Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-13, 13:41
  #1
Medlem
meganegerdases avatar
På statiol kan man alltså hyra en Peugeot 208 för 329kr/dygn inkl FRIA mil. Släng på 80kr så får man en bra självriskreducering också.

Om man ska åka långt, säg 70 mil på en dag, så är det ju helt klart värt att hyra bil istället för att ta sin egen. Man får dels en bil med jävligt låg förbrukning, och dels slipper man all form av värdeminskning.

Tänker på den som kör egen bil i tjänsten mot milersättning på 35-40kr/mil, att kunna hyra en bil och bara betala 5kr/mil plus soppa om man t.ex ska åka 80 mil på en dag.

Stora frågan är, hur fan går Statiols biluthyrning runt? De är ju väsentligt billigare än t.o.m budget och oceaner billigare än de mer etablerade hyrbilsfirmorna.

Eller kalkylerar de med att göra förlust på en viss andel av uthyrningarna?
Citera
2018-02-13, 13:46
  #2
Medlem
321js avatar
De hade en vinst på över 1,5 miljarder 2017 så någon del av verksamheten är lönsam.

https://www.allabolag.se/5560006834/circle-k-sverige-ab

Det vore ganska förvånande om de bedriver en uthyrningsverksamhet som inte genererar vinst.
__________________
Senast redigerad av 321j 2018-02-13 kl. 13:58.
Citera
2018-02-13, 13:51
  #3
Avstängd
ViktorRemmers avatar
Är ju givetvis försäljning av bensin och diesel som dom tjänar multum på inte att hyra ut bilar
Citera
2018-02-13, 13:57
  #4
Medlem
LaGrandes avatar
Är den uthyrd 20 dagar i månaden så får de in runt 6500 kr på den.
Det är 78 000 kr om året vilket mer än väl täcker upp värdeminskningen första året.
Citera
2018-02-13, 13:57
  #5
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase
På statiol kan man alltså hyra en Peugeot 208 för 329kr/dygn inkl FRIA mil. Släng på 80kr så får man en bra självriskreducering också.

Om man ska åka långt, säg 70 mil på en dag, så är det ju helt klart värt att hyra bil istället för att ta sin egen. Man får dels en bil med jävligt låg förbrukning, och dels slipper man all form av värdeminskning.

Tänker på den som kör egen bil i tjänsten mot milersättning på 35-40kr/mil, att kunna hyra en bil och bara betala 5kr/mil plus soppa om man t.ex ska åka 80 mil på en dag.

Stora frågan är, hur fan går Statiols biluthyrning runt? De är ju väsentligt billigare än t.o.m budget och oceaner billigare än de mer etablerade hyrbilsfirmorna.

Eller kalkylerar de med att göra förlust på en viss andel av uthyrningarna?

Hade alla som hyrt en bil dragit iväg en 80 mil per dygn skulle det nog snabbt blivit olönsamt för Statoil. I genomsnitt går bilarna knappast några 80 mil per dygn dock.

Den billigaste 208an kostar just nu 114 900 kr, oprutat, för en privatperson. Statoil får förstås fin rabatt när de köper massa bilar direkt av tillverkaren. Säg att en 208a kostar 105 tkr för Statoil att köpa in. Ex moms blir det då 84 tkr per bil. 329*0,8 = 263 kr ex moms per dygn för att hyra den.

84000/263 = 319 dygn. Nu vet jag inte exakt vad Statoil har för beläggning och hur långt bilarna går varje dygn, men har man bilen uthyrd cirka 210 dagar om året tar det 1,5 år att tjäna in bilens inköpspris. Bilen har ju dock ett restvärde, men för att förenkla ekvationen kan vi säga att restvärde och servicekostnad tar ut varandra. Därtill får de sälja bensin och färdkost m.m vid uthyrningen. Servicekostnaden tar nog inte heller helt ut restvärdet, så när det är dags att uppdatera flottan finns det ett övervärde i bilen s.a.s och dessutom uppdaterar man knappast flottan direkt bilen "betalat av sig".
__________________
Senast redigerad av Stygotius 2018-02-13 kl. 13:59.
Citera
2018-02-13, 14:01
  #6
Medlem
Circle K äger inte sina uthyrningsbilar
Citera
2018-02-13, 14:08
  #7
Medlem
godhetsapostelns avatar
Om ts menar att det lönar sig att inte ha bil och bara hyra de få gånger det är absolut nödvändigt så ja.
I synnerhet om man bor bra i storstad (och slipper vara rädd när åker kommunalt) mm.
ANnars är det faktiskt även billigt att köpa t.ex. en ny clio, yaris eller polo och bara tuta och köra.
När jag räknade på att gå med i bilpool var det absurt nog billigare för mig att köpa motsvarande bil själv (yaris) pga dyra serviceavtal. Och då kunde jag köra som jag ville.
Citera
2018-02-13, 14:19
  #8
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Hade alla som hyrt en bil dragit iväg en 80 mil per dygn skulle det nog snabbt blivit olönsamt för Statoil. I genomsnitt går bilarna knappast några 80 mil per dygn dock.

Den billigaste 208an kostar just nu 114 900 kr, oprutat, för en privatperson. Statoil får förstås fin rabatt när de köper massa bilar direkt av tillverkaren. Säg att en 208a kostar 105 tkr för Statoil att köpa in. Ex moms blir det då 84 tkr per bil. 329*0,8 = 263 kr ex moms per dygn för att hyra den.

84000/263 = 319 dygn. Nu vet jag inte exakt vad Statoil har för beläggning och hur långt bilarna går varje dygn, men har man bilen uthyrd cirka 210 dagar om året tar det 1,5 år att tjäna in bilens inköpspris. Bilen har ju dock ett restvärde, men för att förenkla ekvationen kan vi säga att restvärde och servicekostnad tar ut varandra. Därtill får de sälja bensin och färdkost m.m vid uthyrningen. Servicekostnaden tar nog inte heller helt ut restvärdet, så när det är dags att uppdatera flottan finns det ett övervärde i bilen s.a.s och dessutom uppdaterar man knappast flottan direkt bilen "betalat av sig".

Sen kommer ju förarna ofta tanka på Statoil, handla en korv där med mera på vägen man kör.

För att inte tala om varumärkesbyggandet "vilken billig bil, jag gillar Statoil" som ändå är en viktig sak som sen spiller ut på tankandet/korvköpandet osv under många år efter själva uthyrningen. För att inte tala om att ha en reklampelare i form av bilen rullandes i staden.

Så det är inte bara direkta inkomster man bör räkna med, utan även se bilen som en investering i kundrelationen också.
Citera
2018-02-13, 14:50
  #9
Medlem
meganegerdases avatar
Det tillkommer ju dock kostnader så som tvätt och städ av bilen. Spolarvätska och andra typer av vätskor som inte är bensin. Någon form av försäkring tecknas ju också av uthyraren, även om det är kunden som står för självrisken. Hjul och byten av dessa....
Citera
2018-02-13, 14:52
  #10
Medlem
meganegerdases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Om ts menar att det lönar sig att inte ha bil och bara hyra de få gånger det är absolut nödvändigt så ja.
I synnerhet om man bor bra i storstad (och slipper vara rädd när åker kommunalt) mm.
ANnars är det faktiskt även billigt att köpa t.ex. en ny clio, yaris eller polo och bara tuta och köra.
När jag räknade på att gå med i bilpool var det absurt nog billigare för mig att köpa motsvarande bil själv (yaris) pga dyra serviceavtal. Och då kunde jag köra som jag ville.

Nej, jag menar att jag som bilägare tjänar på att hyra bil trots att jag äger en bil.
Det borde även vara en förlustaffär för Cirke K.
Citera
2018-02-13, 15:19
  #11
Medlem
Det är svårt att svara på frågan om man inte vet hur långt genomsnittskunden kör. Det kan faktiskt var så att intäkterna inte täcker kostnaderna för alla kunder men att ha en kund som kör 100 mil på en dag kan vara bättre än att bilen inte är uthyrd alls.
__________________
Senast redigerad av aner0990 2018-02-13 kl. 15:22.
Citera
2018-02-13, 15:44
  #12
Avstängd
ViktorRemmers avatar
Som sagt dom tjänar pengar på försäljning av bensin
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback