2018-02-13, 15:39
Medlem
Hej alla, jag vet inte var jag kan få svar på mina frågor så jag frågar er som är duktiga inom ämnet, nu undrar jag är maloula kristna som pratar arameiska arameer eller assyrier eller araber eller något annat eftersom de kallar sitt språk: Loghtha Siryanoytha, och säger: We are Arameans and our language is Aramaic= Anaḥ suroy w lišonah aromay.

De tillhör inget utav de kyrkor assyrier tillhör, mestadels tillhör de den grekiska kyrkan. Jag har forskat om dagens assyrier och vet att suroyo/suraya kommer från assyrien och vet att grekerna kallade alla i Mellanöstern för syrier även assyrierna, om assyrier alltid kallat sig för assyrier varför kallar maloula säg själva för suroy som liknar assyriernas benämning på sig själva suroyo och de säger de är arameer? Kan det vara så att assyriska kyrkomän som levde efter Kristus runt 300 e.kr och framåt hade rätt att förknippa säg med arameerna och kallade sig och folket för arameer? Jag vet att de inte var historiker eller vetenskapsmän men varför kallade de folket arameer om de inte kallade sig själva för det?

Jag har alltid förknippad mig med assyrierna men behöver få svar på dessa frågor.

Tacksam för svar
Citera
2018-02-13, 16:38
Medlem
Dom i maloula är kristna syrianer. Arameer.
Citera
2018-02-13, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 69-69
Dom i maloula är kristna syrianer. Arameer.
Hur vet du det, du fattar att alla "syrianska" bevis kan motbevisas
Citera
2018-02-13, 17:44
Medlem
Okej så vad är det du vill komma fram till då?
Citera
2018-02-13, 17:47
Medlem
Jag läste nyss en artikel och det verkar som sur betyder assyrier, så jag tror då att maloula kristna borde vara assyrier. Men vet inte om det stämmer
Citera
2018-02-13, 18:23
Medlem
vad var frågan
Citera
2018-02-13, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
vad var frågan
Angående om maloula kristna är arameer eller assyrier
Citera
2018-02-13, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armeniacus
Jag läste nyss en artikel och det verkar som sur betyder assyrier, så jag tror då att maloula kristna borde vara assyrier. Men vet inte om det stämmer

Aha okej kan du länka den artikeln då
Citera
2018-02-13, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 69-69
Aha okej kan du länka den artikeln då
http://www.hujada.com/article_print.php?ar=263

Det hittades ett sten i cineköy där assyrien blev kallad assur och sur. Assurayu-surayu-suraya-suroyo-suryoyo

Och eftersom maloula säger de e suroy och prata arameiska som assyrier så borde de vara assyrier, men som sagt så vet jag inte om det stämmer, men om det gjorde det skulle assyriernas population öka med 24000 mer.
Senast redigerad av Armeniacus 2018-02-13 kl. 20:22.
Citera
2018-02-13, 21:06
Medlem
SoulAmazins avatar
Nej, kristna från Maloula och omkringliggande västarameisk-talande byar är inte assyrier/syrianer (alltså suryoye/suraye). De tillhör sin egna grupp (alltså kristna syrier) och med all förmodan härstammar de direkt från de gamla araméerna i och med att de än idag talar västarameiska, vilket är den arameiska dialekt som är direkt sprunget från de gamla araméerna.
Citera
2018-02-13, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Nej, kristna från Maloula och omkringliggande västarameisk-talande byar är inte assyrier/syrianer (alltså suryoye/suraye). De tillhör sin egna grupp (alltså kristna syrier) och med all förmodan härstammar de direkt från de gamla araméerna i och med att de än idag talar västarameiska, vilket är den arameiska dialekt som är direkt sprunget från de gamla araméerna.
Varför kallar de sig suroy då som ska betyda assyrier?
Citera
2018-02-13, 22:00
Medlem
Efter att ha läst Simo parpola om assyriska folket så har jag dragit slutsatsen att sur betyder assyrier, så maloula folket kallar sig för assyrier men eftersom de inte identifierar sig som det och eftersom språket skiljer från syrianernas språk som innehåller akkadiska, sumeriska ord så kan de inte vara assyrier.

Assyriska riket ville göra alla etniska folk i riket till assyrier och de lyckades nästan, assyrierna förflyttade folk till assyrien och till andra ställen, bort från deras hem för att de inte kan göra uppror mot assyrierna och för att assimilerera de till riket och göra de till assyrier. Det måste vara därför maloula och andra syriska kristna kallar säg som assyrier men de är egentligen inte samma folk som assyrier/syrianer.

Tycker ni jag har fel, motbevisa det gärna, min information kommer från Simo parpola, en assyrolog,"national and ethnic identity in The assyrian empire and post empire Times"

Kolla upp den gärna om ni vill.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in