2018-02-13, 18:12
Medlem
Jag har nu kpt en bil. Jag tvttar bilen nstintill varje vecka i maskin, men vljer alltid borstls tvtt. Har tvttat bilen bara tv gner fr hand och bda gnger vaxade jag bilen efter tvtten med Turtle Wax It wet spray. Det vekar fungera bra. Bilen blir lite blankare men jag tycker inte det hller s lnge. r denna produkt inte bra eller?

Skulle ni rekommendera ngon annan produkt? I s fall vilken d? Jag vill inte lackbehandla bilen. Jag tror inte det r bra fr en ny bil att direkt polera den. Jag frstr inte varfr man ska slita ner en helt ny lack bara fr att lgga p ngot konstigt medel.

Hur som helst, frgan r om jag gr rtt nu? Tar grna tips p bra vax produkter. Observera att jag inte har tillgng till ngon poleringsmaskin eller liknande. Jag tvttar bilen endast i vanlig GDS hallar och som sagt ofta i maskintvtt men d med borstls tvtt.

Jag r tacksam fr tipset.
Citera
2018-02-13, 19:14
Medlem
dannekerrors avatar
Turtle wax r ganska B. Ska du ha ordentliga grejer s r det typ Meguiars som gller.

Ultimate Quik Wax r vl ngot liknande till det du har anvnt nu. Sjlv kr jag mest med Ultimate Paste Wax. Du gnider omkring det med en svamp som fljer med sen r det bara att torka av efter 5 min.
Citera
2018-02-13, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaboom1
Jag har nu kpt en bil. Jag tvttar bilen nstintill varje vecka i maskin, men vljer alltid borstls tvtt. Har tvttat bilen bara tv gner fr hand och bda gnger vaxade jag bilen efter tvtten med Turtle Wax It wet spray. Det vekar fungera bra. Bilen blir lite blankare men jag tycker inte det hller s lnge. r denna produkt inte bra eller?

Skulle ni rekommendera ngon annan produkt? I s fall vilken d? Jag vill inte lackbehandla bilen. Jag tror inte det r bra fr en ny bil att direkt polera den. Jag frstr inte varfr man ska slita ner en helt ny lack bara fr att lgga p ngot konstigt medel.

Hur som helst, frgan r om jag gr rtt nu? Tar grna tips p bra vax produkter. Observera att jag inte har tillgng till ngon poleringsmaskin eller liknande. Jag tvttar bilen endast i vanlig GDS hallar och som sagt ofta i maskintvtt men d med borstls tvtt.

Jag r tacksam fr tipset.

Har du en ny fin bil med ny fin lack och vill behlla glansen utan att du mste tvtta den varje vecka s ska du lackbehandla, en polering sliter knappt mrkbart p lacken och det r vad man gr p nylackade bilar fr att f upp finishen s att ytan blir slt och motstndskraftig mot yttre element.
Sedan kan man vaxa eller lgga p en lackbehandling som r ett hrdare vax r normalt som skyddar lacken och som hller ngra tvttar med avfettning i 1-2 r.

Eller s kr du WaxItWet varje vecka efter en egen svamptvtt och borstslsa tvttar, s har du en repig lack redan efter din frsta vinter.
Citera
2018-02-13, 19:46
Medlem
trosfuktarns avatar
Jag lgger mycket tid p just bilvrd, och anvnder enbart meguairs produkter, kontra andra mrken s r det med deras produkter jag fr absolut bst resultat med.
Fast jag kr ver bilen med deras tre stegs program, rubbing (om det behvs), polish och sedan vax, detta gr jag 1-2 gnger per r, anvnder aldrig avfettning d jag r rdd att det tar bort vaxytan.
Men tvttar man ofta s stter sig ingen skit.

Men kanske vrt att vaxa bilen en gng, r mer polish och rubbing som tar ner lite yta.
Citera
2018-02-13, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trosfuktarn
Jag lgger mycket tid p just bilvrd, och anvnder enbart meguairs produkter, kontra andra mrken s r det med deras produkter jag fr absolut bst resultat med.
Fast jag kr ver bilen med deras tre stegs program, rubbing (om det behvs), polish och sedan vax, detta gr jag 1-2 gnger per r, anvnder aldrig avfettning d jag r rdd att det tar bort vaxytan.
Men tvttar man ofta s stter sig ingen skit.

Men kanske vrt att vaxa bilen en gng, r mer polish och rubbing som tar ner lite yta.

Jag anvnder ocks Mequiars produkter p mina bilar, men vad TS inte frstr r att en polish av lacken frstr inget utan gr den starkare och nr lacken r ren fin s behandlar man den med ngot skyddade vax som r bttre n det som finns p OKQ8.
Citera
2018-02-13, 20:37
Medlem
trosfuktarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimbbus
Jag anvnder ocks Mequiars produkter p mina bilar, men vad TS inte frstr r att en polish av lacken frstr inget utan gr den starkare och nr lacken r ren fin s behandlar man den med ngot skyddade vax som r bttre n det som finns p OKQ8.

Nej exakt, slnge man r frsiktig nr man kr med polernaskinen och inte kr med medel som slipar s skall det vara lugnt.
Visst polering tar sitt lilla tag att gra, men s vrt det, bilen glnser mer n vad nya bilar gr och skiten stter sig inte.
Citera
2018-02-13, 22:34
Medlem
killawifes avatar
Mrket r inte problemet. Turtle har bra produkter som r jmfrbara med Meguiars men wax it wet tillhr inte en av dessa. Det r ett snabbvax med ungefr samma funktion som det vax man kan f p bilen i en automat-tvtt. Meguiars har ett liknande med samma funktion som r av ungefr samma kvalitet. Vill man att glansen ska hlla och bilen ska stta bort smuts fr man gra en ordentlig vaxning med ordentlig tvtt, lackrengring och vaxning i flera lager. Vl vrt besvret.
Om man inte vill gra jobbet sjlv s finns det firmor som gr det t en, brukar kosta en tusenlapp typ. Nackdelen r att man sllan fr veta vilka produkter de anvnder. Det finns ju ven dyrare alternativ dr man fr denna information.
Citera
2018-02-13, 22:57
Medlem
Okej, jag gr som panelen sger. Jag kommer nu lackbehandla bilen med Ditec Ceramic Pro. Detta r vad jag frstr r den bsta behandlingen. Sedan kommer jag underhlla med Meguiars produkter.
Citera
2018-02-13, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaboom1
Okej, jag gr som panelen sger. Jag kommer nu lackbehandla bilen med Ditec Ceramic Pro. Detta r vad jag frstr r den bsta behandlingen. Sedan kommer jag underhlla med Meguiars produkter.

Du har tagit ett bra beslut, jag kr med deras produkter utan att bli sld...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in