Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-05-12, 20:03
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Nu är visserligen det här med väst- och östassyrier en ganska diffus kategorisering, men om vi ska använda våra kyrkor som öst och väst, så är jag 25% syrisk ortodox ("västassyrier"), 50% kaldeisk katolik ("östassyrier") och 25% armenier. Min genetiska position skiljer sig inte nämnvärt från övriga assyrier.

Nja, har inte varit någon större genetisk separation mellan oss. Det är viktigt att förstå, att till den graden vi faktiskt har varit genetiskt separerade, så har vi inte blandat oss med iranier, araber (alltså muslimer) och andra icke-assyriska folkgrupper i någon större utsträckning. Vi har blandat oss mest med armenier, men bortsett från armenier, inte mycket mer än så. Och armenier räknas inte riktigt som en icke-assyrisk folkgrupp, eftersom deras genetiska profil är nästan identisk med vår.

Ja, inom den tidiga kristendomen var det ett autistiskt tjafs över kristologi mellan våra kyrkor, miafysiter, dyofysiter, monofysiter osv. Det är ju typ det våra olika kyrkor är baserade på.

Nja, våra fenotyper har ingenting med sådant att göra. Vi har inte blandats med européer eller iranier, egyptier osv (särskilt inte egyptier, lol). I någon utsträckning verkar vi ha liiiiite yamnaya admixture, alltså proto-indoeuropeiskt påbrå, men det är långt under europeiska nivåer. Annars har vi typ lägst i mellanöstern av den nordeuropeiska komponenten. Det är klart att vi i någon utsträckning har mottagit lite genflöde från icke-assyrier, men det är inga stora mängder, och faktum är att vi har varit rätt tajt endogamiska de senaste 3,000 åren.

Att vissa assyrier är ljushåriga eller blåögda osv, medan andra är svartmuskiga, beror på olika faktorer. Det verkar som att de syrisk-ortodoxa kristna indierna från Kerala eller var vi nu har våra kristna kyrkor i Indien, verkar ha slunkit in i den moderna västassyriska genpoolen under 1700-talet eller så, inte i någon stor mängd, men det verkar ha förekommit i någon utsträckning, faktiskt, enligt 23andMe's ancestry timeline, så har vissa syrisk-ortodoxa assyrier avlägset indiskt påbrå. Själv har jag en nordafrikansk förfader från 1700-talet (sannolikt en kristen kopt), så visst, sådana enstaka förfader kan ha påverkat våra fenotyper en aning, men överlag, som helhet, är vår genetiska position ganska oförändrad sedan 1,000 BC.

Ja precis, vi assyrier är ett folk, dock saknar vi en nationell-kulturell standardisering, så att säga, vilket ofta kommer på köpet med en nationalstat. Därav de olika arameiska dialekterna som kan vara svåra att förstå, och vi utövar typ varenda variant av kristendomen (i alla fall av de större grenarna), och så vidare.

Jag är väl bekant med Simo Parpola, bra man, bra finne Men det där snacket om att assyrierna deporterade och assimilerade osv, det är bara vad olika historiker (däribland Parpola) har skrivit om baserat på assyriska dokument. Det finns inget direkt stöd för det i vår genpool, att vi skulle vara något annat än just assyrier. Det är ju viktigt att förstå att ju längre bak i tiden desto mer tribalistiska och rasistiska var folk generellt, så det förekom inte någon större förändring av den assyriska genetiken pga dessa deportationer.

Vår genetiska profil ser verkligen ut som en sydarmenisk variant, så att säga, vilket är exakt vad Assyrien var: Urartu's södra granne. Assyrierna var liksom redan på den tiden mer eller mindre samma folk som armenier (armenier talade inte ett indo-europeiskt språk då). Vi och armenier härstammar nog från den tidigare ursprungsbefolkningen i området, alltså hurro-urartierna, så att säga, och hurro-urartierna blandades nog ut med semitiska och indo-europeiska invandrare, och efter århundraden så uppstod det en öst-semitisk, akkadisk-talande grupp (assyrier) och en indo-europeisk, armenisk-talande grupp, från hurro-urartierna.

Tittar du på vår och armeniernas genetik, så har armenier nåååååågot mer av den nordeuropeiska komponenten, medan vi assyrier dras liiiiiite mer åt semitisk-talande levantblattar. Men detta är liksom små genetiska skillnader mellan oss och armenier, överlag är vi samma genetisk grupp.
Om vi fick en självständig assyrien, vilket språk skulle bli officiell? Jag har hört att du velat ha akkadiska, men det tror jag inte kommer bli fallet, klassisk syriska kan bli officiellt, eller varför inte både väst och öst syriska, det går faktiskt att ha fler än ett språk som officiella språk. I rojava är syriska officiellt språk och där lär man ut väst syriska och kanske klassisk syriska, det är synd att de inte lär ut öst syriska också då våra skillnader med öst assyrier skulle vara mindre, och då jag hoppas att om vi fick autonomi i assyriska irak ,skulle lärare lära ut både väst och öst syriska till barnen. Det är fel att återuppliva ett gammalt språk, språk utvecklas hela tiden,därför borde vi tala öst och väst syriska, och förresten akkadiska är inte assyriernas egna språk, babylonierna talade det också, det var också akkadernas språk, visst assyrierna kan härstamma från akkaderna men vår historia börjar med assyriernas historia. Också, klassisk syriska är också fel eftersom det är gammalt och vi pratar förresten modern syriska, visst judarna återupplivade hebreiska men jag tror inte det fanns modern hebreiska medan vi har modern syriska. Eller vad tycker du?
Citera
2018-05-12, 20:57
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
En hel del av det som står i bibeln har hänt på riktigt, nu snackar jag inte om de övernaturliga påståendena, utan om de faktiska historiska krigen och annat. Att assyrierna krigade mot israeliterna, det är ett faktum, och finns även dokumenterat i assyriska regeringsdokument, sen att judarnas kryddade till det med att Guds änglar blixtrade bort assyrierna osv, det får väl betraktas som en tidig Marvel Comics proto-Thor

Finns många, jag orkar inte gå igenom alla källor så här på lördag eftermiddag, postar till och med från mobilen liksom, men jag postade denna skrattretande genetiska karta tidigare i tråden; ha i åtanke, att det är en intra-Caucasoid karta, så de genetiska avstånden ser egentligen rätt annorlunda ut när man inkluderar alla andra raser i en genetisk karta (vilket innebär att araber och turkar, eftersom de bär på negroid och mongoloid admixture, klustrar helt annorlunda då), men så här det ut när bara kaukasoider är med:

http://i1006.photobucket.com/albums/...r.png~original

^^ Som du kan se, det är större genetiskt avstånd mellan assyrier och libaneser (alltså det levantinska klustret där även de riktiga araméerna från Ma'loula hade hamnat, om man inkluderade dem här), än vad det är mellan svenskar och ryssar. Och vårt genetiska kluster är egentligen nordmesopotamisk/sydkaukasisk eftersom vårt kluster utgörs av assyrier och armenier.

Så att vi assyrier/syrianer skulle vara araméer, det är bara anti-intellektuell desinformation.

hmmm, enligt kartan är vi nära besläktade med turkar och iranier, men vi är i princip nästan samma folk som armenierna..... om jag fattat kartan rätt. Det måste ha varit för turkar rövade bort assyriska kvinnor, och iranier gjorde samma sak, framförallt kurder. Men jag vet att vi hade nära relation med perserna eftersom de också pratade arameiska och lät assyrien fungera som en geopolitisk enhet. Kanske det är därför vi är nära besläktade med dem...
__________________
Senast redigerad av Nemrud 2018-05-12 kl. 21:02.
Citera
2018-06-04, 12:27
  #39
Medlem
En fråga, efter att ha läst om assyriernas storhetstid har jag inte kunnat fattat när den blomstrade som störst, antingen var det under esarhaddon eller ashurbanipal, har aldrig fattat det, vet någon? och varför? Frågar för jag e nyfiken ett svar skulle få denna långgående fråga i mitt huvud ett svar hehe
Citera
2018-06-14, 23:12
  #40
Medlem
Dagens Ny-Arameiska som talas av de som idag härstammar från Tur Abdin(så kallade Syrianer här i Sverige), Nineveh slätten(Kaldeiska-katoliker), Hakkari bergen och Urmi slätten(Assyriska kyrkan i öster) har sitt ursprung i den gamla Arameiska dialekten som började talas runtom Nineveh slätten i dagens Norra Iraq, alltså hjärtat av gamla Assyrien när det sista Assyriska riket skiftade från Akkadiska till Arameiska, detta enligt i princip alla forskare i Arameiska. Tyvärr så finns det vad jag vet inte någon skrift som har kvarlämnats skriven just på denna dialekt/språk utan i princip alla Arameiska skrifter är i skrivna i den så kallade klassiska Syriskan(classical Syriac på engelska) som var baserad i dagens Sanilurfa i Turkiet, en bit västerut från det gamla Assyrien. Vårat språk, inte ens den Syrianska dialekten som har blivit kraftigt influerad av klassiska Syriskan är direkta ättlingar till den.
Sedan så är det klarlagt nuförtiden att Suraya och Suroyo/Suryoyo kommer från Asuraya/Ashuraya vilket självklart betyder Assyrier på svenska.
Många Assyrier från våra tre stora kyrkor(Syrianska Ortodoxa, Kaldeisk Katolska och Assyriska kyrkan i Öster) testat sig med dessa nya genetiska tester som har ökat i popularitet nuförtiden och inte så överraskande nog så är de genetiska skillnaderna mellan alla oss tre i princip icke-existerande.
Förhoppningsvis så lugnar det ner sig snart i Syrien och Irak så arkeologer och genetiker kan gräva upp och testa gamla Mesopotamiska kvarlämningar så vi kan få svar på frågan om hur länge vår tajta endogami har pågått.
__________________
Senast redigerad av Lexiania 2018-06-14 kl. 23:26.
Citera
2018-07-29, 15:27
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armeniacus
Varför kallar de sig suroy då som ska betyda assyrier?

Maloula dialekten är den äldsta bevarade arameiska dialekten och ordet "suroy" betyder på maloula dialekten enbart "syrier" då dem ej är varken syrianer eller assyrier men tillhör syrisk katolska kyrkan
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback