera hans sk krönikor
Nu ett brandtal om kurdernas utsatthet
Jaja, msm skyddar sin hus kurd
Mycket trist start på dagen
Citera
2018-02-14, 08:35
Medlem
Lite om lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism, från Advokatsamfundets hemsida.
Lagen gäller från 1 augusti 2017, men verkar inte skilja sig från tidigare lagstiftning vad gäller rapporteringsskyldighet etc.

Citat:
Regeringen har den 22 juni 2017 utfärdat lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism (PTL). Den nya lagen gäller från och med den 1 augusti 2017. Lagen bygger främst på det fjärde penningtvättsdirektivet och ersätter lagen (2009:62) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism.

Advokater omfattas, precis som tidigare, av lagstiftningens bestämmelser när de på olika sätt deltar i vissa finansiella transaktioner samt företags- och fastighetstransaktioner för en klients räkning

Advokatens skyldigheter

Enligt 2017 års penningtvättslagstiftning har advokater sammanfattningsvis i huvudsak åtta skyldigheter:

1) Att genom advokatbyråns försorg upprätta en allmän riskbedömning för verksamheten på advokatbyrån, liksom att upprätta en riskbedömning avseende advokatbyråns klienter (klientriskprofil)
2) Att identifiera och kontrollera sina klienter – inhämta klientkännedom
3) Att övervaka pågående uppdrag och enstaka transaktioner i syfte att upptäcka avvikande aktiviteter och därefter fördjupa granskningen av omständigheter som kan tyda på penningtvätt
4) Att rapportera misstänkta fall av penningtvätt till Finanspolisen (rapporteringsplikt)
5) Att även utan egen föregående misstanke i vissa fall lämna information till Finanspolisen (uppgiftsskyldighet)
6) Att bevara handlingar och uppgifter avseende klientkännedom och rapportering (5–10 år) och hantera uppgifterna enligt lag samt att i övrigt dokumentera rutiner och riktlinjer avseende åtgärder för klientkännedom, övervakning, rapportering, registerhållning och hantering av personuppgifter
7) Att utbilda personalen på advokatbyrån för att PTL ska kunna efterlevas
8) Att ha rutiner och vidta de åtgärder som behövs för att skydda anställda från hot eller andra fientliga åtgärder till följd av att de fullgör sina skyldigheter enligt PTL

Lagen är nog främst tänkt för att advokater inte ska kunna skydda sina klienter. Tanken var knappast att komma åt advokater som anlitar och betalar terrorister svart, att någon skulle vara så korkad tänkte nog inte lagstiftarna på. Samtidigt ser det ut att finnas generell rapporteringsplikt, vilket Debbie Nujen omfattas av om hon känt till transaktionerna till Akilov från hennes och makens gemensamma konto.

Om Debbie Nujen meddelat Finanspolisen, så har hon tystnadsplikt. Hon får inte berätta om detta till komikern Özz Nujen eller någon annan:
Citat:
Förutom dessa skyldigheter gäller tystnadsplikt (meddelandeförbud) i förhållande till sådana särskilda åtgärder som ett uppdrag eller en enskild transaktion kan ha föranlett. En advokat får inte obehörigen röja för klienten eller för någon annan att särskilt övervakande åtgärder har vidtagits eller att rapportering har skett. Advokater har dock – genom ett särskilt undantag i PTL – möjlighet att internt inom advokatbyrån utbyta information om sådana åtgärder utan att anses ha brutit mot lagstiftningens bestämmelser om tystnadsplikt (meddelandeförbud).

Enligt den nya lagen ställs hårdare krav på Advokatsamfundet att kontrollera sina medlemmar om de följer penningtvättslagstiftningen. Det skulle kunna vara ett skäl för att man nu börjat utreda Debbie Nujen.
Citat:
Skärpta krav på Advokatsamfundet att utöva operativ tillsyn för att säkerställa att advokater följer penningtvättslagstiftningen. Advokatsamfundet har att kontrollera och säkerställa att advokatbyråer har vidtagit tillräckliga åtgärder för att uppnå regelefterlevnad, dvs. har väl fungerande och effektiva rutiner för att fullgöra vad som krävs enligt lagstiftningen.

https://www.advokatsamfundet.se/for-...ttregleringen/
Citera
2018-02-14, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Det är generalsekreteraren som inlett ett ärende. Häxan Ramberg har tydligt visat var hon står i kampen mellan invandrare och svenskar! Se tex länken nedan.

Jag tror hon visste att det skulle komma en shit storm och nu gör hon en skademinimering. Antingen ett frikännande eller en hård symbolisk klapp på handen. Jag har mycket svårt att se att AR skulle ta advokattiteln från kurd-advokaten.

AK bor själv i en 20-miljonersvåning på Östermalm. Kan man annat än hata henne?

http://www.kristianstadsbladet.se/le...a-sin-valfard/

"Well, let's not start sucking each other's dicks quite yet"
https://www.youtube.com/watch?v=mxuHYVmWlmU

Ja, du har dessvärre helt rätt, Ramberg kommer hålla Debbie om ryggen. Hela samhället är korrupt.
Citera
2018-02-14, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnSanJuro
Ja, du har dessvärre helt rätt, Ramberg kommer hålla Debbie om ryggen. Hela samhället är korrupt.

Özz tillbaka med sina krönikor. Media och rättsväsende gör inget. Allt är tillbaka som vanligt.
Men nåde dig om du som vanlig Svensson tar in svart arbetskraft.
Citera
2018-02-14, 09:36
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Om Debbie Nujen meddelat Finanspolisen, så har hon tystnadsplikt. Hon får inte berätta om detta till komikern Özz Nujen eller någon annan:
Tystnadsplikten gäller nog bara om det rör sig om en av ens egna klienter. Som man officiellt företräder i sin roll som advokat. Att gola ner sin egen man är nog fritt fram.
Citera
2018-02-14, 10:16
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
42500 ”efter skatt” är ingen dålig lön det. Bör väl motsvara runt 90000kr före eller nåt. Måste varit rejält skärpt som målarassistent kan man tycka.
Ursäkta men vad pratar du om? Han har fått 85 400 kr för sex veckors jobb. Det blir i vanlig heltid beräknat +350 kr i timmen. Självklart har han inte städat och tvättat penslar för den summan. Frågan är vad HAR han gjort?
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Men men skulle jag som företagare göra dylika transaktioner går det inte länge innan jag måste förklara mig inför bank, skatteverk eller polis.
Ja (vet inte om gränsen är på 100 000 men) ja du har rätt i det.
Citera
2018-02-14, 10:22
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TumTum
Fan, vad ledsamt
Expressen fortsätter att publicera hans sk krönikor
Nu ett brandtal om kurdernas utsatthet
Jaja, msm skyddar sin hus kurd
Mycket trist start på dagen

Citat: