2018-02-13, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Ser man på, liket lever... Senast Skop kom med en mätning var i oktober förra året. Skop borde alltid tas med en stor grävskopa salt, ett rätt opålitligt institut som kommer lite då och då. Svårt att jämföra deras mätningar månad för månad eftersom sådana inte finns.
...
Om man leker lite med tanken att de fortfarande är exakt lika dåliga, då får man ta 15,5 x 1,61 = 24,9%
...
Att SD idag ligger kring 22-23% torde med andra ord inte vara helt osannolikt när man tar hänsyn till den underskattning som finns kring SD i opinionsundersökningar.

Skop gör sina mätningar regelbundet kvartalsvis och inte månadsvis. Beror inte på att "liket lever" att du inte fick en mätning förra månaden.

Samma icke verifierbara omräkning av en väljarbarometer som redovisats dussintals gånger tidigare när man läser igenom tråden. Varje gång en ny opinionsundersökning publiceras får vi veta att det "egentligen" ska multipliceras med x p.g.a. "jag tror/vill det."

Låt oss då jämföra Skops väljarbarometer med denna hemsnickrade x-faktor. I juni/juli 2017 mättes SD till 20,2%, alltså 20,2 x 1,61 = 32,5 %. Siffran ligger fem procent över till och med Sentios högsta uppmätta notering någonsin för SD. Men det lär ju bero på det exceptionella mörkertalet osv?

Desto mer intressant blir det när vi tvingas konstatera att SD i så fall ändå störtdykt 7,6% sedan i juni/juli 2017 (i själva verket 4,7%).

Åter till verkligheten, Skop redovisar även hur många som har SD som näst bästa parti: 8,5%. 15,5+8,5 = 24%, vilket man får förmoda är potentialen att maximalt nå i valet 2018. Det är dessutom en andel som stämmer mycket bra överens med de som uppger sig ha förtroende för Jimmie Åkesson bland partiledarna. Dessvärre för SD återfinns nästan alla dessa näst bästa väljare hos Moderaterna, vilka blir mycket svåra att vinna över nu när Moderaterna skärpt sin brott och straff-, invandrings- och integrationspolitik. Undersökningen gjordes före den senaste tidens tillkännagivande från Moderaterna inom detta område.

Skop själva gör en bra och seriös redovisning av sina metoder. Bortfallet var på 22% vilket du normalt landar på även om du ringer upp och frågar folk hur många medaljer de tror att Sverige kommer ta i vinter-OS. Att anta att alla dessa 22% var hemliga sverigedemokrater är rent löjeväckande.
2018-02-13, 00:41
Medlem
Citat:
(Min fetning)

Jo du...

Vad tror du händer om du är lärare och en eftermiddag kliver in på lärarrummet - där det redan sitter ett tiotal lärare - och säger att du tröttnat på den förbannade sjuklövern och allt de ställt till med, nu blir det minsann SD för hela slanten? Vad tror du händer om du arbetar på t ex ett ledande företag inom revision, redovisning, skatterådgivning eller en stor reklambyrå i en större stad och på fikarasten börjar tala väl om Åkesson och SD:s politik - och att du nu har bestämt dig för att rösta på SD?

Det handlar inte bara om skamfaktorn, det handlar precis lika mycket om att dina lärarkollegor kommer att frysa ut dig totalt, vägra prata med dig och mobba dig fullt ut tills du slutar. Har sett exakt detta hända med en granne, en adjunkt på ett gymnasium. Erbjöd honom skjuts hem från stan en eftermiddag när vi stött på varandra, i bilen bröt han ihop totalt och berättade vad som hänt. Det var omöjligt för honom att arbeta kvar på sin arbetsplats. Trycket utifrån blev för stort. SD är värre än pestsmittade i vissa kretsar och inom vissa yrken.

Så till alla i denna tråd som inte tror att det finns såväl en skamfaktor som en enorm rädsla och ren fruktan inom många yrken för att uppge att man tänker rösta på SD, det är dags att ni tänker om. Medias mångåriga stigmatisering av Sverigedemokraterna har lyckats och i vissa kretsar nått rejält djupt, det är inget man viftar bort om man är en enkel obetydlig privatperson som arbetar i en stor organisation där SD är lika med kolera.
Jag tror faktiskt att du har fel. Därmed inte sagt att det är helt ofarligt att gå ut på en arbetsplats och säga att man är SDare. Men det ör det inte heller att säga att man är kommunist eller moderat. Det beror helt vilken arbetsplats det handlar om, och vilken sammansättning den har. På flera ställen jag varit skulle det ses spm betydligt mer suspekt att var offentlig kommunist eller miljöparist. Normalt sett berättar dock ingen vilket parti den röstar på, så det är egentligen ett icke-problem. Såvida man inte är aktiv och offentlig politiker. SD åsikter är numera mainstream, om du uttrycker dem så kan du lika väl vara moderat eller sosse eller för den delen, Med. Jag tycker det är dags att släppa lite på offerkoftarollen. Bara lite, och så börjar vi med att bedöma SD och deras väljare (och kanske snart, deras belackare) som man bedömer andra partier, politiker och representanter. Ett parti som engagerar drygt 20% av väljarkåren ska väl stå upp lite stoltare än så, liksom dess sympatisörer? Det finns för övrigt gott om jobb. För etniska svenskar som är kapapabla att jobba är arbetslösheten nästan noll. Så var inte så orolig. Sträck på ryggen.
2018-02-13, 00:46
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Skop gör sina mätningar regelbundet kvartalsvis och inte månadsvis. Beror inte på att "liket lever" att du inte fick en mätning förra månaden.

Samma icke verifierbara omräkning av en väljarbarometer som redovisats dussintals gånger tidigare när man läser igenom tråden. Varje gång en ny opinionsundersökning publiceras får vi veta att det "egentligen" ska multipliceras med x p.g.a. "jag tror/vill det."

Låt oss då jämföra Skops väljarbarometer med denna hemsnickrade x-faktor. I juni/juli 2017 mättes SD till 20,2%, alltså 20,2 x 1,61 = 32,5 %. Siffran ligger fem procent över till och med Sentios högsta uppmätta notering någonsin för SD. Men det lär ju bero på det exceptionella mörkertalet osv?

Desto mer intressant blir det när vi tvingas konstatera att SD i så fall ändå störtdykt 7,6% sedan i juni/juli 2017 (i själva verket 4,7%).

Åter till verkligheten, Skop redovisar även hur många som har SD som näst bästa parti: 8,5%. 15,5+8,5 = 24%, vilket man får förmoda är potentialen att maximalt nå i valet 2018. Det är dessutom en andel som stämmer mycket bra överens med de som uppger sig ha förtroende för Jimmie Åkesson bland partiledarna. Dessvärre för SD återfinns nästan alla dessa näst bästa väljare hos Moderaterna, vilka blir mycket svåra att vinna över nu när Moderaterna skärpt sin brott och straff-, invandrings- och integrationspolitik. Undersökningen gjordes före den senaste tidens tillkännagivande från Moderaterna inom detta område.

Skop själva gör en bra och seriös redovisning av sina metoder. Bortfallet var på 22% vilket du normalt landar på även om du ringer upp och frågar folk hur många medaljer de tror att Sverige kommer ta i vinter-OS. Att anta att alla dessa 22% var hemliga sverigedemokrater är rent löjeväckande.

(Min fetning)

Regelbundet...? Kvartalsvis...? Hmm... förklara då detta:

Skops mätningar sedan valet 2014:

2014:
September
November

2015:
Mars
Juni
Oktober
December

2016:
Mars
Juni

2017:
Januari
Juli
Oktober

2018:
Februari
?

Jösses, hur fan får du detta till "regelbundet" och "kvartalsvis" ??? Det är ju rena lotteriet...

Vad beträffar det övriga du tar upp så redogjorde jag exakt i min tidigare kommentar att det var en tankelek där jag utgick från den underskattning Skop haft i tidigare mätningar då de uppgav att SD hade 8,0% veckan innan valet 2014 där valresultatet sedan visade på 12,9%. Likaså tog jag upp att vid motsvarande tid inför förra valet 2014 (februari) visade Skops mätning av SD 8,2%. Jag redogjorde mycket tydligt i min text att detta INTE skulle tas som ett vetenskapligt faktum att SD i Skop nu har 24,9%. Men jag skrev också att Skop - och andra opinionsinstitut (även Sentio och Yougov) - konstant har underskattat SD i riksdagsvalen. Detta är ett obestridligt faktum som även du borde kunna ta till dig.

Att man mot bakgrund av detta då som en tankelek jämför en opinionsmätning mot den underskattning som funnits tidigare - och dessutom skriver att det är just en tankelek - borde inte utgöra nåt "hot" för någon.

Längre ned redovisade jag tydligt att Sentio med största sannolikhet är det institut som nu ligger närmast i sin mätning av SD, ca 22-23%.

För övrigt kan tilläggas att din uppskattning om var SD:s maximala potential är i valet den 9 september blir minst sagt patetisk. Varken du, jag eller någon annan i denna tråd har den blekaste aning om den maximala potentialen ner till en så exakt siffra som 24%... Och att den enligt din hemsnickrade tes är förmodad riktig och skulle ligga på just 24% har du inte en susning om. Den kan lika gärna vara 20% 25% eller 32%. Ingen vet. Det får vi först reda på under valnatten den 9 september. Men din önskan kanske ligger på 15-20%, vad vet jag?
2018-02-13, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Demoskops undersökning rörande partiledarförtroende.
Inför förra valet låg Åkesson alltid hjälplöst sist i sådana här undersökningar om jag minns rätt. Dagens 25% i högt förtroende bör indikera att SD ligger högre än vissa opinionsinstituts hårdlanserade nivå på 15%. Knappast troligt att 10 procentenheter ytterligare utöver SD-röstare skulle gilla Åkesson. Ett stöd på runt 20% idag för SD förefaller troligare.

Ulf Kristersson (M): 40 (+4)
Stefan Löfven (S): 39 (0)
Annie Lööf (C): 38 (-2)
Jan Björklund (L): 28 (0)
Jonas Sjöstedt (V): 27 (-3)
Jimmie Åkesson (SD): 25 (+1)
Ebba Busch Thor (KD): 17 (-3)
Isabella Lövin (MP): 16 (+3)
Gustav Fridolin (MP) 12 (-6)
Så kan det vara, men det kan också vara en hatten av-gest till Åkesson för att han fick rätt. De gamla mätningarna gjordes ju på den tiden då alla andra partier (plus hela media inklusive numera invandringskritiska ledarsidor) sa att JÅ var en vettvilling som var helt ute och cyklade med det mesta. Att ha haft rätt betyder dock inte att man blir belönad för det. Valsedlar är inga tackkort. De 10+ pe som tillkommit i förtroendemätningarna behöver därför inte betyda mer än ”Fan, ni var ju rätt ute trots allt. Jag ska gå och rösta på S nu, men... bra kämpat! En annan gång kanske.”
2018-02-13, 11:45
Medlem
Smoothmans avatar
Vi vet att moderaterna skärpt sin flyktingpolitik (i alla fall på pappret) för att de vill vinna tillbaka SD-väljare. Om detta skrev SVT:s inrikespolitiske kommentator Mats Knutsson en intressant artikel på SVT:s hemsida för några dagar sedan.

"Sprickan om flyktingpolitiken blir allt tydligare inom Alliansen. Att partierna ska kunna komma överens om en gemensam linje inför valet i höst får betraktas som näst intill uteslutet. Därmed ser flyktingpolitiken ut att bli Alliansens akilleshäl i valrörelsen.

I takt med att Moderaterna skärpt sin politik har avståndet ökat gentemot de övriga allianspartierna. Såväl Liberalerna som Centerpartiet och Kristdemokraterna vill ha en mer generös flyktingpolitik, bland annat när det gäller familjeåterförening.

På tisdagen fördjupades sprickan ytterligare när Moderaterna presenterade nya förslag för att skärpa migrationspolitiken."

Vad händer med Sverigedemokraterna i opinionen när allt fler börjar inse att moderaterna inte kommer att få igenom ett endaste dugg av sin "stramare" migrations- och integrationspolitik så länge Annie Lööf och Jan Björklund sätter sig på tvären och blockerar moderaternas politik?

"Moderaternas uttalade ambition är ju att Alliansen ska gå till val på ett gemensamt program. De fyra partierna arbetar redan med att ta fram ett sådant, men frågan är hur detaljerat det blir.

Och hur partierna ska kunna komma överens om flyktingpolitiken är en gåta. De står så långt ifrån varandra att en uppgörelse knappast är realistisk. Och med Moderaternas återkommande utspel om skärpta regler växer hela tiden avståndet mellan partierna."

Kristersson går på mycket tunn is just nu.
När kommer väljarna att genomskåda Alliansen och inse att det inte finns någon gemensam flyktingpolitik? Kommer vi åter att få se en flykt tillbaka till SD av missnöjda moderater när de inser att Kristerssons ord inte är något annat än bara just tomma ord?

Vad tror ni? Hur stor är risken (chansen) att missnöjda moderater åter vandrar tillbaka till SD och därmed höjer SD i opinionen och i opinionsundersökningarna före valet i höst?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sprickan-om-flyktingpolitiken-allt-tydligare?cmpid=del%3Afb%3A20180207%3Asprickan-om-flyktingpolitik en-allt-tydligare%3Anyh%3Alp
2018-02-13, 15:41
Medlem
Citat:
Vad tror ni? Hur stor är risken (chansen) att missnöjda moderater åter vandrar tillbaka till SD och därmed höjer SD i opinionen och i opinionsundersökningarna före valet i höst?
Jag undrar om folk är särskilt taktiska egentligen? Okej, regeringsbildningen är viktig men när det kommer till kritan tror jag ändå att väljarna röstar på det parti som de sympatiserar med och så utgår de från att politikerna tar ansvar för regeringsbildningen.

Men för den grupp moderater som varit över hos SD och nu gått tillbaka till M kan det nog spela väldigt stor roll vilken inverkan småpartierna har. Det kommer att dröja några månader till, förmodligen inte förrän till sommaren, innan saker börjar ställas på sin spets, och då framförallt C och L kommer att avkrävas svar: kommer ni i en alliansregering att låta M utforma invandringspolitiken eller kommer ni hellre att krypa över till sossarna och miljöpartisterna?

Jag tror det finns en stor skara moderater som står med SD-röstsedeln i ena handen och M-röstsedeln i den andra. Agerandet från C och L kommer att avgöra vilken röstsedel som hamnar i kuvertet. Det kan bli ganska stora svängningar in i det sista.
2018-02-13, 16:02
Medlem
Citat:
.
.

Måste säga att jag njuter av den allt större sprickan i alliansen.
Det blir ju mer o mer uppenbart att inte Moderaterna passar där.
Men nu är de med och det lär gå upp för de smartaste moderaterna att en röst på detta part blir en bortkastad röst. Ja eller snarare en röst på rödtottens parti...

Om bara veviga moderater inser detta så blir SD största partiet. Kommande OUs ger oss svaret.
Ökar SD i dessa så kan mkt väl detta vara anledningen.
2018-02-13, 16:53
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Jag undrar om folk är särskilt taktiska egentligen? Okej, regeringsbildningen är viktig men när det kommer till kritan tror jag ändå att väljarna röstar på det parti som de sympatiserar med och så utgår de från att politikerna tar ansvar för regeringsbildningen.

Men för den grupp moderater som varit över hos SD och nu gått tillbaka till M kan det nog spela väldigt stor roll vilken inverkan småpartierna har. Det kommer att dröja några månader till, förmodligen inte förrän till sommaren, innan saker börjar ställas på sin spets, och då framförallt C och L kommer att avkrävas svar: kommer ni i en alliansregering att låta M utforma invandringspolitiken eller kommer ni hellre att krypa över till sossarna och miljöpartisterna?

Jag tror det finns en stor skara moderater som står med SD-röstsedeln i ena handen och M-röstsedeln i den andra. Agerandet från C och L kommer att avgöra vilken röstsedel som hamnar i kuvertet. Det kan bli ganska stora svängningar in i det sista.

Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Måste säga att jag njuter av den allt större sprickan i alliansen.
Det blir ju mer o mer uppenbart att inte Moderaterna passar där.
Men nu är de med och det lär gå upp för de smartaste moderaterna att en röst på detta part blir en bortkastad röst. Ja eller snarare en röst på rödtottens parti...

Om bara veviga moderater inser detta så blir SD största partiet. Kommande OUs ger oss svaret.
Ökar SD i dessa så kan mkt väl detta vara anledningen.
Kan ju också vara så att C/L/KD går med på en del hårdare krav på migrationspolitiken. Men i gengäld så accepterar M en väldigt generös volym-mässig invandring. Vilket de gemensamt beslutar att inte berätta på förhand innan valet. Detta känns ganska rimligt då UK redan nu signalerar om att han tycker det är rimligt med Reinfeldt-nivåer på kommande invandring.

På det sättet håller man opinionssiffrorna nere för SD, samtidigt som man säkerställer en kommande stor migration till Sverige.

Jag tror inte det kommer att vara några problem för M att komma överens med övriga allianspartier om migrationspolitiken. Egentligen så skiljer M inte sig särskilt mycket från C migrationspolitik. Däremot står man retoriskt på två olika motpoler. Genialiskt för att täcka alla spektra inom väljargrupperna, så att alla väljare med olika migrationspolitiska åsikter ska kunna känna sig hemma i alliansen.

Den stora frågan är ju om SD lyckas syna denna migrationspolitiska bluffen inför väljarna. Gör de inte det, så kan vi nog förvänta oss siffror som idag eller lägre på valnatten. Lyckas de däremot brutalt syna M, så kan de lika gärna landa på 26-30%.
Senast redigerad av Mellbergan 2018-02-13 kl. 17:23.
2018-02-13, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P71

Kanske det, men jag tror tyvärr att det finns en ännu större skara traditionella M-väljare, varav några var över i SD-lägret, som röstar på M, för att de gillar omsvängningen i migrationspolitiken. Nu känner de att de med en M-röst kan göra rätt genom att rösta mot invandring utan att rösta på ”populister”. Att utfallet efter ett val förmodligen går käpprakt åt helvete är inget de bekymrar sig för. Huvudsaken är att de även i fortsättningen kan känna sig kvar i de fina, upplysta kretsarna socialt.
2018-02-13, 18:33
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn

Bortsett från att komponenterna inkompetens, korruption och agendans inflytande på redovisade resultatet är svårbedömt, är det desto mer enklare att konstatera:

Skop är uppenbarligen det värsta av våra väl kända skojarinstitut!

Något rimligt försvar, särskilt beträffande SD, för deras suspekta verksamhet finns knappast...
2018-02-14, 10:35
Medlem
flipflaps avatar
Yougov frågade trettonde februari, sedan idag DN-panelen idag, båda hade frågan "hur skulle du rösta idag".

Borde publiceras strax
2018-02-14, 12:11
Medlem
Citat:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sprickan-om-flyktingpolitiken-allt-tydligare?cmpid=del%3Afb%3A20180207%3Asprickan-om-flyktingpolitik en-allt-tydligare%3Anyh%3Alp

V och SD sitter i precis samma läge!
En del sossar kommer att välja V som en garant för att vissa borgerliga partier skall få mindre inflytande på S inom den ekonomiska och fördelningspolitiken. (Säger ej allians då någon sådan inte existerat de senaste 4 åren).

Likadant är ju SD en garanti för vissa moderater, att Lööfs idéer om migration och sånt ej blir för tongivande bland borgarna.

Skulle tro både V och SD kan sno ca 5 % var av den totala väljarskaran, genom att agera "extremister"!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in