2018-02-13, 20:41
Medlem
Tryckkokarens avatar
Det här måste vara tidernas urspårning!
Snacka om att Edvin inte har någon som helst självbevarelsedrift. Det måste slagit generalknas i skallen på honom.

Det obehagligaste är tejpningen, lustigt nog. Fatta vilken dödsångest de måste haft.

Att sedan paret verkar ha blivit utvalt planlöst och slumpmässigt, ger en extra obehaglig touch till det hela.

Hoppas verkligen att han erkänner och berättar allt under rättegången, för både offrens och sin egen familj.

Usch vilket motbjudande brott detta är!

Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Man kan väl orimligt ta 2kr/sida för en elektronisk kopia? Någon som försökt få ut den gratis via mail? Att man tar någon fast avgift kan vara försvarbart men knappast 8 papp...
Har försökt. Inte fått svar än. Ska ligga på i morgon.

Denna fråga lyfte jag igår, men någon stolle sade att det bara räckte med målnummret.

Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, det kan han neka till bäst han vill.
Nu är det så att man vet att han just inhandlat en KNIV dagen för dåden, bland mycket
annat, och det finns inte ett enda spår efter någon annan än honom och hans offer
kring själva brottsplatsen.

Alla försök att klämma in ytterligare en gärningsman i detta blodiga drama lär ske förgäves.

Må så vara att landet håller sig med en hel del domstolar som tycks vilja döma så milt
som möjligt och helst fria om det går, men lär inte hända här i vart fall.
Men räcker det för att bli fälld för mord?
Beviskraven är inte att leka med, när det gäller mord.
Citera
2018-02-13, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ok. Missade att han åtalats även för bedrägeri. Tänker att det då måste/bör handla om någon mer separerad händelse; att han efteråt handlat/betalat med det stulna kortet eller nåt.
Kan bara inte tänka mig att åkl skulle rubricera kod/korttilltvingandet som bara bedrägeri. Måste handla om nåt annat; han han tar kortet konsumeras av morden som jag ser det.
Alltså: hade han 'bara' gått in i huset, med vapen hotat till sig kort/kod och gått därifrån hade det blivit gr rån (ev div annat också) men nu när han, enl åkl, även har mördat så finns det ingen mening att ta upp det i åtalet.
Men om det ses som ett senare, 'nytt' brott så blir det en egen åtalspunkt.
Som jag ser det. Vet ju ej alls.

Som jag tolkar juridiken och i den hypotes du beskriver utan morden, så hade han i så fall gjort sig skyldig till grovt olaga hot, grovt olaga tvång och bedrägeri. Det kan aldrig bli rån om man "bara" tvingar till sig ett bankkort och bedrägeriet fullbordas när bankomatuttagen görs.
Citera
2018-02-13, 20:47
Medlem
Senast jag begärde ut ett FUP från Linköpings Tingsrätt så skickade de en länk så man kunde antingen läsa det på deras portal, eller ladda ner hela som pdf.
Illavarslande dock att de inte svarat på dagens beställning, sist kom det inom en timma.
Det har blivit långt mycket stramare FUP sedan kreti & pleti börjat frossa i dem och dela bilder därifrån.
Det räcker att backa tio år så är de mera heltäckande, då skickades även slasken med i många fall.
Nu kan vi bara hoppas att den finns digitalt.
Citera
2018-02-13, 20:50
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wollcim
Att man köpt en kniv (som inte gått att hitta) och befunnit sig på en brottsplats, är inte ett tillräckligt bevis för mord. Inte heller att det inte finns spår efter någon annan person.
Är inte paret mördat heller kanske? Bara som vi inbillar oss?
Hade de stackars människorna som drabbades av denne mordlystne galning inte dött
av att få halsarna avskurna så hade de gjort det genom att få andningsvägarna tilltäppta
med metervis med tejp och tejpen har lille Edvin obestridligen applicerat. Han var hygglig
nog mot kommande utredare att lämna sin egen signatur därinuti genom sitt DNA.
Han är överbevisad om att vara skyldig till överlagda dödliga handlingar!
Mer körd än honom är det rätt svårt att bli törs jag hävda.

Ps. Farbror Persson strax på TV. Blir väl några kommentarer om fallet där.
Senast redigerad av Grandioso 2018-02-13 kl. 21:05.
Citera
2018-02-13, 20:52
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjolitalej
Senast jag begärde ut ett FUP från Linköpings Tingsrätt så skickade de en länk så man kunde antingen läsa det på deras portal, eller ladda ner hela som pdf.
Illavarslande dock att de inte svarat på dagens beställning, sist kom det inom en timma.
Det har blivit långt mycket stramare FUP sedan kreti & pleti börjat frossa i dem och dela bilder därifrån.
Det räcker att backa tio år så är de mera heltäckande, då skickades även slasken med i många fall.
Nu kan vi bara hoppas att den finns digitalt.
Ska ringa i morgon förmiddag och ligga på lite.
8000kr för en FUP känns lite mastigt...
Citera
2018-02-13, 20:52
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Det här måste vara tidernas urspårning!
Snacka om att Edvin inte har någon som helst självbevarelsedrift. Det måste slagit generalknas i skallen på honom.

Det obehagligaste är tejpningen, lustigt nog. Fatta vilken dödsångest de måste haft.

Att sedan paret verkar ha blivit utvalt planlöst och slumpmässigt, ger en extra obehaglig touch till det hela.

Hoppas verkligen att han erkänner och berättar allt under rättegången, för både offrens och sin egen familj.

Usch vilket motbjudande brott detta är!

Har försökt. Inte fått svar än. Ska ligga på i morgon.

Denna fråga lyfte jag igår, men någon stolle sade att det bara räckte med målnummret.

Men räcker det för att bli fälld för mord?
Beviskraven är inte att leka med, när det gäller mord.

Visst räcker det med att ange målnumret om man ska begära ut FUP .
Det tar ju lite tid att scanna in 4000 sidor som pdf .
Hur har du anrättat skorna ?
Citera
2018-02-13, 20:55
Medlem
Citat:
Är inte paret mördat heller kanske? Bara som vi inbillar oss?

Det råder ingen tvekan om vad som hänt. Men det är en annan sak att leda det i bevis.

Citat:
Hade de stackars människorna som drabbades av denne mordlystne galning inte dött
av att få halsarna avskurna så hade de gjort det genom att få andningsvägarna tilltäppta
med metervis med tejp och tejpen har lille Edvin obestridligen applicerat. Han var hygglig
nog mot kommande utredare att lämna sin egen signatur därinuti genom sitt DNA.

Det är precis vad åklagaren måste bevisa. Att tejpen inte gick att andas igenom.

Citat:
Han är överbevisad om att vara skyldig till överlagda mordiska handlingar!

Han är överbevisad i att han varit där och att han tejpat. Och senare tagit ut pengar. Ingenting annat.
Citera
2018-02-13, 20:58
Medlem
Hans vänskapsfilm med Sofie, med 22K tittare måste vara Sveriges mest besökta "vänskapsfilm"
Citera
2018-02-13, 21:08
Medlem
Ur veckans brott (Såg i förtid på svtplay). GW:
- 120%ig bevisning
- Gripits av lusten av att begå ett väldigt grovt våldsbrott
Citera
2018-02-13, 21:11
Medlem
Mr_wiseguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Butcher
Hans vänskapsfilm med Sofie, med 22K tittare måste vara Sveriges mest besökta "vänskapsfilm"

Ja jag reagerade också på det, kan ju inte kännas helt kul för stackars Sofie
Citera
2018-02-13, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjolitalej

Nej, det är inte speciellt illavarslande. 4000 sidor ska kollas igenom innan de tar beslut om att lämna ut materialet. I det här läget tjänar vi alltså ingenting på att sitta och skicka ytterligare mail om samma sak.
Citera
2018-02-13, 21:17
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wollcim
Det råder ingen tvekan om vad som hänt. Men det är en annan sak att leda det i bevis.

Det är precis vad åklagaren måste bevisa. Att tejpen inte gick att andas igenom.

Han är överbevisad i att han varit där och att han tejpat. Och senare tagit ut pengar. Ingenting annat.

Jag tycker vi kan gå händelserna lite i förväg i detta fall och fastslå att TR med all sannolikhet kommer få grabben fälld för dubbelmord. Väcker de åtal så slinker han inte ur detta. Jag tror inte det behöver gå vidare till HR heller. Det här fixar de.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in