2018-02-13, 20:43
Medlem
What an inter-Korean summit in Pyongyang will – and won’t – achieve
A Moon-Kim meeting would represent a welcome thaw, but the fundamentals will not change

Här är Andrei Lankov analys, lite mer träffsäker än SecundusSilent

https://www.nknews.org/2018/02/what-an-inter-korean-summit-in-pyongyang-will-and-wont-achieve/?c=1518400561203
Citera
2018-02-13, 21:21
Medlem
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Nidbilder kan du återberätta för dina polare om det roar dig, vilket också gäller en del andra i denna tråd. Vill man seriöst diskutera Juche får man också ha en seriös ingång, t ex att Juche innebär självtillit, men aldrig har inneburit isolering eller att man inte skulle importera cancermediciner. Men sanktionerna hindrar detta, vilket förstås gör att de kränker koreanernas mänskliga rättigheter.
Jag citerade dig, ni har allt men ändå saknar ni mycket. Du säger nu att juche inte handlar om självförsörjning utan sanktioner. Hur i helvete ska du ha det?
Mänskliga rättigheter?? Ni??
Hade jag varit NordKorean så hade jag vägrat att bilda Familj. Jag hade inte klarat av att se mina barn svälta framför mina Ögon.
Senast redigerad av smaug20017 2018-02-13 kl. 21:48.
Citera
2018-02-14, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Allt är en enda stor FARS!

Allt spel för galleriet har en enda orsak, att dölja det egentliga skälet, ETT ROP PÅ HJÄLP!

SK regering overvager (consider) att sta for NK kostnader i samband med OS.

http://dailycaller.com/2018/02/13/south-korea-pays-north-olympics/
Citera
2018-02-14, 06:03
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
What an inter-Korean summit in Pyongyang will – and won’t – achieve
A Moon-Kim meeting would represent a welcome thaw, but the fundamentals will not change

Här är Andrei Lankov analys, lite mer träffsäker än SecundusSilent

https://www.nknews.org/2018/02/what-an-inter-korean-summit-in-pyongyang-will-and-wont-achieve/?c=1518400561203

Har läst hans bok och tycker nog att Lankov är den intressantaste av analytiker, inte minst då han har erfarenhet från Kim Il-sung universitetet. Dessutom balanserad och eftertänksam. Lever inte direkt upp till bilden av dogmatisk sovjetmedborgare.

Artikeln fick mig att fundera på vad som skulle kunna ske ifall Nord och Syd närmar sig i en diplomatisk offensiv. Trump älskar ju att vara oförutsägbar och att inte göra det som alla hans 44 företrädare har gjort. Jag skulle ärligt talat inte blev helt förvånad om hans reaktion blev att de är lika goda kålsupare och kan ha varandra om de är så intresserade. Således beslutar han att dra hem de amerikanska styrkorna från Sydkorea.

Det hade blivit ett maktvakuum som varit mumma för Kim Jong-un. Men det hade också stärkt amerikansk tillverkningsindustri. På ett decennium skulle Nordkorea i princip kunna rasera allt det Sydkorea byggt upp de senaste 50 åren.
Citera
2018-02-14, 06:40
Medlem
off topic: Idag besokte jag Peng Dehuai museum, kinas OB under Korea kriget. Senare borjade han kritisera Mao Zedong, lyxen, personkulten, det stora spranget. Under kulturrevolutionen blev han mycket hemskt behandlat av rodgardisterna offentligt pa himmelska fridens torg. Han dog 1974.
Nar Deng Xiaoping (en gammal god van till Peng) kom till makten var en av hans forsta atgarder att rehalibetera Peng. Han sa att Maos kritik av Peng var oriktigt och hade skadat landet.

for balansen kommer jag aven besoka Mao Zedong, aven om bade kom fram Hunan var det forst i mitten av 30 talet deras vagar mottes.
Senast redigerad av svensk0kina 2018-02-14 kl. 06:45. Anledning: rattelse
Citera
2018-02-14, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
SK regering overvager (consider) att sta for NK kostnader i samband med OS.

http://dailycaller.com/2018/02/13/south-korea-pays-north-olympics/

Jag såg det!

Vad får man i odds på att dom kommer att betala?
Citera
2018-02-14, 07:14
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Jag såg det!

Vad får man i odds på att dom kommer att betala?

Kommer inte USA se det som sanktionsbrott?
Citera
2018-02-14, 08:10
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Har läst hans bok och tycker nog att Lankov är den intressantaste av analytiker, inte minst då han har erfarenhet från Kim Il-sung universitetet. Dessutom balanserad och eftertänksam. Lever inte direkt upp till bilden av dogmatisk sovjetmedborgare.

Artikeln fick mig att fundera på vad som skulle kunna ske ifall Nord och Syd närmar sig i en diplomatisk offensiv. Trump älskar ju att vara oförutsägbar och att inte göra det som alla hans 44 företrädare har gjort. Jag skulle ärligt talat inte blev helt förvånad om hans reaktion blev att de är lika goda kålsupare och kan ha varandra om de är så intresserade. Således beslutar han att dra hem de amerikanska styrkorna från Sydkorea.

Det hade blivit ett maktvakuum som varit mumma för Kim Jong-un. Men det hade också stärkt amerikansk tillverkningsindustri. På ett decennium skulle Nordkorea i princip kunna rasera allt det Sydkorea byggt upp de senaste 50 åren.
Exakt så och man bör ta in den dynamiken i sina analyser faktiskt. SK är en klar konkurrent om utrymmet och Trump har ju hotat med strafftullar på bl.a. tvättmaskiner från SK. Inte för att jag tror att han skulle offra SK för det men man kan ju se det från SK:s sida och hur de föreställer sig framtiden.
Citera
2018-02-14, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Kommer inte USA se det som sanktionsbrott?

Förmodligen..........

Dessutom är det mycket annat som ligger i, "Pipen" just nu kan jag meddela.

Moon och Sydkoreas administration, är ute på "Lite slak lina", just för tillfället.

Börjar man "Slaka" ännu mer, och "Ge efter", mer och mer för Nordkoreas "Charmoffensiv", dvs, inleda samtal i Pyongyang,
(på egen hand)
utan en klar gemensam linje med USA, KAN, detta signalera för USA att, Sydkorea VILL börja agera självständigt, och tror sig kunna hantera Nordkorea själva.

Detta spelar ju spelar ju Kim direkt i händerna, och går då helt enligt hans manus

Om, Sydkorea väljer att börja agera självständigt, kan detta bero på följande orsaker:

1. Man anser sig idag, vara så pass starka militärt, och ekonomiskt, att man tror sig kunna lösa konflikten och förhandlingarna utan USA:s hjälp och medverkan. Dessutom räknar man med att handeln med Kina kommer att fortsätta öka, och att "De stora" Samsung - LG - Hyundai mfl etablerar ytterligare fabriker och produktion i Kina, vilken redan är stor. (Tex. tillverkas 90% av alla vitvaror redan i Kina) Sydkorea tror sig kunna fortsätta "Top status" nivån på sina produkter, som man anser ha passerat Japanska varumärken tex Sony idag. Den gamla fiendskapen med Japan, räknar man med skall avta helt.

2. Man väljer att "Gå den mjuka linjen" och lägga ner den "Hårda linje" USA kräver. Vilket man tror skall innebära att Nordkorea lägger ner sitt kärnvapen och utvecklingsprogram, per automatik. För det fall Nordkorea inte förbinder sig att avveckla kärnvapnen, kommer Sydkorea att omgående, starta egen suverän produktion av kärnvapen.

3. Man tror att Nordkorea kommer att bli fullt medgörliga, om man klipper navelsträngen till USA, och därmed är "Fria" att, både bistå med mer pengar och gemensam utveckling, utan krav.

4. Sydkorea räknar med att kunna få ett avtal till stånd med USA, att om dom lämnar helt, förbinder man sig att, ändock bistå Sydkorea, för det fall ett nytt inbördeskrig skulle starta, med eller utan kärnvapen paraply. Alternativt att USA bistår med kärnvapen eller att Sydkorea startar egen produktion.

5. Man anser sig ha en "Plan", även för de möjliga konfliktscenarios som kan uppstå, både vad gäller Taiwan och övrig geopolitisk utveckling i området.

Fine, säger Trump, då slår vi ihop våra tält och tar våra gubbar "Back home to USA", och Ni får klara Er utan oss, och även betala notan helt själva eller försöka ordna finansiering, för en eventuell återförening eller 5 -10 års absolut nödvändigt ekonomiskt bistånd.

Risken, för ett eventuellt "Nytt" inbördeskrig, får Ni löpa helt själva.
Senast redigerad av LEMMOR 2018-02-14 kl. 09:07.
Citera
2018-02-14, 09:11
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Förmodligen..........

Dessutom är det mycket annat som ligger i, "Pipen" just nu kan jag meddela.

Moon och Sydkoreas administration, är ute på "Lite slak lina", just för tillfället.

Börjar man "Slaka" ännu mer, och "Ge efter", mer och mer för Nordkoreas "Charmoffensiv", dvs, inleda samtal i Pyongyang,
(på egen hand)
utan en klar gemensam linje med USA, KAN, detta signalera för USA att, Sydkorea VILL börja agera självständigt, och tror sig kunna hantera Nordkorea själva.

Detta spelar ju spelar ju Kim direkt i händerna, och går då helt enligt hans manus

Om, Sydkorea följer att börja agera självständigt, kan detta bero på följande orsaker:

1. Man anser sig idag, vara så pass starka militärt, och ekonomiskt, att man tror sig kunna lösa konflikten och förhandlingarna utan USA:s hjälp och medverkan. Dessutom räknar man med att handeln med Kina kommer att fortsätta öka, och att "De stora" Samsung - LG - Hyundai mfl etablerar ytterligare fabriker och produktion i Kina, vilken redan är stor. (Tex. tillverkas 90% av alla vitvaror redan i Kina) Sydkorea tror sig kunna fortsätta "Top status" nivån på sina produkter, som man anser ha passerat Japanska varumärken tex Sony idag. Den gamla fiendskapen med Japan, räknar man med skall avta helt.

2. Man väljer att "Gå den mjuka linjen" och lägga ner den "Hårda linje" USA kräver. Vilket man tror skall innebära att Nordkorea lägger ner sitt kärnvapen och utvecklingsprogram, per automatik. För det fall Nordkorea inte förbinder sig att avveckla kärnvapnen, kommer Sydkorea att omgående, starta egen suverän produktion av kärnvapen.

3. Man tror att Nordkorea kommer att bli fullt medgörliga, om man klipper navelsträngen till USA, och därmed är "Fria" att, både bistå med mer pengar och gemensam utveckling, utan krav.

4. Sydkorea räknar med att kunna få ett avtal till stånd med USA, att om dom lämnar helt, förbinder man sig att, ändock bistå Sydkorea, för det fall ett nytt inbördeskrig skulle starta, med eller utan kärnvapen paraply. Alternativt att USA bistår med kärnvapen eller att Sydkorea startar egen produktion.

5. Man anser sig ha en "Plan", även för de möjliga konfliktscenarios som kan uppstå, både vad gäller Taiwan och övrig geopolitisk utveckling i området.

Fine, säger Trump, då slår vi ihop våra tält och tar våra gubbar "Back home to USA", och Ni får klara Er utan oss, och även betala notan helt själva eller försöka ordna finansiering, för en eventuell återförening eller 5 -10 års absolut nödvändigt ekonomiskt bistånd.

Risken, för ett eventuellt "Nytt" inbördeskrig, får Ni löpa helt själva.
Risken för ett nytt krig i regionen är nog väldigt liten. Alla parter inklusive NK och USA är väl medvetna om den absoluta katastrofala påverkan det skulle få för ekonomierna i regionen om inte för hela världen. Vad som kommer ske är att vi kommer att få se en lösning som ger mest bang for the bucks, d.v.s. en som är mest ekonomiskt fördelaktigt för parterna i regionen. Misstaget de flesta gör i analyserna i denna sörja är att tro att NK inte skulle vara intresserad av ekonomiska fördelar eller att Kim inte skulle vara det. Jag tror att Kims planer är att göra Nordkorea Great Again helt enkelt och att han är helt medveten om att ett krig skulle vara förödande för NK. Han har allt att vinna på fred vilket för honom innefattar ett tillbakadragande av USA:s militär som med rätta utgör ett hot mot NK.

Vi har spännande tider framför oss och det enda frågetecknet är om USA ska vara en del av problemet eller av lösningen.
Citera
2018-02-14, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Risken för ett nytt krig i regionen är nog väldigt liten. Alla parter inklusive NK och USA är väl medvetna om den absoluta katastrofala påverkan det skulle få för ekonomierna i regionen om inte för hela världen. Vad som kommer ske är att vi kommer att få se en lösning som ger mest bang for the bucks, d.v.s. en som är mest ekonomiskt fördelaktigt för parterna i regionen. Misstaget de flesta gör i analyserna i denna sörja är att tro att NK inte skulle vara intresserad av ekonomiska fördelar eller att Kim inte skulle vara det. Jag tror att Kims planer är att göra Nordkorea Great Again helt enkelt och att han är helt medveten om att ett krig skulle vara förödande för NK. Han har allt att vinna på fred vilket för honom innefattar ett tillbakadragande av USA:s militär som med rätta utgör ett hot mot NK.

Vi har spännande tider framför oss och det enda frågetecknet är om USA ska vara en del av problemet eller av lösningen.

Eh..... Hmm....... "Nordkorea Great Again"???

ALLT, Nordkorea gjort och gör, är, har varit förödande, vilket självklart även ett krig skulle bli.

Självklart har han allt att vinna på fredsavtal, helst vill han ju bli "Adopterad", det är ju han som sitter i skiten, och bistånd samt pengar, måste in i landet fort, fort som satan.

Åker USA hem och lämnar, så kan ingen lägga skulden på dom, i fall ett nytt krig eller situationen spårar ur mellan Syd och Nord igen, tack gode gud för det.

"Man saknar inte hästen förrän båset är tomt"
Citera
2018-02-14, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Eh..... Hmm....... "Nordkorea Great Again"???

ALLT, Nordkorea gjort och gör, är, har varit förödande, vilket självklart även ett krig skulle bli.

Självklart har han allt att vinna på fredsavtal, det är ju han som sitter i skiten, och bistånd samt pengar, måste in i landet fort, fort som satan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in