2018-02-13, 21:28
Medlem
Mr_wiseguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag tycker vi kan gå händelserna lite i förväg i detta fall och fastslå att TR med all sannolikhet kommer få grabben fälld för dubbelmord. Väcker de åtal så slinker han inte ur detta. Jag tror inte det behöver gå vidare till HR heller. Det här fixar de.

Det är åklagaren som ska försöka att få GM fälld, åtal väcktes idag, gå vidare till HR kan det göra om åklagaren eller E.G med advokat väljer att överklaga, det handlar inte om att tingsrätten inte skulle "fixa det"

Men absolut, här kan vi definitivt gå händelserna i förväg, håller med dig där... Det här kommer han att torska för, garanterat
Citera
2018-02-13, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squonker
Som jag tolkar juridiken och i den hypotes du beskriver utan morden, så hade han i så fall gjort sig skyldig till grovt olaga hot, grovt olaga tvång och bedrägeri.

Det kan aldrig bli rån om man "bara" tvingar till sig ett bankkort och bedrägeriet fullbordas när bankomatuttagen görs.

Ang senare stycket: säger inte att du har fel men håller inte med. Vill nog minnas fall där BO genom tex knivhot blivit av med kontokort och GM sedan dömts för rån.
Men har inga källor här o nu.

Tror som tidigare att bedrägeriet avser något som han gjort vid senare tillfälle, något som åkl ser som ett separat brott (med ev annan målsägare).
Citera
2018-02-13, 21:34
Medlem
Yxherrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Butcher
Hans vänskapsfilm med Sofie, med 22K tittare måste vara Sveriges mest besökta "vänskapsfilm"

Citat:
Ursprungligen postat av Mr_wiseguy
Ja jag reagerade också på det, kan ju inte kännas helt kul för stackars Sofie
Kan någon vara vänlig och länka Youtubefilmen? Jag har försökt söka på "Youtube", "Sofie", "vänskapsband" och en jävla massa annat - men hittar bara filmerna på raggarbilarna. Jag gick även bak ett gäng sidor i tråden.

Tack på förhand.
Citera
2018-02-13, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wollcim
Nej. Bedrägeri att ta ut pengar från annans bankkort utan tillåtelse. Det är det enda han erkänt. Och så tejpningen då.

Halsskärningen nekar han till och inget mordvapen eller annat bevis finns för att han utförde det.
Kanske är det så att mordvapnet (den införskaffade kniven) ligger på bottnen av dammen i hästhagen där hästarna plötsligt slutade att dricka och att den i anslutning till dammen upphittade handväskan har en koppling till detta.

Enligt obekräftade uppgifter tidigare i tråden har polisen inte gjort några dykningar/draggningar i dammen. Någon som vet om detta stämmer?

Tidigare inlägg ang dammen, handväskan mm (FB) Ann-Christine och Tor Lekander hittade döda på gård i Mjölby 2017-06-12
Citera
2018-02-13, 21:42
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Jag tycker vi kan gå händelserna lite i förväg i detta fall och fastslå att TR med all sannolikhet kommer få grabben fälld för dubbelmord. Väcker de åtal så slinker han inte ur detta. Jag tror inte det behöver gå vidare till HR heller. Det här fixar de.
Det kommer utan tvekan gå vidare till hovrätten.

Tveklöst.

Blir det något annat än rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning, eller livstid, så kommer åklagaren att överklaga som fan.

Blir det rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning, eller livstid, så kommer försvaret att överklaga.

Tänk lite.
Citera
2018-02-13, 21:45
Medlem
Ankelsockas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yxherren
Kan någon vara vänlig och länka Youtubefilmen? Jag har försökt söka på "Youtube", "Sofie", "vänskapsband" och en jävla massa annat - men hittar bara filmerna på raggarbilarna. Jag gick även bak ett gäng sidor i tråden.

Tack på förhand.

Ej Youtube.
Finns på hans fb sida
Citera
2018-02-13, 21:51
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_wiseguy
Det är åklagaren som ska försöka att få GM fälld, åtal väcktes idag, gå vidare till HR kan det göra om åklagaren eller E.G med advokat väljer att överklaga, det handlar inte om att tingsrätten inte skulle "fixa det"

Men absolut, här kan vi definitivt gå händelserna i förväg, håller med dig där... Det här kommer han att torska för, garanterat

Jag vet. Jag vet också att åklagaren redan när åtal väcks känner till att det finns en nästa instans och kan göra avvägningar med hänsyn till detta. Därtill kan inte heller en överklagan från försvaret helt gripas ur luften (om den ska tas upp av HR), och kan vanligen i princip, och hypotetiskt, förutsägas av åklagaren redan vid åtal. Man lär göra sådana avvägningar redan när åtalet förbereds och rättegången äger rum.

Jag tror inte i detta fall att GM kommer ha mycket att överklaga över. Eller att HR tycker det är värt att ta upp.

Jag tror HR tycker de har viktigare saker att göra än att grubbla över en slyngels framfart som dubbelmördare.

Jag tror inte det kommer finnas utrymme för några tvivel, och att det är en av anledningarna tilll att saker dröjt som de gjort. De vill lösa det här och nu.

Ingen ska behöva ligga sömnlös över den där figuren i onödan.
Citera
2018-02-13, 21:55
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Det kommer utan tvekan gå vidare till hovrätten.

Tveklöst.

Blir det något annat än rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning, eller livstid, så kommer åklagaren att överklaga som fan.

Blir det rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning, eller livstid, så kommer försvaret att överklaga.

Tänk lite.

Överklaga kan man ju göra men det behöver väl inte tas upp? Jag tror det stannar i TR.

Det blir livstid och inget annat.

Med reservation för att det kan bli tidsbegränsat pga någon faktor, men det kan jag inte tro.

Med all respekt för rättsprocessens gång.
Citera
2018-02-13, 21:56
Medlem
Mr_wiseguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yxherren

Tack på förhand.

HAha, vänskapsband

Men som någon annan här redan har skrivit, sök på hans namn på facebook som kommer du till hans fb-sida där man kan hitta en videosnutt, som är en hyllning till hans vänskap till någon Sofie, automatiskt skapad av facebook, inget speciellt m.a.o
Citera
2018-02-13, 21:57
Medlem
Mr_wiseguys avatar
Citat:
Jag vet. Jag vet också att åklagaren redan när åtal väcks känner till att det finns en nästa instans och kan göra avvägningar med hänsyn till detta. Därtill kan inte heller en överklagan från försvaret helt gripas ur luften (om den ska tas upp av HR), och kan vanligen i princip, och hypotetiskt, förutsägas av åklagaren redan vid åtal. Man lär göra sådana avvägningar redan när åtalet förbereds och rättegången äger rum.

Jag tror inte i detta fall att GM kommer ha mycket att överklaga över. Eller att HR tycker det är värt att ta upp.

Jag tror HR tycker de har viktigare saker att göra än att grubbla över en slyngels framfart som dubbelmördare.

Jag tror inte det kommer finnas utrymme för några tvivel, och att det är en av anledningarna tilll att saker dröjt som de gjort. De vill lösa det här och nu.

Ingen ska behöva ligga sömnlös över den där figuren i onödan.

Ja då hänger jag med på hur du tänker i sånt fall, du skrev nog bara lite otydligt förut
Citera
2018-02-13, 21:58
Medlem
Citat:
Överklaga kan man ju göra men det behöver väl inte tas upp? Jag tror det stannar i TR.

Med reservation för att det kan bli tidsbegränsat pga någon faktor, men det kan jag inte tro.

Överklagas detta så måste det tas upp av HR (pt krävs bara för vissa mindre brott).
Citera
2018-02-13, 22:03
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:

Du har tidigare visat prov på en oerhörd naivitet. Menar inte att det är något negativt, tvärtom, men verkligheten är inte så rosenröd som du tror.

Finns det ens något exempel på ett fall, av den här kalibern, som inte har överklagats? Det är kutym att överklaga, speciellt när MGM nekar.

Det finns ingen som helst anledning att inte överklaga för MGM. Inte ens om han erkänner allt!

Vakna upp nu lite, din respekt kan du lägga på viktigare saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in